23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
31.10.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Indkøb af terminaler og tidsregistreringsløsning til Forsvaret


Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

662528-2024 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Indkøb af terminaler og tidsregistreringsløsning til Forsvaret
OJ S 213/2024 31/10/2024
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
E-mail fmi-sd-ji06@mil.dk
Køberens retlige status : Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Indkøb af terminaler og tidsregistreringsløsning til Forsvaret
Beskrivelse Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI) ønsker at indgå en 2-årige aftale med firmaet ProMark A/S vedrørende køb af hardware, software, licenser og support knyttet til driften af JOBSYS.
Identifikator for proceduren b5566d49-8e01-41cb-9cbf-874f19a3d25c
Tidligere bekendtgørelse : 582294-2024
Intern ID 2023/017768
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger FMI agter at indgå i forhandling med ProMark A/S med henblik på at afsøge, om ProMark A/S kan udfylde rollen som leverandør for anskaffelsen. FMI ønsker at indgå en aftale med ProMark A/S, såfremt forhandlingerne er succesfulde. Der er således på nuværende tidspunkt ikke tildelt en aftale om køb af hardware, software, licenser og support knyttet til driften af JOBSYS til selskabet. Forhandlingerne skal dermed afdække, om der er grundlag for at indgå en aftale med tildeling af opgaven til ProMark A/S. Datoen angivet i BT-1451 henvisning til punktet i bekendtgørelsen er datoen for beslutning om at forhandle direkte med ProMark A/S og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdien angivet i BT 660 er værdien af tillægget til anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens samlede værdi. Rammeaftalens anslåede værdi er 7.450.000,00 DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 7.500.000,00 DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at økonomiske midler kan blive omfordelt og/eller tilført i rammeaftalens løbetid på baggrund af forskellige eksterne faktorer og påvirkning, eksempelvis ændringer i ressourcebehov eller ændringer i den geopolitiske situation. Såfremt der tilføres flere midler til dækning af Cyber, end forventet, vil dette forventeligt føre til et større træk på rammeaftalen.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).   - Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Indkøb af terminaler og tidsregistreringsløsning til Forsvaret
Beskrivelse : Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI) ønsker at indgå en 2-årige aftale med firmaet ProMark A/S vedrørende køb af hardware, software, licenser og support knyttet til driften af JOBSYS.
Intern ID : 2023/017768
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 2   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 1
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Aftalens ordinære løbetid er 1 år. Aftalen kan forlænges med en gang ét år.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser :
ID for den foregående bekendtgørelse : 582294-2024
Yderligere oplysninger : FMI agter at indgå i forhandling med ProMark A/S med henblik på at afsøge, om ProMark A/S kan udfylde rollen som leverandør for anskaffelsen. FMI ønsker at indgå en aftale med ProMark A/S, såfremt forhandlingerne er succesfulde. Der er således på nuværende tidspunkt ikke tildelt en aftale om køb af hardware, software, licenser og support knyttet til driften af JOBSYS til selskabet. Forhandlingerne skal dermed afdække, om der er grundlag for at indgå en aftale med tildeling af opgaven til ProMark A/S. Datoen angivet i BT-1451 henvisning til punktet i bekendtgørelsen er datoen for beslutning om at forhandle direkte med ProMark A/S og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdien angivet i BT 660 er værdien af tillægget til anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens samlede værdi. Rammeaftalens anslåede værdi er 7.450.000,00 DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 7.500.000,00 DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at økonomiske midler kan blive omfordelt og/eller tilført i rammeaftalens løbetid på baggrund af forskellige eksterne faktorer og påvirkning, eksempelvis ændringer i ressourcebehov eller ændringer i den geopolitiske situation. Såfremt der tilføres flere midler til dækning af Cyber, end forventet, vil dette forventeligt føre til et større træk på rammeaftalen.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister : FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere : Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure 2 500 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 2 450 000,00   DKK
Direkte tildeling :
Begrundelse for direkte tildeling : Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Anden begrundelse : Efter FMI´s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra ProMark A/S på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle rettigheder. Dette er begrundet i, at ProMark A/S har udviklet og leveret JOBSYS-løsningen og er enerettighedsindehaver til softwaren, samt er den eneste, der er i besiddelse af den fornødne dokumentation og know how, hvorefter f.eks. den nødvendige fejlrettelse og/eller videreudvikling af softwaren samt konfiguration af terminaler udelukkende kun kan foretages af ProMark A/S. Således er det også kun ProMark A/S, der de facto er den eneste leverandør, der kan konfigurere softwaren med hardware, og således sikre funktionsdygtigheden mellem disse. ProMark A/S har hverken ved underlicens eller anden konstellation givet tredjemand mulighed for at kunne levere den ønskede anskaffelse, herunder adgang til den relevante dokumentation og kildekode til software. Tredjemand kan ikke af anden vej, f.eks. ved udlevering af den dokumentation, som FMI er i besiddelse af, opnå mulighed for at levere den ønskede vedligehold og support, da dette ikke er en mulighed grundet dokumentationens meget overordnede karakter. Dette forhold bunder i det faktum, at ProMark A/S ikke har udleveret kildekoderne til FMI, hvorfor dokumentationen alt andet lige anses for overordnet. Ovenstående understøttes af den af FMI gennemførte markedsundersøgelse i form af en RFI (Request For Information) af 27.09.2024, bekendtgørelsesnummer 582294-2024. FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene (kravene til den konkrete anskaffelse). FMI vurderer derfor, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og 3, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Rammeaftale :
Den maksimale værdi for rammeaftalen 2 500 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 2 450 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn ProMark A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 2023/017768
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 2 500 000,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600005478
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 25/10/2024
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer : ORG-16-28-71-80
Postadresse : Lautrupbjerg 1-5    
By : Ballerup
Postnummer : 2750
Landsdel (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Enhed : Emsal Kitir
Telefon : +45 41740619
Internetadresse : https://www.fmi.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Enhed : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : ProMark A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer : 31075262
Postadresse : Maglebjergvej 11    
By : Kongens Lyngby
Postnummer : 2800
Landsdel (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Telefon : 46900000
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : 18171f4e-c840-4850-b962-6d9783ee0aad   - 01
Formulartype : Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype : Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 30/10/2024   07:17:58 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 30/10/2024   11:31:58 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 662528-2024
EUT-S-nummer : 213/2024
Offentliggørelsesdato : 31/10/2024

Send til en kollega

0.094