1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Energinet Systemansvar A/S
Køberens retlige status
:
Offentlig virksomhed
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Elektricitetsrelaterede aktiviteter
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Support og vedligeholdelse af NOIS-systemet
Beskrivelse
:
NOIS er et system, som er et fælles Nordisk Operational Information System og har været i drift siden 2009. Systemet blev udbudt i fællesudbud i 2006, hvor Arriva (senere Alstom og GE) vandt kontrakten som leverandør. Energinet har sammen med de øvrige 4 nordiske TSO'er behov for at foretage indkøb af support og vedligeholdelse samt tilpasning af NOIS-systemet, indtil migreringen af de forskellige processer, som understøttes i NOIS, er gennemført i 2028. Indkøb af ydelserne er strengt nødvendige for opretholdelse af det nordiske marked, som er forretningskritisk. Da et fælles nordisk NOIS system skulle findes, var det ikke muligt at anskaffe et standardprodukt på markedet, der kunne opfylde de nordiske TSO'ers behov til dette system, da et sådan system ikke eksisterede. NOIS-systemet blev derfor udviklet som et proprietær-system for at opfylde de nødvendige behov til systemet. Kildekoden til systemet er ejet GE Digital Services Europe. Energinet har ikke adgang til ændringer heri uden at dette sker gennem GE Digital services Europe. Det er planlagt at de fleste services (funktionalitet) bliver overtaget af andre systemer fra 2025 og i løbet af 2027-28 vil der kun være ca. 10 % af de nuværende services tilbage i NOIS, som skal erstattes enten ved egenudvikling eller gennem et udbud. Det specifikke omfang af services, der skal genskaffes, vides ikke før at andre nye systemer er færdigudviklet. Energinet vurderer, at det er objektivt udelukket at en anden leverandør kan levere de nødvendige ydelser. På baggrund af ovennævnte vurderes Indkøbet at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i EU-direktiv 2014/25/EU art. 50, litra c – der er kun én bestemt leverandør vil finde anvendelse i forbindelse med købet af support og vedligehold af NOIS.
Identifikator for proceduren
:
2436e99e-48a0-4fb2-aef5-ef6060ed87f2
Tidligere bekendtgørelse
:
063179-2020
Intern ID
:
24/17369
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72600000
Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Support og vedligeholdelse af NOIS-systemet
Beskrivelse
:
NOIS er et system, som er et fælles Nordisk Operational Information System og har været i drift siden 2009. Systemet blev udbudt i fællesudbud i 2006, hvor Arriva (senere Alstom og GE) vandt kontrakten som leverandør. Energinet har sammen med de øvrige 4 nordiske TSO'er behov for at foretage indkøb af support og vedligeholdelse samt tilpasning af NOIS-systemet, indtil migreringen af de forskellige processer, som understøttes i NOIS, er gennemført i 2028. Indkøb af ydelserne er strengt nødvendige for opretholdelse af det nordiske marked, som er forretningskritisk. Da et fælles nordisk NOIS system skulle findes, var det ikke muligt at anskaffe et standardprodukt på markedet, der kunne opfylde de nordiske TSO'ers behov til dette system, da et sådan system ikke eksisterede. NOIS-systemet blev derfor udviklet som et proprietær-system for at opfylde de nødvendige behov til systemet. Kildekoden til systemet er ejet GE Digital Services Europe. Energinet har ikke adgang til ændringer heri uden at dette sker gennem GE Digital services Europe. Det er planlagt at de fleste services (funktionalitet) bliver overtaget af andre systemer fra 2025 og i løbet af 2027-28 vil der kun være ca. 10 % af de nuværende services tilbage i NOIS, som skal erstattes enten ved egenudvikling eller gennem et udbud. Det specifikke omfang af services, der skal genskaffes, vides ikke før at andre nye systemer er færdigudviklet. Energinet vurderer, at det er objektivt udelukket at en anden leverandør kan levere de nødvendige ydelser. På baggrund af ovennævnte vurderes Indkøbet at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i EU-direktiv 2014/25/EU art. 50, litra c – der er kun én bestemt leverandør vil finde anvendelse i forbindelse med købet af support og vedligehold af NOIS.
Intern ID
:
24/17369
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72600000
Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
2x12 måneder
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i klagenævnet for Udbud inden 20 dage fra dagen efter ordregiverens underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud: 1. Inden 45 dage fra dagen efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Eu-ropæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået kontrakt, 2. Inden 30 dage fra dagen efter, at ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, eller 3. Inden 6 måneder fra dagen efter, at ordregiver har underrettet tilbudsgiverne om, hvem ordregiveren vil indgå kontrakt med, hvis der er tale om en rammeaftale. 4. inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (i de tilfælde hvor ordregiver har fulgt proceduren i § 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud). Energinet følger proceduren i Klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. Klagenævnslovens § 4, stk.1, nr.2.
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Energinet Systemansvar A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Energinet Systemansvar A/S
Organisation, der udfører betalingen
:
Energinet Systemansvar A/S
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Energinet Systemansvar A/S
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
13 000 000,00
EUR
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
NOIS er et system, som er et fælles Nordisk Operational Information System og har været i drift siden 2009. Systemet blev udbudt i fællesudbud i 2006, hvor Arriva (senere Alstom og GE) vandt kontrakten som leverandør. Energinet har sammen med de øvrige 4 nordiske TSO'er behov for at foretage indkøb af support og vedligeholdelse samt tilpasning af NOIS-systemet, indtil migreringen af de forskellige processer, som understøttes i NOIS, er gennemført i 2028. Indkøb af ydelserne er strengt nødvendige for opretholdelse af det nordiske marked, som er forretningskritisk. Da et fælles nordisk NOIS system skulle findes, var det ikke muligt at anskaffe et standardprodukt på markedet, der kunne opfylde de nordiske TSO'ers behov til dette system, da et sådan system ikke eksisterede. NOIS-systemet blev derfor udviklet som et proprietær-system for at opfylde de nødvendige behov til systemet. Kildekoden til systemet er ejet GE Digital Services Europe. Energinet har ikke adgang til ændringer heri uden at dette sker gennem GE Digital services Europe. Det er planlagt at de fleste services (funktionalitet) bliver overtaget af andre systemer fra 2025 og i løbet af 2027-28 vil der kun være ca. 10 % af de nuværende services tilbage i NOIS, som skal erstattes enten ved egenudvikling eller gennem et udbud. Det specifikke omfang af services, der skal genskaffes, vides ikke før at andre nye systemer er færdigudviklet. Energinet vurderer, at det er objektivt udelukket at en anden leverandør kan levere de nødvendige ydelser. På baggrund af ovennævnte vurderes Indkøbet at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i EU-direktiv 2014/25/EU art. 50, litra c – der er kun én bestemt leverandør vil finde anvendelse i forbindelse med købet af support og vedligehold af NOIS.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
GE Digital Services Europe (an Affiliate of GE Vernova)
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
383109
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
24/17369 - Nois vedligehold og support
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
27/12/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Energinet Systemansvar A/S
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Energinet Systemansvar A/S
Registreringsnummer
:
39 31 49 59
Postadresse
:
Tonne Kjærsvej 65
By
:
Fredericia
Postnummer
:
7000
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Kirsten Ebstrup
Telefon
:
+45 70102244
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsen Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
GE Digital Services Europe (an Affiliate of GE Vernova)
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Mellemstor virksomhed
Registreringsnummer
:
389 191 800 (1992B13923)
Postadresse
:
102 Avenue de Paris
By
:
Massy
Postnummer
:
91300
Landsdel (NUTS)
:
Seine-et-Marne
(
FR102
)
Land
:
Frankrig
Telefon
:
+33 6 79 80 00 00
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
a85894e3-42a9-4341-9ce7-678f23b2ca9c
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
26
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
09/01/2025
13:52:40 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
09/01/2025
14:00:37 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
21420-2025
EUT-S-nummer
:
8/2025
Offentliggørelsesdato
:
13/01/2025