Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Kalundborg Kommune
Vindere
Kontrakt om levering, vedligeholdelse, support og drift af elektronisk borgerjournal (EOJ)
(05.07.2017)
Systematic A/S
Søren Frichs Vej 39
8000 Aarhus C
Udbud med forhandling om EOJ-System (elektronisk borgerjournal)
Kalundborg Kommune
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
29189595
Holbækvej 141B
Kalundborg
4400
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Kunckel
E-mail: cku@horten.dk
NUTS-kode: DK022
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/65714697.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://www.kalundborg.dk/
Østre Stationsvej 33, Vestfløjen
Odense C
5000
Danmark
E-mail: support.dk@mercell.com
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/65714697.aspx
Del II: Genstand
Udbud med forhandling om EOJ-System (elektronisk borgerjournal).
Udbuddet omhandler en kontrakt om levering, vedligehold, support, drift og videreudvikling af en elektronisk borgerjournal. Se nærmere punkt II.2.4).
Kalundborg Kommune (herefter »Kommunen« eller »Ordregiver«) har truffet beslutning om at anskaffe en ny fremtidig it-løsning, der kan understøtte arbejdsgange og funktionalitet for sundheds- og omsorgsområdet (en elektronisk Borgerjournal). Dette udbud er iværksat for at udbyde denne løsning. Kommunen har behov for en væsentligt mere fleksibel og forandringsegnet løsning end de hidtil anvendte og kendte løsninger på områderne for at understøtte Kommunens behov for løbende at effektivisere driften samt efterleve lovgivning og nationale programmer. Kommunen har haft en indledende dialog med markedet, der viser, at markedet må antages at kunne levere løsninger, som opfylder dette ønske. Kommunen ønsker, at et nyt system skal være med til at opfylde de overordnede forretningsmæssige målsætninger, der ligger til grund for udbuddet: — Det skal være nemt at være borger — Det skal være nemt at være bruger — Det skal være nemt at optimere kvalitet og effektivitet — Det skal være nemt at være kunde. Kommunen forventer, at der er basis for megen nytænkning og innovation i forhold til de hidtidige løsninger på markedet. Dette gør sig gældende, både på overordnede forhold som f.eks. forståelsen af, hvad journalbegrebet dækker over i en moderne opfattelse, og dermed hvilken rolle en Borgerjournal kan spille i forhold til den fortsatte digitalisering på sundheds- og omsorgsområdet, og for så vidt angår en lang række mere detaljerede forhold som f.eks. context awareness, automation og håndtering af data fra telemedicinske løsninger. Den fremtidige elektroniske løsning skal være en standardløsning, som tilpasses Kommunens behov. Løsningen skal understøtte korrekt dokumentation samt effektiv opgaveløsning, hvor et minimum af ressourcer anvendes på dokumentation. Løsningen skal understøtte den generelle tendens til øget mobilitet i opgaveløsningen. Løsningen skal understøtte og smidigt muliggøre en løbende organisationsudvikling, hvor Kommunen permanent afsøger mulighederne for tilpasning og justering af processer og arbejdsgange. Løsningen skal muliggøre integration og implementering af sådanne løsninger fra tredjepart (best-of-breed), som skønnes bedst egnede til at it-understøtte givne opgaver. Det er derfor afgørende, at løsningen bygger på en åben, standardiseret og skarpt lagdelt arkitektur og fremstår som en platform, der danner grundlag for videreudvikling på området. Kerneleverandøren skal levere de centrale dele af løsningen, herunder understøttelsen af centrale funktioner. Kernefunktionalitet på sundheds- og omsorgsområdet omfatter som minimum understøttelse af sammenhængende borgerforløb inden for sundheds- og serviceloven, f.eks. sagsbehandling, planlægning, dokumentation, FMK (fælles medicin kort), kommunikation, mulighed for BI samt relevante integrationer. Det understreges i den forbindelse, at denne beskrivelse af de centrale funktioner er baseret på Kommunens erfaring med den nuværende løsninger og skal alene ses som en opsummering af funktionalitet. Forventningen er, at der er basis for innovation på struktureringen af kernefunktionaliteten. Løsningen skal desuden understøtte borgerens adgang til egne data. Kommunen forventer selv at gennemføre uddannelse af slutbrugerne, men leverandøren skal forestå uddannelse af superbrugere og om muligt tilbyde tilvejebringelse af e-learningsmateriale. Desuden skal leverandøren varetage rollen som systemintegrator samt forestå drift af løsningen. Kommunen ønsker at etablere et kunde-/leverandørforhold, hvor leverandøren påtager sig rollen som Kommunens samarbejdspartner i videreudvikling af løsningen. I rollen som samarbejdspartner vil indgå, at man løbende kan levere input til Kommunen på området, og at man løbende afsøger markedet for tredjeparts-, best-of-breed-løsninger/ komponenter, som Kommunen evt. vil kunne drage fordel af. Leverandøren skal forestå vedligeholdelse, support, drift og videreudvikling af it-løsningen.
Kontrakten løber efter uopsigelighedsperiode indtil opsigelse.
Såfremt der modtages ansøgninger fra flere end 3 egnede virksomheder, vil Ordregiver udvælge de 3 virksomheder, som tilsammen giver Ordregiver det bedst mulige konkurrencefelt. Med det »bedst mulige konkurrencefelt« forstås de 3 virksomheder, som: (1) Har mest erfaring med lignende eller tilsvarende opgaver, (2) Har leveret løsninger, der bygger på åbne standarder og standardiserede snitflader, og hvor løsningen benytter moderne og tidssvarende arkitekturer og teknologier (3) Har leveret løsninger, hvor leverandøren har anvendt en metodisk tilgang til opnåelse af høj grad af brugervenlighed. (4) Leverancer, hvor leverandøren dokumenterer erfaring med applikationsdrift af løsninger i 24/7-scenarier. (5) Har erfaring med rollen som »integrator« dvs. hvor leverandøren er ansvarlig for den samlede opgave vedr. integrationer og samarbejdet med 3. parts leverandører. Ordregiver vil foretage en samlet vurdering af de 5 kriterier.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal i ESPD'et give oplysninger om følgende: 1: Ansøgers egenkapital — 2: Ansøgers soliditetsgrad — 3: Ansøgers årsomsætning i hvert af de seneste 3 disponible afsluttede regnskabsår.
Ansøgerne skal opfylde følgende mindstekrav:
(1) Positiv egenkapital i det seneste afsluttede regnskabsår (dvs., at seneste godkendte årsregnskab skal udvise en positiv egenkapital).
(2) Soliditetsgrad på minimum 20 % i det seneste afsluttede regnskabsår.
(3) Samlet årsomsætning på 18 000 000 DKK i hvert af de seneste 3 disponible afsluttede regnskabsår
Dokumentation: Ansøgerne, som prækvalificeres, skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende ansøgers seneste godkendte årsregnskab eller revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal.
Referencer med oplysning om ansøgers betydeligste erfaring med lignende eller tilsvarende arbejder/opgaver udført inden for de seneste 3 år, hvilket vil blive anset som referencer, der viser erfaring med områderne nævnt i (1)-(6) nedenfor, idet det bemærkes, at en reference kan vise erfaring med flere af områderne i (1)-(6): (1) Implementering og drift af applikationer inden for sundheds- og omsorgsområdet i den offentlige sektor i Danmark eller i et andet land med en tilsvarende kompleks tværsektoriel IT-understøttelse af sundheds- og omsorgssektoren. (2) Både tekniske og organisatorisk implementering, inklusive test og testplanlægning af komplekse løsninger i store organisationer med mange brugere. (3) Levering af løsninger, der bygger på åbne standarder og standardiserede snitflader, og løsningen benytter moderne og tidssvarende arkitekturer og teknologier (4) Levering af løsninger, hvor leverandøren har anvendt en metodisk tilgang til opnåelse af høj grad af brugervenlighed. (5) Leverancer, hvor leverandøren dokumenterer erfaring med applikationsdrift af løsninger i 24/7-scenarier. (6) Levering af løsninger hvor leverandøren har haft hovedansvaret i rollen som integrator — dvs. hvor leverandøren har været ansvarlig for den samlede opgave vedr. integrationer — herunder også kontakt og samarbejde med 3.parts leverandører. Referencerne bør indeholde: Beskrivelse af arbejdet/opgaven, beløb, tidspunkt for udførelsen (dato) og modtager af arbejdet/ydelsen (kontaktoplysninger på kontaktperson).
Ansøgerne skal opfylde følgende mindstekrav: (1) Ansøger skal inden for de seneste 3 år have udført mindst 1 lignende eller tilsvarende arbejde/opgave inden for implementering og drift af applikationer inden for sundheds- og omsorsområdet i den offentlige sektor i Danmark eller i et andet land med en tilsvarende sundheds- og omsorgssektor. Dokumentation: Den referenceliste, som skal indeholdes i ESPD'et (se udbudsbetingelserne for krav til referencerne) anses af Ordregiverne for at være den endelige dokumentation for ansøgers tekniske kapacitet.
Se udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Såfremt man ønsker at ansøge om at deltage i denne udbudsproces, skal man udfylde og afleverer den offentliggjorte ESPD via Mercell. Herudover bedes ESPD'et afleveret i 3 fysiske eksemplarer, som anført i udbudsbetingelserne. Vejledning til ESPD'et findes i udbudsbetingelsernes pkt. 2.3. Bemærk, at ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet i forhold til opfyldelse af mindstekravene, skal vedlægge særskilte ESPD'er for disse enheder. Afgives ansøgningen af et konsortium, skal hver konsortiedeltager vedlægge særskilt ESPD. Bemærk: Ansøgere, der befinder sig i en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 135-136, vil blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakter, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at ansøgeren er pålidelig, jf. udbudslovens § 138. Tilsvarende vil ansøgere, som befinder sig i en af de frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. (1)-(6) blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at ansøgeren er pålidelig, jf. udbudslovens § 138. Dokumentation: Ansøgerne, som prækvalificeres, skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder) som dokumentation for, at ansøgeren ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde. Bemærk: For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet til brug for opfyldelse af mindstekravene, gælder endvidere, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I relation til punkt IV.2.4) bemærkes, at tilbuddet skal affattes på dansk, dog accepteres dokumenter af teknisk, beskrivende karakter på engelsk, jf. udbudsbetingelserne.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Fax: +45 33307799
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Klage over ikke at være blevet udvalgt til at afgive tilbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 1. Øvrige klager over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt, jf. lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 2, nr. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100
Internetadresse:http://www.kfst.dk