23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
17.01.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S

50.07 Kommunikationsprodukter (2025)


Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S

32861-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr – 50.07 Kommunikationsprodukter (2025)
OJ S 12/2025 17/01/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
E-mail thah@ski.dk
Køberens retlige status : Offentlig virksomhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel 50.07 Kommunikationsprodukter (2025)
Beskrivelse SKI er en indkøbscentral og udbyder på vegne af SKI's kunder en rammeaftale angående levering af kommunikationsprodukter benævnt Rammeaftale 50.07 Kommunikationsprodukter (2025).
Identifikator for proceduren c756b78d-2572-4fbd-ae37-5a13dd0af78f
Intern ID 50.07 Kommunikationsprodukter (2025)
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren SKI er en indkøbscentral og udbyder på vegne af SKI's kunder en rammeaftale angående levering af kommunikationsprodukter benævnt Rammeaftale 50.07 Kommunikationsprodukter (2025). SKI ønsker en rammeaftale, der er målrettet de simple indkøb, som består af standardiserede og katalogegnede kommunikationsprodukter, som skal være med til at sikre et katalog, der er let for kunderne at anvende og let for leverandørerne at vedligeholde. For at sikre et leverandørfelt, der samlet set leverer de efterspurgte produkter, sikrer en bred repræsentation af producentmærker (for visse underproduktgrupper), samt følger den teknologiske udvikling, har SKI vurderet det hensigtsmæssigt at opdele 50.07 rammeaftalen i delaftaler. På den måde gives mulighed for, at også mindre og specialiserede leverandører kan byde ind på en enkeltstående delaftale til gavn for den samlede konkurrence på rammeaftalen. Rammeaftalen er opdelt i 2 delaftaler, som hver især udgør selvstændige rammeaftaler: Delaftale 1: Unified Communications- og telefoniprodukter Delaftale 2: Netværksprodukter Delaftalerne tildeles flere leverandører, og den efterfølgende tildeling af leveringskontrakter på baggrund af rammeaftalen sker ved direkte tildeling eller miniudbud, jf. nærmere i bilag D til rammeaftalen. Delaftalerne skal således tildeles til flere leverandører dog maksimum 5 leverandører. Det skal i den forbindelse præciseres, at udbuddet af delaftalerne anses som separate udbud, hvorved SKI kan vælge at annullere den ene delaftale og gennemføre udbuddet af den anden delaftale. Rammeaftalen er forpligtende at anvende for de af SKI's kunder, som inden udbuddet har tilsluttet sig. Rammeaftalen vil endvidere være forpligtende for staten, idet det er en centralt koordineret aftale. SKI's øvrige kunder vil kunne anvendeaftalen frivilligt. Nærmere beskrivelse af kunderne på aftalen fremgår af Bilag A.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 1 736 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 3 472 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene anført i “Udelukkelsesgrund” i afsnit 2.1.5 Grund til udelukkelse. ESPD er desuden et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed anført i "Udvælgelseskriterier". Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Hvis tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for at oplysningerne i ESPD vedrørende udelukkelsesgrunde og egnethed er korrekte. Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udbudslovens § 134 a. Der skal ikke fremlægges dokumentation herfor. Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136, og § 137, stk. 1, nr. 2. Der skal fremlægges dokumentation for afgivne oplysninger i ESPD vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Dette gælder for tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder. Det fremgår af Europa Kommissionens tjeneste eCertis, hvad der anses som tilstrækkelig dokumentation for den enkelte virksomhed, da det afhænger af virksomhedens hjemland. Det fremgår under de enkelte udvælgelseskriterier, hvilken dokumentation der skal fremlægges for de afgivne oplysninger i ESPD. Ad punkt 2.1.3 Værdi og punkterne 5.1.5 Værdi: Angivelserne af delaftalernes anslåede værdi og maksimale værdi, hver for sig og samlet set, er udtryk for en skønsmæssig vurdering af det forventede fremtidige forbrug, som baseres på: Rammeaftalen er forpligtende og omfatter kunder, der på forhånd er tilsluttet. 87 kommuner har tilsluttet sig aftalen, 3 regioner samt 6 øvrige kunder, som ifm. tilslutningen har oplyst deres forventede forbrug. Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på delaftalerne, er der således også en usikkerhed om hvad de enkelte delaftalers værdi ender med at blive. Skønnet indebærer derfor både en vurdering af de anslåede værdier af delaftalerne, og en vurdering af de maksimale værdier af delaftalerne. Disse værdier anses ikke for klart usandsynlige. De maksimale værdier kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler. Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad delaftalernes værdier ender med at blive. Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på delaftalerne på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner, og på tværs af alle aktører i delaftalerne, jf. punkt 5.1.15 Teknikker, uanset det endelige antal heraf. Bemærk at den samlede anslåede værdi og den samlede maksimale værdi for alle delaftalerne er angivet i punkt 2.1.3. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under delaftalerne, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning. SKI gør opmærksom på, at der for delaftale 1 er krav om et minimumsantal producentmærker inden for delaftalens underproduktgrupper, jf. udbudsbetingelsernes pkt. 4.1.1. For delaftale 2 er der krav om primær producent på tværs af delaftalens sortiment, jf. udbudsbetingelsernes pkt. 4.1.2. Ad afsnit 5.1.12 Udbudsvilkår - Sprog: Tilbud skal være på dansk, men fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk eller andet fremmedsprog, accepteres. Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den eller de tilbudsgiver(e) som SKI har til hensigt at tildele rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 15.4.4. Tilbudsgivere opfordres til at afklare, om deres indgåelse af rammeaftalen er omfattet af krav om tilladelse i henhold til investeringsscreeningsloven. Nærmere vejledning om loven og dens anvendelsesområde findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Se også udbudsbetingelsernes pkt. 18. Udbuddet er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2560 af 14. december 2022 om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked. Tilbudsgivere kan være forpligtede til som en del af deres tilbud at fremsende en anmeldelse/erklæring vedrørende eventuelle finansielle bidrag fra tredjelande, jf. nærmere forordningens artikel 28 og 29.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket en tilbudsgiver kan indgive tilbud 2
Betingelser for kontraktens udførelse
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket der kan tildeles kontrakter til én tilbudsgiver 2
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel : Delaftale 1 - Unified Communications- og telefoniprodukter
Beskrivelse : Delaftale 1 vedrører levering af Unified Communications- og telefoniprodukter. Sortimentet på delaftalen omfatter følgende hovedproduktgrupper, se nærmere beskrivelse i Kravspecifikationen Bilag B: Unified Communications (herunder IP-telefoner og mobiltelefoner) jf. Bilag B 4.1 Videokonference, jf. Bilag B 4.2 Videoovervågning, jf. Bilag B 4.3 Headsets, jf. Bilag B 4.4 Tilbehør til Unified Communications- og telefoniprodukter, jf. Bilag B 4.5 Tilknyttede Ydelser (herunder tjenesteydelser), jf. Bilag B 7.1 Se nærmere beskrivelse i Kravspecifikationen (Bilag B).
Intern ID : 50.07 Delaftale 1 - Unified Communications- og telefoniprodukter
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 32232000   Videokonferenceudstyr, 32250000   Mobiltelefoner, 32333200   Videokameraer, 32500000   Telekommunikationsleverancer, 32550000   Telefonudstyr, 32570000   Kommunikationsudstyr, 32580000   Dataudstyr, 38652120   Videoprojektionsapparater, 48510000   Programpakke til kommunikationsformål
5.1.2.
Udførelsessted
Land : Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger : • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 48   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Rammeaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 318 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 636 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger : • ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene anført i “Udelukkelsesgrund” i afsnit 2.1.6 Grund til udelukkelse. ESPD er desuden et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed anført i afsnit 5.1.9 “Udvælgelseskriterier”. • Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. • Hvis tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. • Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for at oplysningerne i ESPD vedrørende udelukkelsesgrunde og egnethed er korrekte. • Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a. Der skal ikke fremlægges dokumentation herfor. • Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136, og § 137, stk. 1, nr. 2. Der skal fremlægges dokumentation for afgivne oplysninger i ESPD vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Dette gælder for tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder. Det fremgår af Europa Kommissionens tjeneste eCertis, hvad må anses som tilstrækkelig dokumentation for den enkelte virksomhed, da det afhænger af virksomhedens hjemland. • Det fremgår under det enkelte udvælgelseskriterie, hvilken dokumentation der skal fremlægges for de afgivne oplysninger i ESPD. • Frister angivet ved tid og dato er i lokal dansk tid, medmindre andet eksplicit fremgår. • Ad afsnit 5.1.12 Udbudsvilkår - sprog: Tilbud skal være på dansk, men fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan accepteres. • Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den eller de tilbudsgiver(e) som SKI har til hensigt at tildele rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.5. • Udbuddet er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2560 af 14. december 2022 om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked. Tilbudsgivere kan være forpligtede til som en del af deres tilbud at fremsende en anmeldelse/erklæring vedrørende eventuelle finansielle bidrag fra tredjelande, jf. nærmere forordningens artikel 28 og 29.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Specifik årsomsætning
Beskrivelse Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen: Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår har haft en samlet ydelsesspecifik omsætning inden for de produkter og ydelser, som er omfattet af delaftalen, på minimum DKK 20 mio. ekskl. moms. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse, på tidspunktet for udløb af tilbudsfristen. Den ydelsesspecifikke omsætning kan være inden for en eller flere af de af delaftalen omfattede produkter og ydelser – i alt skal den blot samlet være på det ovenfor angivne minimumsniveau for den relevante delaftale. Omsætning kan medregnes som ”indenfor en eller flere af de af delaftalen omfattede produkter og ydelser”, hvis omsætningen hidrører fra aktiviteter indenfor beskrivelserne af de supplerende CPV-koder og/eller delaftalens hovedproduktgruppe, der er angivet i afsnit 5.1.1 for den pågældende delaftale. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede ydelsesspecifikke omsætning som summen af ydelsesspecifik omsætning i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet ydelsesspecifik omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder minimumskravet til egnethed i relation til økonomisk og finansiel formåen. Inden tildelingsbeslutningen, skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede ydelsesspecifikke omsætning inden for de produkter og ydelser, som er omfattet af den relevante delaftale fremgår, eller en erklæring om, at det i ESPD anførte om den samlede ydelsesspecifikke omsætning inden de for produkter og ydelser, som er omfattet af den relevante delaftale, er korrekt, underskrevet af en tegningsberettiget hos tilbudsgiveren. Se også vejledning i udbudsbetingelsernes pkt. 7 og 15.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Beskrivelse : Se nærmere i udbudsbetingelserne.
Vægtning (procentdel, præcis) : 100
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse : For visse kunder på rammeaftalen vil det kunne være relevant at stille krav om sikkerhedsgodkendelse i forbindelse med et konkret indkøb på rammeaftalen. Se mere herom i rammeaftalens punkt 11.5.4.
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud : 24/02/2025   12:00:00 (UTC)
Vedståelsesfrist for tilbuddet 8   Måneder
Oplysninger om offentlig iværksættelse :
Åbningsdato : 24/02/2025   12:05:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse En virksomhed der afgiver teknisk og faglig støtte til en tilbudsgiver i forbindelse med dette udbud skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at stille de ressourcer til rådighed for tilbudsgiver, der er forbundet med den tekniske og faglige støtte, i hele rammeaftalens og leveringskontrakternes varighed. I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om finansiering og betaling En virksomhed, der afgiver økonomisk og finansiel støtte til en tilbudsgiver i forbindelse med dette udbud, skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at hæfte solidarisk med tilbudsgiver, og til at stille de ressourcer til rådighed for tilbudsgiver, der er forbundet med den økonomiske og finansielle støtte, i hele rammeaftalens og leveringskontrakternes varighed. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig at hæfte solidarisk, og udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Oplysninger om klagefrister : Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Rammeaftale delvis uden og delvis med fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere : 5
Yderligere omfattede købere : Det er beskrevet i Bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
5.1.
Delkontrakt LOT-0002
Titel : Delaftale 2 - Netværksudstyr
Beskrivelse : Delaftale 2 vedrører levering af Netværksprodukter. Sortimentet på delaftalen omfatter følgende hovedproduktgrupper: Switche, jf. bilag B, 5.1 Routere, jf. bilag B, 5.2 WiFi, jf. bilag B, 5.3 Brugervalideringsprodukter, jf. bilag B, 5.4 Firewalls, jf. bilag B, 5.5 Management af Netværksprodukter, jf. bilag B, 5.6 Tilbehør til Netværksprodukter, jf. bilag B, 5.7 Tilknyttede Ydelser (herunder tjenesteydelser), jf. bilag B, 7.1 Se nærmere beskrivelse i Kravspecifikationen (Bilag B).
Intern ID : 50.07 Delaftale 2 - Netværksudstyr
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 32410000   Lokalnet, 32420000   Netudstyr, 48210000   Programpakke til netværk
5.1.2.
Udførelsessted
Land : Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 48   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Rammeaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 1 418 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 2 836 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger : • ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene anført i “Udelukkelsesgrund” i afsnit 2.1.6 Grund til udelukkelse. ESPD er desuden et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed anført i afsnit 5.1.9 “Udvælgelseskriterier”. • Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. • Hvis tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. • Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for at oplysningerne i ESPD vedrørende udelukkelsesgrunde og egnethed er korrekte. • Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a. Der skal ikke fremlægges dokumentation herfor. • Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136, og § 137, stk. 1, nr. 2. Der skal fremlægges dokumentation for afgivne oplysninger i ESPD vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Dette gælder for tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder. Det fremgår af Europa Kommissionens tjeneste eCertis, hvad må anses som tilstrækkelig dokumentation for den enkelte virksomhed, da det afhænger af virksomhedens hjemland. • Det fremgår under det enkelte udvælgelseskriterie, hvilken dokumentation der skal fremlægges for de afgivne oplysninger i ESPD. • Frister angivet ved tid og dato er i lokal dansk tid, medmindre andet eksplicit fremgår. • Ad afsnit 5.1.12 Udbudsvilkår - sprog: Tilbud skal være på dansk, men fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan accepteres. • Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den eller de tilbudsgiver(e) som SKI har til hensigt at tildele rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.5. • Udbuddet er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2560 af 14. december 2022 om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked. Tilbudsgivere kan være forpligtede til som en del af deres tilbud at fremsende en anmeldelse/erklæring vedrørende eventuelle finansielle bidrag fra tredjelande, jf. nærmere forordningens artikel 28 og 29.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Specifik årsomsætning
Beskrivelse Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen: Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår har haft en samlet ydelsesspecifik omsætning inden for de produkter og ydelser, som er omfattet af delaftalen, på minimum DKK 50 mio. ekskl. moms. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse, på tidspunktet for udløb af tilbudsfristen. Den ydelsesspecifikke omsætning kan være inden for en eller flere af de af delaftalen omfattede produkter og ydelser – i alt skal den blot samlet være på det ovenfor angivne minimumsniveau for den relevante delaftale. Omsætning kan medregnes som ”indenfor en eller flere af de af delaftalen omfattede produkter og ydelser”, hvis omsætningen hidrører fra aktiviteter indenfor beskrivelserne af de supplerende CPV-koder og/eller delaftalens hovedproduktgrupper, der er angivet i afsnit 5.1.1 for den pågældende delaftale. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede ydelsesspecifikke omsætning som summen af ydelsesspecifik omsætning i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet ydelsesspecifik omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel formåen. Inden tildelingsbeslutningen, skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: • Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede ydelsesspecifikke omsætning inden for de produkter og ydelser, som er omfattet af den relevante delaftale fremgår, eller • en erklæring om, at det i ESPD anførte om den samlede ydelsesspecifikke omsætning inden de for produkter og ydelser, som er omfattet af den relevante delaftale, er korrekt, underskrevet af en tegningsberettiget hos tilbudsgiveren. Se også vejledning i udbudsbetingelsernes pkt. 7 og 15.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Beskrivelse : Se nærmere i udbudsbetingelserne.
Vægtning (procentdel, præcis) : 100
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse : For visse kunder på rammeaftalen vil det kunne være relevant at stille krav om sikkerhedsgodkendelse i forbindelse med et konkret indkøb på rammeaftalen. Se mere herom i rammeaftalens punkt 11.5.4.
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud : 24/02/2025   12:00:00 (UTC)
Vedståelsesfrist for tilbuddet 8   Måneder
Oplysninger om offentlig iværksættelse :
Åbningsdato : 24/02/2025   12:05:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse En virksomhed der afgiver teknisk og faglig støtte til en tilbudsgiver i forbindelse med dette udbud skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at stille de ressourcer til rådighed for tilbudsgiver, der er forbundet med den tekniske og faglige støtte, i hele rammeaftalens og leveringskontrakternes varighed. I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om finansiering og betaling En virksomhed, der afgiver økonomisk og finansiel støtte til en tilbudsgiver i forbindelse med dette udbud, skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at hæfte solidarisk med tilbudsgiver, og til at stille de ressourcer til rådighed for tilbudsgiver, der er forbundet med den økonomiske og finansielle støtte, i hele rammeaftalens og leveringskontrakternes varighed. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig at hæfte solidarisk, og udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Oplysninger om klagefrister : Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Rammeaftale delvis uden og delvis med fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere : 5
Yderligere omfattede købere : Det er beskrevet i Bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Registreringsnummer : 17472437
Postadresse : Pakkerivej 6    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Thomas Ahm
E-mail : thah@ski.dk
Telefon : 21390702
Internetadresse : https://www.ski.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : 37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Enhed : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : 10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : bd61f94e-0fe6-45bc-9fa9-91cfade7447f   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 15/01/2025   14:52:32 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 15/01/2025   14:53:05 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 32861-2025
EUT-S-nummer : 12/2025
Offentliggørelsesdato : 17/01/2025

Send til en kollega

0.031