23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 244-445526
Offentliggjort
17.12.2016
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Folketinget

Vindere

Interaktivt rollespil — Politiker for en Dag

(25.11.2017)
Metronome Productions A/S
Jenagade 22
2300 København S

Interaktivt rollespil — Politiker for en Dag

(25.11.2017)
Workz A/S
Kronprinsessegade 20
1306 København K

Interaktivt rollespil — Politiker for en Dag

(25.11.2017)
Mediafarm AS
Sandvikveien 18
4016 Stavanger

Interaktivt rollespil — Politiker for en Dag

(25.11.2017)
Expology AS
Rosenborggate 19C
0304 Oslo

Opdateringer

Rettelse
(23.12.2016)

VI.3)
Placering af det tekst, der skal ændres:Linje 26-28
I stedet for:
(...)
I relation til punkt IV.2.4) bemærkes det, at tilbud skal afgives på dansk, idet eventuelle tekniske specifikationer, eller lignende kan afgives på engelsk, såfremt dokumentationen ikke foreligger på dansk. Ligeledes kan spørgsmål også stilles på engelsk.
(...)
Læses:
(...)
I relation til punkt IV.2.4) bemærkes det, at tilbud skal afgives på dansk eller engelsk. Ligeledes kan spørgsmål også stilles på engelsk.
(...)

Interaktivt rollespil — Politiker for en Dag


Folketinget

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Folketinget
55494312
Christiansborg
København K
1240
Danmark
Kontaktperson: Lene Herstrup Henriksen
Telefon: +45 33373202
E-mail: lene.herstrup@ft.dk
Fax: +45 33893202
NUTS-kode: DK011

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.ft.dk

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://www.ft.dk/Aktuelt/Nyheder/2016/12/Udbud_af_nyt_Politiker_for_en_Dag.aspx
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til følgende adresse:
Folketinget
55494312
Christiansborg
København K
1240
Danmark
Kontaktperson: Anne Gram Jørgensen
Telefon: +45 33373457
E-mail: Anne.Jorgensen@ft.dk
NUTS-kode: DK011

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.ft.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Interaktivt rollespil — Politiker for en Dag.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72212190
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Folketinget har siden 2003 haft et it-baseret læringsrollespil på Christiansborg. Det hedder »Politiker for en Dag« og er målrettet elever i grundskolens 8. — og 9. klasse.

Spillet er efterhånden vanskeligt at vedligeholde, og Folketinget skal derfor have udviklet et nyt tidssvarende it-baseret læringsrollespil på Christiansborg. Det nye »Politiker for en Dag«, der skal udvikles, skal være et selvstændigt nyt spil, som bygger videre på de elementer i det nuværende spil, der fungerer godt.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 30 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
92521100
72200000
80100000
72212911
37524100
37524400
32330000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK011
Hovedudførelsessted:

Folketinget, Christiansborg, 1240 København K.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Kontrakten angår udvikling og levering af alle elementer af et nyt Politiker for en Dag, som skal bygge videre på de elementer i det nuværende spil, der fungerer godt.

Formålet med spillet »Politiker for en Dag« er at fremme elevernes motivation og kompetence til at deltage i det danske demokrati. Gennem spillet skal eleverne også få viden om lovgivningsprocessen og indblik i folketingsmedlemmernes arbejde.

»Politiker for en Dag« skal rette sig primært til samfundsfag i 8. og 9. klasse og skal understøtte og supplere den daglige undervisning i klassen. Spillet skal være et sammenhængende undervisningsforløb, der består af et it-baseret læringsrollespil i lokaler på Christiansborg og før- og eftermateriale, der bruges af lærer og elever på skolen. Spillet skal simulere folketingsmedlemmernes hverdag gennem en totaloplevelse, hvor medieklip, tekniske virkemidler, interaktionspunkter, scenografi og flow i lokalerne er tænkt sammen med det faglige indhold i spillet.

»Politiker for en Dag« skal fungere som et interaktivt rollespil, hvor indhold og pædagogik, den digitale løsning samt indretning af lokalerne er en sammenhængende løsning, der skaber et afvekslende, engagerende og læringsunderstøttende miljø.

Kontrakten angår en totalløsning af udvikling, test og implementering af det nye læringsrollespil »Politiker for en Dag«, herunder udarbejdelse af koncept, udvikling og levering af indhold og digital løsning samt indretning af lokaler og levering af udstyr og inventar. Desuden omfatter kontrakten også den efterfølgende vedligeholdelse, support og drift af spillet.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 120
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).

Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige ydelser, herunder levering af ydelser som i relevans, faglig bredde, faglig kompleksitet og omfang modsvarer de ydelser, som kontrakten omfatter.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Kontrakten indeholder optioner på henholdsvis etablering af et ekstra spil i andre lokaler samt nye sager til læringsrollespillet. Der henvises til udbudsmaterialet for yderligere.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:

1) Oplysning om egenkapital i hvert af de seneste 3 år

2) Oplysning om omsætning i hvert af de seneste 3 år.

— afhængigt af hvornår Ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed.

Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, del II, afsnit C — Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet, jf. i øvrigt pkt. VI.3) »Yderligere oplysninger« nedenfor. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

Såfremt Ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD. Ordregiveren kan på ethvert tidspunkt under proceduren bede Ansøger/Tilbudsgiver om at indsende dele af eller hele dokumentationen, hvis det er nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af proceduren.

Følgende dokumentation for økonomisk kapacitet behøver ikke indgå i prækvalifikationsanmodningen, men skal fremlægges, når ordregiver anmoder herom:

For både egenkapital og omsætning: Ansøgers/tilbudsgivers årsregnskaber eller uddrag heraf for hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor tilbudsgiver er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens og omsætningens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

Ansøger/tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiveren vurderer passende, hvis ansøger/tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som ordregiveren forlanger. Ansøger har adgang til at henvise ordregiver til selv at indhente dokumenter fra offentlige nationale databaser, eksempelvis cvr.dk, jf. § 151, stk. 5.

Ordregiver kræver, at Ansøger og den juridiske enhed, som Ansøgeren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Som mindstekrav kræves, at Ansøger/Tilbudsgiver dokumenterer:

1) en positiv egenkapital i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.

2) en samlet årlig omsætning på mindst 5 000 000 DKK i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.

Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen hhv. omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital hhv. omsætning. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen hhv. omsætningen som deltagernes samlede egenkapital hhv. omsætning.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:

En oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte ydelser, jf. pkt. II.1.4) og II.2.4), som Ansøger har udført i løbet af de seneste 3 år, afhængigt af hvornår Ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed.

Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke Ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.

Ordregiver ser gerne, at oversigten for hver leverance indeholder en kort beskrivelse af den udførte leverance, den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager). Ved angivelse af dato for leverancen bedes Ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes Ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.

Der bør maksimalt angives 10 referencer. Såfremt ansøgningen indeholder mere end 10 referencer, vil alene de første 10 referencer inden for de seneste 3 år blive taget i betragtning. Begrænsningen gælder også såfremt Ansøger er en del af et konsortium eller baserer sig på andre enheders formåen, idet der ikke vil blive taget mere end samlet 10 referencer i betragtning. Den foreliggende version af ESPD'et tillader alene en angivelse af op til og med i alt 5 referencer, hvorfor eventuelle yderligere referencer, skal vedlægges som bilag.

Baserer Ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som Ansøger baserer sig på.

Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, del II, afsnit C — Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet, jf. i øvrigt pkt. VI.3) »Yderligere oplysninger« nedenfor. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

Såfremt Ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

De fremsendte referencer vedrørende lignende opgaver, jf. punkt II.1.2) og II.2.4) udgør endelig dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151 og § 152. Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, skal derfor ikke på dette punkt fremlægge yderligere dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151 og § 152.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.

Leverandørens ansatte, herunder ansatte hos Leverandørens underleverandører, der skal have adgang til Folketinget, skal kunne godkendes af de nationale sikkerhedsmyndigheder. Se nærmere herom i udbudsmaterialet.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2016/S 110-196449
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 25/01/2017
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 07/02/2017
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Ansøger skal som sin ansøgning udfylde og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold.

Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til ESPD.

Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, § 137, stk. 1, nr. 4, § 137, stk. 1, nr. 6 og § 137, stk. 1, nr. 7, medmindre Ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.

Før Ordregivers beslutning om tildeling af Kontrakten, skal Ordregiver kræve, at de Tilbudsgivere, som Ordregiver har til hensigt at tildele Kontrakten til, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. For Tilbudsgivere, der er hjemhørende i Danmark og udelukkende har danske ledelsesmedlemmer i sine ledelsesorganer kan dokumentationen for udelukkelsesgrundene udgøres af en serviceattest, der udstedes af Erhvervsstyrelsen efter anmodning. For Tilbudsgivere, der er hjemmehørende i udlandet og/eller har udenlandske ledelsesmedlemmer i sine ledelsesorganer henvises til udbudsbetingelserne.

I relation til pkt. II.2.9) bemærkes, at der i ESPD'et, Del V, alene skal anføres en henvisning til Ansøgers referencer i Del IV, afsnit C.

Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) enten vedr. pkt. III.1.2) og/eller pkt. III.1.3), skal Ansøger som en del af sin ansøgning fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at Ansøgeren faktisk råder over denne formåen, jf. udbudslovens § 144, stk. 2. Skabelon for støtteerklæring findes sammen med det øvrige udbudsmateriale.

I relation til punkt II.1.5) bemærkes det, at Leverancevederlaget for udvikling, test og implementering af Politiker for en Dag ikke må overstige 15 000 000 DKK, og det anførte beløb udgør et skøn over den forventede kontraktsum for en 10-årig løbetid for kontrakten, inklusive prisen for alle optioner.

I relation til punkt IV.2.4) bemærkes det, at tilbud skal afgives på dansk, idet eventuelle tekniske specifikationer, eller lignende kan afgives på engelsk, såfremt dokumentationen ikke foreligger på dansk. Ligeledes kan spørgsmål også stilles på engelsk.

Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation vil blive offentliggjort på hjemmesiden for udbuddet. Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.

Der vil den 11.1.2017, kl. 12-15 blive afholdt et indledende orienteringsmøde hos Ordregiver. Se nærmere herom i udbudsbetingelserne.

Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 2 papireksemplarer og i 1 elektronisk version (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende). Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Kuverten bedes mærket »Udbud af Politiker for en Dag — Må ikke åbnes af postfunktionen«.

I relation til punkt II.2.7) bemærkes, at kontrakten har en tidsubegrænset varighed for drift og vedligeholdelse. Den kan opsiges af begge parter, som nærmere beskrevet i kontrakten.

Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.

Forud for udbuddet er der gennemført en teknisk dialog. Relevant materiale herfra findes på hjemmesiden for udbuddet.

Baggrunden for ikke at opdele Kontrakten i delkontrakter er, at det vurderes at være uhensigtsmæssigt at foretage en opdeling af Kontrakten, idet der er tale om et sammenhængende koncept, der skal udvikles fra bunden, hvor økonomiske og procesmæssige hensyn tilgodeser at Leverandøren har det samlede leveranceansvar.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
Købehavn Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:http://klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
15/12/2016

Send til en kollega

0.094