Fakta om udbudet
Udbyder
Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 09-09-2016
Time: 12:00
Læses:
Dato: 04-10-2016
Time: 12:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 09-09-2016
Time: 12:01
Læses:
Dato: 04-10-2016
Time: 12:01
Yderligere oplysninger
Tilbudsfristen flyttes som følge af ændringer i prisstrukturen for depotløsninger i Bilag 4A. Der foretages som følge heraf flere mindre ændringer i andre bilag. Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/asp5/tender/oes_0402_20160606.nsf/dspleafs/dawelcome?OpenDocument&menu=MenuAdjustGuidances
Kontorartikelaftalen
Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
10213231
Landgreven 4, Postboks 2193
København K
1017
Danmark
Kontaktperson: Helene Hansen
Telefon: +45 33928000
E-mail: kontorartikler@modst.dk
Fax: +45 33928896
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.modst.dk
Internetadresse for køberprofilen: http://statensindkob.dk/
Del II: Genstand
Kontorartikelaftalen.
Moderniseringsstyrelsen udbyder rammeaftalen vedr. kontorartikler og tilknyttede serviceydelser på vegne af hele staten. Ydelsens nærmere indhold fremgår af pkt. II.2.4)
Statslige institutioner bliver ved rammeaftalens ikrafttræden forpligtet til at anvende rammeaftalen. Undtagelser fra forpligtelsen fremgår af udbudsmaterialet.
En række selvejende institutioner mv., hvis bevilling er optaget på finansloven, er oprindelige parter i rammeaftalen og kan derfor gøre brug af rammeaftalen. De omfattede selvejende institutioner mv. er angivet i rammeaftalens bilag 3A.
Endelig er Danmarks Nationalbank, Folketinget, Dansk Institut for Internationale studier, Institut for Menneskerettigheder, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre ligeledes oprindelige parter i rammeaftalen og kan derfor gøre brug af rammeaftalen.
Nærmere oplysninger om partsstatus fremgår af udbudsmaterialet.
DK0-Danmark.
Rammeaftalen omfatter levering og distribution af kontorartikler og tilknyttede serviceydelser indenfor følgende områder:
— Arkivering, herunder arkivæsker, brevordnere, ringbind mv.
— Blokke og protokoller mv.
— Hæftemaskiner, hulleapparater, mindre kontorudstyr med tilbehør mv.
— Papirkalendere mv.
— Kontortilbehør, herunder papirkurve, pennebægre mv.
— Konvolutter og emballager til forsendelser mv.
— Lim og tape mv.
— Makulatorer, regnemaskiner, diktermaskiner, herunder batterier m.v.
— Mærkning og etikettering, herunder tekst/labelmaskiner og etiketprintere m/tilbehør, bord- og navneskilte, etiketter mv.
— Præsentationsmaterialer, herunder lim- og spiralindbindingsmaskiner og tilbehør, indstiksringbind, flipovere mv.
— Skriveredskaber og korrektionsmaterialer mv.
— Standard whiteboardtavler og tilbehør mv.
— Stempler og stempelpuder mv.
— Serviceydelser relateret til ovenstående.
Leverandøren skal kunne levere kontorartiklerne i en Depotløsning. Depotløsning indbefatter enten vedligehold af depot eller vedligehold og drift af depot jf. udbudsmaterialets Bilag 1C, 13, 13A og 13B.
Ovennævnte udgør alene en overordnet beskrivelse af ydelsen. Ydelsens nærmere indhold fremgår af udbudsmaterialet.
Tildeling af ordrer baseret på rammeaftalen vil ske på baggrund af de vilkår, der er fastsat i rammeaftalen, uden at der iværksættes en fornyet konkurrence (køb direkte på rammeaftalen).
Levering skal ske til den enkelte institution efter anvisning fra kunden. Levering af varer til lokationer uden for Danmark samt levering til Grønland og Færøerne sker FOB dansk havn/DAT dansk lufthavn efter Kundens ønske. Leverancer til lokationer uden for Danmark samt til Grønland og Færøerne består udelukkende af varer, og ikke serviceydelser i øvrigt.
Leverandøren skal kunne levere de dokumenter, der kræves for at understøtte statens fælles indkøbs- og faktureringssystem (IndFak/IndFak2). Processer, format- og kvalitetskrav samt de værktøjer, der stilles til Leverandørens rådighed, er beskrevet i rammeaftalens bilag 8. Det skal som udgangspunkt være muligt at bestille via Leverandørens hjemmeside, pr. telefon og e-mail.
De elektroniske varekataloger skal løbende opdateres efter de i rammeaftalens bilag 8 nærmere angivne retningslinjer.
Der stilles krav om, at leverandøren indrapporterer data til Moderniseringsstyrelsen, der detaljeret viser det faktiske salg på rammeaftalen. Kravet vil bortfalde i det omfang, at Moderniseringsstyrelsens systemer og Leverandørens fakturering understøtter en mere effektiv opfølgning på rammeaftalens anvendelse via analyse af e-fakturaer. Nærmere specifikationer for datakrav og format fremgår af rammeaftalens bilag 5 og 5A.
Ydelsens nærmere indhold og historiske forbrugsmønstre fremgår af hhv. rammeaftalens bilag 1B og udbudsbetingelserne.
Kontrakten kan forlænges 2 gange af 12 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der stilles ikke krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre.
Tilbudsgiver skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
1) Tilbudsgivers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår tilbudsgiveren blev etableret eller startede sin virksomhed. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver. Oplysningerne om tilbudsgivers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument, Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Finansielle nøgletal. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom, samt vejledningstekst i Ethics.
2) Tilbudsgivers samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår tilbudsgiveren blev etableret eller startede sin virksomhed. Oplysningerne skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument, Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Samlet årsomsætning. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Ad 1) og 2) Ved »det seneste disponible regnskabsår« forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit C: oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet, jf. i øvrigt punkt. VI.3) Yderligere oplysninger nedenfor. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
1) Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på minimum 8 % i det seneste disponible regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Ved en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Ordregiver beregner soliditetsgraden ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Finansielle nøgletal. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
2) Som mindstekrav kræves endvidere en samlet årlig omsætning på mindst 50 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ved en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ordregiver beregner omsætningen ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B: Økonomiske og Finansiel formåen — Samlet årsomsætning. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
Dokumentation:
Før ordregivers beslutning om tildeling af rammeaftalen, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151 og § 152. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Som dokumentation for, at de ovennævnte mindstekrav til soliditetsgrad og omsætning er opfyldt, skal den pågældende tilbudsgiver indenfor en nærmere angivet frist, dog ikke under 18 kalenderdage fra modtagelsen af forespørgslen fremlægge en erklæring om, at de i ESPD anførte oplysninger i Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Samlet årsomsætning og Finansielle nøgletal er korrekte.
Tilbudsgiver er ikke forpligtet til at fremlægge dokumentation, når ordregiver kan skaffe de relevante regnskabsmæssige oplysninger direkte gennem adgang til en national database, jf. udbudslovens § 151, stk. 5. Dette forudsætter dog, at tilbudsgiver i ESPD, Del IV og Del V har oplyst, hvilken database ordregiver kan opnå kendskab til de nødvendige oplysninger eller relevant dokumentation, jf. udbudslovens § 148, stk. 2, nr. 3.
Rammeaftalen regulerer i relevant omfang leverandørens udvisning af samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact og som formuleret i OECD's Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.
Rammeaftalen indeholder desuden krav i henhold til ILO-konvention 94 jf. cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med rammeaftalens opfyldelse, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau som krævet af den enkelte kunde, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014. Politiets og Forsvarets sikkerhedsmyndighed foretager en sikkerhedsundersøgelse med henblik på den enkelte kundes godkendelse. Leverandøren skal opretholde den kapacitet af sikkerhedsgodkendte medarbejdere, der er krævet af den enkelte kunde.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen forventes udbudt igen i forbindelse med rammekontraktens udløb i enten 2018, 2019 eller 2020 afhængigt af om rammekontrakten forlænges.
Udbudsmaterialet er frit tilgængeligt på https://www.ethics.dk/asp5/tender/oes_0402_20160606.nsf/dspleafs/dawelcome?OpenDocument&menu=MenuAdjustGuidances, jf. pkt. I.3).
Afgivelse af tilbud kan kun ske elektronisk påhttps://www.ethics.dk/asp5/tender/oes_0402_20160606.nsf/dspleafs/dawelcome?OpenDocument&menu=MenuAdjustGuidances, jf. pkt. I.3).
Virksomheden kan via Ethics få tildelt brugernavn og adgangskode til brug for afgivelse af tilbud. Virksomheden skal have installeret Adobe Reader (version 11.0.7 eller nyere version) eller Adobe Acrobat (version 6.0 eller nyere version) for at kunne afgive tilbud.
Der afholdes orienteringsmøde vedrørende udbuddet, herunder udfyldelsen af ESPD, d. 18/08/2016 kl. 10.00 hos Moderniseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1071 København K. Se nærmere oplysninger i udbudsbetingelserne.
Tilbudsgiveren skal udfylde og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-2 nævnte forhold: Der er tale om foreløbigt bevis for:
1) at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, jf. nærmere nedenfor, og
2) at tilbudsgiveren opfylder de mindstekrav til egnethed (økonomisk og finansiel kapacitet), der er fastsat ovenfor i punkt III.1.2).
Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil herudover udelukke tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis de er omfattet af en udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller nr. 6. Tilbudsgiver skal anføre oplysningerne herom i det fælles europæiske udbudsdokument, del III, afsnit A, B og C.
Før ordregivers beslutning om tildeling af rammeaftalen, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægge dokumentation som anført i udbudslovens § 153 for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de ovenfor anførte udelukkelsesgrunde. Der henvises til udbudsbetingelsernes punkt 8.5. For tilbudsgivere, der er hjemhørende i udlandet og/eller har udenlandske statsborgere i sine ledelsesorganer henvises til udbudsbetingelserne.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) vedr. pkt. III.1.2), skal tilbudsgiver fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiveren faktisk råder over denne formåen jf. Udbudslovens § 144, stk.2. Skabelon for støtteerklæring kan hentes i Ethics.
I relation til punkt III.1) bemærkes, at såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium), skal rammeaftalen underskrives af samtlige deltagere i sammenslutningen.
Baggrunden for ikke at opdele kontrakten i delkontrakter er økonomiske hensyn, idet det vurderes, at der kan opnås væsentlig bedre priser ved ikke at opdele rammeaftalen.
Forud for denne udbudsforretning er der gennemført en markedsdialog. Relevant materiale herfra findes på ordregivers hjemmeside: http://www.statensindkob.dk/
Ordregiver kræver, at tilbudsgiver og den juridiske enhed, som tilbudsgiveren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Ordregivers skriftlige svar på modtagne skriftlige spørgsmål fra interesserede tilbudsgivere vil blive offentliggjort på den særlige hjemmeside, jf. pkt. 1.3). Interesserede deltagere opfordres til løbende at holde sig orienteret. Frist for spørgsmål og besvarelse heraf fremgår af udbudsbetingelserne.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk