23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
20.01.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Offentligt udbud af Kontrakt for betalingsløsninger til Forsvarets kantiner


Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

36448-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Offentligt udbud af Kontrakt for betalingsløsninger til Forsvarets kantiner
OJ S 13/2025 20/01/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
E-mail fes-ujs04@mil.dk
Køberens retlige status : Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Offentligt udbud af Kontrakt for betalingsløsninger til Forsvarets kantiner
Beskrivelse Ejendomsstyrelsen udbyder en kontrakt om betalingsløsning til Forsvarets kantiner (herefter “Kontrakten”). Formålet med Kontrakten er at sikre, at brugerne af Forsvarets kantiner i fremtiden kan betale måltider mv. Ejendomsstyrelsens ejer funktionsdygtigt POS-hardware, hvorfor Kontrakten indledningsvist vedrører POS-software, en support- og serviceaftale inkl. udskiftning af POS-hardware samt køb afbetalingskortterminaler til samtlige eksisterende POS-installationer, idet Ejendomsstyrelsens nuværende betalingskortterminaler er lejede. Ejendomsstyrelsen har på nuværende tidspunkt ca. 123 POS-installationer. Ejendomsstyrelsen har ikke kunne opgøre tallet nøjagtigt, hvorfor det reelle antal kan afvige, primært i nedadgående retning, dog ikke til mindre end 109. I tillæg hertil har Ejendomsstyrelsen 27 selvbetjeningstablets, der anvendes i kantiner, hvor der er mulighed for disksalg uden for kantinernes åbningstid. Leverandøren er ansvarlig for at levere software til selvbetjeningstablets og sikre at disse fungerer i sammenhæng med de øvrige dele af POS-systemet, herunder Databasen. Ejendomsstyrelsen anskaffer selvbetjeningstablets som særskilte indkøb og forestår selv reparation, vedligeholdelse mv. af selvbetjeningstablets. Derudover kan der være behov for, at Ejendomsstyrelsen skal oprette nye kantiner, hvorfor Kontrakten også vedrører option på indkøb af en samlet POS-installation. Det indebærer alle POS-hardware-dele samt POS-software og support- og serviceaftale. Der kan også være behov for nye funktioner til POS-software, hvorfor Kontrakten også vedrører option på udvikling af nye funktioner til POS-software. Ejendomsstyrelsen har vurderet, at Kontrakten har en samlet estimeret værdi på DKK 30,25 mio. Estimatet er baseret på erfaringspriser for lignende ydelser og Ejendomsstyrelsens forventede kommende indkøb, herunder en udskiftningsrate af hardware på 10-15 % om året, dog 20 % i Kontraktens første år. Derudover er der indregnet et beløb til indkøb af en eller flere samlede POS-installationer samt udvikling af nye funktioner til POS-software. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Ejendomsstyrelsen ikke kan afvise, at der skal oprettes nye kantiner eller nye POS i eksisterende kantiner som følge af den kommende kapacitetsopbygning på Forsvarsministeriets område samt nye forsvarsforlig. Det bemærkes, at Kontrakten er landsdækkende. Der skal således ske levering til samtlige Forsvarets etablissementer i Danmark, herunder også på Bornholm. Der henvises særskilt til Udbudsbilag 3 - Etablissementsoversigt.
Identifikator for proceduren 3c6c813a-8169-4f0b-a87c-9e783ee67e2c
Intern ID EU-udbud af Kontrakt for betalingsløsninger til Forsvarets kantiner
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 30210000   Databehandlingsmaskiner (hardware), 30230000   Computerrelateret udstyr, 48110000   Udvikling af POS — programpakke (Point of Sale), 72212110   Udvikling af POS-programmel (Point of Sale), 72250000   System- og supporttjenester, 72260000   Programmelrelaterede tjenester, 72314000   Indsamling og bearbejdning af data, 72500000   Servicevirksomhed i forbindelse med datamater, 72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Det bemærkes, at Kontrakten er landsdækkende. Der skal således ske levering til samtlige Forsvarets etablissementer i Danmark, herunder også på Bornholm. Der henvises særskilt til Udbudsbilag 3 - Etablissementsoversigt.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 30 250 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Delaftaler: Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, da integration mellem hardware og software skal ske så smidigt som muligt. Der er desuden et ønske om et ensartet setup i alle Forsvarets kantiner, så GUI (grafical user interface) er genkendeligt, uanset hvilket etablissement, man er på, og at brugerne hos Ejendomsstyrelsen har ét kontaktpunkt i forhold til support og service. Anskaffelse af selvbetjeningstablets sker dog selvstændigt. Tro- og loveerklæring vedrørende Rusland: Inden tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og erklæringen. Tilbudsgivere opfordres til at indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring i forbindelse med aflevering af tilbuddet. Udelukkelsesgrunde efter § 134a: Er den økonomiske aktør etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejuridiktioner og ikke har tiltrådt WTO's Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmarktil at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU's sanktioner i henhold til EU-forordning 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Dokumentation: Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten, skal inden tildeling af kontrakten fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation. Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, og tilbudsgiver ikke har indleveret dette i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, og tilbudsgiver ikke har indleveret dette i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation for tilbudsgivers tekniske og faglige formåen, jf. udbudsloven § 155, nr. 2. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2. Ejendomsstyrelsen opfordrer Tilbudsgivere til at indsende ovenstående dokumentation herunder serviceattest i forbindelse med afgivelse af tilbud. Såfremt Kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (fx Konsorium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Offentligt udbud af Kontrakt for betalingsløsninger til Forsvarets kantiner
Beskrivelse : Ejendomsstyrelsen udbyder en kontrakt om betalingsløsning til Forsvarets kantiner (herefter “Kontrakten”). Formålet med Kontrakten er at sikre, at brugerne af Forsvarets kantiner i fremtiden kan betale måltider mv. Ejendomsstyrelsens ejer funktionsdygtigt POS-hardware, hvorfor Kontrakten indledningsvist vedrører POS-software, en support- og serviceaftale inkl. udskiftning af POS-hardware samt køb afbetalingskortterminaler til samtlige eksisterende POS-installationer, idet Ejendomsstyrelsens nuværende betalingskortterminaler er lejede. Ejendomsstyrelsen har på nuværende tidspunkt ca. 123 POS-installationer. Ejendomsstyrelsen har ikke kunne opgøre tallet nøjagtigt, hvorfor det reelle antal kan afvige, primært i nedadgående retning, dog ikke til mindre end 109. I tillæg hertil har Ejendomsstyrelsen 27 selvbetjeningstablets, der anvendes i kantiner, hvor der er mulighed for disksalg uden for kantinernes åbningstid. Leverandøren er ansvarlig for at levere software til selvbetjeningstablets og sikre at disse fungerer i sammenhæng med de øvrige dele af POS-systemet, herunder Databasen. Ejendomsstyrelsen anskaffer selvbetjeningstablets som særskilte indkøb og forestår selv reparation, vedligeholdelse mv. af selvbetjeningstablets. Derudover kan der være behov for, at Ejendomsstyrelsen skal oprette nye kantiner, hvorfor Kontrakten også vedrører option på indkøb af en samlet POS-installation. Det indebærer alle POS-hardware-dele samt POS-software og support- og serviceaftale. Der kan også være behov for nye funktioner til POS-software, hvorfor Kontrakten også vedrører option på udvikling af nye funktioner til POS-software. Ejendomsstyrelsen har vurderet, at Kontrakten har en samlet estimeret værdi på DKK 30,25 mio. Estimatet er baseret på erfaringspriser for lignende ydelser og Ejendomsstyrelsens forventede kommende indkøb, herunder en udskiftningsrate af hardware på 10-15 % om året, dog 20 % i Kontraktens første år. Derudover er der indregnet et beløb til indkøb af en eller flere samlede POS-installationer samt udvikling af nye funktioner til POS-software. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Ejendomsstyrelsen ikke kan afvise, at der skal oprettes nye kantiner eller nye POS i eksisterende kantiner som følge af den kommende kapacitetsopbygning på Forsvarsministeriets område samt nye forsvarsforlig. Det bemærkes, at Kontrakten er landsdækkende. Der skal således ske levering til samtlige Forsvarets etablissementer i Danmark, herunder også på Bornholm. Der henvises særskilt til Udbudsbilag 3 - Etablissementsoversigt.
Intern ID : EU-udbud af Kontrakt for betalingsløsninger til Forsvarets kantiner
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 30210000   Databehandlingsmaskiner (hardware), 30230000   Computerrelateret udstyr, 48110000   Udvikling af POS — programpakke (Point of Sale), 72212110   Udvikling af POS-programmel (Point of Sale), 72250000   System- og supporttjenester, 72260000   Programmelrelaterede tjenester, 72314000   Indsamling og bearbejdning af data, 72500000   Servicevirksomhed i forbindelse med datamater, 72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Det bemærkes, at Kontrakten er landsdækkende. Der skal således ske levering til samtlige Forsvarets etablissementer i Danmark, herunder også på Bornholm. Der henvises særskilt til Udbudsbilag 3 - Etablissementsoversigt.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 8   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 3
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Kontrakten har en varighed på to (2) år fra Overtagelsesdagen. Ejendomsstyrelsen kan med et skriftligt varsel på 3 måneder forlænge Kontrakten 3 gange med op til 24 måneder ad gangen. Den konkrete længde af forlængelsen, angives af Ejendomsstyrelsen ved meddelelse om udnyttelse af forlængelsesmuligheden.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 30 250 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
Yderligere oplysninger : Delaftaler: Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, da integration mellem hardware og software skal ske så smidigt som muligt. Der er desuden et ønske om et ensartet setup i alle Forsvarets kantiner, så GUI (grafical user interface) er genkendeligt, uanset hvilket etablissement, man er på, og at brugerne hos Ejendomsstyrelsen har ét kontaktpunkt i forhold til support og service. Anskaffelse af selvbetjeningstablets sker dog selvstændigt. Tro- og loveerklæring vedrørende Rusland: Inden tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og erklæringen. Tilbudsgivere opfordres til at indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring i forbindelse med aflevering af tilbuddet. Udelukkelsesgrunde efter § 134a: Er den økonomiske aktør etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejuridiktioner og ikke har tiltrådt WTO's Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmarktil at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU's sanktioner i henhold til EU-forordning 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Dokumentation: Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten, skal inden tildeling af kontrakten fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation. Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, og tilbudsgiver ikke har indleveret dette i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, og tilbudsgiver ikke har indleveret dette i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation for tilbudsgivers tekniske og faglige formåen, jf. udbudsloven § 155, nr. 2. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2. Ejendomsstyrelsen opfordrer Tilbudsgivere til at indsende ovenstående dokumentation herunder serviceattest i forbindelse med afgivelse af tilbud. Såfremt Kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (fx Konsorium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Gennemsnitlig årsomsætning
Beskrivelse Tilbudsgiver skal udfylde del IV, afsnit B i ESPD'et vedrørende økonomisk og finansiel formåen. Det er et minimumskrav, at tilbudsgivers gennemsnitlige årlige omsætning over de seneste tre disponible regnskabsår som minimum har udgjort 3.000.000,00 DKK
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Tilbudsgiver skal udfylde del IV, afsnit B i ESPD'et vedrørende økonomisk og finansiel formåen. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver som minimum har haft en årlig soliditetsgrad på 10 % i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Levering af sammenlignelige arbejder
Beskrivelse Tilbudsgiver skal udfylde del IV, afsnit C i ESPD’et vedrørende teknisk og faglig formåen. Tilbudsgiver skal angive referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som tilbudsgiver har igangsat, udført eller afleveret i løbet af de seneste tre (3) år inden tilbudsfristen. Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver angiver minimum to (2) og maksimum tre (3) referencer, hvor tilbudsgiver har leveret kantinespecifik POS-system, POS-hardware og support og service af POS for den samme ordregiver til en samlet årlig værdi af DKK 0,5 mio. Såfremt tilbudsgiver angiver færre end to (2) referencer, er tilbuddet ukonditionsmæssigt. Angiver tilbudsgiver mere end tre (3) referencer, vil udelukkende de første tre (3) referencer i numerisk rækkefølge blive inddraget i vurderingen. Hvis tilbudsgiver er et konsortium, eller hvis tilbudsgiver baserer sin tekniske og faglige formåen på en eller flere støttende virksomheder, jf. pkt. udbudsbetingelsernes 2.5.2 og 2.5.3, tælles de første tre (3) referencer fra virksomheden, hvorfra den befuldmægtigede, jf. pkt. 2.5.2, er udpeget, hhv. fra tilbudsgiver. Har virksomheden, hvorfra den befuldmægtigede er udpeget, hhv. tilbudsgiver ikke angivet tre (3) referencer, tælles de resterende referencer fra de øvrige deltagere i konsortiet hhv. den/de støttende virksomheder efter en oplistning af virksomhederne i alfabetisk rækkefølge. Inden for det fastsatte maksimum på tre (3) referencer, vil referencer angivet af de øvrige konsortiedeltagere eller af en eller flere støttende virksomheder herefter blive inddraget i udvælgelsen i numerisk rækkefølge. For at Ejendomsstyrelsen kan vurdere, hvorvidt tilbudsgiver opfylder egnethedskravet, bør referencer som minimum indeholde: 1) kort beskrivelse af ydelserne og omfanget heraf, 2) angivelse af tilbudsgivers rolle i opgaven, 3) oplysninger om kontraktsummen herunder den årlige værdi, 4) angivelse af perioden hvori opgaven er pågået, Kun den del af opgaven, som er udført i perioden fra tilbudsfristen og tre (3) år tilbage, vil blive tillagt vægt i vurderingen. Tilbudsgiver skal derfor angive, hvilke dele af opgaven der er udført i perioden, såfremt opgaven er påbegyndt før perioden og/eller afsluttes efter tilbudsfristen, og 5) hvilken kunde opgaven blev udført for For yderligere om referencer, se udbudsbetingelserne pkt. 2.3.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Pris
Beskrivelse : Den tilbudsgiver, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud, tildeles kontrakten. For at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud vil Ejendomsstyrelsen evaluere tilbuddene på grundlag af tildelingskriteriet ”pris”, jf. Udbudslovens § 162, stk. 1, nr. 1. Tilbuddet med den laveste pris identificeres igennem tilbudslisten, jf. Udbudsbilag 4 – Tilbudslisten ud fra den samlede evalueringstekniske pris. Den tilbudsgiver, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud, tildeles Kontrakten. I tilfælde af, at der er to eller flere tilbud med samme samlede tilbudspris korrigeret for eventuelt kapitaliserede forbehold mv., findes vinderen ved lodtrækning, som foretages af uafhængig tredjepart.
Vægtning (procentdel, præcis) : 100
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse : Relevante medarbejdere herunder eventuelle underleverandører, der varetager opgaver i henhold til Kontrakten, skal opnå og opretholde sikkerhedsgodkendelse til niveauet ”TIL TJENESTEBRUG” af Forsvaret Efterretningstjeneste (”FE”), jf. cirkulære 2014-12-17 nr. 10338 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, og andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelses interesse. For yderligere om sikkerhedsgodkendelse, henvises der særskilt til Kontraktens pkt. 12.2.
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Ikke tilladt
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud : 05/03/2025   09:00:00 (UTC)
Vedståelsesfrist for tilbuddet 3   Måneder
Oplysninger om offentlig iværksættelse :
Åbningsdato : 05/03/2025   10:00:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om klagefrister : I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der behandler tilbud Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Registreringsnummer : 38683470
Postadresse : Arsenalvej 55    
By : Hjørring
Postnummer : 9800
Landsdel (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Enhed : Asbjørn Ejnar Nielsen
E-mail : fes-ujs04@mil.dk
Telefon : 40159323
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : 37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Enhed : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : 10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : d548b0c7-ea2d-40f3-8638-26127fdfaa54   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 16/01/2025   10:50:14 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 16/01/2025   13:54:17 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 36448-2025
EUT-S-nummer : 13/2025
Offentliggørelsesdato : 20/01/2025

Send til en kollega

0.046