1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Kontrakt om Udvikling, Videreudvikling og Vedligeholdelse af STARs Forretningssystemer
Beskrivelse
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) skal fremme en effektiv arbejdsmarkedspolitik og understøtte udveksling af data på socialsikringsområdet med andre EU/EØS-lande. Til understøttelse af disse opgaver udvikler, videreudvikler, vedligeholder og driftsafvikler STAR et kompleks af systemer, som er baseret på teknologistakken fra Microsoft Corporation. Systemerne anvender webservices til integration både indbyrdes og i relation til eksterne systemer. Der anvendes i den forbindelse certifikat-baseret, krypteret kommunikation over SOAP- eller REST-baserede webservicegrænseflader. Der anvendes desuden Open Source software og i mindre omfang andre teknologier. Systemerne er primært baseret på nyeste versioner af .NET Framework, .NET Core eller Java og udviklet i C# med brug af bl.a. WCF SOAP webservices, REST webservices, Message Queueing, EntityFramework og SQL Stored Procedures MVC, HTML5, AngularJS, React og LESS, hvor fokus er at tilbyde responsive webapplikationer til alle brugergrupper. Systemerne omfatter også Det Fælles Datagrundlag (DFDG), der udgør et centralt element og indeholder data om borgere og jobannoncer, som anvendes af andre systemer på beskæftigelsesområdet. STAR har valgt et flerleverandør set up med én central systemforvalter og et antal sideordnede leverandører af udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse (udviklingsleverandører). Systemforvalter og udviklingsleverandørerne skal indgå i et forpligtende samarbejde, der bl.a. indebærer pligt til at indgå i teams bemandet på tværs af leverandører og fælles fora til løbende optimering af samarbejdet. Derudover skal udviklingsleverandørerne stille ressourcer og kompetencer til rådighed til rådgivning f.eks. om arkitektur og teknologi samt til løsning af STARs opgaver, f.eks. i forbindelse med program- og projektledelse, forretningsanalyse, procesforbedringer, mv.
Identifikator for proceduren
:
d7b3fe27-834d-4180-8c7f-7971cd4753b2
Tidligere bekendtgørelse
:
4226f808-857b-4f5a-8437-b81711cb0464-01
Intern ID
:
2024 - 6429
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbudsproceduren er opdelt i én tilbudsfase. Tildeling af kontrakten vil ske til den tilbudsgiver som afgiver tilbuddet med det bedste forhold mellem pris og kvalitet, jf. udbudsbetingelserne
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Vermundsgade 38
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
350 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. For information vedrørende spørgsmål og svar henvises til udbudsbetingelserne. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14. Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Det bemærkes, at den anførte varighed er fra underskrivelse af kontrakten. Ordregiver har angivet frist for fremsendelse af spørgsmål relateret til udbuddet i udbudsbetingelserne. Der vil den 16. september 2024 blive afholdt et orienteringsmøde på Ordregivers adresse og online via Teams. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 2 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive meddelt til alle tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, via det elektroniske udbudssystem.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven
-
Udbuddet er omfattet af udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer), som implementerer udbudsdirektivet (Direktiv 2014/24/EU)
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Kontrakt om Udvikling, Videreudvikling og Vedligeholdelse af STARs Forretningssystemer
Beskrivelse
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) skal fremme en effektiv arbejdsmarkedspolitik og understøtte udveksling af data på socialsikringsområdet med andre EU/EØS-lande. Til understøttelse af disse opgaver udvikler, videreudvikler, vedligeholder og driftsafvikler STAR et kompleks af systemer, som er baseret på teknologistakken fra Microsoft Corporation. Systemerne anvender webservices til integration både indbyrdes og i relation til eksterne systemer. Der anvendes i den forbindelse certifikat-baseret, krypteret kommunikation over SOAP- eller REST-baserede webservicegrænseflader. Der anvendes desuden Open Source software og i mindre omfang andre teknologier. Systemerne er primært baseret på nyeste versioner af .NET Framework, .NET Core eller Java og udviklet i C# med brug af bl.a. WCF SOAP webservices, REST webservices, Message Queueing, EntityFramework og SQL Stored Procedures MVC, HTML5, AngularJS, React og LESS, hvor fokus er at tilbyde responsive webapplikationer til alle brugergrupper. Systemerne omfatter også Det Fælles Datagrundlag (DFDG), der udgør et centralt element og indeholder data om borgere og jobannoncer, som anvendes af andre systemer på beskæftigelsesområdet. STAR har valgt et flerleverandør set up med én central systemforvalter og et antal sideordnede leverandører af udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse (udviklingsleverandører). Systemforvalter og udviklingsleverandørerne skal indgå i et forpligtende samarbejde, der bl.a. indebærer pligt til at indgå i teams bemandet på tværs af leverandører og fælles fora til løbende optimering af samarbejdet. Derudover skal udviklingsleverandørerne stille ressourcer og kompetencer til rådighed til rådgivning f.eks. om arkitektur og teknologi samt til løsning af STARs opgaver, f.eks. i forbindelse med program- og projektledelse, forretningsanalyse, procesforbedringer, mv.
Intern ID
:
2024 - 6429
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Vermundsgade 38
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
5
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
3
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Kunden kan forlænge kontrakten 3 gange af 12 måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
350 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. For information vedrørende spørgsmål og svar henvises til udbudsbetingelserne. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14. Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Det bemærkes, at den anførte varighed er fra underskrivelse af kontrakten. Ordregiver har angivet frist for fremsendelse af spørgsmål relateret til udbuddet i udbudsbetingelserne. Der vil den 16. september 2024 blive afholdt et orienteringsmøde på Ordregivers adresse og online via Teams. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 2 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive meddelt til alle tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, via det elektroniske udbudssystem.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes bilag B
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Leveranceorganisation
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes bilag B
Vægtning (procentdel, præcis)
:
50
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Leverance
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes bilag B
Vægtning (procentdel, præcis)
:
30
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Organisation, der udfører betalingen
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
350 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
NNIT A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Kontrakt om Udvikling, Videreudvikling og Vedligeholdelse af STARs Forretningssystemer - NNIT A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Endnu ikke kendte
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Kontrakt om Udvikling, Videreudvikling og Vedligeholdelse af STARs Forretningssystemer - NNIT A/S
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
07/11/2024
Dato for indgåelse af kontrakten
:
20/11/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Registreringsnummer
:
55568510
Postadresse
:
Vermundsgade 38
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Helena Jespersen
Telefon
:
+45 72217597
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 35291000
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
NNIT A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
21093106
Postadresse
:
Østmarken 3A
By
:
Søborg
Postnummer
:
2860
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 70244242
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
Vinderen er noteret på et reguleret marked
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
5b2e08ff-ff3e-45fa-ad7e-104f634871bc
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
26/11/2024
10:00:15 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
26/11/2024
11:31:14 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
721855-2024
EUT-S-nummer
:
231/2024
Offentliggørelsesdato
:
27/11/2024