Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Anmodning om deltagelse
Addresse
https://www.rib-software.dk/udbudsportal/
Udbyder
Region Hovedstaden
Vindere
Valgt firma
(19.01.2018)
Tunstall A/S
Niels Bohrs Vej 42
8660 Skanderborg
Opdateringer
De prækvalificerede: Personsikringsentreprise:
- Ascom Danmark A/S
- Care-Call
- Lindpro A/S
- SIF Gruppen A/S
- Tunstall A-S
Ny retspsykiatri Sct. Hans, Roskilde - Delentreprise 16
Region Hovedstaden
Udbudsbekendtgørelse
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
29190623
Kristineberg 3
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Henrik Richter Danielsen
Telefon: +45 41217060
E-mail: hrd@khr.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionh.dk
Del II: Genstand
Udbud af ny retspsykiatri Sct. Hans, Roskilde — Delentreprise 16.
Ny Retspsykiatri Sct. Hans etableres på et område der afgrænses af Lindegårdsparken, Bistrup Allé, Boserupvej og en fredningslinje mod vest. Byggegrunden, der skråner 12 meter ned i nordøstlig retning mod Roskilde Fjord, udgør ca. 40 100 m² og byggeri ca. 20 714 m². Byggeriet rummer overordnet 126 sengestuer fordelt på 4 sengeenheder. Centralt beliggende i direkte forlængelse af Tofteparken placeres en ankomstbygning og på begge sider af denne grupperes 2 sengeenheder mod nord og 2 sengeenheder mod syd. Mellem disse etableres en stor aktivitetshave der omkranses af indendørs forbindelsesgang mod øst og perimetermur mod vest. I både ankomstbygning og sengeenhederne etableres lukkede gårdhaver for patienter og personale. For at sikre konkurrence og brug af relevante kompetencer er udbuddet opdelt i 16 delentrepriser, idet delentreprise nr. 1-15 er udbudt ved en særskilt udbudsbekendtgørelse. Nærværende udbud vedrører delentreprise nr. 16 personsikring.
Entreprise Y194 Personsikring omfatter etablering af et personsikringsanlæg som nærmere beskrevet i udbudsmaterialet.
Regionen agter at prækvalificere 5 ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive et tilbud. Såfremt antallet af egnede ansøgere, som opfylder minimumskravene til egnethed, overstiger 5, vil Regionen foretage en udvælgelse af de bedst egnede virksomheder på baggrund af en samlet vurdering af de oplyste referencer jf. pkt. III.1.3) ud fra følgende objektive og ikke-diskriminerende udvælgelseskriterier: Ved udvælgelsen vil der blive lagt vægt på dokumenteret erfaring med
i) etablering af personsikringsanlæg inden for psykiatrien, subsidiært etablering af personsikringsanlæg i øvrigt
ii) byggeri i stor/fagentreprise, og
iii) erfaring med håndtering af data via en elektronisk bygningsmodel.
Udbuddet gennemføres digitalt via det elektroniske udbudssystem RIB-Udbudsportal. Det samlede udbudsmateriale er offentliggjort på RIB-Udbudsportal, ligesom al kommunikation samt aflevering af prækvalifikationsanmodning og tilbud skal ske via RIB-Udbudsportal. Pkt. VI.3) indeholder en klar beskrivelse af, hvordan adgang til RIB-Udbudsportal kan opnås af alle interesserede virksomheder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal som afleveringskrav for prækvalifikation udfylde og uploade følgende dokumenter på RIB Udbudsportal under »Aflevering af tilbud«, maks. 1 stk. dokument under hvert afleveringskrav:
1. ESPD som xml-fil som er offentliggjort på RIB-Udbudsportal. Ansøger skal downloade filen og via hjemmesiden https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/filter?lang=da, »Importere ESPD« og udfylde denne.
Fra hjemmesiden eksporteres den udfyldte »espd-response« fil retur til egen PC, hvorfra den bliver uploadet på RIB Udbudsportal.
Alle punkter og afsnit i ESPD skal være udfyldt.
Vejledning findes på http://www.kfst.dk/Offentlig-konkurrence/Udbud/Udbudsregler/ESPD
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et moderskab, underleverandører eller ved et konsortium), skal ovenstående dokumentation gives for hver enkelt virksomhed.
Supplerende ESPD'ere skal uploades under »Supplerende filer«
Under »Supplerende filer« kan ansøger uploade supplerende dokumentation, såfremt ansøger har behov herfor af nedenstående årsager:
2. Ansøger skal overholde de obligatoriske udelukkelsesgrunde, som fremgår af udbudsloven § 135. Ansøger skal endvidere overholde de obligatoriske udelukkelsesgrunde, der fremgår af udbudsloven § 136. Endelig skal ansøger overholde udelukkelsesgrunden, der fremgår af udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4) om deltagelse i konkurrencefordrejende virksomhed (Kartelvirksomhed).
Som dokumentation for at ansøger ikke befinder sig i en udelukkelsesgrund omfattet af udbudsloven §§ 135-136, skal den vindende tilbudsgiver fremlægge følgende dokumentation:
Som bevis for, at tilbudsgiver eller visse personer, der er tilknyttet tilbudsgiver, jf. § 135, stk. 2 ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1:
1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en eller flere af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i § 135, stk. 1.
2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden i § 135, stk. 3.
For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen. Udsteder det land, hvori tilbudsgiver er hjemmehørende, ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de i § 135, stk. 1 og 3 nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
Self-cleaning;
Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-136 eller § 137, stk. 1, nr. 4), såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138.
ESPD skal indeholde oplysning om følgende for hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår:
1) Nettoomsætning
2) Egenkapital.
Særligt om basering på andre enheders formåen:
Såfremt den økonomiske aktør har besluttet at give en del af kontrakten i underleverance og baserer sig på underleverandørens kapacitet til at udføre denne del i forhold til opfyldelse af Regionens mindstekrav for udvælgelse, skal ansøgning vedlægges en separat ESPD for denne underleverandør.
Ansøgning skal endvidere være vedlagt en erklæring om, at ansøger faktisk råder over kapaciteten hos den støttende enhed, som er juridisk forpligtet over for ansøger. En sådan erklæring skal være udformet i overensstemmelse med støtteerklæringen i Bilag 2, som finders på RIB-Udbudsportal.
Såfremt ansøger benytter en underleverandør, som ansøger ikke baserer sin formåen på, skal ansøgning ikke vedlægges en separat ESPD for sådanne underleverandører.
Der kræves ingen særlig retlig form til organisering af en ansøger, idet ansøger kan bestå af et konsortium forstået som en sammenslutning af flere virksomheder. Samtlige deltagere i et konsortium skal hæfte direkte, solidarisk og ubegrænset for tilbuddet og opfyldelse af den tildelte kontrakt. Der skal udpeges en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere. Ansøgning skal indeholde en erklæring herpå som er underskrevet af deltagerne i konsortiet, idet erklæring skal være udformet i overensstemmelse med indholdet af den konsortieerklæring i Bilag 3, som findes på RIB-Udbudsportal.
Endvidere skal hver deltager i sammenslutningen udfylde en separat ESPD.
Det er et mindstekrav at ansøger som minimum har haft en nettoomsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår på 7 500 000 DKK.
Det er et mindstekrav, at ansøger har en positiv egenkapital (forstået som forholdet mellem aktiver og passiver) for hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Der skal derfor fremlægges oplysning om nettoomsætning for hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår inden for de delaftaler, der ansøges om prækvalifikation til.
Ansøger skal udfylde ESPD med oplysning om den efterspurgte nettoomsætning og det efterspurgte nøgletal.
Som dokumentation for overholdelse af mindstekrav, skal den vindende tilbudsgiver fremlægge revisorattesteret dokumentation (enten årsrapport eller erklæring), som dokumenterer den krævede nettoomsætning og egenkapital.
Med henvisning til udbudsloven § 151, stk. 2 forbeholder ordregiver sig dog retten til på et hvilket som helst tidspunkt at anmode de deltagende virksomheder om at fremlægge den krævede dokumentation inden for en passende fastsat frist, når dette vurderes nødvendigt for en korrekt gennemførelse af udbudsprocessen.
ESPD skal indeholde oplysning om ansøgers udførelse af lignende opgaver som den udbudte i form af referencebeskrivelser. Der må maksimalt beskrives 5 referencer. I det omfang ansøgning indeholder flere end 5 referencer, vil alene de 5 første referencer blive tillagt betydning.
Ordregiver ser gerne, at ansøger ud for hver reference oplyser følgende:
— Beskrivelse af lignende opgave
— Navn på kunde/bygherre samt kontaktoplysninger
— Tidspunkt for udførelsen
— Størrelse (m² + entreprisesum)
— Ansøgers rolle under opgavens udførelse
— Oplysning om hvorvidt der under byggeri blev benyttet en elektronisk fællesmodel til håndtering af data.
Såfremt den økonomiske aktør har besluttet at give en del af kontrakten i underleverance og baserer sig på underleverandørens kapacitet til at udføre denne del i forhold til opfyldelse af Regionens mindstekrav for udvælgelse, skal ansøgning vedlægges en separat ESPD for denne underleverandør.
Ansøgning skal endvidere være vedlagt en erklæring om, at ansøger faktisk råder over kapaciteten hos den støttende enhed, som er juridisk forpligtet over for ansøger. En sådan erklæring skal være udformet i overensstemmelse med støtteerklæringen i Bilag 2, som finders på RIB-Udbudsportal.
Såfremt ansøger benytter en underleverandør, som ansøger ikke baserer sin formåen på, skal ansøgning ikke vedlægges en separat ESPD for sådanne underleverandører.
Det er et mindstekrav, at ansøger inden for de seneste 3 år har udført mindst 1 opgave, som for så vidt angår indhold og kompleksitet svarer til den udbudte.
Regionen forbeholder sig ret til at kontakte kunden med henblik på verificering af oplysninger i referencebeskrivelsen.
Referencebeskrivelsen skal allerede vedlægges i anmodningen, idet referencer danner grundlag for udvælgelse af de bedste egnede ansøgere.
Kontrakten indeholder vilkår om, at der ikke må benyttes underentreprenører, der ville have været udelukket fra at afgive tilbud som følge af udelukkelsesgrunde, der er gældende i dette udbud jf. udbudslovens §§ 135-137 og pkt. VI.3) nedenfor. Der henvises endvidere til kontraktens regulering vedrørende benyttelse af praktikanter samt krav til lønvilkår.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Alene de aktører, der har ansøgt om prækvalifikation og overholder Regionens minimumskrav om 1) Manglende tilstedeværelse af udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135, 136 og 137, stk. 1, nr.4), 2) Opfyldelse af mindstekrav til nettoomsætning samt positiv egenkapital i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår samt 3) udførelse af mindst 1 opgave som svarer til den udbudte for så vidt angår indhold og kompleksitet og er bedst egnede prækvalificeres og vil blive opfordret til at afgive tilbud. Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrunden anført i udbudslovens §137, stk. 1, nr. 4) med mindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation. for, at denne er pålidelig jf. udbudslovens § 138. Inden tildeling skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakt til, fremlægge dokumentation for oplysninger i ESPD jf. udbudslovens §§151-152, jf. § 153.
Det samlede udbudsmateriale vil samme dag som offentliggørelsen af nærværende udbudsbekendtgørelse, være offentligt tilgængeligt via http://www.rib-software.dk/udbudsportal uden brug af login. Ansøgning om prækvalifikation kan kun afleveres via login på RIB Udbudsportal: http://www.rib-software.dk/udbudsportal med en RIB-brugerprofil. Såfremt man ikke har en RIB-brugerprofil med brugernavn og password til RIB Udbudsportal, skal en brugerprofil først oprettes. Dette kan gøres direkte inde fra den offentligt tilgængelige udbudsportal RIB.
Prækvalifikationen har RIB nr. TN 59 10 28. Ansøger vil ved ny profiloprettelse modtage en personlig e-mail med et link, hvorfra det nødvendige password skal oprettes.
Efter endt godkendelse, foretages der log-in på http://www.rib-software.dk/udbudsportal med det nye brugernavn og password. Er man i forvejen bruger på RIB Udbudsportal og har et log-in, er det dette brugernavn og password man skal anvende. Herefter vil der være adgang til nærværende udbud, under fanen »Udbudsportal«.
Tilbudsgiverne har mulighed for at få supplerende oplysninger vedrørende udbudsmaterialet og det udbudte arbejde ved fremsættelse af skriftlige spørgsmål.
Spørgsmålene skal udarbejdes på dansk og stilles skriftligt igennem RIB Udbudsportal på http://www.rib-software.dk/udbudsportal
Spørgsmål uploades under menuen »Spørgsmål og svar« at aktivere ikon »Nyt Spørgsmål« og udfylde spørgefeltet.
Ovennævnte frist er angivet af praktiske årsager. Spørgsmål skal dog under alle omstændigheder være stillet i så god tid, at ordregiver kan besvare dem senest 6 dage inden udløbet af den fastsatte frist.
Såfremt nogle af de stillede spørgsmål måtte give anledning til en konkret tydeliggørelse, justering eller supplering af udbudsmaterialet, vil der blive orienteret herom med besvarelsen af de stillede spørgsmål via RIB-Udbudsportal.
Ordregiver vil i øvrigt bestræbe sig på at besvare indkomne spørgsmål løbende via RIB-Udbudsportal og inden for 5 arbejdsdage. Besvarelse af spørgsmål vil blive uploadet på RIB-Udbudsportal.
Der vil blive afholdt et orienteringsmøde den 22.8.2017 kl. 14 på Psykiatrisk Center Sct. Hans, afdeling R, »Kurhussalen«, Kurhusvænge via Bistrup Allé, 4000 Roskilde, hvor de prækvalificerede har mulighed for at høre nærmere om den udbudte opgave. Mødet vil foregå på dansk. På mødet vil ordregiver komme med en overordet redegørelse for udbudsforretningens baggrund, formålet med udbuddet samt de udbudte entrepriser opdelt på individuelle delkontrakter. Der vil endvidere blive givet en generel orientering om udbudsmaterialets udformning og den planlagte udbudsprocedure, herunder adgangen til at stille skriftlige spørgsmål. Af hensyn til den praktiske planlægning bedes deltagerne tilmelde sig for deltagelse, idet tilmelding skal ske til udbuddets kontaktperson som angivet i pkt. I.1).
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:www.naevneneshus.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12.5.2010 med senere ændringer) gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
— En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret jf. lovens § 7, stk. 1.
— Øvrige klager over udbud skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende omkontraktens indgåelse jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 1.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden jf. lovens § 3, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk