Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Vindere
It-konsulenter
(04.01.2018)
Visma Consulting A/S
Nørgaardsvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Rammeaftale 02.17 It-konsulenter
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
17472437
H.C. Hansens Gade 4
København
2300
Danmark
Kontaktperson: Henrik Thøger Nielsen
Telefon: +45 41124094
E-mail: htn@ski.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale 02.17 It-konsulenter.
SKI udbyder rammeaftale 02.17 vedrørende levering af it-konsulentydelser inden for en række nærmere definerede obligatoriske og valgfrie ydelsesområder. Udbuddet vedrører it-konsulenter til udførende konsulentopgaver, hvor kunden har behov for at få udført konkrete opgaver i sit it-miljø, enten i forhold til driften af sit miljø og infrastruktur eller i forhold til nye systemer/løsninger.
Der er tale om en frivillig rammeaftale, hvilket betyder, at det er frivilligt for SKI's kunder, om de vil anvende rammeaftalen. Rammeaftalen etablerer således ikke noget eksklusivt forhold mellem de leverandører, der tildeles en plads på rammeaftalen og SKI's kunder. Kunder kan have interne instrukser, som foreskriver, at deres disponenter skal anvende rammeaftalen. Dette er dog et internt anliggende hos kunden. Af SKI's kundeliste (bilag A) fremgår, hvem der kan anvende rammeaftalen.
Se nærmere om udbuddet i udbudsbetingelserne.
Danmark.
Udbuddet omfatter følgende 14 ydelsesområder:
— 1. It-relaterede strategier
— 2. Forretningsbehov, business case og gevinstrealisering
— 3. It-udbud
— 4. It-sikkerhed, business continuity og it-compliance
— 5. It-arkitektur
— 6. It-governance
— 7. Projekt- og programledelse
— 8. Databehandling
— 9. Softwarelicenser
— 10. Infrastruktur og hardware
— 11. Test
— 12. Udvikling af ny funktionalitet
— 13. Tilpasning af eksisterende it-systemer
— 14. It-system drift.
Ydelsesområderne 7, 8, 10, 11, 12, 13 og 14 er obligatoriske ydelsesområder, som tilbudsgiverne skal tilbyde.
Ydelsesområderne 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9 er valgfrie ydelsesområder, hvoraf tilbudsgiveren skal tilbyde mindst 1 valgfrit ydelsesområde.
Rammeaftalen kan forlænges 2 gange, hver gang med 12 måneder (1 år) ad gangen.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Det er et minimumskrav, at ansøger i seneste disponible regnskabsår har haft ydelsesspecifik omsætning inden for de obligatoriske ydelsesområder, som er omfattet af rammeaftalen, på minimum 15 000 000 DKK ekskl. moms. Den ydelsesspecifikke omsætning kan være inden for 1 eller flere af de obligatoriske ydelsesområder — i alt skal den blot samlet være på minimum 15 000 000 DKK ekskl. moms.
Ansøger/tilbudsgiver skal fremlægge følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:
— Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD'et oplyste samlede ydelsesspecifikke omsætning inden for de obligatoriske ydelsesområder fremgår, eller
— en erklæring om, at det i ESPD anførte om den samlede ydelsesspecifikke omsætning inden for de obligatoriske ydelsesområder er korrekt, underskrevet af en tegningsberettiget hos ansøgere/tilbudsgiveren.
For sammenslutninger af virksomheder (f.eks. konsortier) skal dokumentationen afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer tilbudsgiver sig på støttende virksomheder, skal dokumentationen ligeledes afgives for disse enheder.
Såfremt der er flere end 20 ansøgere, der er egnede, vil der ske en udvælgelse af ansøgere med henblik på at prækvalificere maksimalt 20 ansøgere.
Ansøger skal afgive 7 referencebeskrivelser i ESPD'et — 1 for hvert obligatorisk ydelsesområde.
Udvælgelse af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ud fra opnåede pointscore for referencer.
Ansøgers 7 referencer vil blive vurderet individuelt, og baseret på disse vurderinger tildeles ét samlet point ud fra en pointskala fra 1-10. 10 point (højeste point) gives til ansøgere, som — samlet set — har fremragende referencer. 1 point (laveste point) gives til ansøgere, som — samlet set — har utilstrækkelige referencer.
Ved vurdering af referencerne tillægges det positiv vægt, at referencerne er konkrete og dækker deres respektive ydelsesområde i såvel bredden som i dybden, samt at det til referencerne knyttede antal fakturerede timer — i forhold til referencernes tiltænkte ydelsesområde — er betydeligt.
Ved konkret forstås, at det klart fremgår af referencebeskrivelsen, at referencen omhandler konkrete forhold, herunder en konkret kunde, konkrete behov hos denne kunde og ansøgers konkrete leverancer til dækning af kundens behov. Ved bredde forstås ydelsesområdets delområder. Ved dybde forstås ydelser under det enkelte delområde. En reference, som både er bred og dyb, vurderes mere positivt end en reference, som kun er enten bred eller dyb. Det bemærkes, at de dele af en referencebeskrivelse, som blot måtte have karakter af en opremsning af delområder og/eller ydelser, ikke vurderes som konkrete, og derfor ikke tillægges nævneværdig betydning i forhold konkrethed, bredde eller dybde. Vurderingen af betydeligt antal fakturerede timer sker ud fra en helhedsbetragtning i forhold den beskrevne references bredde og dybde samt ydelsesområdets delområder (bredde) og ydelser (dybde).
Det bemærkes, at en reference alene vurderes i forhold til 1 obligatorisk ydelsesområde — dét obligatoriske ydelsesområde referencen er tiltænkt. Beskrivelser af øvrige obligatoriske eller valgfrie ydelsesområder, som referencen måtte omfatte, tillægges ikke betydning, hverken i forhold til det ydelsesområde referencen er tiltænkt, eller i forhold til vurderingen af øvrige referencers ydelsesområder. Ansøger opfordres således til ikke at inddrage flere ydelsesområder i en referencebeskrivelse. Såfremt en ansøger har løst en opgave for en kunde, som omfatter flere af de obligatoriske ydelsesområder, kan denne opgave godt bruges til flere referencer. Ansøger bør dog sikre sig, at have målrettet den enkelte reference til det obligatoriske ydelsesområde, referencen er tiltænkt.
Det bemærkes endvidere, at det alene er de af ansøgeren (eller dennes støttende enheder) fakturerede timer for det obligatoriske ydelsesområde referencen vedrører, der tillægges betydning. I det omfang der er tale om fakturerede timer, som ikke er faktureret af ansøgeren (eller dennes støttende enheder), eller ikke vedrører referencens obligatoriske ydelsesområde, tillægges disse ikke betydning.
Begrundelserne, der knytter sig til de enkelte point, fremgår af udbudsbetingelsernes punkt 7.3.
Det er et minimumskrav, at ansøger skal have 7 referencer på levering af tilsvarende it-konsulentydelser, som omfattet af de obligatoriske ydelsesområder, inden for de sidste 3 år. Ansøger skal oplyse en reference for hvert af de 7 obligatoriske ydelsesområder.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig, at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøger/tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundende angivet i udbudslovens §§ 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal afgive ansøgning/tilbud under iagttagelse af konkurrencereglerne, herunder i relation til forbuddet om karteldannelse.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgning/tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Ad I.3): Der er mulighed for at stille spørgsmål til udbuddet via SKI's udbudssystem Ethics.
Ad II.1.5) og II.2.6): Det anførte beløb er et skønnet forbrug over 4 år opgjort på baggrund af kundernes forventede forbrug. Leverandørerne vil ikke kunne støtte ret på disse tal, men bærer fuldt ud den kommercielle risiko i såvel opadgående som nedadgående retning.
Ad II.1.6): Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler. Se herom i udbudsbetingelsernes punkt 3.
Ad II.2.9): Der prækvalificeres maksimalt 20 ansøgere.
Elektronisk fælles europæisk udbudsdokument (ESPD):
— Tilbudsgiver skal i forbindelse med afgivelse af tilbud udfylde et elektronisk ESPD, som et foreløbigt bevis for, at en tilbudsgiver opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse, jf. om udelukkelsesgrunde ovenfor, og egnethed. Bemærk at ordregiver inden tildeling skal kræve endelig dokumentation herfor i henhold til udbudslovens § 151.
— For information om udfyldelse og indsendelse af ESPD henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.2. I øvrigt henvises til i udbudsbetingelsernes punkt 7.4 og særligt om endelig dokumentation i punkt 16.
Udbudssystemet Ethics:
— Ansøgning om prækvalifikation og afgivelse af tilbud kan kun ske via Ethics.
— Adgangen til Ethics sker via linket: https://www.ethics.dk/asp3/qualify/ski_0217_20170522.nsf
— Alternativ adgang til Ethics findes via SKI's hjemmeside www.ski.dk Her findes der i bunden af siden overskriften »For leverandører« et link til ETHICS. I udbudsoversigten skal klikkes på ikonet til venstre for det udbud/udbudssystem, der ønskes at få adgang til. På denne side klikkes på det røde ikon ud for den pågældende rammeaftale. Der er fri, direkte og fuld elektronisk adgang til udbudsmaterialet.
— Har man allerede en brugerprofil, skal man tilmelde sig ved at klikke på »Tilmeld eksisterende bruger«. Eksisterende brugere får ikke tilsendt en ny signatur, men skal anvende den signatur, som brugeren tidligere har modtaget fra Ethics. Såfremt signaturen er bortkommet, kan denne fornyes via brugerprofilen, som findes i øverste højre hjørne efter login.
— Har man ikke i forvejen en bruger, sker tilmelding ved at klikke på »Opret og tilmeld ny bruger«. Herefter får man en mail indeholdende et aktiveringslink. Ved at følge linket, aktiveres man som bruger, og vil automatisk blive tilmeldt. Er den oprettede bruger underskriftsberettiget, vil man, efter succesfuld aktivering, få tilsendt en signatur, som skal anvendes til signering (Vær opmærksom på, at mails indeholdende aktiveringslink og signatur i nogle tilfælde kan ende i ens spamfilter).
— Såfremt ansøger/tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium), skal den befuldmægtigede virksomhed i sammenslutningen udfylde og sende ansøgning/tilbud og de til ansøgningen/tilbuddet hørende dokumenter på vegne af sammenslutningen.
— SKI henleder opmærksomheden på, at servertiden i Ethics, der vises online, er den gældende tidsangivelse for rettidig modtaget ansøgning/tilbud. Når ansøger/tilbudsgiver uploader ansøgning/tilbuddet og signerer følgebrevet, registreres denne tid på alle de uploadede dokumenter. Det bemærkes, at det ikke er muligt at uploade yderligere dokumenter i Ethics efter ansøgningsfristens/tilbudsfristens udløb i henhold til servertiden i Ethics.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Klage over ikke at være tildelt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12.5.2010 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk