1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Styrelsen for It og Læring
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af rammeaftale om konsulentbistand til STIL’s datavarehus og øvrige datasystemer
Beskrivelse
:
Styrelsen for IT og Læring (STIL) offentliggør et udbud af en rammeaftale om konsulentbistand til STIL’s datavarehus og øvrige datasystemer. STIL har ansvaret for data på børne- og undervisningsområdet under Børne- og Undervisningsministeriet. Styrelsen har i en årrække indsamlet statistiske data fra sektoren og siden 2013 understøttet det med en datavarehusplatform, hvorfra data udstilles via uddannelsesstatistik.dk, som årligt tilgås af i omegnen af 500.000 offentlige brugere. Data benyttes ligeledes i udstrakt grad i ministeriets sagsbehandling, analyse- og kvalitetsarbejde mv. Der efterspørges en konsulentpulje af 14 konsulenter til bistand til it-drift, vedligehold, rådgivning/analyser/POC gennemførsel og udvikling inden for områderne dataintegrationer, backend databehandling (ETL), frontend databehandling (BI), test, portal og brugerrettet sikkerhed samt løsningsarkitektur. Opgaverne vil blive løst i tæt samarbejde med kunden, og konsulenterne vil indgå i datakontorernes agile teams. Applikationerne, der efterspørges konsulentbistand til, er datavarehuset inkl. portalen uddannelsesstatistik.dk, fordelingsdatasystemet samt dataindberetningssystemerne. I rammeaftalens løbetid påtænker STIL at lave en hel eller delvis re-implementering af portalen og datavarehuset til en mere moderne dataplatform.
Identifikator for proceduren
:
1e9ee827-b78f-4e6a-9c89-f12aa9ac9600
Tidligere bekendtgørelse
:
748207-2024
Intern ID
:
2024/54
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Offentligt udbud efter udbudslovens afsnit II.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72212000
Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel,
72221000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med forretningsanalyser,
72262000
Programmeludvikling,
72266000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med programmel
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Teglholsmgade 1
By
:
København SV
Postnummer
:
2450
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
65 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
80 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Der ydes ikke vederlag for deltagelse i udbuddet. Den udbudte rammeaftale er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da aftalen har et snævert genstandsfelt, som ville blive for byrdefuldt og ressourcekrævende for ordregiver at kontraktstyre flere leverandører inden for. Den maksimale værdi for rammeaftalen er af ordregiver sat højere end den anslåede værdi, da ordregivers påtænkte moderniseringsprojekter i rammeaftalens løbetid, jf. bilag 2, 3, 4, endnu ikke er godkendt. Hertil kommer at nye politiske aftaler kan medføre behov for ikke forudsete tilrettelser/udvikling. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
1-Rammeaftale om konsulentbistand til STIL’s datavarehus og øvrige datasystemer
Beskrivelse
:
Styrelsen for IT og Læring (STIL) offentliggør et udbud af en rammeaftale om konsulentbistand til STIL’s datavarehus og øvrige datasystemer. STIL har ansvaret for data på børne- og undervisningsområdet under Børne- og Undervisningsministeriet. Styrelsen har i en årrække indsamlet statistiske data fra sektoren og siden 2013 understøttet det med en datavarehusplatform, hvorfra data udstilles via uddannelsesstatistik.dk, som årligt tilgås af i omegnen af 500.000 offentlige brugere. Data benyttes ligeledes i udstrakt grad i ministeriets sagsbehandling, analyse- og kvalitetsarbejde mv. Der efterspørges en konsulentpulje af 14 konsulenter til bistand til it-drift, vedligehold, rådgivning/analyser/POC gennemførsel og udvikling inden for områderne dataintegrationer, backend databehandling (ETL), frontend databehandling (BI), test, portal og brugerrettet sikkerhed samt løsningsarkitektur. Opgaverne vil blive løst i tæt samarbejde med kunden, og konsulenterne vil indgå i datakontorernes agile teams. Applikationerne, der efterspørges konsulentbistand til, er datavarehuset inkl. portalen uddannelsesstatistik.dk, fordelingsdatasystemet samt dataindberetningssystemerne. I rammeaftalens løbetid påtænker STIL at lave en hel eller delvis re-implementering af portalen og datavarehuset til en mere moderne dataplatform.
Intern ID
:
2024/54
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72212000
Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel,
72221000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med forretningsanalyser,
72262000
Programmeludvikling,
72266000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med programmel
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
65 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
80 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser:
ID for den foregående bekendtgørelse
:
410330-2024
Yderligere oplysninger
:
Der ydes ikke vederlag for deltagelse i udbuddet. Den udbudte rammeaftale er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da aftalen har et snævert genstandsfelt, som ville blive for byrdefuldt og ressourcekrævende for ordregiver at kontraktstyre flere leverandører inden for. Den maksimale værdi for rammeaftalen er af ordregiver sat højere end den anslåede værdi, da ordregivers påtænkte moderniseringsprojekter i rammeaftalens løbetid, jf. bilag 2, 3, 4, endnu ikke er godkendt. Hertil kommer at nye politiske aftaler kan medføre behov for ikke forudsete tilrettelser/udvikling. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Evalueringen af de priser, som tilbudsgiver byder ind med i bilag 10A Timepriser, sker på baggrund af evalueringsmodellen, som fremgår af udbudsbetingelserne pkt. 17.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
35,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
I tildelingskriteriet 'Kvalitet' indgår underkriterierne 'Kompetencer' (45%), 'Leverancesikkerhed og koordinering' (20%), 'Fremtidens dataplatform' (15%), 'Samarbejde, videndeling og proaktivitet' (10%) samt 'Test' (10%).
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
65,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Styrelsen for It og Læring
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
80 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
80 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
65 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Netcompany A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Vindende tilbud
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Ja
Underentrepriseværdien er kendt
:
nej
Underentrepriseprocentdelen er kendt
:
nej
Beskrivelse
:
Navn: Netcompany Poland Sp. Z o.o, CVR nr: PL 5862155720
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Rammeaftale
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
07/03/2025
Dato for indgåelse af kontrakten
:
26/03/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Styrelsen for It og Læring
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
8
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Styrelsen for It og Læring
Registreringsnummer
:
ORG-13223459
Afdeling
:
13223459
Postadresse
:
Teglholmsgade 1
By
:
København SV
Postnummer
:
2450
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Freja Graf
Telefon
:
24760190
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Netcompany A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
ORG-14814833
Postadresse
:
Strandgade 3
By
:
København
Postnummer
:
1404
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
70131440
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0000
Officielt navn
:
Publications Office of the European Union
Registreringsnummer
:
PUBL
By
:
Luxembourg
Postnummer
:
2417
Landsdel (NUTS)
:
Luxembourg
(
LU000
)
Land
:
Luxembourg
Telefon
:
+352 29291
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
63a50dd9-5633-4cce-a0b0-8d28d386ff7c
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
03/04/2025
09:57:35 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
218832-2025
EUT-S-nummer
:
67/2025
Offentliggørelsesdato
:
04/04/2025