1.
Køber
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af Hørebeskyttelse
Beskrivelse
:
Nærværende udbud omfatter hørebeskyttelse, uden kommunikation, til Forsvaret (FSV) inkl. Hjemmeværnet (HJV) og Beredskabsstyrelsen (BRS), samt til Rigspolitiet. - Hørebeskyttelsen skal understøtte den generelle opgaveløsning i FSV med det primære formål at kunne dæmpe den omkringværende støj, således at høreskader undgås. Hørebeskyttelsen skal kunne anvendes af soldater i alle værn, BRS og civilt personel i FSV; under uddannelse, under operativ indsættelse og i vedligeholdelsesarbejder, i alle typer opgaver. Der skal være optimal mulighed for at kunne lytte til verbal kommunikation (situational awareness), når hørebeskyttelsen er anlagt. - Udbuddet består af to delaftaler, herunder: Delaftale 1: Formstøbte ørepropper Delaftale 2: Kophøreværn og ørepropper - Alle soldater og ansatte i FSV inkl. HJV og BRS, der indgår i de beskrevne opgaver, skal have adgang til min. én variant af personlig hørebeskyttelse. Der kan desuden være behov for, at den enkelte soldat eller ansatte lovbestemt/funktionsrelateret skal have adgang til mere end én variant. - Ørepropper uden filter: Udleveres til relevante og berørte ansatte, og har fokus på dæmpning af lyd og maksimal beskyttelse. Ørepropper med filter: Udleveres til alle personelgrupper i Forsvaret, BRS, HJV og har fokus på dæmpning af lyd, beskyttelse og samtidig at kunne orientere sig i forhold til lyd. Formstøbte ørepropper: Kan behovet ikke dækkes af ovenstående ørepropper, udleveres denne variant til de funktioner, kategorier eller enkeltpersoner. Kophøreværn, passive: Udleveres til de funktioner, kategorier eller enkeltpersoner, som har behov for supplerende eller anden anvendelse, herunder dobbelt beskyttelse (øreprop + kophøreværn) og har fokus på dæmpning af lyd og maksimal beskyttelse. Kop høreværn, aktive: Udleveres til de funktioner, kategorier eller enkeltpersoner, som har behov for supplerende eller anden anvendelse, herunder dobbelt beskyttelse (øreprop + kophøreværn) og har fokus på dæmpning af lyd, beskyttelse og samtidig at kunne orientere sig i forhold til lyd. - Hørebeskyttelsen skal bruges til følgende opgaver under uddannelse og operativ indsættelse hvor der er behov for hørebeskyttelse: • I forbindelse med skarpskydning og feltmæssig indsættelse, hvor våben og sprængstof anvendes, og hvor operativ audioløsning med hørebeskyttelse ikke anlægges. • Ved arbejde i områder (flyvefelt og lignende) med stor støjbelastning. • Ved arbejde i eller omkring større maskiner. • Ved arbejde på skibsdæk og maskinrum. • Mekanikere og andet personel der arbejder med vedligeholdelse af Forsvarets materiel. • Personel der arbejder med værktøj og redskaber der overstiger den fastsatte støjgrænse. • I forbindelse brandslukning, røgdykning og redningsarbejde. • Tjeneste i forbindelse med musikudøvelse/koncert.
Identifikator for proceduren
:
a3b0232b-34ad-48d0-bdde-9bf495025edb
Tidligere bekendtgørelse
:
629754-2021
Type af procedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Forhandlingsfasen forventes overordnet at forløbe som følger: Efter modtagelse af indledende tilbud, vil der blive afholdt forhandlingsmøder med tilbudsgiverne. Under forhandlingsforløbet kan tilbudsgiverne stille skriftlige spørgsmål om udbudsmaterialet og kontraktgenstanden. Efter forhandlingerne kan FMI udsende et revideret udbudsmateriale med henblik på yderligere indledende eller endeligt tilbud. Tilbudsgivere vil på samme tid blive informeret herom med opfordring til at afgive indledende eller endeligt tilbud. FMI forbeholder sig ret til at tildele aftalen på grundlag af det indledende tilbud eller eventuelle efterfølgende indledende tilbud. Forhandlingsforløbet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Varer
Primær klassificering
(
cpv
):
35800000
Personlig udrustning og støtteudstyr
Yderligere klassificering
(
cpv
):
18140000
Tilbehør til arbejdsbeklædning,
35113400
Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning,
90742100
Støjbekæmpelse,
90742200
Beskyttelse mod støjgener
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Se beskrivelse under de enkelte delaftaler.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
17 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
37 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
De obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134a, 135, og 136 finder anvendelse i udbuddet. - Udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134a er en rent national udelukkelsesgrund. Bestemmelsen fastslår, at ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis denne er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Dog kan ordregiver af hensyn til væsentlige samfundsinteresser undlade at udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der er omfattet af udelukkelsesgrunden. - Det skal understreges, at de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 derimod ikke finder anvendelse i udbuddet, uagtet at teksten i udbudsbekendtgørelsen (som er systemgenereret) eventuelt måtte antyde dette. - Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt aftalen tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen. - Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). - Det bemærkes, at ansøger kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af relationen mellem ansøgeren og de(n) enhed/enheder, som ansøgeren baserer sig på. I så fald skal ansøger sikre sig, at et ESPD fra de(n) enhed(er), som ansøger baserer sig på, fremsendes sammen med ansøgers eget ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger. - En ansøger må kun indgive én anmodning om deltagelse for hver delaftale. - Ansøger skal i ESPD’et anføre, hvilke(n) delaftale(r) anmodningen om deltagelse vedrører. I modsat fald vil FMI gå ud fra, at anmodningen om deltagelse vedrører samtlige delaftaler. Evaluering af anmodningerne sker individuelt for hver enkelt delaftale. Ansøger kan derfor blive opfordret til at afgive tilbud i en delaftale uden at blive opfordret til at afgive tilbud i en anden delaftale. - Ansøger, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende ESPD, jf. udbudslovens § 148, som foreløbig dokumentation for, at deltagerne ikke er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde, at ansøger opfylder de fastsatte krav til egnethed, og at ansøger opfylder de fastsatte udvælgelseskriterier. - Det er ikke nødvendigt for ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøger er en sammenslutning (konsortier), skal de deltagere, der ikke indgiver ansøgningen, underskrive deres ESPD-dokument. Eventuelle støttende enheder skal også underskrive ESPD. - FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet. - Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele aftaler til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). FMI forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at ansøgerne eller tilbudsgiverne ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve dokumentation for ansøgernes eller tilbudsgivernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. - Såfremt en ansøger baserer sig på andre enheders kapacitet, skal denne på opfordring afgive støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at denne kan disponere over den nødvendige tekniske og faglige kapacitet, og at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver. I mangel af en sådan dokumentation kan FMI ikke tage sådan(ne) enheds/enheders tekniske og faglige kapacitet i betragtning. FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i det elektroniske udbudssystem), der kan anvendes som erklæring for denne juridiske forpligtelse. - Ved afgivelse af et ansøgning om prækvalifikation skal ansøger indgive en egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner. FMI forbeholder sig i den forbindelse retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at lade ansøger berigtige en manglende eller mangelfuldt udfyldt egenerklæring. - FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i det elektroniske udbudssystem), der skal anvendes som erklæring. - Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal egenerklæringen gives for hver enkelt af de deltagende enheder. - FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets krav. Det bemærkes, at uanset formuleringen af udbudsmaterialets krav om at fremsende oplysninger, erklæringer og dokumentation, f.eks. vedrørende beskrivelse af de tilbudte ydelser, er FMI ikke afskåret fra at indhente supplerende oplysninger m.v. efter udbudslovens § 159, stk. 5, i henhold til § 159, stk. 6. - Spørgsmål vedrørende /anmodningen om deltagelse (prækvalifikation) skal indsendes via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmålene vil blive anonymiseret og svarene uploadet til det elektroniske udbudssystem. - Spørgsmål, der modtages senest inden for fristen for supplerende oplysninger angivet i udbudsbekendtgørelsen, vil blive besvaret af FMI senest 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Spørgsmål modtaget senere end fristen for supplerende oplysninger angivet i udbudsbekendtgørelsen vil også blive besvaret, medmindre spørgsmålets karakter gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for FMI at meddele svaret senest 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Spørgsmål, der modtages senere end 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen, kan ikke forventes besvaret. - Før tildeling af aftalen kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele aftalen, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. - Rammeaftalens anslåede værdi er 17 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 37 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket. - For så vidt angår udvælgelse af ansøgere skal det præciseres, at FMI vil udvælge tre ansøgere for hver delaftale efter kriterierne anført i afsnittet vedrørende udvælgelse, medmindre der ikke modtages mere end tre egnede/konditionsmæssige ansøgninger for hver delaftale.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket en tilbudsgiver kan indgive tilbud
:
2
Betingelser for kontrakten
:
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket der kan tildeles kontrakter til én tilbudsgiver
:
2
2.1.6.
Grunde til udelukkelse
:
Korruption
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde
:
Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Betaling af skatter og afgifter
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Formstøbte ørepropper
Beskrivelse
:
Hørebeskyttelsen skal understøtte den generelle opgaveløsning i FSV med det primære formål at kunne dæmpe den omkringværende støj, således at høreskader undgås. Hørebeskyttelsen skal kunne anvendes af soldater i alle værn, BRS og civilt personel i FSV; under uddannelse, under operativ indsættelse og i vedligeholdelsesarbejder, i alle typer opgaver. Der skal være optimal mulighed for at kunne lytte til verbal kommunikation (situational awareness), når hørebeskyttelsen er anlagt. - Varianter i denne delaftale: • Formstøbte ørepropper, passive • Formstøbte ørepropper, aktive
Intern identifikator
:
1
5.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Varer
Primær klassificering
(
cpv
):
35113400
Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning
Yderligere klassificering
(
cpv
):
18140000
Tilbehør til arbejdsbeklædning,
90742100
Støjbekæmpelse,
90742200
Beskyttelse mod støjgener
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Produkterne i denne delaftale skal leveres på Forsvarets og Rigspolitiets lokationer i Danmark.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
2 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
4 500 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser
:
Identifikator for den foregående bekendtgørelse
:
629754-2021
Yderligere oplysninger
:
Delaftalens anslåede værdi er 2.000.000 DKK, mens delaftalens maksimale værdi er 4.500.000 DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. - Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Kriterier for udvælgelse blandt de egnede ansøgere.
Beskrivelse
:
I ESPD’et skal angives en liste over de betydeligste sammenlignelige leverancer (referencer), jf. beskrivelsen af indholdet af udbuddet og delaftalen , udført før udløbet af ansøgningsfristen. - Listen bør indeholde en kort beskrivelse af hver leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en tydelig angivelse af, hvilke konkrete dele af leverancerne der ligner den anskaffelse, der er beskrevet under beskrivelsen af udbuddet og delaftalen, i forhold til den/de delaftaler, som der ansøges om prækvalifikation på. Beskrivelsen bør også indeholde en beskrivelse af ansøgers deltagelse/rolle i forbindelse med udførelsen af leverancerne. Beskrivelsen bør indeholde oplysninger om dato for leverancerne, leverancernes størrelse/mængde/omfang og værdi samt modtagerne af leverancerne (konkrete navne/lande foretrækkes, men er ikke nødvendige; hvis der ikke anføres lande-specifikke oplysninger, bedes ansøger angive så mange generiske oplysninger som muligt om leverancen). - Ved angivelse af dato for leverancerne bedes ansøger anføre dato for leverancernes start- og sluttidspunkt. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi den pågældende leverance er udført løbende i henhold til en rammeaftale, aftale på licenser og lignende, bør det anføres i beskrivelsen af leverancen, hvordan datoen er angivet. - Kun de leverancer (referencer), der er udført på tidspunktet for ansøgningsfristens udløb, vil indgå i vurderingen af, hvilken ansøger der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer, jf. beskrivelsen af udbuddet og delaftalen. Hvis den pågældende leverance udføres løbende, er det kun den del af leverancen, der er afsluttet ved ansøgningsfristens udløb, der indgår i vurderingen af leverancen (referencen). Hvis en del af leverancen ikke er afsluttet ved ansøgningsfristens udløb, vil denne del derfor ikke indgå i vurderingen af leverancen (referencen). Det er derfor vigtigt, at ansøger tydeligt angiver, hvilken del (f.eks. i forhold til størrelse, værdi, mængde eller omfang osv.) af en løbende leverance (reference), der er udført forud for ansøgningsfristen. - Udvælgelsen af ansøgere sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer i forhold til den aftale/de anskaffelser, der er beskrevet under beskrivelsen af udbuddet og delaftalen. I relevansvurderingen vil der blive lagt vægt på arten af de tidligere leverancer. Vurderingen vil blive baseret referencelisten i ESPD’et, jf. ovenfor. Det bemærkes, at såfremt de fremsendte oplysninger er uklare eller uforståelige, kan dette blive tillagt negativ betydning ved vurderingen i udvælgelsesprocessen. - FMI vil ved udvælgelsen særligt lægge vægt på følgende: - referencernes sammenlignelighed forhold til den aftale/de anskaffelser, der er beskrevet under beskrivelsen af udbuddet og delaftalen. - modtagerne i referencernes sammenlignelighed med Forsvaret. - referencens alder, idet det tillægges positiv vægt jo nyere referencer er. - Ansøger behøver ikke indsende yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet (dvs. de oplysninger, der fremgår af ESPD, anses for tilstrækkelige). FMI forbeholder sig imidlertid ret til at kontakte ansøger og/eller modtagerne af leverancerne for at verificere oplysningerne, herunder de deri anførte datoer for udførelse af leverancerne.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
:
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de oprindelige tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Vægtning (procentdel, præcis)
:
50
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Leveringstid
Vægtning (procentdel, præcis)
:
30
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på
:
dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
19/04/2024
23:55:00 (UTC+2)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
:
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at indgive tilbud
:
30/04/2024
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse
:
23/04/2024
13:00:00 (UTC+2)
Betingelser for kontrakten
:
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Aftalen indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå; der henvises til aftalegrundlaget for yderligere oplysninger. Ved udbud af aftalen er risikoprofilen fastsat til følgende opfølgningstiltag (risikoniveau): C.
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
nej
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Finansiel ordning
:
Betaling skal ske senest 30 dage efter, at leverandøren har fremsendt fyldestgørende faktura til FMI/Rigspolitiet. De nærmere betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Oplysninger om undersøgelsesfrister
:
I henhold til klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: En ansøgers klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. § 7, stk. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. Øvrige klager skal ifølge § 7, stk. 2, indgives til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en aftale baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. udbudslovens § 2, stk. 2, eller § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre aftalen, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere
:
1
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser. - Yderligere er Rigspolitiet berettiget til at benytte aftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Organisation, der behandler tilbud
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0002
Titel
:
Kophøreværn og ørepropper
Beskrivelse
:
Hørebeskyttelsen skal understøtte den generelle opgaveløsning i FSV med det primære formål at kunne dæmpe den omkringværende støj, således at høreskader undgås. Hørebeskyttelsen skal kunne anvendes af soldater i alle værn, BRS og civilt personel i FSV; under uddannelse, under operativ indsættelse og i vedligeholdelsesarbejder, i alle typer opgaver. Der skal være optimal mulighed for at kunne lytte til verbal kommunikation (situational awareness), når hørebeskyttelsen er anlagt. - Varianter i denne delaftale: • Kophøreværn, passive • Kophøreværn, aktive • Ørepropper, uden filter • Ørepropper, med filter
Intern identifikator
:
2
5.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Varer
Primær klassificering
(
cpv
):
35113400
Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning
Yderligere klassificering
(
cpv
):
18140000
Tilbehør til arbejdsbeklædning,
90742100
Støjbekæmpelse,
90742200
Beskyttelse mod støjgener
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Produkterne bestilt fra FMI skal leveres i Skrydstrup. Produkter bestilt af Rigspolitiet skal leveres på Rigspolitiets lokationer i Danmark.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
15 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
32 500 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser
:
Identifikator for den foregående bekendtgørelse
:
629754-2021
Yderligere oplysninger
:
Delaftalens anslåede værdi er 15.000.000 DKK, mens delaftalens maksimale værdi er 32.500.000 DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. - Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Kriterier for udvælgelse blandt de egnede ansøgere.
Beskrivelse
:
I ESPD’et skal angives en liste over de betydeligste sammenlignelige leverancer (referencer), jf. beskrivelsen af indholdet af udbuddet og delaftalen , udført før udløbet af ansøgningsfristen. - Listen bør indeholde en kort beskrivelse af hver leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en tydelig angivelse af, hvilke konkrete dele af leverancerne der ligner den anskaffelse, der er beskrevet under beskrivelsen af udbuddet og delaftalen, i forhold til den/de delaftaler, som der ansøges om prækvalifikation på. Beskrivelsen bør også indeholde en beskrivelse af ansøgers deltagelse/rolle i forbindelse med udførelsen af leverancerne. Beskrivelsen bør indeholde oplysninger om dato for leverancerne, leverancernes størrelse/mængde/omfang og værdi samt modtagerne af leverancerne (konkrete navne/lande foretrækkes, men er ikke nødvendige; hvis der ikke anføres lande-specifikke oplysninger, bedes ansøger angive så mange generiske oplysninger som muligt om leverancen). - Ved angivelse af dato for leverancerne bedes ansøger anføre dato for leverancernes start- og sluttidspunkt. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi den pågældende leverance er udført løbende i henhold til en rammeaftale, aftale på licenser og lignende, bør det anføres i beskrivelsen af leverancen, hvordan datoen er angivet. - Kun de leverancer (referencer), der er udført på tidspunktet for ansøgningsfristens udløb, vil indgå i vurderingen af, hvilken ansøger der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer, jf. beskrivelsen af udbuddet og delaftalen. Hvis den pågældende leverance udføres løbende, er det kun den del af leverancen, der er afsluttet ved ansøgningsfristens udløb, der indgår i vurderingen af leverancen (referencen). Hvis en del af leverancen ikke er afsluttet ved ansøgningsfristens udløb, vil denne del derfor ikke indgå i vurderingen af leverancen (referencen). Det er derfor vigtigt, at ansøger tydeligt angiver, hvilken del (f.eks. i forhold til størrelse, værdi, mængde eller omfang osv.) af en løbende leverance (reference), der er udført forud for ansøgningsfristen. - Udvælgelsen af ansøgere sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer i forhold til den aftale/de anskaffelser, der er beskrevet under beskrivelsen af udbuddet og delaftalen. I relevansvurderingen vil der blive lagt vægt på arten af de tidligere leverancer. Vurderingen vil blive baseret referencelisten i ESPD’et, jf. ovenfor. Det bemærkes, at såfremt de fremsendte oplysninger er uklare eller uforståelige, kan dette blive tillagt negativ betydning ved vurderingen i udvælgelsesprocessen. - FMI vil ved udvælgelsen særligt lægge vægt på følgende: - referencernes sammenlignelighed forhold til den aftale/de anskaffelser, der er beskrevet under beskrivelsen af udbuddet og delaftalen. - modtagerne i referencernes sammenlignelighed med Forsvaret. - referencens alder, idet det tillægges positiv vægt jo nyere referencer er. - Ansøger behøver ikke indsende yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet (dvs. de oplysninger, der fremgår af ESPD, anses for tilstrækkelige). FMI forbeholder sig imidlertid ret til at kontakte ansøger og/eller modtagerne af leverancerne for at verificere oplysningerne, herunder de deri anførte datoer for udførelse af leverancerne.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
:
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de oprindelige tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Vægtning (procentdel, præcis)
:
40
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Brugervenlighed
Vægtning (procentdel, præcis)
:
40
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på
:
dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
19/04/2024
23:55:00 (UTC+2)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
:
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at indgive tilbud
:
30/04/2024
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse
:
23/04/2024
13:00:00 (UTC+2)
Betingelser for kontrakten
:
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Aftalen indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå; der henvises til aftalegrundlaget for yderligere oplysninger. Ved udbud af aftalen er risikoprofilen fastsat til følgende opfølgningstiltag (risikoniveau): C.
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
nej
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Finansiel ordning
:
Betaling skal ske senest 30 dage efter, at leverandøren har fremsendt fyldestgørende faktura til FMI/Rigspolitiet. De nærmere betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Oplysninger om undersøgelsesfrister
:
I henhold til klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: En ansøgers klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. § 7, stk. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. Øvrige klager skal ifølge § 7, stk. 2, indgives til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en aftale baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. udbudslovens § 2, stk. 2, eller § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre aftalen, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere
:
1
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser. - Endvidere er Rigspolitiet berettiget til at benytte aftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Organisation, der behandler tilbud
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer
:
ORG-16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Charlotte Glavind
Telefon
:
41710779
Denne organisations roller
:
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen
:
fe5e1e13-93f0-4e91-b45d-74df8d613550
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
21/03/2024
11:00:10 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender)
:
21/03/2024
11:04:52 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på
:
dansk