23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
17.01.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø


Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

34763-2025 - Resultater
Danmark – Generatorer – Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø
OJ S 12/2025 17/01/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bygge og anlæg - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
E-mail fes-bjs07@mil.dk
Køberens retlige status : Offentlig virksomhed, der styres af en central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø
Beskrivelse Christiansøs nuværende elforsyning skal fornys, således der opnås en pålidelig og stabil elforsyning. Den nuværende elforsyning består af tre generatorer, hvoraf to skal demonteres grundet manglende funktionsevne. Som afløsning herfor skal der indkøbes to nye 230 kVA generatorer. Den blivende generator skal gennemgå en hovedrenovering. Generatorerne monteres med et aktivt filter, oliefilter og motorvarme. Med henblik på at øge generatorernes effektivitet og levetid ønskes der muligvis etableret en batteripakke i hhv. størrelse 80 kWh og 160 kWh, hvorfor batteripakkerne udbydes som optioner i projektet, jf. udbudsbekendtgørelsens beskrivelse af projektets optioner. Ovenstående indkøbes under én vareindkøbskontrakt, idet det findes mest hensigtsmæssigt at samle vareindkøbskontrakten og accessoriske (installations)ydelser under én kontrakt. Dette er med henblik på at sikre korrekt udførelse af arbejdet samt at undgå unødige omkostninger og en unødig forlængelse af projektperioden. Herudover sikrer det ligeledes, at det samlede ansvar for udførslen er samlet hos én leverandør
Identifikator for proceduren d94123ab-c87d-431b-bcc4-7d16ee90b79c
Tidligere bekendtgørelse : 89af53a3-1eec-4a58-92ae-fb47fc3e546a-01
Intern ID WZ 2024/009201
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet afholdes som et offentligt udbud, jf. udbudslovens § 56. Tilbudsgivernes omkostninger i forbindelse med udbudsforretningen er Ejendomsstyrelsen uvedkommende, herunder også hvis Ejendomsstyrelsen måtte beslutte at aflyse udbudsforretningen uden tildeling af kontrakt. Udbuddet gennemføres digitalt via internetportalen iBinder. Dette medfører, at aflevering af tilbud skal foregå via iBinder. Alle tekniske spørgsmål vedrørende anvendelse af iBinder og upload af tilbud skal rettes til iBinder support, som kan kontaktes på telefonnummer +45 89 88 78 30 eller support@ibinder.dk.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ): 31120000   Generatorer
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 31100000   Elektriske motorer, generatorer og transformatorer, 31121000   Generatoraggregater, 31128000   Turbogenerator, 45000000   Bygge- og anlægsarbejder, 45310000   Udførelse af elektriske installationer, 45331000   Installation af varme-, ventilations- og klimaanlæg, 45350000   Maskininstallationer, 45400000   Færdiggørelse af bygninger, 50532300   Reparation og vedligeholdelse af generatorer, 51000000   Installationstjenester (undtagen programmel), 51111200   Installation af generatorer, 51120000   Installation af mekanisk udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Christiansø 38    
By Gudhjem
Postnummer 3760
Landsdel (NUTS) Bornholm   ( DK014 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Christiansø Elværk, bygning 38
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 5 500 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger Tilbudsgivere, der er omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet. Det vil sige tilbudsgivere, der er etableret i et land, der optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's government procurement agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakt for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten, skal inden tildeling af kontrakten fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: ·Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2 EU har indført forbud mod at tildele kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til virksomheder med russisk involvering, der overskrider grænserne herfor, jf. artikel artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Inden tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets For-ordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og erklæringen. Støttende enheder og underleverandører skal ikke afgive tro- og loveerklæring, jf. udbudsbilag 3, eftersom tilbudsgiverens tro- og loveerklæring rummer erklæring vedrørende støttende enheders og underleverandøreres forhold. Udbudsmaterialet indeholder en skabelon til tro- og loveerklæringen som skal benyttes. Tilbudsgivere opfordres til at indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring i forbindelse med aflevering af tilbuddet.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø
Beskrivelse : Christiansøs nuværende elforsyning skal fornys, således der opnås en pålidelig og stabil elforsyning. Den nuværende elforsyning består af tre generatorer, hvoraf to skal demonteres grundet manglende funktionsevne. Som afløsning herfor skal der indkøbes to nye 230 kVA generatorer. Den blivende generator skal gennemgå en hovedrenovering. Generatorerne monteres med et aktivt filter, oliefilter og motorvarme. Med henblik på at øge generatorernes effektivitet og levetid ønskes der muligvis etableret en batteripakke i hhv. størrelse 80 kWh og 160 kWh, hvorfor batteripakkerne udbydes som optioner i projektet, jf. udbudsbekendtgørelsens beskrivelse af projektets optioner. Ovenstående indkøbes under én vareindkøbskontrakt, idet det findes mest hensigtsmæssigt at samle vareindkøbskontrakten og accessoriske (installations)ydelser under én kontrakt. Dette er med henblik på at sikre korrekt udførelse af arbejdet samt at undgå unødige omkostninger og en unødig forlængelse af projektperioden. Herudover sikrer det ligeledes, at det samlede ansvar for udførslen er samlet hos én leverandør
Intern ID : WZ 2024/009201
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Varer
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ): 31120000   Generatorer
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 31100000   Elektriske motorer, generatorer og transformatorer, 31121000   Generatoraggregater, 31128000   Turbogenerator, 45000000   Bygge- og anlægsarbejder, 45310000   Udførelse af elektriske installationer, 45331000   Installation af varme-, ventilations- og klimaanlæg, 45350000   Maskininstallationer, 45400000   Færdiggørelse af bygninger, 50532300   Reparation og vedligeholdelse af generatorer, 51000000   Installationstjenester (undtagen programmel), 51111200   Installation af generatorer, 51120000   Installation af mekanisk udstyr
Valgmuligheder :
Beskrivelse af optioner : Kontrakten udbydes med fem optioner: Option vedrørende levering, montering og tilslutning af batteripakke Option vedrørende levering og montering af off-line oliefilter. Option vedrørende levering og montering af motorvarme på dieselmotorer Option vedrørende levering og montering af aktivt filter eltavle Option vedrørende opsitlling af midlertidig generator. Optionernes indhold er nærmere beskrevet i arbejdsbeskrivelsen, der er en del af udbudsmaterialet. For alle optioner gælder, at ordregiver har ret til at udnytte optionerne indtil 17. marts 2025, hvorefter uudnyttede optioner bortfalder.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse : Christiansø 38    
By : Gudhjem
Postnummer : 3760
Landsdel (NUTS) : Bornholm   ( DK014 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Christiansø Elværk, bygning 38
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 6   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 5 500 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger : Tilbudsgivere, der er omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet. Det vil sige tilbudsgivere, der er etableret i et land, der optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's government procurement agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakt for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten, skal inden tildeling af kontrakten fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: ·Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2 EU har indført forbud mod at tildele kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til virksomheder med russisk involvering, der overskrider grænserne herfor, jf. artikel artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Inden tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets For-ordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og erklæringen. Støttende enheder og underleverandører skal ikke afgive tro- og loveerklæring, jf. udbudsbilag 3, eftersom tilbudsgiverens tro- og loveerklæring rummer erklæring vedrørende støttende enheders og underleverandøreres forhold. Udbudsmaterialet indeholder en skabelon til tro- og loveerklæringen som skal benyttes. Tilbudsgivere opfordres til at indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring i forbindelse med aflevering af tilbuddet.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Laveste pris
Beskrivelse : Ved den samlede vurdering af underkriteriet "Pris" lægges der vægt på den samlede pris anført på tilbudslistens forside under "Tilbudssum i alt"
Vægtning (procentdel, præcis) : 30

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Den tilbudte løsning
Beskrivelse : Til brug for vurderingen af underkriteriet skal tilbudsgiver aflevere en beskrivelse, som kortfattet og evt. skematisk/illustrativt redegør for den tilbudte løsning og procesforløbet fra aftaleindgåelse og frem til aflevering, herunder en beskrivelse af idriftsætning og instruktion af driftspersonalet på Christiansø. Ved vurderingen af underkriteriet vil der blive lagt vægt på følgende: A. I hvor høj grad tilbudsgiveren demonstrerer, at den tilbudte løsning tilgodeser, at reservedelslageret på Christiansø minimeres og at leveringstiden på almindelige sliddele er kort. B. I hvor høj grad tilbudsgiver demonstrerer, at den tilbudte løsning planlægges udført på en måde, der tager særligt hensyn til, at arbejdet skal udføres på en ø i drift, herunder at der tages særlige hensyn for at planlægge og minimere tilsigtede og utilsigtede afbrydelser af forsyningen på øen, idet det vægtes positivt, at tilbudsgivers beskrivelse illustrerer, at tilbudsgiver har taget særlig hensyn til Christiansøs begrænsede størrelse og infrastrukturelle forhold. C. I hvor høj grad tilbudsgiver demonstrerer, at den tilbudte løsning sikrer, at driftspersonalet på Christiansø supporteres efter at være blevet instrueret, idet det vægtes positivt, at der som en del af den samlede løsning og uden yderligere beregning tilbydes en løsning, hvor driftspersonalet har mulighed for at blive supporteret på dansk både via. fjernassistance, herunder eventuelt ved brug af fjernadgang til motorstyring, og ved fysisk tilstedeværelse på Christiansø. Det bør tilstræbes, at den samlede beskrivelse af tilbudsgiverens tilbudte løsning begrænses til maks. to A4 sider ekskl. eventuelle illustrationer. Ovennævnte pkt. A, B og C vægtes på følgende måde: · A 40 % · B 30 % · C 30 %
Vægtning (procentdel, præcis) : 70
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: » Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder : Alle tilbud, ansøgninger om deltagelse eller projekter blev trukket tilbage eller eller ikke fundet antagelige
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse :
Type modtagne indgivelser : Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 2
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Registreringsnummer : ORG-38683470
Postadresse : Arsenalvej 55    
By : Hjørring
Postnummer : 9800
Landsdel (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Enhed : Emil Vejby Thorndahl
E-mail : fes-bjs07@mil.dk
Telefon : 51246602
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Enhed : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : 94a06dcf-7aab-4f09-be0a-7a896f9d28bd   - 01
Formulartype : Resultater
Bekendtgørelsestype : Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 16/01/2025   09:18:14 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 16/01/2025   09:22:07 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 34763-2025
EUT-S-nummer : 12/2025
Offentliggørelsesdato : 17/01/2025

Send til en kollega

0.054