Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=212025&B=SKAT
Udbyder
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Vindere
Udbud af drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af eIndkomst
(21.02.2019)
IBM Danmark ApS
Prøvensvej 1
2605 Brøndby
Udbud af eIndkomst
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
19552101
Osvald Helmuths Vej 4
Frederiksberg
2000
Danmark
Kontaktperson: Lauge Bruun
Telefon: +45 72370861
E-mail: lauge.bruun@UFST.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.UFST.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/204762
Del II: Genstand
Udbud af eIndkomst
Udbud af drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af elndkomst og eventuelt driften af SVUR.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling.
Ordregiver forventer, at der afholdes én forhandlingsrunde. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at tildele kontrakten på baggrund af indledende tilbud uden gennemførelse af forhandlinger, ligesom Ordregiver forbeholder sig ret til at afholde yderligere forhandlingsrunder. Ordregiver vil ikke begrænse antallet af deltagere undervejs.
Der ydes ikke vederlag for forhandlingen.
København
Ordregiver udbyder drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling af eIndkomst. Endvidere udbydes mulighed for, efter overtagelsesdagen, at flytte driften af Systemet SVUR(BATCH) til den udbudte kontrakt om eIndkomst.
Oplysningerne i eIndkomst bruges til den enkelte borgers årsopgørelse og udstilles bl.a. til myndigheder ved udbetaling af ydelser, fx sygedagpenge, kontanthjælp og dagpenge. EIndkomst danner grundlag for Skatteforvaltningens og ATPs opkrævning af henholdsvis A-skat, AM-bidrag, ATP og feriepenge (samlet ca. 500 000 000 000 DKK årlig). Myndigheder og andre har adgang til at anvende indkomst- og ansættelsesoplysninger, som stilles til rådighed i eIndkomst. Oplysningerne anvendes fx til udbetaling af eller opfølgning på ydelser fra det offentlige samt udtræk af oplysninger til statistiske formål.
EIndkomst samler ansættelses- og indkomstoplysninger, så virksomheder og borgere ikke skal afgive de samme oplysninger flere gange. Umiddelbart efter modtagelsen deles oplysningerne med offentlige myndigheder og andre, som har behov for og ret til oplysningerne.
EIndkomst er et fællesoffentligt system, som administreres af Skatteforvaltningen og er som grunddatasystem for indkomstoplysninger en del af kritisk national infrastruktur, fx CPR og NemID.
EIndkomst består logisk af Indberetning, herunder eSkattekort og Udstilling. I indberetning modtages og behandles indberetninger fra indkomstudbetalere. Endvidere indeholder Indberetning abonnement på eSkattekortet, så der kan sendes nye eSkattekort til den rigtige bruger. Udstilling er den del af eIndkomst, hvor myndigheder og andre efter indgåelse af en abonnementsaftale får adgang til at bruge de indkomstoplysninger, som de har en aftale om på borgere og indkomstudbetalere.
Kunden har ikke viden om, hvornår det er kritisk for de ca. 200 myndigheder, finanssektoren og andre at benytte eIndkomst (Udstilling). Indkomstudbetalerne indberetter, når de har behov for det ligesom brugerne af Udstilling henter indkomstoplysninger mm., når deres forretningsbehov tilsiger det. Derfor kan belastningen på Systemet have store udsving uden varsel.
Kravet til eIndkomst er således, at systemet er tilgængelig 24/7/365 og at indkomstoplysninger mv. er korrekte, aktuelle og komplette.
Grunddata i eIndkomst skal sikre:
- At borgere og virksomheder, myndigheder m.fl. opkræver og betaler korrekt skat,
- At bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) opkræves og betales korrekt af virksomheder, myndigheder m.fl.,
- At feriepenge opkræves og betales korrekt af virksomheder, myndigheder m.fl.,
- At det offentlige kan inddrive skyldige skatter og andre fordringer ved at indeholde en del af skylden i lønnen,
- At den statslige refusion (ydelsesrefusion) til dækning af visse kommunale udgifter sker på et komplet, korrekt og aktuelt grundlag,
- At kreditvurdering mv. af borgere i finans- og forsikringsbranchen kan gennemføres et komplet, korrekt og aktuelt indkomstgrundlag,
- At myndigheder, Statsanerkendte A-kasser m.fl. træffer afgørelse om udbetaling af offentlige ydelser, til borgere og virksomheder på et komplet, korrekt og aktuelt indkomstgrundlag. Afgørelserne træffes enten via individuel sagsbehandling eller via fuldautomatiserede processer, fx udbetaling af boligydelse, social pension og at beskæftigelses- og indkomststatistikker til eksempelvis beskæftigelsespolitik udarbejdes på et komplet, korrekt og aktuelt indkomstgrundlag.
Salgs- og Vurderingsregisteret (SVUR) er en del af ejendomsvurderingsløsningen, hvor SVUR (BATCH) primært står for beregningen af grundværdier og forslag til ejendomsværdier inkl. diverse hjælpelister.
Det forventes, at SVUR (BATCH) skal driftes i en kortere periode end eIndkomst. Specificeringen af opgaven samt transitionen af SVUR vil være en særskilt opgave, hvorfor dette, såfremt driften af SVUR skal flyttes til udbudte kontrakt, vil blive bestilt som en videreudviklingsopgave.
SVUR (BATCH) forventes nedlukket før kontraktudløb af eIndkomst.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, hvorvidt og i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige hovedydelser jf. nedenfor, i relation til beskrivelsen af systemet i punkt II.2.4.
Hovedydelserne:
A) Drift: Ydelsen omfatter drift af systemets platform, som er baseret på Mainframe med zlinux, Oracle Weblogic og DB2, samt drift af applikationen der er kodet i Java og Cobol og dens integrationer.
A) Vedligeholdelse: Ydelsen omfatter bl.a. løbende og forebyggende vedligehold af platform og applikation.
B) Support: Ydelsen omfatter support af applikation og platform i et ITIL framework, herunder Incident- og Problems-håndtering og 2nd level service desk for ordregivers få udvalgte medarbejdere.
C) Videreudvikling: Ydelsen omfatter opgaver, som udvider/ændrer applikation og platform i forhold til funktionalitet, integrationer, arkitektur og/eller datamodel for at kunne opfylde ordregivers forretningsmæssige behov. Forventet timebehov i kontraktens løbetid: 265 000 timer.
D) Overgangsydelser: Transition af et komplekst IT-system med mange integrationer.
Ved udvælgelse af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, vurderes alle referencer således, at det vurderes hvorvidt referencerne tilsammen dokumenterer en høj grad af relevant erfaring.
Vedr. pkt. II.2.7): Kontraktens varighed beregnes fra underskrift af kontrakten, men løber 7 år fra overtagelsesdagen.
Ad pkt. II.1.3 og IV.1.3) Kontrakten indeholder visse elementer af en rammeaftale. Ordregiver har vurderet, at den anslåede værdi af den offentlige tjenesteydelseskontrakt overstiger værdien af rammeaftalen, hvorfor kontrakten udbydes som en offentlig tjenesteydelseskontrakt.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (herefter benævnt som ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'ets del IV, B:
— Ansøgers samlede årsomsætning i de tre seneste disponible regnskabsår,
— Ansøgers egenkapital i de tre seneste disponible regnskabsår.
Der kræves samlet en omsætning på mindst 600 000 000 DKK i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Der kræves en positiv egenkapital i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår
Bemærk, at såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, vil Ansøger og den pågældende enhed hæfte solidarisk for kontraktens opfyldelse.
Der henvises generelt til udbudsbetingelsernes afsnit 6.3.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'ets del IV,C:
Referencer vedrørende de 5 mest relevante leverancer, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4) og II.2.9), som ansøger har udført i løbet af de seneste 3 år regnet fra ansøgningsfristen. Referencerne danner grundlag for udvælgelsen. Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet for tilbudsafgivelse, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Hvis opgaven var påbegyndt tidligere end 3 år inden ansøgningstidspunktet, er det således alene den del af ydelserne, der er udført senere end 3 år før ansøgningsfristen, der vil indgå i vurderingen af referencen. Er det ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Referencerne skal indeholde følgende oplysninger til brug for udvælgelsen:
— Tidspunkt for leverancens udførelse, dato for kontraktindgåelsen og kontraktudløb,
— Navn på modtager af leverancen,
— Telefonnummer til modtager af leverancen,
— Leverancens kontraktsum,
— Ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen,
— En kort, klar beskrivelse af leverancen, herunder med klar beskrivelse af hvilke af de under punkt II.2.9), anførte hovedydelser, leverancen omfatter.
Referencerne skal skrives i ESPD’et, og kan ikke vedlægges som bilag.
Referencerne i ESPD’et udgør i sig selv den endelige dokumentation herfor.
Det bemærkes, at såfremt ansøger har baseret sin ansøgning om prækvalifikation på andre virksomheders faglige eller tekniske formåen vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne under kontrakten, skal disse dele udføres af de pågældende virksomheder.
Der henvises generelt til udbudsbetingelsernes afsnit 6.3.
Der vil i kontrakten være krav om løn og arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til den mest repræsentative kollektive overenskomst, som gælder på hele det danske område.
Der vil i kontrakten være sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Kontrakten indeholder krav om, at medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med kontrakten, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau krævet af ordregiver.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for FN's Global Compact, og i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang.
Kontrakten kan anvendes af hele Skatteministeriet og dets underliggende myndigheder.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøgning om deltagelse sker ved indlevering af et udfyldt ESPD i XML og PDF format. ESPD’et er en egen-erklæring fra ansøger som foreløbigt bevis for, at en ansøger opfylder kravene for udelukkelse, egnethed og udvælgelse.
For udfyldelse af ESPD’et henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning ”ESPD – Dokumentation og e-Certis”, som kan findes her: http://www.kfst.dk/media/46438/espd-dokumentation-ogecertis.pdf
Alle de oplysninger, der efterspørges i forbindelse med ansøgningsfasen, skal angives i ESPD’et. Der kan ikke vedlægges bilag til ESPD’et. En virksomhed der deltager i udbuddet alene, og således ikke deltager sammen med andre eller baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde kravene til egnethed og udvælgelse, skal kun udfylde ét ESPD. Hvis en virksomhed deltager i udbuddet sammen med andre, fx hvis en virksomhed indgår et konsortium eller lignende, skal hver af de deltagende virksomheder udfylde et ESPD. ESPD’et skal indeholde de oplysninger, der kræves i ESPD’ets del II-V.
En virksomhed, der deltager alene, men baserer sig på andre enheders kapacitet for at leve op til de stillede krav til egnethed og udvælgelse, skal sikre sig, at ordregiver modtager ansøgers ESPD sammen med et separat ESPD med de relevante oplysninger for hver enhed, som ansøger baserer sig på. Dette er eksempelvis relevant, hvis en virksomhed ønsker at basere sig på en underleverandørs økonomiske og finansielle formåen eller referencer for at kunne leve op til de stillede krav om egnethed. De relevante oplysninger for de enheder man baserer sig på er ESPD’ets del II, A+B og del III, samt de relevante dele af del IV, B, C og del V.
Hvis en virksomhed anvender underleverandører, men ikke baserer sig på deres kapacitet for at leve op til de stillede krav, skal der ikke afleveres et ESPD for underleverandøren/-erne.
Hvis man som virksomhed baserer sig på andre enheders kapacitet eller deltager sammen med andre i udbudsproceduren, skal deltagerne samlet (ansøger inkl. dem man deltager sammen med) leve op til de stillede krav om omsætning og egenkapital og samlet aflevere maksimalt 5 referencer. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation for ESPD, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation.
Ordregiveren skal udelukke en ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 og nr. 7, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Ansøgning om prækvalifikation skal afgives elektronisk via det internetbaserede eSourcing system EU-Supply. Ansøgningen kan ikke afgives per e-mail. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online-registrering i dette system. Det er gratis at oprette sig som bruger. Af udbudsbetingelserne fremgår desuden oplysninger om ansøgningsfasen og om muligheden for at stille spørgsmål samt oplysninger vedr. aflevering af ansøgning.
Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst EU-Supplys support på telefon 70 20 80 14 eller mail til support@eu-supply.com Ordregiver forbeholder sig ret til at annullere udbudsprocessen i overensstemmelse med de udbudsretlige regler, såfremt det vurderes, at de indkomne tilbud ikke er økonomisk fordelagtige.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mail adresse er angivet i punkt VI.4.1).