23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
26.08.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Digitaliseringsstyrelsen

Udbud af Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af nyt NemKonto-system


Digitaliseringsstyrelsen

509330-2024 - Resultater
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Udbud af Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af nyt NemKonto-system
OJ S 165/2024 26/08/2024
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Digitaliseringsstyrelsen
E-mail pegad@digst.dk
Køberens retlige status : Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter : Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af nyt NemKonto-system
Beskrivelse Digitaliseringsstyrelsen har modtaget tre ukonditionsmæssige tilbud på den nedenfor beskrevne kontrakt og har på den baggrund besluttet at annullere udbuddet. Digitaliseringsstyrelsen forventer snarest at iværksætte et nyt udbud af kontrakten. BESKRIVELSE AF UDBUDDET I. Baggrund og formål: Ordregiver udbyder en kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af et nyt NemKonto-system, som skal erstatte det eksisterende system. Ordregiver er systemejer for Systemet med henblik på at stille det til rådighed for anvendere, herunder offentlige udbetalere, der er omfattet af lbkg nr 494 af 4. maj 2023 og Inatsisartutlov nr 10 af 19. november 2020 om offentlige betalinger m.v., samt regler udstedt i medfør af disse love og al kommende lovgivning, der erstatter eller supplerer disse. Systemet muliggør, at offentlige og private udbetalere kan udbetale penge til borgere og virksomheder ved at kende deres CPR-/CVR-/P-/SE-nummer. Det eksisterende system indehol-der over 6 mio. anviste pengeinstitutkonti, håndterer omkring 130 mio. offentlige og private udbetalinger årligt og sender ca. 85.000 digitale og 176.000 fysiske meddelelser årligt. Der forventes ca. 2.500 årlige henvendelser til supporten fremover. Det nye System skal understøtte høj grad af sikkerhed; stabil og sikker drift; hurtig time-to-market; fokus på anvenderne; forretningsunderstøttelse, fx straksbetalinger; datadeling og -udtræk; flytbarhed. Ved overgangen fra det eksisterende til det nye System, skal der være parallel drift, hvor NemKonto-registret mv. migreres og løbende replikeres, og der gennemføres en trinvis idriftsættelse af det nye System mhp. at understøtte sikre og stabile udbetalinger under hele overgangen. Mere end 100 udbetalende systemer og 700 anvendere skal tilsluttes Systemet ifm. overgangen. Systemet skal have snitflader til bl.a. datafordeleren, bankcentralerne, Skatteforvaltningen og anvenderne. Ordregiver ønsker et tæt og agilt samarbejde mellem leverandøren og ordregiver samt øvrige leverandører. Andre offentlige myndigheder kan også indgå i samarbejdet, særligt ved brugerinddragelse under udvikling og afprøvning af Systemets brugervenlighed og ved pilotdrift. II. Hovedydelser: A) Udvikling: A.1) Udvikling, afprøvning og implementering af Systemet, inkl. PoC, snitflader m.v., som idriftsættes trinvist over flere delleverancer. Udviklingen sker ved anvendelse af principperne i den agile metode, automatiseret test og DevOps. A.2) Transition af selvbetjeningsløsningerne for borgere og virksomheder. A.3) Uddannelse af brugere og supportere i brug af Systemet og af projektdeltagere i den agile metode. B) Datakonvertering i form af migrering og løbende replikering af bl.a. NemKonto-registret og betalingsordrer fra det eksisterende til det nye System. C) Tilslutning af anvendere, herunder alle offentlige udbetalere og private betalingsformidlere, hvis udbetalende systemer er tilsluttet det eksisterende system. D) Løbende ydelser, inkl. operationelle processer (OP): D.1) Drift i form af applikationsdrift (bl.a. databaseadministration, backup, restore, configuration-, patch-, og release- og deployment-management, jf. OP, og driftsrapportering) og infrastrukturdrift (bl.a. drift og vedligeholdelse af infrastruktur og programmel, bl.a. operativsystemer, samt capacity-, configuration-, patch-, release- og deployment management, jf. OP). Leverandøren skal sikre effektiv og stabil drift, høje oppe- og svartider og skalering af Systemet. Drift omfatter også print, kuvertering og forsendelse af fysiske meddelelser samt forsendelse af digitale meddelelser. D.2) Support, bl.a. hypercare og håndtering af incidents, problems, service requests. D.3) Vedligeholdelse, bl.a. løbende og forebyggende vedligeholdelse af applikationen, mindre ændringer, nye versioner, fejlrettelser, release management, 2. og 3. line support. E) Bestillingsydelser, bl.a. videreudvikling, konsulentydelser, tilslutning af nye anvendere samt uddannelse. F) Tværgående ydelser, bl.a. dokumentation, kvalitetssikring og rapportering. G) Ophørsydelser, bl.a. bistand til genudbud, hjemtagelse eller overdragelse til en ny leverandør.
Identifikator for proceduren ed251fdd-5f00-4ef1-ab80-c7621fb71b43
Intern identifikator 2022-4715
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens art Tjenesteydelser
Primær klassificering   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Yderligere klassificering   ( cpv ): 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72212442   Udvikling af programmel til finanssystemer, 72212517   Udvikling af it-programmel, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72232000   Udvikling af programmel til transaktionsbehandling og kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72267100   Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi, 72300000   Datatjenester, 72310000   Databehandling, 72311100   Konvertering af data, 72400000   Internettjenester, 72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb, 72910000   Backup-service, 79570000   Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse, 79999000   Scanning og fakturering
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 384 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Udbud af Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af nyt NemKonto-system
Beskrivelse : Digitaliseringsstyrelsen har modtaget tre ukonditionsmæssige tilbud på den nedenfor beskrevne kontrakt og har på den baggrund besluttet at annullere udbuddet. Digitaliseringsstyrelsen forventer snarest at iværksætte et nyt udbud af kontrakten. BESKRIVELSE AF UDBUDDET I. Baggrund og formål: Ordregiver udbyder en kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af et nyt NemKonto-system, som skal erstatte det eksisterende system. Ordregiver er systemejer for Systemet med henblik på at stille det til rådighed for anvendere, herunder offentlige udbetalere, der er omfattet af lbkg nr 494 af 4. maj 2023 og Inatsisartutlov nr 10 af 19. november 2020 om offentlige betalinger m.v., samt regler udstedt i medfør af disse love og al kommende lovgivning, der erstatter eller supplerer disse. Systemet muliggør, at offentlige og private udbetalere kan udbetale penge til borgere og virksomheder ved at kende deres CPR-/CVR-/P-/SE-nummer. Det eksisterende system indehol-der over 6 mio. anviste pengeinstitutkonti, håndterer omkring 130 mio. offentlige og private udbetalinger årligt og sender ca. 85.000 digitale og 176.000 fysiske meddelelser årligt. Der forventes ca. 2.500 årlige henvendelser til supporten fremover. Det nye System skal understøtte høj grad af sikkerhed; stabil og sikker drift; hurtig time-to-market; fokus på anvenderne; forretningsunderstøttelse, fx straksbetalinger; datadeling og -udtræk; flytbarhed. Ved overgangen fra det eksisterende til det nye System, skal der være parallel drift, hvor NemKonto-registret mv. migreres og løbende replikeres, og der gennemføres en trinvis idriftsættelse af det nye System mhp. at understøtte sikre og stabile udbetalinger under hele overgangen. Mere end 100 udbetalende systemer og 700 anvendere skal tilsluttes Systemet ifm. overgangen. Systemet skal have snitflader til bl.a. datafordeleren, bankcentralerne, Skatteforvaltningen og anvenderne. Ordregiver ønsker et tæt og agilt samarbejde mellem leverandøren og ordregiver samt øvrige leverandører. Andre offentlige myndigheder kan også indgå i samarbejdet, særligt ved brugerinddragelse under udvikling og afprøvning af Systemets brugervenlighed og ved pilotdrift. II. Hovedydelser: A) Udvikling: A.1) Udvikling, afprøvning og implementering af Systemet, inkl. PoC, snitflader m.v., som idriftsættes trinvist over flere delleverancer. Udviklingen sker ved anvendelse af principperne i den agile metode, automatiseret test og DevOps. A.2) Transition af selvbetjeningsløsningerne for borgere og virksomheder. A.3) Uddannelse af brugere og supportere i brug af Systemet og af projektdeltagere i den agile metode. B) Datakonvertering i form af migrering og løbende replikering af bl.a. NemKonto-registret og betalingsordrer fra det eksisterende til det nye System. C) Tilslutning af anvendere, herunder alle offentlige udbetalere og private betalingsformidlere, hvis udbetalende systemer er tilsluttet det eksisterende system. D) Løbende ydelser, inkl. operationelle processer (OP): D.1) Drift i form af applikationsdrift (bl.a. databaseadministration, backup, restore, configuration-, patch-, og release- og deployment-management, jf. OP, og driftsrapportering) og infrastrukturdrift (bl.a. drift og vedligeholdelse af infrastruktur og programmel, bl.a. operativsystemer, samt capacity-, configuration-, patch-, release- og deployment management, jf. OP). Leverandøren skal sikre effektiv og stabil drift, høje oppe- og svartider og skalering af Systemet. Drift omfatter også print, kuvertering og forsendelse af fysiske meddelelser samt forsendelse af digitale meddelelser. D.2) Support, bl.a. hypercare og håndtering af incidents, problems, service requests. D.3) Vedligeholdelse, bl.a. løbende og forebyggende vedligeholdelse af applikationen, mindre ændringer, nye versioner, fejlrettelser, release management, 2. og 3. line support. E) Bestillingsydelser, bl.a. videreudvikling, konsulentydelser, tilslutning af nye anvendere samt uddannelse. F) Tværgående ydelser, bl.a. dokumentation, kvalitetssikring og rapportering. G) Ophørsydelser, bl.a. bistand til genudbud, hjemtagelse eller overdragelse til en ny leverandør.
Intern identifikator : 2022-4715
5.1.1.
Formål
Kontraktens art : Tjenesteydelser
Primær klassificering   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Yderligere klassificering   ( cpv ): 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72212442   Udvikling af programmel til finanssystemer, 72212517   Udvikling af it-programmel, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72232000   Udvikling af programmel til transaktionsbehandling og kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72267100   Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi, 72300000   Datatjenester, 72310000   Databehandling, 72311100   Konvertering af data, 72400000   Internettjenester, 72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb, 72910000   Backup-service, 79570000   Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse, 79999000   Scanning og fakturering
Valgmuligheder :
Beskrivelse af optioner : Option 1: FBRS1 NemLog-in, Option 2: FBRS2 NemLog-in, Option 3: Business Intelligence-værktøj, Option 4: Kurators registerindsigt, Option 5: Aktivering af NemKonto med MitID
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 96   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Mulighed for forlængelse på 2 gange 24 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 384 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Pris
Beskrivelse : 30 %
Vægtning (procentdel, præcis) : 30

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Kvalitet
Beskrivelse : 55 %
Vægtning (procentdel, præcis) : 55

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Leverancesikkerhed
Beskrivelse : 15 %
Vægtning (procentdel, præcis) : 15
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om undersøgelsesfrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt un-derrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af kla-gen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Vinder udvælgelse status Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Begrundelsen for ikke at udvælge en vinder : Alle tilbud, ansøgninger om deltagelse eller projekter blev trukket tilbage eller eller ikke fundet antagelige
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse :
Type modtagne indgivelser : Ansøgning om deltagelse
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 5
Type modtagne indgivelser : Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Digitaliseringsstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-34 05 11 78
Postadresse : Landgreven 4    
By : København K
Postnummer : 1301
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Per Gade
E-mail : pegad@digst.dk
Telefon : 61968545
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Kontaktpunkt : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen : 9a9782d4-4661-451b-961b-4d30314cee05   - 01
Formulartype : Resultater
Bekendtgørelsestype : Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsessubtype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 23/08/2024   09:01:10 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender) : 23/08/2024   09:31:38 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 509330-2024
EUT-S-nummer : 165/2024
Offentliggørelsesdato : 26/08/2024

Send til en kollega

0.049