Fakta om udbudet
Udbyder
Skatteministeriet
Kontrakt vedrørende gadefotodata
Skatteministeriet
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
34 73 04 66
Nicolai Eigtveds Gade 28
København K
1402
Danmark
Kontaktperson: Mette Lind Jensen
Telefon: +45 72371543
E-mail: MJen@skm.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud
Del II: Genstand
Kontrakt vedrørende gadefotodata
Til brug for manuelle vurderinger af ejendomme i forbindelse med ejendomsvurderinger i Danmark ønsker Skatteministeriet at indgå kontrakt med COWI A/S med henblik på at opnå adgang til dennes database med gadefotos (Danmarks Digitale Gadefoto) samt adgang til databasen via COWI DDG Image Viewer.
Det er afgørende, at vurderingen af ejendomme foretages på baggrund af et ensartet, aktuelt og landsdækkende datasæt. Det er derfor Skatteministeriets krav, at gadefotos skal være landsdækkende, at gadefotos som minimum ajourføres hvert andet år, samt at tidligere tidsserier af gadefotos skal kunne tilgås.
Det er Skatteministeriets forventning, at gadefotos skal anvendes for ejendomsvurderinger i 2018 og frem, dvs. at en kontrakt om indsamling af gadefotodata ikke er mulig. På baggrund af gennemført markedsanalyse/dialog er det Skatteministeriets vurdering, at COWI A/S er den eneste leverandør, der kan opfylde Skatteministeriets krav.
Til brug for ejendomsvurdering i Danmark er det Skatteministeriets vurdering, at gadefotodata i mange manuelle ejendomsvurderinger vil være anvendelige. Skatteministeriet ønsker derfor at indgå kontrakt med COWI A/S med henblik på at opnå adgang til dennes database med gadefotos (Danmarks Digitale Gadefoto) samt adgang til databasen via COWI DDG Image Viewer.
Det er afgørende, at vurderingen af ejendomme foretages på baggrund af et ensartet, aktuelt og landsdækkende datasæt. Det er derfor Skatteministeriets krav, at gadefotos skal være landsdækkende; at gadefotos som minimum ajourføres hvert andet år, samt at tidligere tidsserier af gadefotos skal kunne tilgås.
Det er Skatteministeriets forventning, at gadefotos skal anvendes ved ejendomsvurderinger i 2018 og frem, dvs. at en kontrakt om indsamling af gadefotodata ikke er mulig. På baggrund af gennemført markedsanalyse/dialog er det Skatteministeriets vurdering, at COWI A/S er den eneste leverandør, der kan opfylde Skatteministeriets krav.
Kontrakten indeholder mulighed for forlængelse af kontrakten i samlet set op til yderligere 4 år.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
Skatteministeriet (SKM) har følgende behov og krav til gadefotodata:
— gadefotodata skal være landsdækkende,
— gadefotodata skal ajourføres årligt eller hver andet år for at kunne bruges i ejendomsvurderingssammenhæng, — det skal være muligt at tilgå tidligere tidsserier,
— matrikelgrænser og adressepunkter skal indlejres i vieweren, således at sagsbehandleren altid kan være sikker på, at sagsbehandleren kigger på den rigtige ejendom,
— gadefotodatasæt skal anvendes ved ejendomsvurderinger fra 2018 og frem. Derfor er der ikke mulighed for at indgå en kontrakt om indsamling af gadefotos (dvs. nyfotografering).
Skatteministeriet har på baggrund af ovenstående gennemført en markedsundersøgelse og derved identificeret to potentielle leverandører, der vil kunne levere gadefotodata. Skatteministeriet har under markedsundersøgelsen været i dialog med begge (COWI A/S og Google). Skatteministeriet vurderer på baggrund af markedsundersøgelsen/dialogen med Google omkring Googles Street View tjeneste, at COWI A/S er den eneste leverandør, som kontrakten vil kunne tildeles.
Skatteministeriets dialog med Google har vist, at Google ikke oplyser hvilke geografiske områder, der dækkes med Street View, herunder geografisk dækningsgrad. Google oplyser/garanterer desuden ikke hvornår eller hvor tit data ajourføres (genfotograferes).
Skatteministeriet kan desuden konstatere, at Google Street View på nuværende tidspunkt ikke er landsdækkende, og at gadefotodata især er mangelfuld uden for de store byer, hvilket er et problem, da det ofte er på disse lokationer, der vil være behov for billedmateriale. Skatteministeriet har endvidere konstateret, at gadefotodata i Google Street View ikke er aktuelle, idet de er indsamlet på forskellige tidspunkter gående helt tilbage til 2009.
Google har meddelt Skatteministeriet, at Google ikke har planer om bringe ovenstående forhold til et niveau, som kan opfylde Skatteministeriets behov/krav.
I tillæg til ovenstående har det ikke været muligt at få svar på, om Googles Street View lever op til kravet vedrørende indlejring af matrikelgrænser og adressepunkter.
COWI A/S's gadefotodata opfylder i modsætning til Google Skatteministeriets behov/krav.
På baggrund af ovenstående er det Skatteministeriets vurdering, at COWI A/S er den eneste leverandør, som kan opfylde Skatteministeriets behov og krav, og således den eneste leverandør, som kontrakten kan tildeles.
Del V: Kontrakttildeling
Del VI: Supplerende oplysninger
Skatteministeriet har tilbagekaldt tiIdelingsbeslutningen, idet det i forbindelse med standstill perioden kunne konstateres, at mere end en økonomisk aktør kan levere dele af den tildelte kontrakt.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I tilfælde hvor ordregiveren forud for kontraktindgåelse har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, hvoraf det fremgår, at ordregiveren agter at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, og denne bekendtgørelse indeholder en begrundelse for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, og når kontrakten ikke er indgået inden udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, skal klage i forbindelse med ordregiverens beslutning om, at ordregiveren har til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse om, at ordregiver har indgået en kontrakt, jf. lov om Klagenævnet for Udbud m.v. § 7, stk. 3 (loven kan hentes på www.retsinformation.dk). Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk