1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Målværdiforhøjelse samt forlængelse af SYTAR-rammeaftale
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har behov for at forlænge og målværdiforhøje rammeaftale nr. 4600003015 om service og vedligehold af softwaren SYTAR, der bruges til farvandsovervågning af Søværnet. Rammeaftalen skal forlænges med to år, regnet fra den 31. december 2024 med en option på forlængelse på yderligere ét + ét år. Målværdien skal samtidig forhøjes med 4.000.000 DKK. SYTAR-softwaren er et forældet produkt, der er udgået fra Airbus Defence and Space SAS's (Airbus) produktkatalog, men rettighederne til softwaren er aldrig blevet overdraget til andre virksomheder. Airbus har oplyst, at de alene besidder den kundskab og viden, der er nødvendig for at vedligeholde SYTAR-softwaren. Det vurderes derfor, at der er tale om en eneleverandørsituation, og at en direkte tildeling af en forlængelse og en målværdiforhøjelse kan finde sted på Udbudslovens (Ubl) §80, stk. 3's grundlag.
Identifikator for proceduren
:
25eb6872-a563-4ab9-80c7-6d4f893fd07b
Intern ID
:
2024/012834
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
Hovedpunkterne i proceduren
:
Den direkte tildeling er begrundet i, at der eksisterer en eneleverandørsituation, da rettighederne til SYTAR-softwaren - på trods af, at den er blevet forældet og ikke længere indgår i Airbus' produktkatalog - aldrig er blevet overleveret til en anden virksomhed. Airbus har derfor oplyst, at de alene besidder den kundskab og viden, der er nødvendig for at vedligeholde SYTAR-softwaren. Man er nødsaget til at forlænge rammeaftalen, og ligeledes forhøje dens målværdi, af den årsag, at det eneste alternativ er at anskaffe et helt nyt system. Der er derfor tale om en eneleverandørsituation, og en direkte tildeling til Airbus har hjemmel i Ubl § 80, stk. 3, nr. 2, da tekniske årsager fordrer en forlængelse og en forhøjelse af rammeaftalen.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72250000
System- og supporttjenester
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
SYTAR-softwaren benyttes af Søværnet til farvandsovervågning, og vedligehold og opretholdelse af softwaren vil derfor blive effektueret alle de steder, hvor Søværnet har flådestationer.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Værdien angivet under "Kontraktværdi" er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Målværdiforhøjelse samt forlængelse af SYTAR-rammeaftale
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har behov for at forlænge og målværdiforhøje rammeaftale nr. 4600003015 om service og vedligehold af softwaren SYTAR, der bruges til farvandsovervågning af Søværnet. Rammeaftalen skal forlænges med to år, regnet fra den 31. december 2024 med en option på forlængelse på yderligere ét + ét år. Målværdien skal samtidig forhøjes med 4.000.000 DKK. SYTAR-softwaren er et forældet produkt, der er udgået fra Airbus Defence and Space SAS's (Airbus) produktkatalog, men rettighederne til softwaren er aldrig blevet overdraget til andre virksomheder. Airbus har oplyst, at de alene besidder den kundskab og viden, der er nødvendig for at vedligeholde SYTAR-softwaren. Det vurderes derfor, at der er tale om en eneleverandørsituation, og at en direkte tildeling af en forlængelse og en målværdiforhøjelse kan finde sted på Udbudslovens (Ubl) §80, stk. 3's grundlag.
Intern ID
:
2024/012834
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72250000
System- og supporttjenester
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
SYTAR-softwaren benyttes af Søværnet til farvandsovervågning, og vedligehold og opretholdelse af softwaren vil derfor blive effektueret alle de steder, hvor Søværnet har flådestationer.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
31/12/2024
Varigheds slutdato
:
31/12/2026
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Tildelingen indeholder to optioner på forlængelse, begge på ét år.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Værdien angivet under "Kontraktværdi" er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Beskrivelse
:
Der er ikke anvendt tildelingskriterier ved kontrakttildelingen, da der er tale om en direkte tildeling. Angivelsen af tildelingskriteriet ovenfor skyldes alene, at feltet er obligatorisk at udfylde.
Fast værdi (i alt)
:
4 000 000
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til § 7, stk. 2, i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
4 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Airbus Defence and Space SAS
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
D-914187
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
4 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
D-914187
Titel
:
Amendment no. 3 to Framework Agreement no. 4600003015 regarding duration and option for renewal.
Dato for indgåelse af kontrakten
:
18/12/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Gustav Pørksen
Telefon
:
51791945
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Airbus Defence and Space SAS
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
FR63393341516
Postadresse
:
31 RUE DES COSMONAUTES
By
:
TOULOUSE
Postnummer
:
31400
Landsdel (NUTS)
:
Haute-Garonne
(
FRJ23
)
Land
:
Frankrig
Telefon
:
+33 (0) 5 82 52 28 31
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
b71fed47-6a6c-428d-ba46-18ff759d3a70
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
16/01/2025
08:59:28 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
16/01/2025
08:59:57 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
33767-2025
EUT-S-nummer
:
12/2025
Offentliggørelsesdato
:
17/01/2025