1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Domstolsstyrelsen
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Kontrakt om it-drift mv.
Beskrivelse
:
I. Baggrund og formål: Domstolsstyrelsen (DSS) udbyder Kontrakt om it-drift mv. af en række af Domstolsstyrelsens Applikationer, herunder fagsystemer, softwarepakker og integrationer. DSS servicerer omkring 2.500 brugere internt i de Danske Domstole, herunder Færøerne og Grønland, samt mange eksterne brugere, fx advokater, der har brug for at anvende de services, som DSS stiller til rådighed. Kontrakten omfatter ca. 75 forskellige Applikationer, herunder fagsystemer, softwarepakker og integrationer, jf. udbudsmaterialet, med et samlet storage-forbrug på omkring 600 TB og backup forbrug på 1.300 TB. Der er tale om både standard og egenudviklede Applikationer, hvor enkelte forretningskritiske Applikationer drives på containerbaserede platforme, jf. udbudsmaterialets bilag 3. Applikationsvedligeholdelse og videreudvikling af nogle af Applikationerne leveres af et antal forskellige applikationsleverandører, ligesom DSS selv udfører en række opgaver. Applikationsvedligeholdelse for de øvrige Applikationer leveres under denne Kontrakt. Alle ydelserne skal leveres i tæt samspil med flere leverandører og DSS, herunder i relation til idriftsættelse. Leverandøren skal endvidere understøtte den igangværende DevOps og DevSecOps implementering hos DSS og skal medvirke til løbende modernisering af driften mv. De af DSS’s Applikationer, der er omfattet af Kontrakten har stor samfundskritikalitet. DSS ønsker bl.a. derfor at opnå en sikker, stabil, tidssvarende og kosteffektiv it-drift med fleksibilitet til op- og nedskalering. Derfor er der høje krav til tilgængelighed, skalerbarhed, fleksibilitet og sikkerhed. II: Hovedydelser: 1) Transition Ind, bl.a. gennemførelse af sikker og stabil overtagelse af drift af Applikationerne (inden for begrænset tid), herunder projektstyring, etablering af transitionsorganisation, opbygning af driftskapacitet, overførsel af miljøer og data, overtagelse af viden fra afgivende leverandør og gennemførelse af hypercareperioder. 2) Løbende Ydelser - Infrastrukturdrift, bl.a. it-drift af Infrastruktur, herunder hardware, netværk, storage, Programmel, inkl. operativsystemer og Middleware samt databaseadministration og overvågning. Leverandøren er ansvarlig for effektiv og stabil infrastrukturdrift samt fx configuration-, patch-,release- og deployment-management med henblik på at understøtte høje krav til tilgængelighed, løbende skalering samt DevOps, DevSecOps og agilitet. - Netværksdrift, bl.a. drift, overvågning, vedligehold og logning af netværk i forbindelse med kundens mange lokationer. - Applikationsdrift, bl.a. backup, configuration-, patch-, og release- og deployment-management, drift af containerbaserede Applikationer samt applikationsvedligeholdelse af nogle Applikationer. - Support, bl.a. ansvar for håndtering af Incidents, Problems, Service Requests og brugeradministration med henblik på at sikre høj tilgængelighed for brugerne. - Enhedsadministration, bl.a. support, klargøring, vedligehold og reinstallation af enheder. 3) Bestillingsydelser, bl.a. Konsulent- og Standardbestillingsydelser. 4) Tværgående ydelser, bl.a. rettidig, overskuelig, korrekt rapportering og dokumentation. 5) Transition Ud og øvrige ophørsydelser, bl.a. ifm. hjemtagelse, ved kontraktophør eller eventuel overdragelse til ny leverandør.
Identifikator for proceduren
:
2c1a4c99-6dcd-4d95-9f3a-e72af7499534
Tidligere bekendtgørelse
:
403195-2023
Intern ID
:
380072
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, jf. udbudslovens § 56, stk. 1. Ordregiver gør opmærksom på, at dette udbud er et genudbud af den kontrakt, som ordregiver udbød ved udbudsbekendtgørelse nr. 2023/S 127-403195. Ordregiver har dog foretaget ændringer af udbudsmaterialet. Det nu annullerede udbud var et udbud med forhandling, der blev afsluttet som følge af modtagelse ukonditionsmæssige tilbud og deraf følgende manglende konkurrence om kontrakten.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Færøerne
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Grønland
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
700 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
DSS har pga. fortrolighedshensyn, jf. UBL §132, stk. 2, jf. § 5, stk. 2, undladt at give direkte og fuld elektronisk adgang til en del af dokumentationen. Adgang gives via fysisk datarum, jf. udbudsbetingelserne. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Vedrørende den anslåede værdi bemærkes, at denne er et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid baseret på historisk forbrug og forventet økonomisk scenarie. Vedrørende den anførte varighed bemærkes, at den anførte varighed er fra afslutning af Transition Ind. Ud over den anførte varighed vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af DSS’s Applikationer i forbindelse med evt. genudbud. Der vil den 28. november, kl. 13.30 til 14.30 blive afholdt et orienteringsmøde på adressen Amagerfælledvej 56, 2300 København S. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 3 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive meddelt til alle tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, via det elektroniske udbudssystem. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 10. januar 2025, kl. 10.00. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage inden tilbudsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage før tilbudsfristens udløb, kan ikke forventes besvaret, medmindre fristen samtidig udskydes. Domstolsstyrelsen har lukket mellem jul og nytår, hvorfor spørgsmål ikke kan forventes besvaret i denne periode, ligesom der i perioden ikke vil være adgang til datarummet. Tilbuddet skal være på dansk. Licensbetingelser kan dog være på engelsk. Derudover kan figurer, der gengiver eksisterende materiale, herunder skærmbilleder fra Standardprogrammel, være på engelsk, hvis det fremgår klart af sammenhængen, at der er tale om en gengivelse af eksisterende materiale. Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Tilbudsgiveren udelukkes fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig iht. udbudslovens § 138. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Der ydes ikke deltagelsesvederlag. Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven
-
Udbuddet er omfattet af udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer), som implementerer udbudsdirektivet (direktiv 2014/24/EU).
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Korruption
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 2).
Deltagelse i en kriminel organisation
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 5).
Svig
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 3).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6).
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
jf. udbudslovens § 136, nr. 3).
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
jf. udbudslovens § 136, nr. 1).
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
jf. udbudslovens § 136, nr. 2).
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
jf. udbudslovens § 136, nr. 4).
Betaling af socialsikringsbidrag
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 3.
Betaling af skatter og afgifter
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 3
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 4).
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Kontrakt om it-drift mv.
Beskrivelse
:
I. Baggrund og formål: Domstolsstyrelsen (DSS) udbyder Kontrakt om it-drift mv. af en række af Domstolsstyrelsens Applikationer, herunder fagsystemer, softwarepakker og integrationer. DSS servicerer omkring 2.500 brugere internt i de Danske Domstole, herunder Færøerne og Grønland, samt mange eksterne brugere, fx advokater, der har brug for at anvende de services, som DSS stiller til rådighed. Kontrakten omfatter ca. 75 forskellige Applikationer, herunder fagsystemer, softwarepakker og integrationer, jf. udbudsmaterialet, med et samlet storage-forbrug på omkring 600 TB og backup forbrug på 1.300 TB. Der er tale om både standard og egenudviklede Applikationer, hvor enkelte forretningskritiske Applikationer drives på containerbaserede platforme, jf. udbudsmaterialets bilag 3. Applikationsvedligeholdelse og videreudvikling af nogle af Applikationerne leveres af et antal forskellige applikationsleverandører, ligesom DSS selv udfører en række opgaver. Applikationsvedligeholdelse for de øvrige Applikationer leveres under denne Kontrakt. Alle ydelserne skal leveres i tæt samspil med flere leverandører og DSS, herunder i relation til idriftsættelse. Leverandøren skal endvidere understøtte den igangværende DevOps og DevSecOps implementering hos DSS og skal medvirke til løbende modernisering af driften mv. De af DSS’s Applikationer, der er omfattet af Kontrakten har stor samfundskritikalitet. DSS ønsker bl.a. derfor at opnå en sikker, stabil, tidssvarende og kosteffektiv it-drift med fleksibilitet til op- og nedskalering. Derfor er der høje krav til tilgængelighed, skalerbarhed, fleksibilitet og sikkerhed. II: Hovedydelser: 1) Transition Ind, bl.a. gennemførelse af sikker og stabil overtagelse af drift af Applikationerne (inden for begrænset tid), herunder projektstyring, etablering af transitionsorganisation, opbygning af driftskapacitet, overførsel af miljøer og data, overtagelse af viden fra afgivende leverandør og gennemførelse af hypercareperioder. 2) Løbende Ydelser - Infrastrukturdrift, bl.a. it-drift af Infrastruktur, herunder hardware, netværk, storage, Programmel, inkl. operativsystemer og Middleware samt databaseadministration og overvågning. Leverandøren er ansvarlig for effektiv og stabil infrastrukturdrift samt fx configuration-, patch-,release- og deployment-management med henblik på at understøtte høje krav til tilgængelighed, løbende skalering samt DevOps, DevSecOps og agilitet. - Netværksdrift, bl.a. drift, overvågning, vedligehold og logning af netværk i forbindelse med kundens mange lokationer. - Applikationsdrift, bl.a. backup, configuration-, patch-, og release- og deployment-management, drift af containerbaserede Applikationer samt applikationsvedligeholdelse af nogle Applikationer. - Support, bl.a. ansvar for håndtering af Incidents, Problems, Service Requests og brugeradministration med henblik på at sikre høj tilgængelighed for brugerne. - Enhedsadministration, bl.a. support, klargøring, vedligehold og reinstallation af enheder. 3) Bestillingsydelser, bl.a. Konsulent- og Standardbestillingsydelser. 4) Tværgående ydelser, bl.a. rettidig, overskuelig, korrekt rapportering og dokumentation. 5) Transition Ud og øvrige ophørsydelser, bl.a. ifm. hjemtagelse, ved kontraktophør eller eventuel overdragelse til ny leverandør.
Intern ID
:
380072
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Færøerne
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Grønland
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
96
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
4
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Den anslåede varighed af den udbudte kontrakt er inklusive option på forlængelse. Kontrakten løber i 48 måneder fra afslutning af Transition Ind. De resterende 48 måneder af den samlede varighed udgør kontraktens forlængelsesperiode. Kontrakten kan forlænges med 4 gange 12 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
700 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
DSS har pga. fortrolighedshensyn, jf. UBL §132, stk. 2, jf. § 5, stk. 2, undladt at give direkte og fuld elektronisk adgang til en del af dokumentationen. Adgang gives via fysisk datarum, jf. udbudsbetingelserne. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Vedrørende den anslåede værdi bemærkes, at denne er et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid baseret på historisk forbrug og forventet økonomisk scenarie. Vedrørende den anførte varighed bemærkes, at den anførte varighed er fra afslutning af Transition Ind. Ud over den anførte varighed vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af DSS’s Applikationer i forbindelse med evt. genudbud. Der vil den 28. november, kl. 13.30 til 14.30 blive afholdt et orienteringsmøde på adressen Amagerfælledvej 56, 2300 København S. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 3 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive meddelt til alle tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, via det elektroniske udbudssystem. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 10. januar 2025, kl. 10.00. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage inden tilbudsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage før tilbudsfristens udløb, kan ikke forventes besvaret, medmindre fristen samtidig udskydes. Domstolsstyrelsen har lukket mellem jul og nytår, hvorfor spørgsmål ikke kan forventes besvaret i denne periode, ligesom der i perioden ikke vil være adgang til datarummet. Tilbuddet skal være på dansk. Licensbetingelser kan dog være på engelsk. Derudover kan figurer, der gengiver eksisterende materiale, herunder skærmbilleder fra Standardprogrammel, være på engelsk, hvis det fremgår klart af sammenhængen, at der er tale om en gengivelse af eksisterende materiale. Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Tilbudsgiveren udelukkes fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig iht. udbudslovens § 138. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Der ydes ikke deltagelsesvederlag. Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Egenkapitalen i det seneste disponible regnskabsår
Beskrivelse
:
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger: - Tilbudsgivers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår Tilbudsgiver kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for tilbudsgiveren skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder kravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: - Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. - Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Minimumskrav: Som minimumskrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Den samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår
Beskrivelse
:
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger: - Tilbudsgivers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår. Tilbudsgiver kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for tilbudsgiveren skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder kravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: - Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. - Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Minimumskrav: Som minimumskrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst DKK 350 mio. i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiver og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
35
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Transition og tidsplan
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet af de Løbende Ydelser
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
45
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
:
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse
:
Leverandøren og eventuelle Underleverandører samt deres medarbejdere skal sikkerhedsgodkendes til niveau ”Hemmeligt”, jf. kontraktens bilag 14 (Sikkerhed), K14-22.
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
24/01/2025
09:00:00 (UTC)
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
8
Måneder
Oplysninger om offentlig iværksættelse
:
Åbningsdato
:
24/01/2025
09:00:00 (UTC)
Sted
:
Det elektroniske udbudssystem
Yderligere oplysninger
:
Tilbuddene vil blive åbnet i det elektroniske udbudssystem. Tilbudsgiverne har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud.
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
nddragelse af samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder. Krav iht. ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30/6/14. Krav til miljø. Krav om overholdelse af persondatalovgivning, retshåndhævelsesloven og NIS2-direktiv. Relevante medarbejdere, der varetager opgaver ifm. kontraktopfyldelse, skal sikkerhedsgodkendes. Enkelte Applikationer er omfattet af retshåndhævelseslovens § 27, stk. 3, og bestemmelser i medfør heraf. Kontraktens ydelser i relation til disse Applikationer må derfor ikke leveres fra en placering uden for Danmarks grænser, jf. udbudsmaterialet. Tildeles kontrakten en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen
:
Alle, der arbejder inden for rammerne af Kontrakten, skal være pålagt tavsheds- og fortrolighedsklausuler og skal underskrive en tavshedserklæring, jf. kontraktens bilag 14 (Sikkerhed), K14-23.
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Domstolsstyrelsen
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Domstolsstyrelsen
Registreringsnummer
:
21659509
Postadresse
:
Amagerfælledvej 56
By
:
København S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Mette Koldsø Krog
Telefon
:
+45 23 41 25 18
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
10.
Ændring
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator
:
PROCEDURE
Beskrivelse af ændringer
:
DSS har ændret det samlede storage-forbrug på omkring 500 TB til omkring 600 TB DSS har ændret spørgsmålsfristen fra d. 20. december 2024, kl. 10:00 til 10. januar 2025, kl. 10:00 (dansk tid)
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator
:
LOT-0000
Beskrivelse af ændringer
:
DSS har ændret tilbudsfristen fra d. 10. januar 2025, kl. 10:00 til d. 24. januar 2025, kl. 10:00 (dansk tid)
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
aa64dfd5-449e-4ffe-8053-4c93cd494e05
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
19/12/2024
10:18:00 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
19/12/2024
11:25:02 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
784504-2024
EUT-S-nummer
:
248/2024
Offentliggørelsesdato
:
20/12/2024