1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Køberen er en ordregivende enhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Airbus Ranger 2400 flyaway SATCOM terminal
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) og Airbus Defence and Space A/S indgik den 31. marts 2020 en 7-årig rammeaftale om køb, support og vedligehold af Airbus Ranger 2400 flyaway SATCOM terminaler. Grundet terminalernes fortsat lange levetid, som aftalen oprindeligt ikke tog højde for, er der identificeret et behov for at forlænge den eksisterende aftale og forhøje målværdien. Se de konkrete ændringer/præciseringer under afsnittet "Begrundelse for direkte tildeling".
Identifikator for proceduren
:
6e788cfe-8027-4241-851f-319f923ebfec
Tidligere bekendtgørelse
:
65824-2019
Intern ID
:
2024/000546
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
32000000
Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Værdien angivet i BT-660 er værdien af tillægget til anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens samlede værdi. Den samlede værdi af anskaffelsen, inklusive værdien af tillægget, udgør EUR 10 mio. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2009/81/EF
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022.
-
Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/87/EF) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Airbus Ranger 2400 flyaway SATCOM terminal
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) og Airbus Defence and Space A/S indgik den 31. marts 2020 en 7-årig rammeaftale om køb, support og vedligehold af Airbus Ranger 2400 flyaway SATCOM terminaler. Grundet terminalernes fortsat lange levetid, som aftalen oprindeligt ikke tog højde for, er der identificeret et behov for at forlænge den eksisterende aftale og forhøje målværdien. Se de konkrete ændringer/præciseringer under afsnittet "Begrundelse for direkte tildeling".
Intern ID
:
2024/000546
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
32000000
Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
31/03/2027
Varigheds slutdato
:
30/03/2037
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger
:
Værdien angivet i BT-660 er værdien af tillægget til anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens samlede værdi. Den samlede værdi af anskaffelsen, inklusive værdien af tillægget, udgør EUR 10 mio. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnsloven § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. , skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en klage uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt processen i § 4, være indgivet til klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til klagenævnet for Udbud, ska klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Tjenesteydelseskontrakt, der tildeles på grundlag af en eksklusiv rettighed
Anden begrundelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) og Airbus Defence and Space A/S indgik den 31. marts 2020 en 7-årig rammeaftale om køb, support og vedligehold af Airbus Ranger 2400 flyaway SATCOM terminaler efter udbud under Forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Denne aftale ønskes at forlænges med 10 år og målværdien ønskes forhøjet med EUR 4 mio. Rammeaftalen vil således have en samlet målværdi på EUR 10 mio. og udløbe ved marts' udgang 2037. Rammeaftalens oprindelige målværdi er på EUR 6 mio. og har været anvendt til initialanskaffelse af nye erstatningsterminaler samt drift af disse i hele kontraktens løbetid. Behovet for at forlænge den nuværende aftale skyldes, at Rammeaftalen ikke tog højde for pludseligt ændrede operative behov, der medførte større træk på aftalen end forventet. Rammeaftalen tog sekundært heller ikke højde for terminalernes lange levetid. Det vurderes, at de eksisterende terminaler er fuldt ud operative og funktionsdygtige i endnu 10-15 år. Formålet med at forlænge Rammeaftalen er således at kunne drifte, anskaffe og vedligeholde Forsvarets Ranger SATCOM terminaler i deres resterende levetid. For nuværende eksisterer der ikke et behov for at udskifte eller initialanskaffe yderligere terminaler. Målværdiforhøjelsen tager dog højde for, at der kan opstå uforudsete operative behov, samt at brugen af terminalerne kan ændre karakter, hvilket kan få betydning for driften. Såfremt der opstår behov for at anskaffe nye terminaler, skal disse være identiske med de nuværende. Ud fra princippet om god forvaltningsskik er det ikke fundet proportionalt at lave en total erstatningsanskaffelse af satellitterminalerne, da dette vil medføre uproportionale skifteomkostninger. Airbus Defence and Space A/S er eneleverandør af Ranger SATCOM terminaler samt support og vedligehold heraf. På baggrund af ovenstående anvendes hjemlen i FDS art. 28, stk. 1, litra e til at forlænge og forhøje den nuværende aftale. Sekundært findes hjemmel i FSD art. 29, stk. 2, som begrunder en længerevarende løbetid ved særlige omstændigheder.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Airbus Defence and Space A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
4600005286
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
ORG-16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Amalie Nygaard Becker
Telefon
:
40403899
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Airbus Defence and Space A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Mellemstor virksomhed
Postadresse
:
Lysaker Torg 8
By
:
Lysaker
Postnummer
:
1366
Landsdel (NUTS)
:
Innlandet
(
NO020
)
Land
:
Norge
Enhed
:
Thomas Åström
Telefon
:
+46 70 650 93 90
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
ac1e1896-40ff-4c04-bfcb-dfb101d5e37b
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
27
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
08/11/2024
11:30:03 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
08/11/2024
11:30:03 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
engelsk,
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
686014-2024
EUT-S-nummer
:
219/2024
Offentliggørelsesdato
:
11/11/2024