Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://www.fmi.dk//industri/Udbud/anskaffelse-af-elektronisk-udbudsplatform/Pages/forside.aspx
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Vindere
(02.06.2017)
Innovasion ApS
Fruebjerg 3
2100 København Ø
Anskaffelse af elektronisk udbudsplatform
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Peter Thomsen
Telefon: +45 72814000
E-mail: FMI-JA-S104@mil.dk
Fax: +45 72814201
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Peter Thomsen
Telefon: +45 72814000
E-mail: FMI-JA-S104@mil.dk
Fax: +45 72814201
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Anskaffelse af elektronisk udbudsplatform.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) skal anskaffe en ny elektronisk udbudsplatform, der skal understøtte FMI anskaffelsesprocesser, således at FMI kan give fri, direkte og fuld elektronisk adgang til udbudsmaterialet fra datoen for offentliggørelse af udbudsbekendtgørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. FMI udbyder derfor denne kontrakt, der skal sikre, at FMI i henhold til gældende og fremtidige lovkrav kan tilbyde denne frie, direkte og fulde elektroniske adgang til udbudsmaterialet. Udbudsplatformen skal understøtte FMI fremtidige afholdelse af EU-udbud, miniudbud, træk på rammeaftaler og bør understøtte annonceringer på www.udbud.dk Udbudsplatformen skal understøtte anskaffelser gennemført i henhold til Udbudsloven og Forsvars- og sikkerhedsdirektivet. FMI skal samtidig anskaffe en supporttjeneste tilknyttet udbudsplatformen samt uddannelse i anvendelsen af udbudsplatformen.
FMI skal anskaffe en ny elektronisk udbudsplatform, der skal understøtte FMI anskaffelsesprocesser, således at FMI kan give fri, direkte og fuld elektronisk adgang til udbudsmaterialet fra datoen for offentliggørelse af udbudsbekendtgørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. FMI udbyder derfor denne kontrakt, der skal sikre, at FMI i henhold til gældende og fremtidige lovkrav kan tilbyde denne frie, direkte og fulde elektroniske adgang til udbudsmaterialet. Udbudsplatformen skal understøtte FMI fremtidige afholdelse af EU-udbud, miniudbud, træk på rammeaftaler og bør understøtte annonceringer på www.udbud.dk Udbudsplatformen skal understøtte anskaffelser gennemført i henhold til Udbudsloven og Forsvars- og sikkerhedsdirektivet. FMI skal samtidig anskaffe en supporttjeneste tilknyttet udbudsplatformen samt uddannelse i anvendelsen af udbudsplatformen. FMI udbyder derfor en kontrakt, hvor FMI får adgang til en elektronisk udbudsplatform fra en webbaseret gængs og gratis browser. FMI skal på tidspunktet for kontraktens indgåelse have adgang til 52 brugeradgange, der giver fri adgang til udbudsplatformen og adgang til at afholde et ubegrænset antal udbud i kontrakten varighed — FMI skal også have adgang ved udnyttelse af option på forlængelse af kontraktperioden. Udbudsplatformen skal driftes, vedligeholdes og supporteres af FMI fremtidige kontraktpart. FMI skal have stillet en telefonisk og elektronisk support hotline til rådighed, der tilbyder rådgivning på dansk og engelsk. FMI skal have uddannelse i anvendelsen af udbudsplatformen inden FMI skal have adgang til udbudsplatformen. Uddannelsen skal være på henholdsvis grundlæggende niveau og superbruger niveau. I kontraktens varighed skal FMI som option have mulighed for at tilkøbe op til 50 ekstra brugeradgange til udbudsplatformen. FMI skal samtidig som option have mulighed for at tilkøbe op til 10 ekstra uddannelsesprogrammer på grundlæggende niveau, og 5 uddannelsesprogrammer på superbruger niveau. FMI ønsker at indgå en kontrakt på 48 måneder, med mulighed for at forlænge denne med yderligere 12 måneder som en option.
FMI kan forlænge kontraktens varighed med 12 måneder i henhold til eksisterende option i kontrakten.
FMI prækvalificerer maksimalt 3 ansøgere. Begrænsningen i kandidater vil blive baseret på en evaluering af, hvilke kandidater der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer, der kan sammenlignes med Kontrakten/udbuddets genstand beskrevet i afsnit II.1.4) ovenfor. Der vil blive lagt vægt på den kvalitative sammenhæng med tidligere leverancer.
Bemærk venligst, at alle tvetydigheder og/eller ikke sammenlignelige informationer indleveret i forbindelse med nedenstående afsnit III.1.3) vil blive evalueret negativt og til ugunst for ansøger ved udvælgelsen af antallet af kandidater, der opfordres til at afgive tilbud.
Begrænsningen i kandidater vil samtidig blive baseret på en evaluering af, hvilke kandidater der har dokumenteret en gennemsnitlig positiv omsætning de seneste 3 år fra offentliggørelsen af Udbudsbekendtgørelsen i forbindelse med nedenstående afsnit III.1.2).
FMI har i kontrakten følgende optioner:
Èn (1) option på, at FMI skal have mulighed for at forlænge varigheden af kontrakten med yderligere 12 måneder. De nærmere betingelser herfor er fastsat i kontrakten.
Fem (5) optioner på tilkøb af op til 10 ekstra brugeradgange per kalenderår kontrakten varer. FMI skal kunne tilkøbe yderligere brugeradgange til udbudsplatformen end blot de oprindelige 52 stk., jf. kontraktens bilag 2.
Ti (10) optioner på tilkøb af yderligere uddannelse på grundlæggende niveau, der følger vilkårene, der er fastsat i den udbudte kontrakt.
Fem (5) optioner på tilkøb af yderligere uddannelse på superbruger niveau, der følger vilkårene, der er fastsat i den udbudte kontrakt.
FMI har besluttet ikke er opdele kontrakten i delkontrakter på grund af, at kontrakten i sin natur ikke egner sig til opdeling, da FMI skal bruge en fælles udbudsplatformen i organisationen.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Kandidaten skal anvende det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) til foreløbig bevis for certifikater udstedt af offentlige myndigheder eller tredjemænd og til dokumentation for, at kandidaten opfylder kravene til egnethed fremhævet nedenfor og til dokumentation for, at kandidaten opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier fastsat i forbindelse med prækvalifikation, jf. Udbudslovens — Lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15.12.2015, der kan rekvireres på www.retsinformation.dk — § 148 stk. 1, og, jf. § 145. Forud for FMI beslutning om tildeling af kontrakten skal kandidaten, som FMI har til intention om at tildele kontrakten, fremsende bekræftende dokumentation for de informationer kandidaten har afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i overensstemmelse med Udbudslovens § 151 (FMI vil dog højst sandsynligt anmode om bekræftende dokumentation inden forhandlingerne om INDO1). FMI henviser til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning vedrørende det fælles europæiske udbudsdokument, der kan rekvireres på: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Som følge heraf skal den følgende information være tilkendegivet i det fælles europæiske udbudsdokument. Bemærk venligst, at forud for tildeling af kontrakt, skal informationen tilkendegivet i det fælles europæiske udbudsdokument kunne bekræftes af FMI i henhold til Udbudslovens §§ 151-155.
Kandidater skal have haft en gennemsnitlig positiv omsætning de sidste 3 regnskabsår fra offentliggørelsen af Udbudsbekendtgørelsen. Kandidaten skal demonstrere dennes økonomiske og finansielle kapacitet ved fremsendelse af regnskaber for de sidste 3 regnskabsår. Information skal fremsendes ved anvendelse af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), afsnit IV.B.
Kandidaten skal anvende det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) til foreløbig bevis for certifikater udstedt af offentlige myndigheder eller tredjemænd og til dokumentation for, at kandidaten opfylder kravene til egnethed fremhævet nedenfor og til dokumentation for, at kandidaten opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier fastsat i forbindelse med prækvalifikation, jf. Udbudslovens — Lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15.12.2015, der kan rekvireres på www.retsinformation.dk — § 148 stk. 1, og, jf. § 145. Forud for FMI beslutning om tildeling af kontrakten skal kandidaten, som FMI har til intention om at tildele kontrakten, fremsende bekræftende dokumentation for de informationer kandidaten har afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i overensstemmelse med Udbudslovens § 151 (FMI vil dog højst sandsynligt anmode om bekræftende dokumentation inden forhandlingerne om INDO1). FMI henviser til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning vedrørende det fælles europæiske udbudsdokument, der kan rekvireres på: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Som følge heraf skal den følgende information være tilkendegivet i det fælles europæiske udbudsdokument. Bemærk venligst, at forud for tildeling af kontrakt, skal informationen tilkendegivet i det fælles europæiske udbudsdokument kunne bekræftes af FMI i henhold til Udbudslovens §§ 151-155.
Der skal fremsendes en referenceliste med de vigtigste og mest sammenlignelige leveringer over de sidste 3 år. Listen kan med fordel indeholde følgende punkter: En beskrivelse af hver levering, information om tid for levering, størrelsen af leveringen, modtager af leveringen. Med sammenlignelige leveringer menes andre leveringer, hvor kandidaten har leveret brugeradgang til en webbaseret browser eller har leveret en udbudsplatform til anvendelse for en offentlig myndighed. Der henvises til afsnit VI.3) vedrørende kandidatens mulighed for at basere sig på andre virksomheders kapacitet.
Kandidaten skal demonstrere kandidatens tekniske og faglige kapacitet til at levere referencer vedrørende kandidatens erfaringer fra lignende ydelser ved fremsendelse af minimum 3 sammenlignelige leverancer indenfor de sidste 3 år. Information skal fremsendes ved anvendelse af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), afsnit IV.C.
Der henvises til udbudsbetingelserne i forbindelse med fastlæggelse af betalingsforpligtigelser. Fakturering skal foretages i overensstemmelse med den til enhver tid gældende danske lovgivning om betaling til det offentlige. På nuværende tidspunkt er det Lovbekendtgørelse nr. 798 af juni 2007, der kræver, at al fakturering foretages elektronisk. De eksakte betingelser er fastlagt i kontrakten. Hvis kontrakten tildeles en gruppe virksomheder (f.eks. et konsortium), påtager deltagerne sig at hæfte solidarisk og til at udpege en repræsentant for gruppen.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
I overensstemmelse med Udbudslovens — Lovbek. nr. 1564 af 15.12.2015, der kan rekvireres på www.retsinformation.dk — § 148 skal FMI kræve, at kandidaten udfylder det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for certifikater udstedt af offentlige myndigheder eller tredjemand, der dokumenterer, at kandidaten opfylder kravene oplyst i Udbudslovens § 148 stk. 1. FMI henviser til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning vedrørende det fælles Europæisk udbudsdokument, der kan rekvireres på: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf Kandidaten skal anvende den elektroniske udgave af det fælles europæiske udbudsdokument (eESPD), der kan rekvireres på https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome På denne hjemmeside er xml-filen, der er tilgængelig på URL adressen i afsnit I.3), mulig at importere og udfylde. Ingen andre versioner af fælles europæiske udbudsdokument end det elektroniske (eESPD) må anvendes. En kandidat, der deltager alene og én der ikke baserer sig på andre økonomiske aktørers kapacitet for at opfylde egnethedskriterierne, skal kun udfylde 1 enkelt version af det fælles europæiske udbudsdokument. Bemærk venligst i relation til afsnit III.1.2) og III.1.3), at en kandidat må basere sig på en anden økonomiske aktørs kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab) uanset den juridiske sammenhæng og forbindelse mellem de 2. Kandidaten skal i denne situation sikre, at FMI modtager kandidatens egen separate version af det fælles europæiske udbudsdokument sammen med en version for hver økonomisk aktør, som kandidaten baserer sig på, med den information, der er relevant for den konkrete økonomiske aktør. Derudover skal kandidaten bekræfte og bevise overfor FMI, at kandidaten råder over den anden økonomiske aktørs kapacitet og nødvendige ressourcer. Dette kan eksempelvis være gennem en erklæring eller anden dokumentation fra den økonomiske aktør, som kandidaten baserer sig på, der bekræfter de juridisk forpligtigelser, som den økonomiske aktør har overfor kandidaten i kontraktens løbetid. Kandidaten kan alternativ benytte støtteerklæringen udfærdiget af FMI, der kan rekvireres sammen med resten af udbudsmaterialet. Erklæringen og/eller støtteerklæringen skal være udfyldt og fremsendes sammen med det fælles europæiske udbudsdokument. FMI opfordrer kraftigt kandidaten til at anvende den af FMI udarbejdet støtteerklæring ved afgivelse af ansøgning / tilbud. Det er den enkelte kandidats ansvar at sikre, at informationen afgivet opfylder relevante krav. Hvis grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige joint-ventures, deltager i udbudsproceduren sammen, skal hver af de deltagende økonomiske aktører udfylde en separat version af det fælles europæiske udbudsdokument med informationen påkrævet i afsnit II-IV. Dette udbud gennemføres som et udbud med forhandling, jf. Udbudslovens — Lovbek. 1564 af 15.12.2015 — § 61. Kandidater, der bliver inviteret til at afgive tilbud, vil kunne finde praktisk information omkring forhandlingsproceduren i Udbudsbetingelserne — herunder afgivelse af tilbud. FMI forventer at forhandlingsproceduren består af følgende faser: De prækvalificerede kandidater skal indlevere INDO1 primo/medio marts 2017 — FMI vil evaluere de indkomne INDO1 straks efter. De prækvalificerede kandidater vil på baggrund af INDO1 blive inviteret til første forhandlingsrunde, der forventeligt finder sted i uge 13. FMI vil, hvis nødvendigt, uploade opdateret udbudsbetingelser baseret på forhandlingerne i INDO1. De prækvalificerede kandidater skal forvente at indlevere BAFO medio april 2017 og forvente kontrakttildeling primo maj 2017. Forhandlingerne vil finde sted ved FMI — Lautrupbjerg 1-5, 2750 Ballerup, Danmark — eller én af FMI andre lokationer. FMI forbeholder sig retten til at tildele kontrakten baseret på INDO1, uden forhandling. For mere information se dokumentet markeret »yderligere information« vedlagt udbudsbetingelserne.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I Lov om Klagenævnet for Udbud — Lovbekendtgørelse nr. 492 af 12.5.2010 med efterfølgende ændringer, der kan rekvireres på www.retsinformation.dk — gælder følgende tidsbegrænsninger i forbindelse med fremsendelse af en klage:
Klager, vedrørende at kandidaten ikke er blevet prækvalificeret, skal fremsendes til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, startende efter den dag den offentlige myndighed har fremsendt underretning til de involverede kandidater, jf. Udbudslovens § 171 stk. 2 — Lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15.12.2015, der kan rekvireres på www.retsinformation.dk — eller Lov om Klagenævnet for Udbud § 7 stk. 1, dog forudsat at underretningen indeholder en fyldestgørende begrundelse for beslutningen.
Andre klager skal fremsendes til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter den offentlige myndighed har offentliggjort en bekendtgørelse om tildeling af kontrakt i Det Europæiske Unions Tidende (med effekt fra den efterfølgende dag efter offentliggørelse).
2) 30 kalenderdage startende den efterfølgende dag efter den offentlige myndighed har informeret tilbudsgiverne om, at den offentlige myndighed har indgået en kontrakt baseret på en rammeaftale gennem genåbning af konkurrencen eller gennem et dynamisk indkøbssystem, dog forudsat at underretningen indeholder en fyldestgørende begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder startende den efterfølgende dag efter den offentlige myndighed har fremsendt underretning til relevante kandidater/tilbudsgivere om, at den offentlige myndighed har indgået en rammeaftale, jf. Udbudslovens § 2 stk. 2 eller § 171 stk. 4, dog forudsat at underretningen indeholder en fyldestgørende begrundelse for beslutningen.
4) 20 kalenderdage startende den efterfølgende dag efter den offentlige myndighed har offentliggjort en bekendtgørelse omkring dennes beslutning om at opretholde en kontrakt, jf. Udbudslovens § 185 stk. 2.
En klager skal informere den offentlige myndighed omkring den aktuelle klage senest samtidig med fremsendelsen heraf til Klagenævnet for Udbud og med information om, hvorvidt klagen er fremsendt i standstill-perioden, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 6 stk. 4. Hvis klagen ikke er blevet fremsendt i standstill-perioden, skal klageren også informere om, hvorvidt der er fremsat begæring omkring opsættende virkning, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 12 stk. 1.
E-mail til Klagenævnet for Udbud er at finde i afsnit VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen guide vedrørende klager kan rekvireres på URL adressen angivet i afsnit VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk