1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Kombit A/S
Køberens retlige status
:
Organisation, der tildeler en kontrakt, som modtager subsidier fra en ordregivende myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed vedr kontanthjælpsreform
Beskrivelse
:
Bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed vedr. videreudviklingskontrakt med eksisterende leverandør vedr. ændringer til kommunernes Ydelsessystem (KY) m.v. på baggrund af den kommende kontanthjælpsreform for KOMBITs "Kontrakt om udvikling, implementering, drift, vedligehold, support og videreudvikling af et system til sagsbehandling og udbetaling af kommunale ydelser (KY)"
Identifikator for proceduren
:
dfd85425-a32c-4aaa-9eb9-27dcc5f2ca66
Tidligere bekendtgørelse
:
89f8b5a1-7019-49c0-8388-8734ee20bc63-01
Intern ID
:
Kontakthjælpsreform profylakse
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72200000
Programmering af software og konsulentvirksomhed
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Halfdansgade 8
By
:
København S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed vedr kontanthjælpsreform
Beskrivelse
:
Bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed vedr. videreudviklingskontrakt med eksisterende leverandør vedr. ændringer til kommunernes Ydelsessystem (KY) m.v. på baggrund af den kommende kontanthjælpsreform for KOMBITs "Kontrakt om udvikling, implementering, drift, vedligehold, support og videreudvikling af et system til sagsbehandling og udbetaling af kommunale ydelser (KY)"
Intern ID
:
Kontakthjælpsreform profylakse
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72200000
Programmering af software og konsulentvirksomhed
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Halfdansgade 8
By
:
København S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
N/A
Beskrivelse
:
N/A
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier
:
N/A
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Kombit A/S
Organisation, der udfører betalingen
:
Kombit A/S
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Kombit A/S
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
79 910 508,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Tvingende grunde som følge af begivenheder, som køber ikke har kunnet forudse
Anden begrundelse
:
Kommunernes Ydelsessystem (KY) er den it-løsning som understøtter kommunernes sagsbehandling af de ydelser, som påvirkes af den kommende reform. Reformen indeholder et mere enkelt kontanthjælpssystem ved bl.a. en ændret grundstruktur i form af færre ydelser, afskaffelse af 225-timers reglen, fjernelse af kontanthjælpsloftet og afskaffelse af særlig støtte for kontanthjælpsmodtagere, som medfører omfattende ændringer til KY for at løsningen kan understøtte sagsbehandling i medfør af reformens ændringer. Reformen indebærer også, at Løsningen skal kunne administrere og udbetale fritidstillæg til børn samt medicintilskud til kontanthjælpsmodtagere og børn af kontanthjælpsmodtagere. Afskaffelserne og ændringerne ovenfor medfører, at en række muligheder fremadrettet ikke vil gælde for ydelsesmodtagere. Regler, som afskaffes i den nuværende Løsning ved Reformen, skal bevares og it-mæssigt kan de ikke fjernes fra Løsningen, da der i nogle tilfælde vil skulle ske genberegning af borgernes ydelser og i nogle tilfælde ske udbetaling med tilbagevirkende kraft efter de gamle lovregler. Løsningen skal derfor i samme system kunne håndtere eksisterende funktionalitet og ny funktionalitet fra Reformen, der tager højde for mulighederne ovenfor. Denne reform implementeres i KY via flere kommende tillægsaftaler i form af en videreudviklingsaftale som indeholder hovedparten af udviklingsaktiviteterne vedrørende implementeringen af reformen i KY samt derudover mindst en kommende separat videreudviklingsaftale/ændringsanmodning for organisatorisk implementering af reformen. Oktober 2024: Lovforslag om nyt kontanthjælpssystem og lovforslag om arbejdspligt fremsættes 1. Januar 2025: Lovforslag om arbejdspligt træder i kraft og får virkning 1. juli 2025: Lovforslag om nyt kontanthjælpssystem og lovforslag om skærpede betingelser for ret til kontanthjælp får virkning. Det fremgår af den oprindelige udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.1), at Kontrakten oprindeligt havde en oplyst forventet værdi på ca. 300 mio. DKK. Det er KOMBITs vurdering, at tillæg til kontrakten vedrørende KY uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse isoleret set både kan gennemføres med hjemmel i udbudslovens § 181 og udbudslovens § 183, hvorfor KOMBIT kan gennemføre ændringen uden afholdelse af en ny udbudsprocedure. Det er KOMBITs vurdering, at det hverken vil være muligt at opfylde de fastlagte frister for idriftsætning d. 1. januar 2025 og d. 1. juli 2025 for Reformens afledte ændringer gennem et fuldt gennemført udbud eller ved anvendelsen af en anden leverandør. På denne baggrund lægger KOMBIT til grund, at (a) ændringen er nødvendig for gennemførelsen af kontrakten Dette skyldes, at kontrakten vil fremstå ufærdig, såfremt ændringen ikke foretages. Kontrakten ville reelt i praksis være ubrugelig til dens oprindelige formål – at udbetale den korrekt beregnede kontanthjælpsydelse. (b) anvendelsen af en anden leverandør vil være til væsentlig økonomisk og teknisk ulempe ligesom dette vil medføre betydelige problemer eller en væsentlig forøgelse af KOMBITs omkostninger, og Dette skyldes, at Reformens tilrettelæggelse af muligheder for kontanthjælpsydelser medfører, at de regler, som afskaffes i den eksisterende nuværende Løsning, alligevel skal bevares og ikke kan fjernes fra Løsningen. Med dette afsæt vurderes det, at en parallel videreudvikling af Løsningen medfører en række væsentlige problemer i form af omfattende kvalitetsproblemer og uforholdsvis mange tilbageløb, hvis en tredjeparts videreudviklede løsning skulle bygges ind i den allerede eksisterende Løsning. En tredjeparts videreudvikling af systemet medfører, at de kommunale sagsbehandlere i en begrænset eller muligvis varig periode vil være nødsaget til at anvende to forskellige systemer til udbetaling, hvilket vurderes at kunne skabe uhensigtsmæssige situationer hos de modtagende sårbare borgere. På denne baggrund vurderer KOMBIT, at det komplekse kommunale udbetalingsregelsæts implementering ved to separate løsninger udviklet af en anden leverandør vil være til væsentlig økonomisk og teknisk ulempe ligesom dette vil medføre betydelige problemer eller en væsentlig forøgelse af KOMBITs omkostninger. (c) værdien af de supplerende tjenesteydelser ikke overstiger 50 % af den oprindelige kontrakt. Betingelsen er opfyldt, idet værdien af ændringen ikke overstiger 50 % af værdien af den nuværende kontrakt. Betingelserne for anvendelsen af udbudslovens § 181 anses hermed for opfyldt. KOMBIT vurderer ligeledes at befinde sig i en situation, hvor uforudsete omstændigheder, i form af den vedtagne Reform, medfører et behov for at ændre kontrakten, jf. udbudslovens § 183. I denne sammenhæng lægger KOMBIT til grund, at (a) behovet for ændringen ikke har kunnet forudses af KOMBIT. Dette skyldes, at KOMBIT ikke kunne have forudset, – også under en omhyggelig vurdering af potentielle risici på tidspunktet for udarbejdelsen af kontraktgrundlaget – at der ville blive fremsat en vidtgående politisk reform af kontanthjælpssystemet, som tilfældet er med Reformen. (b) kontraktens overordnede karakter ikke ændres, og Dette skyldes, at ændringen ikke medfører, at kontrakten ændres til ”noget andet”, ligesom kontrakten ikke henvender sig til et helt andet marked i forhold til den oprindelige udbudsprocedure. (c) værdien af ændringen ikke overstiger 50 % af den oprindelige kontrakt. Betingelsen er opfyldt, idet værdien af ændringerne ikke overstiger 50 % af værdien af den nuværende kontrakt. Betingelserne for anvendelsen af udbudslovens § 183 anses hermed for opfyldt. Efter udløbet af den foreskrevne 10 dages standstill-periode agter KOMBIT at indgå videreudviklingsaftale til håndtering af den vedtagne Reform samt en tillægsaftale for organisatorisk implementering. KOMBIT vil med henvisning til udbudslovens § 184, stk. 2 i forbindelse med ændringer i en kontrakt i overensstemmelse med §§ 181 og 183 offentliggøre en bekendtgørelse herom herefter.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
EG A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Videreudviklingsaftale omfattende reformen samt tillægsaftale vedr. organisatorisk implementering
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
85 142 870,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Videreudviklingsaftale omfattende reformen samt tillægsaftale vedr. organisatorisk implementering
Titel
:
Der henvises til beskrivelsen i BT-135.
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
15/08/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Kombit A/S
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Kombit A/S
Registreringsnummer
:
19435075
Postadresse
:
Halfdansgade 8,
By
:
Købehavn S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Kombit - Jacob Busk
Telefon
:
+45 21180056
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
EG A/S
Registreringsnummer
:
84667811
Postadresse
:
Industrivej Syd 13C
By
:
Herning
Postnummer
:
7400
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
70132211
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
1ca70503-8bb1-408e-ac66-0cd0bc149382
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
02/12/2024
15:31:03 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
02/12/2024
15:31:03 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
739827-2024
EUT-S-nummer
:
236/2024
Offentliggørelsesdato
:
04/12/2024