Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=185261&B=KA
Udbyder
Statens It
Vindere
Rammeaftale II om outsourcet drift
(24.01.2018)
Netcompany IT and business consulting A/S
Grønningen 17, 1.
1270 København K
Rammeaftale II om outsourcet drift
(24.01.2018)
CGI Danmark A/S
Lautruphøj 10
2750 Ballerup
Rammeaftale II om outsourcet drift
(24.01.2018)
Atos lT Solutions and Services A/S
Dybendalsvænget 3
2630 Taastrup
Rammeaftale II om outsourcet drift
(24.01.2018)
CSC Danmark A/S
Retortvej 8
2500 Valby
Rammeaftale II om outsourcet drift
(24.01.2018)
KMD A/S
Lautrupparken 40
2750 Ballerup
Rammeaftale II om outsourcet drift
(24.01.2018)
Fujitsu A/S
Lautrupbjerg 13
2750 Ballerup
Opdateringer
II.2.4)
I stedet for:
(...)
— Applikationsdrift — Dette omfatter blandt andet drift og vedligehold af middleware og runtime environment, drift af applikation og data, release and deployment management (applikation og data), overvågning og logning, konfigurationsstyring, backup og restore, kapacitetsstyring, governance og dokumentation, incidents, problems og changes, udvikling og vedligehold af applikation og data.
(...)
Læses:
(...)
— Applikationsdrift — Dette omfatter blandt andet drift og vedligehold af middleware og runtime environment, drift af applikation og data, release and deployment management (applikation og data), overvågning og logning, konfigurationsstyring, backup og restore, kapacitetsstyring, governance og dokumentation, incidents, problems og changes, assistance til udvikling og vedligehold af applikation og data.
(...)
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 21-08-2017
Time: 12:00
Læses:
Dato: 23-08-2017
Time: 12:00
Rammeaftale II om outsourcet drift
Statens It
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
31 78 64 01
Gammel Kongevej 74a
Frederiksberg C
1850
Danmark
Kontaktperson: Helle Uldbæk Sørensen
Telefon: +45 72311303
E-mail: Helle.Uldbaek.Sorensen@statens-it.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://statens-it.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426
Del II: Genstand
Rammeaftale II om outsourcet drift.
Udbuddet angår udbud af rammeaftale om outsourcet drift (tjenesteydelser til drift og support af IT-systemer i Staten).
Statens It varetager for nærværende den basale IT-drift på ni ministerområder. Det er besluttet i regeringens økonomiudvalg, at ministerområder og institutioner der i øjeblikket står udenfor et IT-fællesskab, skal overføre deres basale IT-drift til Statens It. Det er Regeringens og Statens It's strategi, at de statslige myndigheders Systemer i højere omfang skal drives af Statens It, jf. hertil side 15 Finansministeriets publikation »Fælles løsninger frigør penge til velfærd«, som kan findes på dette link (https://www.fm.dk/publikationer/2017/faelles-loesninger-frigoer-penge-til-velfaerd).
Rammeaftalen indgås parallelt med 7 leverandører, og rammeaftalen fastlægger rammerne og vilkårene for driften af de it-systemer, som Statens It er driftsansvarlig for. Statens It udbød i 2012 en rammeaftale om drift af statslige IT-systemer (Driftsrammeaftale I) (udbudsbekendtgørelse 2012/S 16-025657). Det er således denne rammeaftale der fornyes ved dette udbud.
Hovedydelserne, som er omfattet af denne rammeaftale, er drift, support og rådgivning samt transitionsydelser:
A) Drift
— Infrastrukturdrift — Dette omfatter blandt andet drift og vedligehold af infrastruktur, overvågning og logning, konfigurationsstyring, backup og restore, kapacitetsstyring, governance og dokumentation, incidents, problems og changes.
— Applikationsdrift — Dette omfatter blandt andet drift og vedligehold af middleware og runtime environment, drift af applikation og data, release and deployment management (applikation og data), overvågning og logning, konfigurationsstyring, backup og restore, kapacitetsstyring, governance og dokumentation, incidents, problems og changes, udvikling og vedligehold af applikation og data.
B) Support
Dette omfatter blandt andet, at leverandøren skal tilbyde en service desk, håndtering af incident management, håndtering af request fulfilment (herunder brugeradministration) samt governance (måling og rapportering på supportrelaterede servicemål).
C) Rådgivning
Dette omfatter driftsrelateret rådgivning og konsulentbistand. Rådgivning bestilles som separate opgaver.
D)Transition
Dette omfatter blandt andet leverandørens aktiviteter i forbindelse med forberedelse af driftsovertagelsen, herunder etablering af miljøer, videnoverførsel, etablering af driftsprocesser, etablering af governance (måling og rapportering på servicemål), etablering af support, etablering af organisation og samarbejdsprocesser og gennemførsel af transitionsrelaterede prøver.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af ydelserne beskrevet under litra A, B og D, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige ydelser. I relevansvurderingen vægtes referencer vedrørende ydelsen »drift« (litra A) højere end referencer i forhold til ydelserne »support« (litra B) og »transition« (litra D), der indbyrdes vægter lige.
Ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af sammenlignelige ydelser, tages der udgangspunkt i den enkelte ansøgers mest relevante reference, dog således, at ansøgerens øvrige referencer kan supplere den mest relevante reference, såfremt referencerne tilsammen dokumenterer en højere grad af relevant erfaring med at levere de konkret efterspurgte ydelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
1. Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
2. Ansøgers samlede årsomsætning i de tre seneste disponible regnskabsår.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftaler til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Ad 1 Virksomhedens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Ad 2 Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Baserer virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøgeren kan benytte.
Som mindstekrav kræves en egenkapital på mindst 20 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 40 000 000 DKK i hvert af de tre seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de tre seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hvert af de tre seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. litra A, B og D under punkt II.2.4) ovenfor, som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under litra A, B og D, jf. punkt II.2.4), anførte ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer. Referencer herudover vil der blive set bort fra. Hver reference må maksimalt bestå af 6 000 tegn inkl. mellemrum. Såfremt en eller flere referencer består af mere end 6 000 tegn inkl. mellemrum, vil ordregiver alene lægge vægt på de første 6 000 tegn i hver reference.
Baserer ansøger sig på andre enheders uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelser, som rammeaftalen omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelser under rammeaftalen udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. punkt III.1.3), og hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9)
Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftaler til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Baserer virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen, ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte.
Rammeaftalen stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen samt overholdelse af en række mindstekrav om sikkerhed. I denne forbindelse henvises der til rammeaftalens bilag 5.
Leveranceaftaler under Rammeaftalen kan indeholde krav om, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af Leveranceaftalen, skal kunne sikkerhedsgodkendes i henhold til Justitsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17/12/2014 om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt. Dette vil fremgå af miniudbudsmaterialet.
Der vil endvidere i forbindelse med indgåelse af leveranceaftaler under Rammeaftalen blive stillet krav om sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger.
Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 12.8.2017. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret.
Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 2080 14.
Det gøres opmærksom på, at der kort efter indgåelse af rammeaftalen forventeligt vil blive afholdt miniudbud med henblik på tildeling af den første leveranceaftale, og de vindende leverandører skal være opmærksomme herpå i forhold til deltagelse i miniudbuddet. Dette miniudbud vil forventeligt blive igangsat primo januar 2018.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftaler til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§151-152, jf. § 153.
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for rammeaftalens fulde løbetid.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk