Fakta om udbudet
Udbyder
Folkekirkens It
Vindere
Udbud af lønsystem som en service
(15.03.2017)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup
Udbud af lønsystem som en service
Folkekirkens It
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Rådhusstræde 2
København K
1466
Danmark
Kontaktperson: Ilka Bödewadt Lauritzen
E-mail: ibl@ramboll.com
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.km.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/278774
Del II: Genstand
Udbud af lønsystem som en service.
Lønsystemet skal leveres på servicevilkår, hvor Leverandøren har det totale drifts- og vedligeholdelsesansvar. Udbudsforretningen gennemføres som et udbud med forhandling. Udbudsformen indebærer, at tilbudsgiverne afgiver forhandlingstilbud, deltager i individuelle
forhandlingsmøder og afgiver endelige tilbud.
Hos Leverandøren.
Folkekirken anvender i dag lønsystemet FLØS til beregning og anvisning af
løn til folkekirkens præster, kirkefunktionærer og administrative medarbejdere i folkekirkens ca. 2 000 institutioner, der i lønmæssig henseende fremstår som selvstændige juridiske enheder, dvs. ca. 2 000 arbejdsgivere med hvert sit CVR-nr. og dertil knyttede P-numre.
Lønsystemet håndterer relevante offentlige overenskomster, herunder forudløn til tjenestemandsansatte og bagudløn til overenskomstansatte samt efterregulering foruden at det understøtter den folkekirkelige struktur og organisation.
Lønopgaven er organiseret i 2 løncentre.
Det ene — Stifternes løncenter for menighedsråd — fungerer som lønadministration for cirka 1 900 menighedsråd, kirkegårde og provstiudvalg, som er ansættelsesmyndighed for kirkefunktionærerne. Løncentret har afdelinger i Haderslev, Ribe og Roskilde stifter.
Det andet — Fællesfondløncentret — fungerer som lønadministration i forhold til præster og øvrige medarbejdere, som er aflønnet af fællesfonden, der er folkekirkens fælles ”kasse. Løncentret har afdelinger i Fyens og Lolland-Falsters Stifter.
Månedligt udbetales der løn til ca. 28.000 medarbejdere. På grund af et stort antal løst tilknyttede medarbejdere og foredragsholdere, som også aflønnes gennem FLØS, aflønnes årligt op mod 40.000 forskellige personer.
Leverandørens ydelser omfatter:
Levering af lønsystem som en service, herunder løbende lønrelaterede ydelser og support samt etablering af et supplerende Arbejdsgivermodul (option) og Lønmodtagermodul (option)samt Uddannelse (option), der understøtter det lønadministrative arbejde, løbende forvaltning samt videreudvikling af den leverede lønsystemservice, herunder optimering og levering af relevante nye funktioner samt tilknyttede ydelser.
Udbuddet omfatter en kontrakt, der indeholder elementer af såvel en offentlig kontrakt som en rammeaftale, idet kontrakten både omfatter leverandørens pligt til at levere lønsystemservices, vedligeholdelse, drift m.v. ud fra det ovenfor angivne, ligesom der vil indgå et element af rammeaftale i forbindelse med ordregivers muligheder for som tilkøb i
kontraktperioden at bestille konsulentydelser, herunder udviklingsarbejder relateret til den leverede service samt integrationer til f.eks. eksterne systemer og datakilder.
Kontrakten kan forlænges med 1 x 24 måneder og 1 x 12 måneder.
Ved en eventuel begrænsning af antallet af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ordregiver ved udvælgelsen lægge vægt på de tekniske og finansielle oplysninger, som beskrevet under pkt. III, idet følgende indgår i vurderingen:
1) De bedste og mest relevante referencer, vurderet på grundlag af de i ESPD-dokumentet angivne referencer og
2) Den bedste økonomiske kapacitet, vurderet på baggrund af ansøgers omsætning og soliditetsgrad, som angivet i ESPD-dokumentet.
I vurderingen vægter 1) mere end 2).
Der er følgende optioner, der skal afgives tilbud på, og som kan udløses i
kontraktens løbetid:
Forlængelse af kontrakten i 1 * 24 måneder og 1 * 12 måneder, jf. pkt. II.2.7).
Kontrakten omfatter option på levering af et Arbejdsgivermodul som en service til oprettelse og ændring af ansættelsesforhold og til inddatering af variable løndele, jf. nærmere Kontraktens bilag 1A.
Kontrakten omfatter option på levering af et Lønmodtagermodul som en service til inddatering af timer, kørsel samt ferie- og fravær, jf. nærmere Kontraktens bilag 1A.
Kontrakten omfatter option på levering af Uddannelse af ansatte i løncentrene, jf. nærmere Kontraktens bilag 1A.
I henhold til Udbudslovens § 49, stk. 2 om opdeling i delkontrakter (opdel eller-
forklar-princippet) er det ordregivernes vurdering, at anskaffelsen ikke
med fordel kan opdeles, idet der er tale om udbud af en Kontrakt på servicevilkår med sammenhængende ydelser, som er vurderet til hverken it-strategisk eller teknisk at være egnet til at opdele i delaftaler.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet »ESPD-dokumentet«), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
A. Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 2 og stk. 3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om deltagelse i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger, hvidvaskning, børnearbejde, ubetalt forfalden gæld mv.), og
B. Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 136, nr. 1-3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om interessekonflikter, konkurrencefordrejning, groft urigtige oplysninger mv.), og
C. Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (vedrører konkurs,insolvens- eller likvidationsbehandling, rekonstruktion, indstillet erhvervsvirksomhed og lignende situationer), og
D. Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3 (vedrører om ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet), og
E. Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 (vedrører om ansøgeren eller tilbudsgiveren uretmæssigt har forsøgt at påvirke ordregiverens beslutningsproces,hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren har fået fortrolige oplysninger, der kan give dem uretmæssige fordele I forbindelse med udbudsproceduren, eller såfremt ansøgeren eller tilbudsgiveren groft uagtsomt har givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, vurdering af minimumskravene til egnethed, udvælgelse eller tildeling af kontrakt)
Ordregiver kan ikke tage erklæringer i betragtning, som er afgivet på anden vis end via ESPD-dokumentet.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Ansøger skal som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet »ESPD-dokumentet«), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
1. Ansøgers samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed).
2. Ansøgers soliditetsgrad i de 3 seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver.
Ordregiver kan ikke tage erklæringer i betragtning, som er afgivet på anden vis end via ESPD-dokumentet.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. enheder indenfor samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Ved tilbud fra konsortier og tilbud med underleverandører: Der vil ved vurderingen af den samlede omsætning og soliditetsgraden ikke ske en sammenlægning af konsortiedeltagernes eller hovedleverandøren/underleverandørens økonomiske nøgletal med henblik på at beregne en gennemsnitlig omsætning eller soliditetsgrad for konsortiet eller hovedleverandøren / underleverandøren i sin helhed.
Vurderingen af den økonomiske og finansielle formåen for et konsortium eller for en hovedleverandør med underleverandør(er) vil derimod ske på basis af dels en vurdering af de enkelte deltageres forhold, dels en samlet overordnet vurdering af konsortiets eller hovedleverandøren/underleverandørens økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle
formåen, skal ansøger og de pågældende enheder hæfte solidarisk
for kontraktens gennemførelse, jf. Udbudslovens § 144, stk. 6.
Ansøger skal som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet »ESPD-dokumentet«), hvori ansøger skal afgive følgende:
1. Forelæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år. Ordregiver ser gerne, at ansøger for hver beskrivelse af tilsvarende tjenesteydelser redegør for kundenavn (modtagere), beløb og tidspunkt (datoer) samt referenceopgavens relevans og sammenlignelighed i forhold til den udbudte kontraktgenstand (beskrivelse), jf. pkt. II.1.5) og II.2.1).
Der gøres særligt opmærksom på, at ansøger ved udfyldelsen af sine referencer i ESPD-dokumentet i feltet »beskrivelse« skal sørge for, at beskrivelserne af de enkelte referencer er fyldige og fyldestgørende, således at ordregiver kan vurdere referencerne i forhold til, hvorvidt og i hvilket omfang de er udtryk for tilsvarende tjenesteydelser.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af tjenesteydelserne, skal de pågældende konkrete dele af tjenesteydelserne udføres af den enhed, som ansøgeren baserer sin ansøgning på, jf. udbudslovens § 144, stk. 3.
Ordregiver kan ikke tage referencer i betragtning, som er afgivet på anden vis end via ESPD-dokumentet.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte referencer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte referencer.
Det vil være et kontraktmæssigt krav, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Øvrige kontraktudførelsesvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Kontrakten vil blive genudbudt ved kontraktophør.
1) Udbudsforretningen gennemføres som et udbud med forhandling. Forud for Forhandlingsfasen gennemføres en prækvalifikation. Det er alene de ansøgere, der er blevet prækvalificeret, der har mulighed for at afgive foreløbigt tilbud og deltage i forhandlingsfasen.
Virksomheder, der ønsker at deltage i udbudsprocessen og forhandlingen, skal først skal anmode om prækvalifikation. Anmodning om prækvalifikation skal udarbejdes på baggrund af de i del III.1.1), III.1.2) og III.1.3) angivne betingelser for deltagelse. Oplysningerne kan alene afgives ved udfyldelse af ESPD-dokumentet.
2) Hver ansøger kan alene indsende én anmodning om prækvalifikation.
3) Til punkt III.1: En ansøger vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i Udbudslovens §§ 135-136 og/eller de frivillige udelukkelsesgrunde i Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, nr. 3 eller nr. 6 finder anvendelse, medmindre Udbudsloven giver mulighed for at undlade at udelukke tilbudsgiveren (jf. herunder lovens § 138).
Til punkt III.1: Ordregiverne kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren anmode ansøger/tilbudsgiver om at fremlægge (endelig) dokumentation for de forhold, der er blevet erklæret i ESPD-dokumentet, jf. Udbudslovens § 151, stk. 2. Tilsvarende kan ordregiver anmode ansøger/tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation. I så fald skal den efterspurgte dokumentation fremsendes inden en kortere tidsfrist, der fastsættes af ordregiver. Manglende fremsendelse af efterspurgt dokumentation kan føre til udelukkelse af den pågældende ansøger/tilbudsgiver fra udbudsproceduren.
Følgende dokumentation vil blive krævet for opfyldelse af de obligatoriske de udelukkelsesgrunde i Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 3 og/eller de frivillige udelukkelsesgrunde i
Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2:
For danske virksomheder:
A. Serviceattest
B. Såfremt der er udenlandske medlemmer af bestyrelse, direktion og/eller
tilsynsråd i virksomheden, skal der — som supplement til serviceattesten -
indhentes en straffeattest for de pågældende personer, idet serviceattesten
alene dækker danske forhold.
For udenlandske virksomheder:
1. Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af
en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at ansøgeren
eller tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1.
2. Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende
land som bevis for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 nævnte tilfælde. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret.
Følgende dokumentation vil blive krævet i forhold til konsortier, såfremt det
er relevant: Erklæring om konsortiedannelse. Der er i udbudsmaterialet vedlagt erklæring, der kan anvendes som dokumentation.
Følgende dokumentation vil blive krævet i forhold til støtteerklæring fra underleverandører, jf. Udbudslovens § 144, stk. 2, i det omfang det er relevant:
— Støtteerklæring i forhold til økonomisk og finansiel formåen
— Støtteerklæring i forhold til teknisk og faglig formåen.
Der er i udbudsmaterialet vedlagt støtteerklæringer, der kan anvendes som dokumentation, såfremt det er relevant.
4) Sproget i nærværende udbudsforretning er dansk, jf. punkt V.2.4) Dette indebærer, at udbudsmaterialet er udarbejdet på dansk, og at drøftelserne på forhandlingsmøderne vil foregå på dansk. Tilsvarende skal tilbud afgives på dansk, dog således at teknisk dokumentation — men ikke brugervejledninger — kan være på engelsk.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.klfu.dk
Der gælder visse lovbestemte frister for indgivelse af klager til Klagenævnet for Udbud, jf. lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv.
En virksomheds klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret.
Klage over udbud, der ikke vedrører prækvalifikation, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100
Internetadresse:http://www.kfst.dk