Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Vejdirektoratet
Vindere
Udbud vedrørende Vejdirektoratets IT-drift
(22.02.2019)
Atos It Solutions And Services A/S
Taastrup
Opdateringer
IV.2.2
I stedet for:
Dato: 20-08-2018
Time: 10:00
Læses:
Dato: 22-08-2018
Time: 16:00
Udbud vedrørende Vejdirektoratets IT-drift
Vejdirektoratet
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Guldalderen 12, Fløng
Hedehusene
2640
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://vd.dk
Frederiksholms Kanal 27 F
København K
1220
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.trm.dk
Jættevej 50A, 1. sal
Ringsted
4100
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.havarikommissionen.dk
Rentemestervej 8
København NV
2400
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.komoe.dk
Lyseng Allé 1
Højbjerg
8270
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.kommissarius.dk
Del II: Genstand
Udbud vedrørende Vejdirektoratets IT-drift
Vejdirektoratet ønsker at indgå kontrakt med en leverandør vedrørende Vejdirektoratets IT-drift.
Se II.2.4).
Udbuddet vedrører Vejdirektoratets IT-drift. Ydelserne udbydes, idet eksisterende kontrakter udløber 1.4.2019. Endvidere bidrager den udbudte kontrakt til implementering af Vejdirektoratets sourcingstrategi ved, at Vejdirektoratets eksisterede kontrakter i videst muligt omfang transitioneres én til én og kombineres med en efterfølgende transformation(er) af opgaver, der for nuværende varetages af Vejdirektoratets it-afdeling.
Vejdirektoratet er en statsvirksomhed under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med ansvar for statsvejnettet, som består af motorveje, en række hovedlandeveje og mange af landets broer – i alt cirka 3 800 km vej.Vejdirektoratet er således central for den danske infrastruktur og dermed for det danske samfund.
Derudover er der 4 potentielle medordregivere. Disse er som følger:
— Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Departement,
— Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane,
— Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Jylland,
— Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerne.
Medordregivernes IT-drift indgår i kontrakten som optioner.
Kontrakten indeholder overordnet følgende ydelser:
— Transition og transformation,
— Drift af:
1) infrastruktur
2) SAP
3) netværk
4) database
5) apllikationer
— Support.
Se nærmere om de af kontraktens omfattede ydelser i Udkast til Kontrakt vedrørende Vejdirektoratets IT-drift inkl. bilag.
Udbudsprocessen gennemføres som et udbud med forhandling med en forhandlingsrunde, hvor Vejdirektoratet har mulighed for allerede at tildele på baggrund af det indledende tilbud. Forhandlingsmøderne forventes gennemført i oktober 2018, og kontraktindgåelsen med den vindende tilbudsgiver forventes at ske medio december 2018 med kontraktstart d. 1.1.2019. Se i øvrigt vejledende tidsplan for udbudsprocessen i Betingelser for Udbud og Tilbud (BUT), afsnit 2.
Kontrakten kan forlænges 2 x 12 måneder
Såfremt antallet af konditionsmæssige ansøgninger overstiger ovennævnte grænse, udvælges ansøgere, der ikke er koncernforbundne.
Der udvælges de ansøgere, som iht. oplysningerne om teknisk formåen har de mest relevante referencer. Referencerne, jf. pkt. III.1.3), vurderes i forhold til beskrivelsen af den udbudte opgave i pkt. II.2.4, idet der ved vurdering af referencernes relevans lægges vægt på, at deres indhold og størrelse er sammenlignelig med den udbudte opgave.
I denne vurdering vil det blive tillagt positiv vægt, såfremt referencerne dokumenterer:
1) Erfaring med en hurtig transformation af datacentre til eget miljø eller co-location hos leverandøren.
2) Erfaring med en hurtig transformation fra on-premise datacenter til cloud.
Option 1. Transition af Transportministeriets Departement
Option 2. Transition af Transportministeriets Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
Option 3. Transition af Transportministeriets Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland
Option 4. Transition af Transportministeriets Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerne
Se nærmere i Udkast til Kontrakt vedrørende Vejdirektoratets IT-drift, bilag 8.c.
Derudover indeholder kontrakten forlængelsesoptioner som angivet ovenfor i II.2.7).
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal fremsende oplysninger om virksomhedens nettoomsætning og egenkapital for de 3 seneste regnskabsår (revisorpåtegnet eller kopi af årsregnskab). Har virksomheden ikke eksisteret så længe, fremlægges oplysninger for så lang en periode som muligt.
Hvis ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal oplysningerne gives for hver enkelt virksomhed, idet summen af virksomhedernes nettoomsætning og egenkapital skal opfylde minimumskravene.
Hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører, skal der gives fuldmagt til en person, der bemyndiges til at tegne sammenslutningen. Samtlige deltagende økonomiske aktører hæfter solidarisk for kontraktens opfyldelse. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over de nødvendige ressourcer hos disse enheder. Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder i form af en erklæring om solidarisk hæftelse.
Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis økonomiske og finansielle kapacitetansøgeren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravene.
Nettoomsætning for seneste 3 regnskabsår skal være mindst 240 mio. DKK pr. år.
Egenkapital for seneste 3 regnskabsår skal være positiv.
Referenceliste med maksimalt 7 af ansøgers betydeligste sammenlignelige opgaver, der er udført i løbet af de sidste 3 år, med beskrivelse af leverancerne og angivelse af kontaktperson for den pågældendekunde med telefonnummer og/eller mail-adresse. Med sammenlignelige leverancer forstås, at tilbudsgiver har leveret de ydelser, der er beskrevet i II.2.4).
Hvis ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal der fremsendes referenceliste for hver virksomhed, idet virksomhedernes samlede referencer skal opfylde mindsteskravene.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen),skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over de nødvendige ressourcer hos disse enheder.
Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder om deres forpligtelser i så henseende.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, henledes opmærksomheden på udbudsloven, § 144, stk. 3.
Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis tekniske og faglige kapacitetansøgeren ikke baserer sin ansøgning på med henblik på at opfylde mindsteskravene.
Erfaring indenfor de seneste 3 år med leverancer indeholdende følgende ydelser:
— Transformation,
— Drift af infrastruktur, SAP, netværk, database og applikationer,
— Drift i følgende miljøer:
1) on premise
2) co-location
3) hosted og
4) cloud.
— Dansktalende supportfunktion
Udbudsmaterialet indeholder bl.a. en arbejdsklausul iht. ILO-konventionen.
Udbudsmaterialet indeholder endvidere oplysninger om medarbejdere, der skal overdrages til den vindende tilbudsgiver fra den nuværende leverandør i henhold til virksomhedsoverdragelseslovens regler.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
2024
Fristen anført i pkt. IV.2.2 er gældende for ansøgning om prækvalifikation. Prækvalifikationsanmodningen afleveres elektronisk via iBinder. Se direkte link i I.3).
Anmodningen skal bestå af et udfyldt "Det fælles europæiske udbudsdokument" (ESPD). Dokumentet samt vejledning til udfyldelsen er tilgængeligt samme sted som udbudsmaterialet, jf. pkt. I.3). Referencer, jf. III.1.3), vedlagt som en separat referenceliste sammen med ESPD vil dog også blive accepteret.
Anmodningen skal - udover det anførte i III.1.2 og III.1.3 - indeholde oplysninger om ansøgerens ejerforhold, herunder oplysninger om koncernforbundne selskaber. Disse oplysninger kan ikke skrives ind i ESPD, hvorfor de vedlægges separat.
Prækvalifikationsanmodning og tilbud skal afgives på dansk. Der henvises til udbudsmaterialet (Bestemmelser om udbud og tilbud) for en beskrivelse af tilbudsprocessen efter gennemførelsen af prækvalifikationen.
Eventuelle spørgsmål stilles til e-mailadressen anført i udbudsmaterialet, Bestemmelser om udbud og tilbud, afsnit 4.
Spørgsmål og svar vil blive gjort tilgængelige på internetadressen anført i I.3), under Aktuelle udbud.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse: www.klfu.dk
Ingen.
Danmark
Frister for og procedurer for klager fremgår af »Lov om Klagenævnet for Udbud«, lov nr. 492 af 12.5.2010, med efterfølgende ændringer, sidst lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016.
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kortredegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk