1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Aalborg kommune
Køberens retlige status
:
Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Koncerndækkende Business intelligens løsning til Aalborg Kommune
Beskrivelse
:
Aalborg Kommune har til hensigt at tildele en kontrakt til KMD A/S vedr. BI-koncernløsning til Aalborg Kommune. Denne beslutning er truffet med afsæt i udbudslovens § 80, stk. 3 pga. manglende konkurrence af tekniske årsager. Aalborg Kommune har i løbet af 2024 foretaget en grundig intern behovsafklaring samt afdækning af markedet for BI-løsninger, som er færdigudviklede og koncerndækkende. Denne behovsafklaring samt afdækning af markedet har medført at KMD A/S vurderes at være den eneste leverandør på markedet med en færdigudviklet koncerndækkende BI-løsning, med SAP-BO som front-end-værktøj. Front-end-værktøjet behøver ikke nødvendigvis at være SAP-BO, men kan også være et tilsvarende værktøj. Markedsafdækningen har imidlertid vist at dette ikke, på nuværende tidspunkt, findes færdigudviklet. Aalborg Kommune vurderer at det er en nødvendighed at løsningen er koncerndækkende og færdigudviklet. Løsningen skal ikke kun understøtte databehovene på fx økonomi-, løn- og personaleområdet men også være færdigudviklet, når det gælder dataunderstøttelse af de store borgernære velfærdsområder. Hertil, at løsningen også er færdigudviklet sikkerhedsmæssigt, hvilket vil sige, at autorisationsstrukturen fra kildesystemerne nedarves til BI-løsningen. Og samtidig at løsningen, idet den indeholder følsomme persondata kan tilbydes driftet ”on-premise” (dvs. at data lagres i et ikke-cloud-baseret back-end-miljø). Kontaktoplysninger til KMD kan findes på: https://www.kmd.dk/kontakt-os I tilfælde hvor ordregiveren forud for kontraktindgåelse har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, hvoraf det fremgår, at ordregiveren agter at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, og denne bekendtgørelse indeholder en begrundelse for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, og når kontrakten ikke er indgået inden udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, skal klage i forbindelse med ordregiverens beslutning om, at ordregiveren har til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse om, at ordregiver har indgået en kontrakt, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3. Aalborg Kommune ønsker i ovenstående tilfælde en dialog, hvorfor leverandøren opfordres til at kontakte Rebekka Møller, rmm@aalborg.dk førend en klage sendes.
Identifikator for proceduren
:
15fc3cf2-022b-4d6c-a633-60bf19573383
Intern ID
:
395049
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Koncerndækkende Business intelligens løsning til Aalborg Kommune
Beskrivelse
:
Aalborg Kommune har til hensigt at tildele en kontrakt til KMD A/S vedr. BI-koncernløsning til Aalborg Kommune. Denne beslutning er truffet med afsæt i udbudslovens § 80, stk. 3 pga. manglende konkurrence af tekniske årsager. Aalborg Kommune har i løbet af 2024 foretaget en grundig intern behovsafklaring samt afdækning af markedet for BI-løsninger, som er færdigudviklede og koncerndækkende. Denne behovsafklaring samt afdækning af markedet har medført at KMD A/S vurderes at være den eneste leverandør på markedet med en færdigudviklet koncerndækkende BI-løsning, med SAP-BO som front-end-værktøj. Front-end-værktøjet behøver ikke nødvendigvis at være SAP-BO, men kan også være et tilsvarende værktøj. Markedsafdækningen har imidlertid vist at dette ikke, på nuværende tidspunkt, findes færdigudviklet. Aalborg Kommune vurderer at det er en nødvendighed at løsningen er koncerndækkende og færdigudviklet. Løsningen skal ikke kun understøtte databehovene på fx økonomi-, løn- og personaleområdet men også være færdigudviklet, når det gælder dataunderstøttelse af de store borgernære velfærdsområder. Hertil, at løsningen også er færdigudviklet sikkerhedsmæssigt, hvilket vil sige, at autorisationsstrukturen fra kildesystemerne nedarves til BI-løsningen. Og samtidig at løsningen, idet den indeholder følsomme persondata kan tilbydes driftet ”on-premise” (dvs. at data lagres i et ikke-cloud-baseret back-end-miljø).
Intern ID
:
395049
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/04/2025
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Aalborg kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Comdia ApS
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
KMD A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
85147
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
85147
Titel
:
Koncerndækkende Business intelligens løsning til Aalborg Kommune / KMD A/S
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Aalborg kommune
Registreringsnummer
:
29189420
Postadresse
:
Boulevarden 13
By
:
Aalborg
Postnummer
:
9000
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Rebekka Mary Møller
Telefon
:
+45 25204567
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-1000
Officielt navn
:
Comdia ApS
Registreringsnummer
:
33501404
Postadresse
:
Lindvedvej 73
By
:
Odense S
Postnummer
:
5260
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7199 3672
Denne organisations roller
:
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7240 5600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 4171 5000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
KMD A/S
Registreringsnummer
:
26911745
Postadresse
:
Lautrupparken 40
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
44601000
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
495eb2cb-8a8d-4a05-b7e0-8d9d93ef2c28
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
16/12/2024
12:40:56 (UTC+1)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
772870-2024
EUT-S-nummer
:
245/2024
Offentliggørelsesdato
:
17/12/2024