2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
34144210
Brandkøretøjer
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35111000
Brandbekæmpelsesudstyr,
34144213
Brandbiler,
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Esbjerg Lufthavn har afklaret deres behov i forbindelse med indkøb af crash tenderen. Der er behov for et køretøj, som lovligt kan køre på offentlig vej, både da Hygumvej går igennem lufthavnens RESA, og for at kunne anvende køretøjet til øvelser samt køre til Esbjerg havn i forbindelse med Host Nation. Det betyder, at køretøjet max må have en bredde på 2,55 meter. Ydermere er der ikke plads i garageanlægget til et bredere køretøj, da det vil betyde, at mandskabet ikke kan komme rundt om og dermed hurtigt afsted. For at sikre den bedste brandslukningseffekt på mindre fly er det nødvendigt, at bumper kanonen kun kan sænkes til 40 cm. over jorden. Køretøjet skal som minimum leve op til Euronorm 6D, da der er en forventning om, at der kommet et krav til, at kun Euronorm 6D og bedre må anvendes, som det allerede nu ses i større byer. For at sikre mundtlig kommunikation mellem fører og passagerer, er det nødvendigt, at radien kan høres inde i kabinen selv når motoren er oppe i fulde omdrejninger. Dette kan sikres ved, at motoren er placeret bagerst i køretøjet eller anden tilsvarende løsning. Dørhøjden skal være min. 1,9 meter, således medarbejderen kan komme sikkert ind og ud med fuldt røgdykkerudstyr. Af samme årsag skal døråbningen være min. 90 grader. Det er vigtigt, at køretøjet kan betjenes af én person, for at sikre den hurtigste udrykning. Det betyder, at føreren skal kunne skyde imens køretøjet kører. Esbjerg Lufthavn har afsøgt markedet for mulige løsning, der kan dække deres behov. I markedsafklaringen viste det sig, at et af ovenstående krav kun findes ved én potentiel tilbudsgiver. Det drejer sig om følgende: • Kravet om at bumper kanonen kun kan sænkes til 40 cm. over jorden Selv hvis Esbjerg Lufthavn kunne se bort fra dette krav, ville der fortsat kun være én potentiel tilbudsgiver til at levere køretøjet, da følgende to krav kun kan opfyldes af to andre potentielle tilbudsgivere, men ingen af dem kan opfylde begge: • Kravet om dimensionerne, så køretøjet kan færdes på almindelig landevej • Kravet om Euronorm 6D Ovenstående krav vurderes saglige og nødvendige for at Esbjerg Lufthavn sikrer, at det produkt der anskaffes, kan løse de pågældende opgaver tilfredsstillende. Den grundige markedsafklaring tydeliggør, at der alene findes én potentiel tilbudsgiver. Udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 giver mulighed for at anvende udbud med forhandling uden forudgående bekendtgørelse når varen alene kan levers af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Da der ikke findes et rimeligt alternativ, og situationen er objektiv eksklusiv, vælges udbud med forhandling uden forudgående bekendtgørelse til at foretage indkøbet. Inden indkøbet foretages, vil ordregiver offentliggøre en profylakse bekendtgørelse (også kaldet en §4-bekendtgørelse). Formålet med denne er at skabe forudgående gennemsigtighed om, at ordregiver agter at tildele en kontrakt direkte til en leverandør uden udbud. Efter bekendtgørelsens offentliggørelse indgås den planlagte kontrakt ikke før tidligst efter 10 dage, med det formål at kontrakten ikke efterfølgende kan erklæres uden virkning.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU