Fakta om udbudet
Udbyder
Digitaliseringsstyrelsen
Annullation af udbud — Udvikling, drift og vedligeholdelse af dansk national eID-gateway
Digitaliseringsstyrelsen
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
34 05 11 78
Landgreven 4
København K
1017
Danmark
Kontaktperson: Tasha Buch-Sloth
E-mail: tabuc@digst.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.digst.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426
Del II: Genstand
Annullation af udbud — Udvikling, drift og vedligeholdelse af dansk national eID-gateway.
Ved nærværende udbud ønsker Ordregiver at indhente tilbud på udvikling, drift og vedligeholdelse af en national dansk eID gateway, som facilitereer grænseoverskridende autentifikation til on-line tjenester mellem Danmark og andre EU-lande. Gatewayen skal gøre det muligt for danske on-line tjenester at autentificere borgere og virksomheder i andre EU-lande og dermed leve op til eIDAS forordningens krav om ensidig anerkendelse af elektroniske identifikationsmidler. Desuden skal gatewayen gøre det muligt for danske borgere og virksomheder at autentificere sig mod on-line tjenester i andre EU-lande ved brug af dansk NemID.
Hovedstadsområdet.
Ved nærværende udbud ønsker Ordregiver at indhente tilbud på udvikling, drift og vedligeholdelse af en national dansk eID gateway, som facilitereer grænseoverskridende autentifikation til on-line tjenester mellem Danmark og andre EU-lande. Gatewayen skal gøre det muligt for danske on-line tjenester at autentificere borgere og virksomheder i andre EU-lande og dermed leve op til eIDAS forordningens krav om ensidig anerkendelse af elektroniske identifikationsmidler. Desuden skal gatewayen gøre det muligt for danske borgere og udenlandske virksomheder at autentificere sig mod on-line tjenester i andre EU-lande ved brug af dansk NemID. Kontrakten indeholder følgende hovedydelser:
1. Etablering af et tidligt integrationstestmiljø (tidligt bevis for gennemførlighed), hvor leverandøren demonstrerer, at man kan konfigurere en løsning til at overholde de tekniske specifikationer for eIDAS (eIDAS Message Format og SAML Attribute Profile). 2. Etablering af et funktionelt komplet integrationstestmiljø, hvor danske tjenesteudbydere kan begynde at tilslutte tjenester og teste integrationen med gatewayen.
3. Etablering af et produktionsmiljø med al kernefunktionalitet og alle ikke-funktionelle krav (sikkerhed, SLA osv.).
4. Videreudvikling af gateway med tillægskomponenter fx i forhold til berigelse af attributter mv.
Kontrakten indeholder 7 optioner:
Option 1 Brugerprofil
Option 2 Attributkomponent
Option 3 Integration med CPR og CVR
Option 4 Hardware-beskyttelse af private nøgler
Option 5 Højt kapacitetsniveau
Option 6 Indarbejdelse af næste generation NemLog-in
Option 7 Udvidelse af administrationsmodul.
Kontrakten er bygger på K02-standarden med tilretninger.
Option 1 Brugerprofil, jf. Bilag 3 Kravspecifikation
Option 2 Attributkomponent, jf. Bilag 3 Kravspecifikation
Option 3 Integration med CPR og CVR, jf. Bilag 3 Kravspecifikation
Option 4 Hardware-beskyttelse af private nøgler, bilag 16 Sikkerhed
Option 5 Højt kapacitetsniveau, jf. Bilag 5 Vedligeholdelse og support
Option 6 Indarbejdelse af næste generation NemLog, jf. Bilag 3 Kravspecifikation
Option 7 Udvidelse af administrationsmodul, jf. Bilag 3 Kravspecifikation.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Udvikling, drift og vedligeholdelse af dansk national eID-gateway
Del VI: Supplerende oplysninger
Ved gennemgang af tilbuddene har Digitaliseringsstyrelsen konstateret en række uhensigtsmæssigheder i evalueringsmetoden og evalueringsgrundlaget, der har medført, at udbuddet ikke har været egnet til at finde en løsning, der opfylder Digitaliseringsstyrelsens forretningsmæssige behov, herunder med hensyn til forventet pris og kvalitet.
Uhensigtsmæssighederne består særligt i, at vægtningen af delkriterierne, der knytter sig til underkriteriet »Pris«, ikke afspejler de reelle omkostninger, der er forbundet med de pågældende ydelser.
Uhensigtsmæssighederne vil blive berigtiget i forbindelse med kommende genudbud.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk