Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Skatteministeriet
Vindere
Udbud af Kontrakt om udvikling af koncernintranet til Skatteministeriets koncern
(03.03.2018)
PeopleNet A/S
Kejsergade 2, 3. sal
1155 København K
Udbud af Kontrakt om udvikling af koncernintranet til Skatteministeriets koncern
Skatteministeriet
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
34 73 04 66
Nicolai Eigtveds Gade 28
København K
1402
Danmark
Kontaktperson: Andrius Karolis
Telefon: +45 72376492
E-mail: AKa@skm.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud
Del II: Genstand
Udbud af Kontrakt om udvikling af koncernintranet til Skatteministeriets koncern.
Skatteministeriets koncern består i dag af departementet, Spillemyndigheden, Skatteankestyrelsen og SKAT. Som led i regeringens plan »Fra 1 til 7 styrelser — skatteforvaltningen 2021« vil det nuværende SKAT gennemgå en reorganisering og pr. 1.7.2017 blive delt op i 7 nye styrelser i en ny fælles skatteforvaltning: Gældsstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Motorstyrelsen, Administrations- og Servicestyrelsen samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Hver ny styrelse vil fremover være en organisatorisk enhed med egen ledelse, direktør og konkret ansvarsområde.
Den hermed udbudte kontrakt om udvikling af et nyt koncernintranet til Skatteministeriets koncern er blevet igangsat både for at understøtte de nye interne kommunikations- og videndelingsbehov i de nye styrelser og for at sikre en fortsat effektiv kommunikation, videndeling og samarbejde på tværs af den nye skatteforvaltning og resten af Skatteministeriets afdelinger og styrelser.
Udvikling af koncernintranet skal ske i Skatteministeriets it-miljø.
Konsulentydelser, herunder i forbindelse med behovsafdækning mv., skal finde sted på Skatteministeriets lokationer i København.
Dette udbud afholdes som et offentligt udbud efter reglerne i udbudsloven.
Skatteministeriets koncern består i dag af departementet, Spillemyndigheden, Skatteankestyrelsen og SKAT. Som led i regeringens plan »Fra 1 til 7 styrelser — skatteforvaltningen 2021« vil det nuværende SKAT gennemgå en reorganisering og pr. 1.7.2017 blive delt op i 7 nye styrelser i en ny fælles skatteforvaltning: Gældsstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Motorstyrelsen, Administrations- og Servicestyrelsen samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Hver ny styrelse vil fremover være en organisatorisk enhed med egen ledelse, direktør og konkret ansvarsområde.
Den hermed udbudte kontrakt om udvikling af et nyt koncernintranet til Skatteministeriets koncern er blevet igangsat både for at understøtte de nye interne kommunikations- og videndelingsbehov i de nye styrelser og for at sikre en fortsat effektiv kommunikation, videndeling og samarbejde på tværs af den nye skatteforvaltning og resten af Skatteministeriets afdelinger og styrelser.
Kontrakten vedrører udvikling af koncernintranet, herunder konsulentbistand til behovsafdækning. Leverancen er opdelt i to dele: Hovedleverance 1, der skal leveres 1.7.2018, og Hovedleverance 2, der skal leveres 1.10.2018. Hertil kommer levering af konsulentbistand til mindre udviklings- og vedligeholdelsesopgaver efter at levering af Hovedleverance 1 og Hovedleverance 2 har fundet sted.
Koncernintranettet skal udvikles på Skatteministeriets SharePoint Online-platform, som skal muliggøre en effektiv deling af fælles funktionaliteter, services og indhold, som f.eks. webdele, ord-banker og metadata, fælles indholdssider eller nyheder på tværs af hele koncernen. Desuden skal koncernintranettet understøtte de styrelsesspecifikke behov, både indholdsmæssigt i form af lokale webdele, forsider eller indholdssider og i form af grafiske elementer, som f.eks. særlige visuelle træk, farver og grafiske elementer.
Kontrakten udbydes som én samlet kontrakt, jf. udbudsbetingelserne.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med følgende oplysninger:
— Tilbudsgivers samlede årlige omsætning i det seneste disponible regnskabsår,
— Tilbudsgivers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Oplysningerne angives i ESPD'ens Del IV.B.
ESPD-dokumentet tjener som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1 og 2. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom, jf. http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Offentlig%20konkurrence/Vejledning%20om%20eESPD/Det%20faelles%20europaeiske%20udbudsdokument.pdf
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152. Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, skal i den forbindelse fremlægge følgende dokumentation:
Tilbudsgivers årsregnskab eller uddrag heraf for det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af årsregnskab er lovpligtig i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret, eller anden dokumentation for tilbudsgivers omsætning og egenkapital. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende og/eller støttende virksomheder. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, skal dokumentationen fremsendes for hver enhed.
Tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiveren vurderer passende, hvis tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som ordregiveren forlanger. Tilbudsgiver har adgang til at henvise ordregiver til selv at indhente dokumenter fra offentlige nationale databaser, eksempelvis cvr.dk, jf. § 151, stk. 5.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 4 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Som mindstekrav kræves yderligere en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal udfylde og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med følgende oplysninger:
— Oplysninger om de betydeligste tilsvarende opgaver (udvikling af koncernintranet ved brug af lignende teknisk platform for en offentlig myndighed af samme størrelse som Skatteministeriet), der er udført inden for de seneste 3 år, med angivelse af beløb, aftaleperiode, beskrivelse af leverancen, samt oplysning om den offentlige myndighed (modtager).
Oplysningerne angives i ESPD'ens Del IV.C.
ESPD-dokumentet tjener som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1 og 2. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom, jf. http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Offentlig%20konkurrence/Vejledning%20om%20eESPD/Det%20faelles%20europaeiske%20udbudsdokument.pdf
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152. Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, skal i den forbindelse fremlægge følgende dokumentation:
En liste over de betydeligste tilsvarende opgaver (udvikling af koncernintranet ved brug af lignende teknisk platform for en offentlig myndighed af samme størrelse som Skatteministeriet), der er udført inden for de seneste tre år, med angivelse af beløb, aftaleperiode, beskrivelse af leverancen, samt oplysning om den offentlige myndighed (modtager). Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal dokumentation fremsendes for hver af de deltagende og/eller støttende virksomheder. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders tekniske/faglige kapacitet, skal dokumentationen fremsendes for hver enhed.
Tilbudsgiver kan godtgøre sin tekniske/faglige formåen ved ethvert andet dcokument, som ordregiveren vurderer passende, hvis tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som ordregiveren forlanger.
Som mindstekrav kræves, at tilbudsgiver har leveret tilsvarende opgave (udvikling af koncernintranet ved brug af lignende teknisk platform) til minimum en anden offentlig myndighed af samme størrelse som Skatteministeriet (modtager), inden for de seneste tre år. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes antallet af referencer som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede antal referencer inden for de seneste 3 år. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes antallet af referencer som virksomhedernes samlede antal referencer inden for de seneste 3 år.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), hæfter hver deltager solidarisk, ubetinget og direkte for opfyldelsen af kontrakten.
Opgaven indebærer behandling af persondata, hvorfor indgåelse af databehandleraftale vil være en del af kontraktgrundlaget.
Kontrakten indeholder CSR-krav.
Del IV: Procedure
Der er ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbig dokumentation for forhold nævnt i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3. En økonomisk aktør, der deltager alene og ikke baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde minimumskravene til egnethed, skal kun udfylde 1 fælleseuropæisk udbudsdokument. En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget fælleseuropæiske udbudsdokument sammen med et separat fælleseuropæisk udbudsdokument med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Endelig, når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument med de oplysninger, der kræves idel II-V.
Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.
Følgende dokumentation for personlige forhold skal fremlægges, når ordregiver anmoder herom:
Serviceattest, erklæring under ed eller erklæring på tro og love:
Som bevis for, at tilbudsgiver eller visse personer, der er tilknyttet tilbudsgiver, jf. § 135, stk. 2 ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7:
1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en eller flere af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i § 135, stk. 1.
2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 3, og i § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7.
For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen.
Udsteder det land, hvori tilbudsgiver er hjemmehørende, ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de i § 135, stk. 1 og 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7, nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiver og disse andre. Tilbudsgiver skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten. Dette kan eksempelvis ske ved at den eller de andre enheder, som tilbudsgiver støtter sig på, udfylder den som bilag A3 til udbudsmaterialet vedlagte støtteerklæring for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. Derudover skal den eller de andre enheder, som tilbudsgiver støtter sig på afgive selvstændige versioner af det fælles europæiske udbudsdokument. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders kapacitet.
Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at iværksætte en procedure om »self-cleaning«, hvis dette måtte være relevant, jf. udbudslovens § 138.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om klagenævnet for udbud, jf. lov nr. 492 af 12.5.2010 med senere ændringer (loven er tilgængelig på www.retsinfo.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grundefor beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk