Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
A/S Storebælt
Udbud af glatførevarslingssystem
A/S Storebælt
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
Vester Søgade 10
København V
1601
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
Telefon: +45 33416245
E-mail: udbud@sbf.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.sundogbaelt.dk
Del II: Genstand
Udbud af glatførevarslingssystem.
Ordregiver genudbyder hermed et glatførevarslingssystem uden mulighed for at afgive alternative eller sideordnede tilbud.
Under punkt II.2.4) findes en nærmere beskrivelse af den ønskede vare ligesom udbudsmaterialet endvidere indeholder en mere detaljeret beskrivelse af opgaven.
13 vejrmålestationer fordelt på anlægget i Halskov, Østbroen, Sprogø, Vestbroen og ved Knudshoved.
Storebæltsforbindelsen råder over 13 vejrmålestationer fordelt på anlægget i Halskov, Østbroen, Sprogø, Vestbroen og ved Knudshoved. Disse målestationer er kombinerede stationer, som udfører hhv. metrologiske målinger og vejbanemålinger. Data fra målestationerne sendes direkte til Vejdirektoratet, som behandler dataene og offentliggør dem på webportalen »Vejvejr«. Samtidig bliver udvalgte data duplikeret og sendt direkte til Storebæltsforbindelsens SRO anlæg. Hovedformålet med målestationerne er at give et samlet billede af vej- og vejrforholdene på anlægget i forbindelse med vinterberedskabet, hvorfor det samlede anlæg omtales som »Glatførevarslingsanlæg«.
Udstyret til glatførevarslingsanlægget, fordelt på de 13 lokationer, er alt sammen monteret i et marint eller nær-marint miljø, hvorfor der stilles krav om leverandørens evne til at levere udstyr, der kan fungere i et sådant miljø i hele leverancens levetid.
Leverandøren skal forestå en vareleverance af et komplet glatførevarslingsanlæg, terminering af kabler i samlekasser og målestationer, test og kalibrering samt idriftsættelse af anlægget. Bygherrens egen entreprenør vil, under vejledning af leverandøren, montere det måletekniske udstyr samt stå for kabeltræk mellem udstyr, samlekasser og målestationer.
Storebælt ønsker et system med sensorer nedfræset i kørebanen.
A/S Storebælt har besluttet ikke at opdele kontrakten, da dette nødvendigvis vil forhøje prisen.
Yderligere oplysninger omkring udbuddet fremgår af udbudsmaterialet, der er tilgængeligt på hjemmesiden http://sundogbaelt.dk/udbud/
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver bør benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed.
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders tekniske kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiver og disse andre. Hvis tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen, skal dette anføres i ESPD'et, Del II, afsnit C. Derudover skal den eller de andre enheder, som tilbudsgiver støtter sig på, afgive selvstændige versioner af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders økonomiske og/eller tekniske kapacitet.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske eller tekniske/faglige formåen, se ESPD del II, C, skal den virksomhed, som tilbudsgiver baserer sig på underskrive en støtteerklæring, se vedlagte bilag.
Hvis støtteerklæringen vedrører økonomisk og finansiel formåen, påtager undertegnede virksomhed sig solidarisk hæftelse over for ordregiver ved kontraktens underskrift på de vilkår, der nærmere fremgår af udbudsmaterialet. Hvis støtteerklæringen vedrører teknisk og faglig formåen, skal undertegnede virksomhed anvendes som underleverandør/underentreprenør (se ESPD'et, del II, D) ved opgavens udførelse. Se skabelon for afgivelse af støtteerklæring.
Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) skal indeholde oplysninger om tilbudsgiverens
1) egenkapital i det seneste disponible regnskabsår samt
2) omsætning for de seneste 3 afsluttede reviderede regnskabsår.
Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) del IV B 1a fsva. omsætning og del IV B 4 fsva. egenkapitalen.
Tilbudsgiver skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed.
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Der skal i den forbindelse fremlægges følgende dokumentation:
Leverandørens balance, der indeholder oplysninger om omsætning og egenkapital, eller uddrag heraf for de seneste 3 disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens og omsætningens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Som mindstekrav kræves
1) en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår”.
2) Endvidere kræves en omsætning på mindst 3 000 000 DKK i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som deltagernes samlede omsætning i de seneste 3 disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal dokumentere erfaring med levering af lignende glatførevarsling jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4). Referencerne må gerne være ældre end 3 år.
Dette kan angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Tilbudsgiver må gerne vedlægge referenceliste. Tilbudsgiver bør udfylde alle relevante felter i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), del IV, afsnit C.
Tilbudsgiver skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at kontakte de enheder, der er angivet som modtager af leverancerne med henblik på at verificere det i det fælles europæiske udbudsdokument angivne.
Det er tilstrækkeligt, hvis tilbudsgiver angiver 1 relevant reference. Der bør maksimalt angives 5 relevante referencer.
Følgende bør angives:
— Beskrivelse af leverancen
— Hvilket miljø varslingssystemet har været opsat i
— Geografisk placering af varslingssystem
— Kontraktssum
— Ordregiver.
Som mindstekrav kræves, at tilbudsgiver har mindst 1 reference, som er sammenlignelig med opgaven, herunder har været leveret til opsætning i et lignende miljø, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4).
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det alene er på baggrund af beskrivelsen i feltet »beskrivelse« i ESPD’en del IV afsnit C, at Storebælt kan vurdere, om ansøger har mindst 1 reference, som er sammenlignelig med opgaven. Tilbudsgiver opfordres derfor til at udarbejde en udførlig beskrivelse.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, eller såfremt der er tale om en sammenslutning af virksomheder, er det tilstrækkeligt, at der samlet set er mindst én reference, som er sammenlignelig med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4)”.
Kontraktvilkårene fremgår af udkast til aftale, der er en del af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Vester Søgade 10.
Tilbuddene vil blive åbnet efter tilbudsfristens udløb. Tilbudsgiver har ikke mulighed for at deltage ved åbningen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Det er tale om et genudbud. Udbuddet af glatførevarsling, jf. bekendtgørelse 2016/S 238-433148 blev aflyst da A/S Storebælt kunne konstatere, at der var nogle forhold i kravspecifikationen, som var uklare. Dette medførte, at var nogle tekniske angivelser i de indkomne tilbud, som betød at A/S Storebælt ikke umiddelbart kunne antage de fleste af tilbuddene. Således var det vurderingen, at der ikke bestod en tilfredsstillende konkurrencesituation.
Tilbudsgiver skal udfylde og fremsende det fælles europæiske udbudsdokument som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument. En økonomisk aktør, der deltager alene og ikke baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde egnethedskriterierne, skal kun udfylde 1 fælleseuropæisk udbudsdokument. En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget fælles europæiske udbudsdokument sammen med et separat fælleseuropæisk udbudsdokument med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Endelig, når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument med de oplysninger, der kræves idel II-V.
Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Nærmere herom fremgår af udbudsmaterialet. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation.
Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis denne er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Tilbudsgiver skal anføre oplysningerne herom i det fælles europæiske udbudsdokument. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af disse frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på: www.sundogbaelt.dk/udbud/Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. I udbudsmaterialet er angivet, hvordan og i hvilket tidsrum, der kan stilles spørgsmål.
I relation til punkt III.1.2) og III.1.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Tilbud kan ikke afgives på e-mail.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Der er ikke noget organ med ansvar for mæglingsprocedurerne i Danmark
Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens§171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens §185,stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715001
Internetadresse:www.kfst.dk