23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 164-375952
Offentliggjort
28.08.2018
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Vindere

Contract for Post Warranty services for one RAT31DL

(28.08.2018)
Leonardo S.p.A.
Via Tiburtina 12
00131 Rome

Ændring af kontrakt om Post Warranty services til RAT-31D/L Radar System


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Mathilde Rønnov-Jessen
Telefon: +45 30185186
E-mail: smr@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Ændring af kontrakt om Post Warranty services til RAT-31D/L Radar System

Sagsnr.: 4600002654
II.1.2) Hoved-CPV-kode
35722000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ønsker at forlænge en eksisterende aftale om drift og vedligeholdelse af RAT-31 radarsystem med 7 år med Leonardo S.p.A. (tidligere Selex Sistemi Integrati S.p.A.)

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 17 500 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Den eksisterende drifts- og vedligeholdelsesaftale omfatter både faste drifts- og vedligeholdelsesydelser samt mulighed for at tilkøbe andre ydelser, herunder reparationsydelser og træning samt reservedele. FMI indgik første gang aftalen om drift og vedligehold med Selex (nu Leonardo) i september 2011 for en periode på 3 år. Aftalen blev indgået uden forudgående udbud med hjemmel i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e. Ydelserne kunne kun leveres af Leonardo S.p.a., idet Leonardo er OEM og Design Authority, og besidder alle intellektuelle rettigheder til selve radarsystemet, dokumentation og software hertil samt specifik knowhow. Dertil kommer, at der er store sikkerhedskrav knyttet til RAT-31 og dennes drift og vedligeholdelse for at sikre opretholdelse af RAT-31’s funktion, ligesom der er krav om specifik interoperabilitet af de varer og tjeneydelser, der anskaffes under rammeaftalen. FMI vurderede derfor, at betingelserne i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, var opfyldt. Aftalen er efterfølgende blevet forlænget med indledningsvis 12 måneder og efterfølgende 3 år, og rammeaftalen ønskes nu forlænget med 7 år. FMI har vurderet, at betingelserne for at indgå rammeaftalen direkte med Leonardo i henhold til forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, forsat er opfyldt, se nærmere pkt. IV.1.1).

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Datoen i pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at forlænge kontrakten, og ikke datoen for indgåelse af kontrakttillægget. Tillægget vil ikke blive indgået før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, se pkt. VI.4.3). Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af tillægget. Den samlede værdi af rammeaftalen er estimeret til 41 000 000 DKK.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

FMI ønsker at forlænge den eksisterende rammeaftale om support og vedligeholdelse af RAT-31. Ydelser kan kun anskaffes fra Leonardo S.p.A., da rammeaftalen på grund af tekniske årsager/beskyttelse af eksklusive rettigheder kun kan varetages af Leonardo. Dette skyldes, at Leonardo er OEM og Design Authority, og besidder alle intellektuelle rettigheder til radarsystemet, dokumentation samt software hertil samt specifik knowhow. Ligesom, der er store sikkerhedskrav knyttet til RAT-31 og dennes drift og vedligeholdelse for at sikre opretholdelse af RAT-31’s funktion samt krav om specifik interoperabilitet af de varer og tjeneydelser, der skal leveres under aftalen, med det eksisterende RAT-31, og at Leonardo efter FMI's vurdering er den eneste, der besidder den nødvendige knowhow til at kunne udføre drift og vedligeholdelsesopgaverne. Betingelserne for anvendelse af forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, er derfor opfyldt. FMI agter på denne baggrund at forlænge rammeaftalen med Leonardo S.p.A. med 7 år. Tillægget vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Kontraktnr.: 4600002654
Betegnelse:

Contract for Post Warranty services for one RAT31DL

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
02/08/2018
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Leonardo S.p.A.
Via Tiburtina 12
Rome
00131
Italien
Telefon: +39 064131133
E-mail: ellettronicadifesaterrestrenavale@pec.leonardocompany.com
NUTS-kode: IT
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 17 500 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud (The Complaints Board for Public Procurement)
Nævnenes hus, toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakttillægget vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens§ 4, stk. 1, nr. 2.

I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.

Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (The Danish Competition and Consumer Authority)
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
23/08/2018

Send til en kollega

0.044