1.
Køber
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af SCADA-system til Fors
Beskrivelse
:
Nærværende udbud vedr. et SCADA-system til varetagelse af driften og overvågning af FORS anlæg på tværs af geografi og forsyningsområder. Som en del af aftalen skal den kommende leverandør forestå levering af SCADA-system, installation, konfigurering, udvikling af standard, og konvertering af et antal pilotprojekter, som proof of concept. Ligeledes skal den kommende leverandør forestå drift, vedligeholdelse og support af systemet i kontraktens løbetid. Der udbydes en aftale med en varighed på 8 år, med mulighed for at opsigelse heraf efter 30 måneder. Kontrakten estimeres at have en værdi på ca. 40.000.000 DKK. Ansøger/Tilbudsgiver bedes bemærke, at grundet Kontraktbilag 02a - PLC oversigt og Kontraktbilag 02b - Pilotanlægs, samt underbilag hertil, særlige karakter, skal disse bilag rekvireres af prækvalificerede Tilbudsgivere, hvilket sker på anmodning til Ordregiver via ETHICS. Ordregiver har af den grund forlænget tilbudsfristen med 5 dage, jf. Udbudsloven § 133. Udlevering betinges af Tilbudsgivers forudgående aflevering af underskrevet fortrolighedserklæring.
Identifikator for proceduren
:
0976245c-4dfa-44a6-9984-3d91246137c2
Tidligere bekendtgørelse
:
663598-2024
Intern ID
:
Udbud af SCADA-system til Fors
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbud med prækvalifikation, indledende tilbud og forventet én forhandlingsrunde, der forventes gennemført som mundtlige forhandlinger. Kunden forbeholder sig dog retten til at antage indledende tilbud, ligesom Kunden forbeholder sig retten til at gentage forhandlingerne, såfremt dette vurderes relevant.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
30236200
Databehandlingsudstyr,
48150000
Programpakke til industriel kontrol,
51110000
Installation af elektrisk udstyr,
72210000
Programmeringsservice i forbindelse med programmelpakker,
72211000
Programmeringsservice i forbindelse med systemer og brugerprogrammel,
72212000
Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel,
72222300
Tjenesteydelser i forbindelse med informationsteknologi,
72224000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring,
72226000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med afleveringsprøve for basisprogrammel,
72227000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med integration af programmel,
72253000
Help-desk og støttetjenester,
72253100
Help-desk-tjenester,
72253200
Systemsupport,
72254000
Programmeltestning,
72254100
Systemafprøvning,
72261000
Programmelsupport,
72263000
Implementering af programmel,
72265000
Konfigurering af programmel,
72266000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med programmel,
72267000
Programmelvedligeholdelses- og reparationstjenester,
72267100
Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi,
72267200
Reparation af programmel til informationsteknologi,
72268000
Levering af programmel
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
40 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Udelukkelsesgrunde efter udbudslovens § 134 a: Er den økonomiske aktør etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ordregiver har i henhold til udbudslovens § 49, stk. 2, vurderet, om aftalen kan opdeles i delkontrakter, men har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt af både praktiske og økonomiske årsager at samle kontraktens opgaver til udførelse af én leverandør. Spørgsmål: Alle interesserede virksomheder skal stille eventuelle spørgsmål via udbudsportalen. Virksomhederne opfordres til at stille deres spørgsmål senest inden den i afsnit 1.6 – Tidsplan, angivne frist. Alle spørgsmål (også spørgsmål modtaget efter ovenstående "frist") vil blive besvaret, i det omfang det er muligt at fremkomme med en besvarelse senest 6 kalenderdage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål og svar samt eventuelle rettelser vil blive offentliggjort på udbudsportalen. Verificering af oplysningerne i ESPD: I forlængelse af underretning om prækvalifikationen skal Tilbudsgiver, andre enheder og sammenslutninger, på Ordregivers opfordring, fremlægge dokumentation for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med prækvalifikationen i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152. Dokumentationen fremlægges ved at fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder) som dokumentation for, at tilbudsgiveren ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde. Ordregiver er berettiget, men ikke forpligtet, til at anmode Tilbudsgiver, sammenslutningens deltagere eller andre enheder om at supplere eller præcisere den modtagne dokumentation, jf. udbudslovens § 151, stk. 4. Hvis Tilbudsgiver, sammenslutningens deltagere eller andre enheder er fra Danmark, fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra: - Skifteretten v. Domstolsstyrelsen - Skatteforvaltningen - ATP - Politiet (Kriminalregistret) Bemærk, at der skal udfyldes og underskrives en ”samtykkeerklæring”, som skal uploades i forbindelse med bestillingen af serviceattesten. Serviceattesten må maksimalt være seks (6) måneder gammel regnet fra den dato som Ordregiver har fastsat som frist ved fremsættelse af anmodning om dokumentation. Hvis Tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder ikke er fra Danmark, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. E-Certis er et online informationssystem, som skal benyttes til at finde frem til den rette dokumentation, der skal anvendes af EU-medlemslandene, i forbindelse med udbud Ligeledes skal Tilbudsgivere, på Ordregivers opfordring fremsende udfyldt og underskrevet Bilag C – Tro og loveerklæring vedrørende forordning om Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Verifikation af afgivne oplysninger i ESPD Del IV: Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om den prækvalificerede Tilbudsgivers samlede egenkapital, soliditetsgrad og likviditetsgrad, medmindre Ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database, eller Ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer. For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet til brug for opfyldelse af mindstekravene, gælder endvidere, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. Hvis en ansøger beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle kapacitet, jf. foranstående, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for ansøgers forpligtelser under den udbudte kontrakt. Dokumentation for teknisk og faglig kapacitet: Den referenceliste, som skal indeholdes i ESPD'et, se ovenfor, anses af Ordregiver for at være den endelige dokumentation for ansøgers tekniske kapacitet
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Konkurs
:
Er den økonomiske aktør gået konkurs? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Korruption
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør. Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Tvangsakkord uden for konkurs
:
Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Svig
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Insolvens
:
Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Aktiver, der administreres af en kurator
:
Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Rent nationale udelukkelsesgrunde
:
Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne. Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Ophævelse eller en lignende sanktion
:
Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Betaling af skatter og afgifter
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4. Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger”.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af SCADA-system til Fors
Beskrivelse
:
Nærværende udbud vedr. et SCADA-system til varetagelse af driften og overvågning af FORS anlæg på tværs af geografi og forsyningsområder. Som en del af aftalen skal den kommende leverandør forestå levering af SCADA-system, installation, konfigurering, udvikling af standard, og konvertering af et antal pilotprojekter, som proof of concept. Ligeledes skal den kommende leverandør forestå drift, vedligeholdelse og support af systemet i kontraktens løbetid. Der udbydes en aftale med en varighed på 8 år, med mulighed for at opsigelse heraf efter 30 måneder. Kontrakten estimeres at have en værdi på ca. 40.000.000 DKK. Ansøger/Tilbudsgiver bedes bemærke, at grundet Kontraktbilag 02a - PLC oversigt og Kontraktbilag 02b - Pilotanlægs, samt underbilag hertil, særlige karakter, skal disse bilag rekvireres af prækvalificerede Tilbudsgivere, hvilket sker på anmodning til Ordregiver via ETHICS. Ordregiver har af den grund forlænget tilbudsfristen med 5 dage, jf. Udbudsloven § 133. Udlevering betinges af Tilbudsgivers forudgående aflevering af underskrevet fortrolighedserklæring.
Intern ID
:
Udbud af SCADA-system til Fors
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
30236200
Databehandlingsudstyr,
48150000
Programpakke til industriel kontrol,
51110000
Installation af elektrisk udstyr,
72210000
Programmeringsservice i forbindelse med programmelpakker,
72211000
Programmeringsservice i forbindelse med systemer og brugerprogrammel,
72212000
Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel,
72222300
Tjenesteydelser i forbindelse med informationsteknologi,
72224000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring,
72226000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med afleveringsprøve for basisprogrammel,
72227000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med integration af programmel,
72253000
Help-desk og støttetjenester,
72253100
Help-desk-tjenester,
72253200
Systemsupport,
72254000
Programmeltestning,
72254100
Systemafprøvning,
72261000
Programmelsupport,
72263000
Implementering af programmel,
72265000
Konfigurering af programmel,
72266000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med programmel,
72267000
Programmelvedligeholdelses- og reparationstjenester,
72267100
Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi,
72267200
Reparation af programmel til informationsteknologi,
72268000
Levering af programmel
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
96
Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
40 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Udelukkelsesgrunde efter udbudslovens § 134 a: Er den økonomiske aktør etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ordregiver har i henhold til udbudslovens § 49, stk. 2, vurderet, om aftalen kan opdeles i delkontrakter, men har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt af både praktiske og økonomiske årsager at samle kontraktens opgaver til udførelse af én leverandør. Spørgsmål: Alle interesserede virksomheder skal stille eventuelle spørgsmål via udbudsportalen. Virksomhederne opfordres til at stille deres spørgsmål senest inden den i afsnit 1.6 – Tidsplan, angivne frist. Alle spørgsmål (også spørgsmål modtaget efter ovenstående "frist") vil blive besvaret, i det omfang det er muligt at fremkomme med en besvarelse senest 6 kalenderdage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål og svar samt eventuelle rettelser vil blive offentliggjort på udbudsportalen. Verificering af oplysningerne i ESPD: I forlængelse af underretning om prækvalifikationen skal Tilbudsgiver, andre enheder og sammenslutninger, på Ordregivers opfordring, fremlægge dokumentation for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med prækvalifikationen i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152. Dokumentationen fremlægges ved at fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder) som dokumentation for, at tilbudsgiveren ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde. Ordregiver er berettiget, men ikke forpligtet, til at anmode Tilbudsgiver, sammenslutningens deltagere eller andre enheder om at supplere eller præcisere den modtagne dokumentation, jf. udbudslovens § 151, stk. 4. Hvis Tilbudsgiver, sammenslutningens deltagere eller andre enheder er fra Danmark, fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra: - Skifteretten v. Domstolsstyrelsen - Skatteforvaltningen - ATP - Politiet (Kriminalregistret) Bemærk, at der skal udfyldes og underskrives en ”samtykkeerklæring”, som skal uploades i forbindelse med bestillingen af serviceattesten. Serviceattesten må maksimalt være seks (6) måneder gammel regnet fra den dato som Ordregiver har fastsat som frist ved fremsættelse af anmodning om dokumentation. Hvis Tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder ikke er fra Danmark, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. E-Certis er et online informationssystem, som skal benyttes til at finde frem til den rette dokumentation, der skal anvendes af EU-medlemslandene, i forbindelse med udbud Ligeledes skal Tilbudsgivere, på Ordregivers opfordring fremsende udfyldt og underskrevet Bilag C – Tro og loveerklæring vedrørende forordning om Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Verifikation af afgivne oplysninger i ESPD Del IV: Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om den prækvalificerede Tilbudsgivers samlede egenkapital, soliditetsgrad og likviditetsgrad, medmindre Ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database, eller Ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer. For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet til brug for opfyldelse af mindstekravene, gælder endvidere, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. Hvis en ansøger beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle kapacitet, jf. foranstående, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for ansøgers forpligtelser under den udbudte kontrakt. Dokumentation for teknisk og faglig kapacitet: Den referenceliste, som skal indeholdes i ESPD'et, se ovenfor, anses af Ordregiver for at være den endelige dokumentation for ansøgers tekniske kapacitet
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Samlet årsomsætning
Beskrivelse
:
Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: - Have en omsætning på mindst 80.000.000 dkk for hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Med "de seneste 3 afsluttede regnskabsår" forstås de seneste 3 regnskabsår, for hvilket der foreligger et godkendt årsregnskab.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Finansielle nøgletal
Beskrivelse
:
Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: - Likviditetsgrad på minimum 1 for de seneste 3 afsluttede regnskabsår, beregnet som: Likviditetsgrad=Omsætningsaktiver/Kortfristet gæld - Med "de seneste 3 afsluttede regnskabsår" forstås de seneste 3 regnskabsår, for hvilket der foreligger et godkendt årsregnskab.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type
Beskrivelse
:
Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: - Ansøger skal have mindst tre (3) referencer vedrørende implementering og drift af SCADA-systemer, med drift forstås applikationsdrift, herunder, vedligehold samt support af SCADA-system. - Ansøger skal have mindst to (2) referencer vedrørende drift af systemer med mindst fem (5) anlæg, forstået som fem (5) individuelle adresser. - Ansøger skal have mindst to (2) referencer vedrørende drift af systemer med mindst 10.000 Objekter, med objekt forstås: En individuel enhed i et SCADA-system, som repræsenterer et måle- eller kontrolpunkt. Et Objekt kan variere i kompleksitet og omfang fra en enkeltstående dataparameter (fx temperatur eller status) til en mere avanceret enhed, der indeholder tilknyttede metadata, alarmer, historikfunktioner og konfigurationsparametre. Objekt kan være defineret som et fysisk eller virtuelt punkt, som systemet overvåger eller interagerer med, og kan understøtte analog eller digital data, herunder funktionalitet til automatiserede handlinger eller scripting. - Ansøger skal have mindst to (2) referencer vedrørende et SCADA-system til en forsyningsvirksomhed, der håndterer spildevand, drikkevand og/eller fjernvarme. - Mindstekravene kan opfyldes ved en reference indeholdende ovennævnte elementer, eller ved en kombination af referencer fra flere kunder, så længe referencerne samlet godtgør at mindstekravene er opfyldt samlet set. Hvis der modtages ansøgninger fra flere end tre egnede virksomheder, vil Ordregiver udvælge de tre virksomheder, der har de mest relevante referencer. Ved vurdering af ”de mest relevante referencer” vil Ordregiver lægge vægt på følgende: - Referencernes sammenlignelighed med de udbudte ydelser, herunder at der, udover mindstekravene ovenfor, er tale om forsyningsvirksomheder. - Erfaring med flest mulige af forsyningsområderne spildevand, drikkevand og fjernvarme, samt hvorvidt reference omfatter tilsvarende typer af ydelser, herunder men ikke udelukkende: implementering og drift af SCADA-system (med drift forstås applikationsdrift, herunder, vedligehold samt support) såvel som udvikling af ny standard for systemet.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
:
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Pris" vil blive evalueret på baggrund af Tilbudsgivers besvarelse af Kontraktbilag 08a - Vederlagsspecifikation. Således vil de af Tilbudsgivers anførte priser ekskl. moms, men inkl. alle øvrige omkostninger blive lagt til grund.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
30
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Kvalitet" vil blive evalueret ud fra følgende delkriterier: ”Funktionalitet” 30 % ”Drift og Sikkerhed” 10 % ”Konvertering/migrering” 20 % ”Uddannelse” 5-10 % ”System” 25-30 % ”Fremtid” 5 % I det tilfælde, at der er anvendt et spænd for vægtningerne og Ordregiver har forbeholdt sig retten til at antage det indledende tilbud, så vægtes delkriterierne med flg.: ”Funktionalitet” 30 % ”Drift og Sikkerhed” 10 % ”Konvertering/migrering” 20 % ”Uddannelse” 5 % ”System” 30 % ”Fremtid” 5 %
Vægtning (procentdel, præcis)
:
70
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Adgangen til visse udbudsdokumenter er begrænset
Begrundelse for at begrænse adgangen til visse udbudsdokumenter
:
Beskyttelse af særlig følsomme oplysninger
Begrundelse for at begrænse adgangen til visse udbudsdokumenter
:
Beskyttelse af særlig følsomme oplysninger
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
09/01/2025
22:55:00 (UTC)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
:
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud
:
30/01/2025
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse
:
16/01/2025
11:00:00 (UTC)
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
:
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger
:
Efter tilbudsfristens udløb foretager Ordregiver indledningsvist en vurdering af, om tilbuddene opfylder de formelle og materielle krav til indhold og udformning. Ordregiver forbeholder sig at foretage teknisk afklaring og/eller reparation af mangler, i det omfang dette lovligt kan ske inden for de udbudsretlige rammer.
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Kontrakten indeholder klausuler vedr. arbejdsvilkår, samfundsansvar, uddannelsespolitik og CSR-vilkår. Kontrakten indeholder endvidere klausuler om bod.
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen
:
Ansøger/Tilbudsgiver bedes bemærke, at grundet Kontraktbilag 02a - PLC oversigt og Kontraktbilag 02b - Pilotanlægs, samt underbilag hertil, særlige karakter, skal disse bilag rekvireres af prækvalificerede Tilbudsgivere, hvilket sker på anmodning til Ordregiver via ETHICS.
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt Lov om Klagenævnet for Udbud), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. 2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4; 5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Fors A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Fors A/S
Organisation, der behandler tilbud
:
Fors A/S
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Fors A/S
Registreringsnummer
:
33032838
Postadresse
:
Tåstrup Møllevej 5
By
:
Holbæk
Postnummer
:
4300
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Casper Nalepa Winther Jensen
Telefon
:
53360036
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
10.
Ændring
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
63e53a28-9a37-4b6d-8023-949f2ac19aab
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
13/12/2024
09:26:36 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
13/12/2024
09:53:34 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk