23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 139-317735
Offentliggjort
21.07.2018
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Bestilling af materiale

http://vejdirektoratet.dk/udbud

Udbyder

Vejdirektoratet

Vindere

Udbud vedrørende Vejdirektoratets IT-drift

(22.02.2019)
Atos It Solutions And Services A/S
Taastrup

Opdateringer

Rettelse
(17.08.2018)

IV.2.2
I stedet for:
Dato: 20-08-2018
Time: 10:00
Læses:
Dato: 22-08-2018
Time: 16:00

Udbud vedrørende Vejdirektoratets IT-drift


Vejdirektoratet

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Vejdirektoratet
Guldalderen 12, Fløng
Hedehusene
2640
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://vd.dk

I.1) Navn og adresser
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Departement
Frederiksholms Kanal 27 F
København K
1220
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.trm.dk

I.1) Navn og adresser
Havarikommissionen for civil luftfart og jernbane
Jættevej 50A, 1. sal
Ringsted
4100
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.havarikommissionen.dk

I.1) Navn og adresser
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerne
Rentemestervej 8
København NV
2400
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.komoe.dk

I.1) Navn og adresser
Kommissarius ved statens ekspropriationer i Jylland
Lyseng Allé 1
Højbjerg
8270
Danmark
Kontaktperson: Per Krogsgaard
Telefon: +45 72443359
E-mail: it-driftsudbud@vd.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.kommissarius.dk

I.2) Information om fælles indkøb
Kontrakten omfatter fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://vejdirektoratet.dk/udbud
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=alvdornrsu
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: Planlægning, anlæg og drift af det danske statsvejnet

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud vedrørende Vejdirektoratets IT-drift

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Vejdirektoratet ønsker at indgå kontrakt med en leverandør vedrørende Vejdirektoratets IT-drift.

Se II.2.4).

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 130 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72250000
72253100
72253000
72320000
72400000
72510000
72540000
72600000
72700000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Udbuddet vedrører Vejdirektoratets IT-drift. Ydelserne udbydes, idet eksisterende kontrakter udløber 1.4.2019. Endvidere bidrager den udbudte kontrakt til implementering af Vejdirektoratets sourcingstrategi ved, at Vejdirektoratets eksisterede kontrakter i videst muligt omfang transitioneres én til én og kombineres med en efterfølgende transformation(er) af opgaver, der for nuværende varetages af Vejdirektoratets it-afdeling.

Vejdirektoratet er en statsvirksomhed under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med ansvar for statsvejnettet, som består af motorveje, en række hovedlandeveje og mange af landets broer – i alt cirka 3 800 km vej.Vejdirektoratet er således central for den danske infrastruktur og dermed for det danske samfund.

Derudover er der 4 potentielle medordregivere. Disse er som følger:

— Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Departement,

— Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane,

— Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Jylland,

— Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerne.

Medordregivernes IT-drift indgår i kontrakten som optioner.

Kontrakten indeholder overordnet følgende ydelser:

— Transition og transformation,

— Drift af:

1) infrastruktur

2) SAP

3) netværk

4) database

5) apllikationer

— Support.

Se nærmere om de af kontraktens omfattede ydelser i Udkast til Kontrakt vedrørende Vejdirektoratets IT-drift inkl. bilag.

Udbudsprocessen gennemføres som et udbud med forhandling med en forhandlingsrunde, hvor Vejdirektoratet har mulighed for allerede at tildele på baggrund af det indledende tilbud. Forhandlingsmøderne forventes gennemført i oktober 2018, og kontraktindgåelsen med den vindende tilbudsgiver forventes at ske medio december 2018 med kontraktstart d. 1.1.2019. Se i øvrigt vejledende tidsplan for udbudsprocessen i Betingelser for Udbud og Tilbud (BUT), afsnit 2.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 130 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 54
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Kontrakten kan forlænges 2 x 12 måneder

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Såfremt antallet af konditionsmæssige ansøgninger overstiger ovennævnte grænse, udvælges ansøgere, der ikke er koncernforbundne.

Der udvælges de ansøgere, som iht. oplysningerne om teknisk formåen har de mest relevante referencer. Referencerne, jf. pkt. III.1.3), vurderes i forhold til beskrivelsen af den udbudte opgave i pkt. II.2.4, idet der ved vurdering af referencernes relevans lægges vægt på, at deres indhold og størrelse er sammenlignelig med den udbudte opgave.

I denne vurdering vil det blive tillagt positiv vægt, såfremt referencerne dokumenterer:

1) Erfaring med en hurtig transformation af datacentre til eget miljø eller co-location hos leverandøren.

2) Erfaring med en hurtig transformation fra on-premise datacenter til cloud.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Option 1. Transition af Transportministeriets Departement

Option 2. Transition af Transportministeriets Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane

Option 3. Transition af Transportministeriets Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland

Option 4. Transition af Transportministeriets Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerne

Se nærmere i Udkast til Kontrakt vedrørende Vejdirektoratets IT-drift, bilag 8.c.

Derudover indeholder kontrakten forlængelsesoptioner som angivet ovenfor i II.2.7).

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal fremsende oplysninger om virksomhedens nettoomsætning og egenkapital for de 3 seneste regnskabsår (revisorpåtegnet eller kopi af årsregnskab). Har virksomheden ikke eksisteret så længe, fremlægges oplysninger for så lang en periode som muligt.

Hvis ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal oplysningerne gives for hver enkelt virksomhed, idet summen af virksomhedernes nettoomsætning og egenkapital skal opfylde minimumskravene.

Hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører, skal der gives fuldmagt til en person, der bemyndiges til at tegne sammenslutningen. Samtlige deltagende økonomiske aktører hæfter solidarisk for kontraktens opfyldelse. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over de nødvendige ressourcer hos disse enheder. Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder i form af en erklæring om solidarisk hæftelse.

Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis økonomiske og finansielle kapacitetansøgeren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravene.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Nettoomsætning for seneste 3 regnskabsår skal være mindst 240 mio. DKK pr. år.

Egenkapital for seneste 3 regnskabsår skal være positiv.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Referenceliste med maksimalt 7 af ansøgers betydeligste sammenlignelige opgaver, der er udført i løbet af de sidste 3 år, med beskrivelse af leverancerne og angivelse af kontaktperson for den pågældendekunde med telefonnummer og/eller mail-adresse. Med sammenlignelige leverancer forstås, at tilbudsgiver har leveret de ydelser, der er beskrevet i II.2.4).

Hvis ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal der fremsendes referenceliste for hver virksomhed, idet virksomhedernes samlede referencer skal opfylde mindsteskravene.

Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen),skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over de nødvendige ressourcer hos disse enheder.

Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder om deres forpligtelser i så henseende.

Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, henledes opmærksomheden på udbudsloven, § 144, stk. 3.

Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis tekniske og faglige kapacitetansøgeren ikke baserer sin ansøgning på med henblik på at opfylde mindsteskravene.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Erfaring indenfor de seneste 3 år med leverancer indeholdende følgende ydelser:

— Transformation,

— Drift af infrastruktur, SAP, netværk, database og applikationer,

— Drift i følgende miljøer:

1) on premise

2) co-location

3) hosted og

4) cloud.

— Dansktalende supportfunktion

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Udbudsmaterialet indeholder bl.a. en arbejdsklausul iht. ILO-konventionen.

Udbudsmaterialet indeholder endvidere oplysninger om medarbejdere, der skal overdrages til den vindende tilbudsgiver fra den nuværende leverandør i henhold til virksomhedsoverdragelseslovens regler.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2018/S 114-259346
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 20/08/2018
Tidspunkt: 10:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 31/08/2018
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidsplan for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser:

2024

VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

Fristen anført i pkt. IV.2.2 er gældende for ansøgning om prækvalifikation. Prækvalifikationsanmodningen afleveres elektronisk via iBinder. Se direkte link i I.3).

Anmodningen skal bestå af et udfyldt "Det fælles europæiske udbudsdokument" (ESPD). Dokumentet samt vejledning til udfyldelsen er tilgængeligt samme sted som udbudsmaterialet, jf. pkt. I.3). Referencer, jf. III.1.3), vedlagt som en separat referenceliste sammen med ESPD vil dog også blive accepteret.

Anmodningen skal - udover det anførte i III.1.2 og III.1.3 - indeholde oplysninger om ansøgerens ejerforhold, herunder oplysninger om koncernforbundne selskaber. Disse oplysninger kan ikke skrives ind i ESPD, hvorfor de vedlægges separat.

Prækvalifikationsanmodning og tilbud skal afgives på dansk. Der henvises til udbudsmaterialet (Bestemmelser om udbud og tilbud) for en beskrivelse af tilbudsprocessen efter gennemførelsen af prækvalifikationen.

Eventuelle spørgsmål stilles til e-mailadressen anført i udbudsmaterialet, Bestemmelser om udbud og tilbud, afsnit 4.

Spørgsmål og svar vil blive gjort tilgængelige på internetadressen anført i I.3), under Aktuelle udbud.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse: www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er intet mæglingsorgan i Danmark.
Ingen.
Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Frister for og procedurer for klager fremgår af »Lov om Klagenævnet for Udbud«, lov nr. 492 af 12.5.2010, med efterfølgende ændringer, sidst lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016.

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kortredegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.

I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
18/07/2018

Send til en kollega

0.062