Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Danmarks Miljøportal Digital Miljøforvaltning
Vindere
Rammeaftale om it-konsulentbistand til udvikling, vedligehold, support og videreudvikling af Danmarks Miljøportals it- systemer, herunder systemet VanDa
(01.12.2017)
Globeteam A/S
Virumgårdsvej 17A
2830 Virum
Rammeaftale om it-konsulentbistand til udvikling, vedligehold, support og videreudvikling af Danmarks Miljøportals it- systemer, herunder systemet VanDa
Danmarks Miljøportal Digital Miljøforvaltning
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Haraldsgade 53
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Ane Klok
E-mail: anklo@miljoeportal.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.miljoeportal.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om it-konsulentbistand til udvikling, vedligehold, support og videreudvikling af Danmarks Miljøportals it- systemer, herunder systemet VanDa.
Rammeaftalen omfatter it-konsulentbistand til udvikling, vedligeholdelse, support og videreudvikling af Danmarks Miljøportals it-systemer i det omfang, det besluttes af Danmarks Miljøportal (DMP). DMP's systemportofølge består af 21 systemer, som understøttes under anvendelse af 260 servere.
DMP 2016 i tal:
100 000 brugere
4 000 000 besøgene
47 TB data ud
29 TB data ind
25 000 000 000 transaktioner.
Det af Leverandøren tilbudte konsulentteam skal levere de under Rammeaftalen omfattede ydelser inden for de her anførte teknologiområder og metoder:
— Sikkerhed, standarter efter »best practice« på webservice og webgrænseflader under anvendelser af føderation brugerstyring, herunder;
— WS TRUST
— WS Security
— WS-Federation Active Requestor Profile
— WS-Federation Passive Requestor Profile
— WCF (Windows Communications Foundation)
— WIF (Windows Identity Foundation)
— OAuth
— Azure AD
— Applikationer og webservice til Fagsystemerne
— Microsoft .NET
— Restful services
— Web API
— SOAP
— Azure API Apps / Azure API Management
— Application Insights
— Application Insights
— Business Intelligence
— Microsoft SQL
— PowerBI
— Azure Analysis Services
— SQL Data Warehouse
— Microsoft SQL Server Integration Services (SSIS)
— Microsoft SQL Server Reporting Services (SSRS)
— Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS) på SQL Server 2012
— SharePoint
— Sharepoint2013 Services og webpart til præsentation for slutbrugere
— Programmering sprog:
— HTML, DHTML, XHTML, XML, XSLT, XSL, SQL, TSQL, c#, CSS, ASP.Net
— Code Reposotory. Alle kildekode og dokumentation opbevares i Visual Studio Team Services
— Window Azure platform (alle Danmarks Miljøportals services er driftet i Microsoft Azure)
— Cloud Computing (Microsoft Azure) og tilhørende teknologi
— Infrastruktur som en service (IaaS)
— Platform as a Service (PaaS)
— Automatisk validering af kode
— Continuous Integration
— Continuous Delivery
— Automatiseret test
— Visual Studio Team Services(Deployment og Management)
— Databaseteknologier, Danmarks Miljøportal anvender databaseteknologier, som driftes i Microsoft Azure, herunder;
— SQL Azure
— SQL Server seneste versioner
— NOSQL
— Azure Document DB
— Azure Data Factory
— Webservices klienter.
Alle Danmarks Miljøportals webservice understøtter klienter, kode af tredjepart i nedenstående sprog
— .NET
— Java
— Datamodellering — herunder opbygning af databaser, omstrukturering af eksisterende datamodeller, således at de understøtter parternes behov og lever op til en moderne databasetankegang.
— Usability
— User-Centered Approach
— Cognitive modeling methods
— Prototyping methods
— Multiplatform
— Responsive web design (RWD)
— IT arkitekt
— Kendskab til EA reolen
— TOGAF
— Projektleder
— Efter PRINCE 2 eller tilsvarende projektledelsesmetoder
— Efter Agile projektledelsesmetode
— Af Offentlige projekter
— Projekter med mange aktører.
Danmarks Miljøportal kan ikke fastlægge et specifikt behov eller omfang for konsulentydelserne.
Leverandøren skal kunne tilbyde et fast tilknyttet konsulentteam til udførelse af opgaverne for Danmarks Miljøportal i rammeaftalens løbetid bestående af op til 15 konsulenter inden for 4 konsulentkategorier (seniorudvikler, udvikler, Teknisk Projektleder/IT arkitekt og datamodellør).
Option på 2 x 24 måneder.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, som rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige ydelser.
Ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af sammenlignelige ydelser, tages der udgangspunkt i den enkelte ansøgers mest relevante reference, dog således, at ansøgerens øvrige referencer kan supplere den mest relevante reference, såfremt referencerne tilsammen dokumenterer en højere grad af relevant erfaring med at levere de konkret efterspurgte ydelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der stilles ikke krav herom.
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Ansøgers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Erklæring om virksomhedens egenkapital og aktiver i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret, hvis tallene for egenkapital og aktiver foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen, ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte.
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 50 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager). Ordregiver ser gerne, at hver angivet reference ikke fylder mere end hvad der svarer til 1 A4-side, med skriftstørrelse 12.
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer. Referencer her ud over vil der blive set bort fra.
Baserer ansøger sig på andre enheders uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som rammeaftalen omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelserne under rammeaftalen udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, hvordan ansøger/tilbudsgiver opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9).
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren eller tilbudsgiveren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.
Rammeaftalen stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen
Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
I forbindelse med udløb af rammeaftalen omfattet af dette udbud.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren/tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§151-152, jf.§ 153.
I relation til pkt. II.1.6) bemærkes, at DMP har vedtaget en strategi om at harmonisere Miljøportalens systemer til et fælles systemkompleks, således at komponenter udviklet på et fagområde også bliver anvendt på andre fagområder. Dette sker allerede i et vist omfang med meget gode resultater. En opdeling af rammeaftalen i delkontrakter vil gøre disse synergier svære at opnå. Rammeaftalen er derfor ikke opdelt i delkontrakter.
I relation til pkt. II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for rammeaftalens fulde løbetid, og at beløbet er skønnet til at være i intervallet 20 000 000-100 000 000 DKK ekskl. moms. Skønnet er baseret på det historiske forbrug af tilsvarende ydelser.
I relation til pkt. II.2.7) bemærkes, at den anførte kontraktlængde er fra kontraktunderskrivelse. Ud over den anførte kontraktlængde vil der i forbindelse med rammeaftalens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af DMP's systemer ifm. med evt. genudbud.
I relation til pkt. II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
I relation til pkt. III.2.3) bemærkes, at oplysningerne om medarbejderne først skal afgives som en del af tilbudsfasen.
Eventuelle spørgsmål i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation skal stilles til den i pkt. I.1) anførte e-mailadresse. Spørgsmål skal stilles senest den 23.6.2017. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest 6 dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage inden udløbet af fristen, kan ikke forventes besvaret.
Der vil den 14.6.2017 kl. 10:00 blive afholdt et orienteringsmøde hos DMP. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 3 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere hos Ane Klok, anklo@miljoeportal.dk. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive offentliggjort på den i pkt. I.3) anførte hjemmeside.
Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation i form af ansøgers ESPD fremsendes i 3 papireksemplarer og i 1 elektronisk version (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende). Ansøgningen kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket » Udbud af rammeaftale om it-konsulentbistand til udvikling, vedligehold, support og videreudvikling af danmarks miljøportal systemer, herunder vanda — Må ikke åbnes af postfunktionen«.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk