23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
21.01.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Sundhedsdatastyrelsen

Udvikling af komplekse IT-løsninger


Sundhedsdatastyrelsen

41312-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Udvikling af komplekse IT-løsninger
OJ S 14/2025 21/01/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Sundhedsdatastyrelsen
E-mail MIML@ssi.dk
Køberens retlige status : Offentligretligt organ, der styres af en central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Sundhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udvikling af komplekse IT-løsninger
Beskrivelse Sundhedsdatastyrelsen skal have udviklet nye funktioner i de nuværende IT systemer. Den første funktion skal give adgang til tidstro data om lægers ordinationer. Dette skal understøtte analyse og kontrol af variationer i medicinforbrug, hvilket kan hjælpe regionerne med at træffe velbegrundede beslutninger og bidrage til en mere rationel anvendelse af ressourcer i sundhedssektoren. De to næste funktioner vedrører dosispakket medicin og skal kunne advisere praktiserende læger om, når deres patienter tilknyttes dosispakning. Desuden skal læger kunne markere patienter som ikke er egnede til dosispakning, hvilket kræver integration i eksisterende lægesystemer. Desuden skal der udvikles en ny akutfunktion i FMK (fælles medicinkort) til håndtering af medicinændringer, der muliggør effektiv koordinering mellem kommuner og læger. Alle funktioner skal bygges på den eksisterende FMK-infrastruktur. Den tredje funktion skal kunne informere læger om leveringssvigt på udvalgte lægemidler i ordinationsøjeblikket. Dette skal understøtte lægens beslutningsproces og sikre, at patienter ordineres medicin, som er tilgængelig, hvilket reducerer risikoen for behandlingsafbrydelser og unødvendige omveje. Løsningen integreres med FMK og vil basere sig på data om leveringssvigt, som opdateres dagligt af grossister og behandles af Lægemiddelstyrelsen (LMST). Når læger ordinerer medicin, der er berørt af leveringssvigt, vises en notifikation med information om dette. Notifikationen vises kun, hvis alle lægemidler i substitutionsgruppen er berørt.
Identifikator for proceduren 0d5164c1-7761-4db2-9949-d89ffacbb9fd
Intern ID 24/09003
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Ørestads Boulevard 5    
By København S
Postnummer 2300
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Kan efter aftale også leveres remote.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Udvikling af komplekse IT-løsninger
Beskrivelse : Sundhedsdatastyrelsen skal have udviklet nye funktioner i de nuværende IT systemer. Den første funktion skal give adgang til tidstro data om lægers ordinationer. Dette skal understøtte analyse og kontrol af variationer i medicinforbrug, hvilket kan hjælpe regionerne med at træffe velbegrundede beslutninger og bidrage til en mere rationel anvendelse af ressourcer i sundhedssektoren. De to næste funktioner vedrører dosispakket medicin og skal kunne advisere praktiserende læger om, når deres patienter tilknyttes dosispakning. Desuden skal læger kunne markere patienter som ikke er egnede til dosispakning, hvilket kræver integration i eksisterende lægesystemer. Desuden skal der udvikles en ny akutfunktion i FMK (fælles medicinkort) til håndtering af medicinændringer, der muliggør effektiv koordinering mellem kommuner og læger. Alle funktioner skal bygges på den eksisterende FMK-infrastruktur. Den tredje funktion skal kunne informere læger om leveringssvigt på udvalgte lægemidler i ordinationsøjeblikket. Dette skal understøtte lægens beslutningsproces og sikre, at patienter ordineres medicin, som er tilgængelig, hvilket reducerer risikoen for behandlingsafbrydelser og unødvendige omveje. Løsningen integreres med FMK og vil basere sig på data om leveringssvigt, som opdateres dagligt af grossister og behandles af Lægemiddelstyrelsen (LMST). Når læger ordinerer medicin, der er berørt af leveringssvigt, vises en notifikation med information om dette. Notifikationen vises kun, hvis alle lægemidler i substitutionsgruppen er berørt.
Intern ID : 24/09003
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse : Ørestads Boulevard 5    
By : København S
Postnummer : 2300
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Kan efter aftale også leveres remote.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 14/02/2025
Varigheds slutdato 31/12/2025
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister : I henhold til LBK nr. 593 af 2. juni 2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud: 1) Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage er regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1. 2) Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. 3) Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underretteordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20 000 DKK til Klagenævnet for Udbud.
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Sundhedsdatastyrelsen
Organisation, der udfører betalingen Sundhedsdatastyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 13 500 000,00   DKK
Direkte tildeling :
Begrundelse for direkte tildeling : Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse : De omhandlede udviklingsopgaver understøtter kritiske sundhedsfunktioner gennem tæt integration med eksisterende systemer som FMK (Fælles Medicinkort) og Sunddataplatformen. Disse kræver specialiseret teknisk viden og tæt integration til eksisterende infrastrukturer. Den eksisterende leverandør har udviklet og vedligeholder de systemer, som løsningerne skal integreres i (FMK og Sunddataplatformen). Løsningerne er afhængige af proprietær software, knowhow og adgang til specifikke datakilder. Eksisterende leverandør er den eneste, der har de nødvendige tekniske forudsætninger for at vedligeholde FMK. Ændringerne i FMK, der er nødvendige for løsning af disse opgaver, kan ikke laves i selvstændige moduler, men skal foretages i den centrale del af FMK-systemet. FMK-kernen er under aktivt vedligehold og udbygning i forbindelse med andre aftalte opgaver, og det skønnes ikke muligt at have flere leverandører til på samme tid at ændre i samme dele af systemet. Anvendelse af en anden leverandør vil desuden medføre en risiko for, at forsinkelser eller fejl i implementeringen, hvilket kan have direkte konsekvenser for patienternes sikkerhed, især i forbindelse med dosispakket medicin. Integrationen mellem nye leverandører og eksisterende systemer kan endvidere medføre risiko for dataintegritetsproblemer.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Trifork Public A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 24/09003
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 24/09003
Titel Udvikling af komplekse IT-løsninger
6.1.3.
Ikke-vindende tilbudsgivere
Officielt navn Trifork Public A/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Sundhedsdatastyrelsen
Registreringsnummer : 33257872
Postadresse : Ørestads Boulevard 5    
By : København S
Postnummer : 2300
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Mie Lorentzen
E-mail : MIML@ssi.dk
Telefon : +45 32683254
Denne organisations roller
Køber
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Postadresse : Nævnenes Hus, Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Telefon : +45 35291000
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : 10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Trifork Public A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Mellemstor virksomhed
Registreringsnummer : 25520041
Postadresse : Europaplads 2    
By : Aarhus C
Postnummer : 8000
Landsdel (NUTS) : Østjylland   ( DK042 )
Land : Danmark
E-mail : info@trifork.com
Telefon : 87328787
Internetadresse : https://trifork.com/
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : a15093e3-0b3d-4426-a069-76d820d6e398   - 01
Formulartype : Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype : Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 20/01/2025   08:55:03 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 20/01/2025   10:00:37 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 41312-2025
EUT-S-nummer : 14/2025
Offentliggørelsesdato : 21/01/2025

Send til en kollega

0.047