Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://mst.dk/service/om-miljoestyrelsen/udbud-og-e-fakturering/aktuelle-udbud/
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
Kontrakt om vedligeholdelse, videreudvikling og nyudvikling af DMA
(06.02.2018)
CGI Danmark A/S
Lautruphøj 10
2750 Ballerup
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 13-10-2017
Time: 12:00
Læses:
Dato: 17-10-2017
Time: 12:00
Yderligere oplysninger
Tidsfrist for modtagelse af ansøgninger om deltagelse forlænges af Ordregiver som følge af sen offentliggørelse af spørgsmål/svar.
Vedligeholdelse, videreudvikling og nyudvikling af DMA
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
25798376
Haraldsgade 53
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 72544000
E-mail: mst@mst.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.mst.dk
Del II: Genstand
Vedligeholdelse, videreudvikling og nyudvikling af DMA.
Denne udbudsforretning vedrører vedligeholdelse, videreudvikling og nyudvikling af DMA-platformen, hvor virksomheder og husdyrbrugs miljødata udstilles. Digital MiljøAdministration (DMA)’s formål er at indsamle, lagre, kvalitetssikre, analysere og udstille miljødata, samt stille værktøjer til rådighed til brug for godkendelses- og tilsynsmyndighederne, virksomheder og borgere i form af indberetningsløsninger, rapportvisningsmoduler og videndelingskomponenter.
Ved DMA forstås et kompleks af it-systemer, som Ordregiver til enhver tid udvikler og/eller vedligeholder til understøttelse af miljøområdet i Danmark, herunder også integrationer til eksterne systemer. Begrebet omfatter således både de delsystemer, der forefindes eller er under udvikling på udbudstidspunktet og de delsystemer, som måtte blive udviklet i fremtiden.
Udbuddet omfatter Vedligeholdelse, Videreudvikling og Nyudvikling af DMA som en agil proces, hvor der etableres et tæt samarbejde mellem Ordregiver og den fremtidige Leverandør. I kontraktens løbetid kan der komme nye delsystemer, systemer til delsystemer der kan udfases, og opgavefordelingen mellem delsystemerne kan ændres.
Det skal bemærkes, at der ikke udbydes leverancer og ydelser om udvikling af konkret, specificeret funktionalitet. Målet er derimod, at der med kontrakten skabes en ramme (et samarbejde og en udviklingsproces), hvor de konkrete leverancer og ydelser løbende aftales mellem Kunden og Leverandøren. Derfor lægger Kunden stor vægt på den leveranceorganisation og de kompetencer, som leverandøren tilbyder.
Væsentlige opgaver i forbindelse med Vedligeholdelse vil blandt andet være:
— Diagnosticering, fejlrettelse og forebyggende vedligeholdelse til sikring af et velfungerende og stabilt system med et højt serviceniveau over for Systemets brugere.
— Løbende forbedringer, tilpasning til ny teknologi og afvikling af teknisk gæld.
— Tilpasning i forbindelse med lovændringer og ændringer i eksterne grænseflader.
— Vedligeholde kodearkiv og teknisk Dokumentation.
— Applikationsovervågning, herunder håndtering af events og incidents samt alarmering og kommunikation med Product Owner.
— Rådgivning.
— Support, herunder:
o Modtagelse og visitering af hændelser (incidents) mv. til udviklere.
o Teknisk support (f.eks. til Statens IT i forbindelse med drift af servere, sikkerhed mv.).
o Brugersupport (f.eks. til Miljøstyrelsen, Kommunernes miljøsagsbehandlere i forbindelse med fejl, log-on problemer, funktionaliteter i DMA).
Vedligeholdelse dækker bredt over alle ydelser og leverancer for at holde DMA i drift og være nutidssvarende, herunder udvikling af forebyggende foranstaltninger, afhjælpende foranstaltninger i form af fejldiagnosticering, individuel fejlretning, support, levering af nye releases af systemets standardprogrammel, sikring af kapacitet til afvikling af systemet, opdateringer i forhold til ny teknologi (eks. NemID) og fællesoffentlige standarder (eks. den fællesoffentlige datafordeler) mv. samt rådgivning herom.
Væsentlige opgaver i forbindelse med Videreudvikling vil blandt andet være:
— Tilpasning og/eller forbedring af eksisterende funktionalitet i forbindelse med ændrede behov hos Kunden.
— Tilpasninger og ændringer i forbindelse med ændringer i snitflader til eksterne systemer.
— Ændringer, tilpasninger og forbedringer i DMA funktionalitet.
— Forretningsanalyse som grundlag for gennemførelse af videreudviklingsopgaver.
— Idriftsættelse af videreudviklet funktionalitet, delsystemer/komponenter, snitflade mv.
— Support
— Rådgivning, herunder:
o Forslag om nyere og mere effektive teknologier (eks. Geoservere).
o Forslag til forbedret brug af anvendt teknologi.
o Forslag om tiltag til optimering af infrastruktur og arkitektur.
o Forslag om tiltag til bedre performance, svartider mv.
o Forslag til driftsleverandøren (SIT) omkring f.eks. drift, logning og overvågning.
Videreudvikling dækker bredt over alle Ydelser og Leverancer i relation til DMA-platformen og de eksisterende applikationer og funktionaliteter, for at tilpasse, ændrer og/eller forbedre eksisterende funktionalitet, delsystemer/komponenter, snitflade mv.
Væsentlige opgaver i forbindelse med Nyudvikling vil blandt andet være:
— Udvikling af ny funktionalitet, nye delsystemer og nye løsninger indenfor miljøadministration og varetagelse af MST's lovbundne opgaver.
— Forretningsanalyse som grundlag for gennemførelse af nye udviklingsopgaver.
— Idriftsættelse af nyudviklet funktionalitet, delsystemer/komponenter, snitflade mv.
— Rådgivning.
Nyudvikling dækker bredt over alle Ydelser og Leverancer i relation til DMA-platformen, for forretningsanalyse, udvikling og idriftsættelse af ny funktionalitet, nye delsystemer og nye løsninger indenfor miljøadministration og varetagelse af MST's lovbundne opgaver.
Kontrakten kan forlænges i 4 gange 12 måneder.
Hvis der er flere ansøgere, der opfylder udvælgelseskriterierne, end det angivne antal, der ønskes prækvalificeret, vil Ordregiver ved vurderingen af, hvilke ansøgere der er bedst egnede som tilbudsgivere, lægge vægt på nedenstående kriterier:
Udvælgelsen af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) af de ydelser, som kontrakten omfatter, i løbet af de seneste 3 år. Det vægtes positivt, at ansøger har erfaring med it opgaver indenfor offentlig forvaltning, herunder har indsigt i de forretningsmæssige arbejdsgange og behov, der forekommer på godkendelses- og tilsynsområdet eller miljøområdet og har kendskab til udfordringerne med at digitalisere bekendtgørelser og anden lovgivning.
Efter prækvalifikationen vil de ansøgere/tilbudsgivere, som opfordres til at afgive tilbud, få adgang til et datarum, hvori fortroligt materiale om systemet forefindes. Adgangen til dette datarum forudsætter underskrift af en fortrolighedserklæring.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der er stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede maksimale kontraktsum for kontraktens fulde løbetid, inklusive prisen for alle forlængelser.
Efter prækvalifikationen vil der blive afholdt et informationsmøde hos Miljøstyrelsen, Haraldsgade 53, 2100 København Ø, hvor de prækvalificerede virksomheder har mulighed for at deltage. Et referat fra informationsmødet vil blive gjort tilgængelig for alle tilbudsgiverne. For yderligere oplysninger henvises der til udbudsmaterialet.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
(øvrige udeladt)
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk