Fakta om udbudet
Udbyder
Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen
Vindere
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser
(11.02.2017)
Axcess A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser
(11.02.2017)
Huawei Technologies ApS
Vestre Teglgade 9
2450 København SV
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser
(11.02.2017)
NetNordic Holding AS
Vollveien 2B
1366 Lysaker
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser
(11.02.2017)
Hewlett-Packard ApS
Engholm Parkvej 8
3450 Allerød
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser
(11.02.2017)
NetNordic Enterprise Communications A/S
Lyskær 1
2730 Herlev
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser
(11.02.2017)
NetNordic Denmark A/S
Lyskær 1
2730 Herlev
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser (netværkskomponentaftalen)
Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
10213231
Landgreven 4, Postboks 2193
København K
1017
Danmark
Kontaktperson: Christoffer Værgman Jeppesen
Telefon: +45 33928000
E-mail: netvaerkskomponenter@modst.dk
Fax: +45 33928896
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.modst.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale vedrørende netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser (netværkskomponentaftalen).
Moderniseringsstyrelsen udbyder Rammeaftale vedr. netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser på vegne af hele staten. Ydelsens nærmere indhold fremgår af pkt. II.2.4)
Statslige institutioner bliver ved Rammeaftalens ikrafttræden forpligtet til at anvende Rammeaftalen. Alle danske kommuner og regioner er oprindelige parter i Rammeaftalen med den virkning, at de kan gøre brug af Rammeaftalen.
En række selvejende institutioner mv., hvis bevilling er optaget på finansloven, er oprindelige parter i Rammeaftalen og kan derfor gøre brug af Rammeaftalen. De omfattede selvejende institutioner mv. er angivet i Rammeaftalens Bilag 3A.
Endelig er Danmarks Nationalbank, Folketinget, Dansk Institut for Internationale studier, Institut for Menneskerettigheder, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre ligeledes oprindelige parter i Rammeaftalen og kan derfor gøre brug af Rammeaftalen.
Nærmere oplysninger om partsstatus fremgår af udbudsmaterialet.
Rammeaftalen vedr. indkøb af netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser omfatter følgende ydelser:
— Switche
— Rugged switche
— Trådløse komponenter (access points og controllere)
— Firewalls
— Routere
— Software og softwareopdateringer til administration og overvågning af ovenstående netværkskomponenter
— Tilbehør og reservedele til ovenstående, herunder transmissionsmoduler, kabler, antenner, CPUer og strømforsyninger mv.
— Serviceydelser relateret til ovenstående (levering, service, garanti, support, samt konsulentydelser til installation, opsætning og konfiguration mv.)
Specifikationer fremgår af udbudsmaterialet. Ovennævnte udgør alene en overordnet beskrivelse af ydelsen.
Bestillinger og tildeling af Ordrer på Rammeaftalen vil ske på baggrund af de vilkår, der er fastsat i Rammeaftalen, enten ved direkte tildeling eller iværksættelse af en fornyet konkurrence (Miniudbud).
Levering skal ske til den enkelte institution efter anvisning fra Kunden. Levering af varer til kunder uden for Danmark samt levering til Grønland og Færøerne sker FOB dansk havn/DAT dansk lufthavn efter Kundens ønske. Såfremt serviceydelser skal leveres fysisk på Kundens lokation, skal levering ikke ske til kunder uden for Danmark eller til Grønland og Færøerne.
Der vil være krav om, at leverandøren indrapporterer data til Moderniseringsstyrelsen, der detaljeret viser det faktiske salg på Rammeaftalen. Kravet vil bortfalde i det omfang, at Moderniseringsstyrelsens systemer og Leverandørens fakturering understøtter en mere effektiv opfølgning på rammeaftalens anvendelse via analyse af e-fakturaer. Nærmere specifikationer for datakrav og format vil fremgår af Rammeaftalens Bilag 5 og 5A.
Ydelsens nærmere indhold og historiske forbrugsmønstre fremgår af udbudsmaterialet.
Kontrakten kan forlænges 2 gange af 12 måneder.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de varer og tilknyttede serviceydelser, som Rammeaftalen vedrører, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4). Se nærmere herom i udbudsbetingelsernes punkt 6.10. Ansøger kan anføre referencer i det fælles europæiske udbudsdokument Del IV, afsnit C — Teknisk og faglig formåen. I Del V kan ansøger anføre en henvisning til Del IV, afsnit C.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der stilles ikke krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
1) Ansøgers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem Ansøgerens samlede egenkapital og Ansøgerens samlede aktiver. Oplysningerne om Ansøgers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument, Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Finansielle nøgletal. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom, samt vejledningstekst i Ethics.
2) Ansøgers samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår Ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Oplysningerne skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument, Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Samlet årsomsætning. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Ad 1) og 2) Ved »det seneste disponible regnskabsår« forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for Ansøgerens regnskabsaflæggelse.
Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal:
1) Ansøger anføre dette i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet,
2) Den eller de andre enheder hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger og
3) Ansøger fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at Ansøgeren faktisk råder over denne formåen jf. Udbudslovens § 144, stk.2. Skabelon for støtteerklæring kan hentes i Ethics.
Ordregiver kræver, at Ansøger og den eller de juridiske enhed(er), som Ansøgeren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Såfremt Ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør. Hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
1) Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på minimum (8 %) i det seneste disponible regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Ved en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Ordregiver beregner soliditetsgraden ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Finansielle nøgletal. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
2) Som mindstekrav kræves endvidere en samlet årlig omsætning på mindst 40 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ved en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ordregiver beregner omsætningen ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B: Økonomiske og Finansiel formåen — Samlet årsomsætning. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
Dokumentation: Før ordregivers beslutning om tildeling af Rammeaftalen, skal den Tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele Rammeaftalen, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151 og § 152. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Som dokumentation for, at de ovennævnte mindstekrav til soliditetsgrad og omsætning er opfyldt, skal den pågældende Tilbudsgiver indenfor en nærmere angivet frist, dog ikke under 18 kalenderdage fra modtagelsen af forespørgslen fremlægge en erklæring om, at de i ESPD anførte oplysninger i Del IV, afsnit B: Økonomisk og Finansiel formåen — Samlet årsomsætning og Finansielle nøgletal er korrekte.
Tilbudsgiver er ikke forpligtet til at fremlægge denne dokumentation, såfremt Ordregiver kan skaffe de relevante regnskabsmæssige oplysninger direkte gennem adgang til en national database, jf. udbudslovens § 151, stk. 5. Dette forudsætter dog, at Ansøger i ESPD, Del IV og Del V har oplyst, hvilken database Ordregiver kan opnå kendskab til de nødvendige oplysninger eller relevant dokumentation, jf. udbudslovens § 148, stk. 2, nr. 3.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
En oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte varer og tilknyttede serviceydelser jf. punkt II.2.4) ovenfor, som Ansøger har udført i løbet af de seneste tre år, afhængigt af hvornår Ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiver ser gerne, at oversigten for hver leverance indeholder en kort beskrivelse af den udførte leverance, den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på Kunden (modtager).
Der kan maksimalt angives 5 referencer. Såfremt ansøgningen indeholder mere end 5 referencer, vil alene de første 5 referencer blive taget i betragtning.
Oplysningerne angives i det fælles europæiske udbudsdokument, Del IV, afsnit C: Teknisk og faglig formåen– For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal:
1) Ansøger anføre dette i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet,
2) Den eller de andre enheder hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger og
3) Ansøger fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at Ansøgeren faktisk råder over denne formåen, jf. Udbudslovens § 144, stk.2. Skabelon for støtteerklæring kan hentes i Ethics.
Såfremt Ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør. Hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Rammeaftalen regulerer i relevant omfang Leverandørens udvisning af samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact og som formuleret i OECD's Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.
Rammeaftalen indeholder desuden krav i henhold til ILO-konvention 94, jf. cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med Rammeaftalens opfyldelse, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau som krævet af den enkelte kunde, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014. Politiets og Forsvarets sikkerhedsmyndighed foretager en sikkerhedsundersøgelse med henblik på den enkelte kundes godkendelse. Leverandøren skal opretholde den kapacitet af sikkerhedsgodkendte medarbejdere, der er krævet af den enkelte kunde, jf. ovenfor.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen forventes udbudt igen i forbindelse med Rammeaftalens udløb i enten 2018, 2019 eller 2020 afhængigt af om Rammeaftalen forlænges, jf. punkt II.2.7).
Afgivelse af anmodning om prækvalifikation og efterfølgende tilbud kan kun ske elektronisk på Ethics, jf. pkt. I.3).
Virksomheden kan via Ethics få tildelt brugernavn og adgangskode til brug for afgivelse af anmodning om prækvalifikation. Virksomheden skal have installeret Adobe Reader (vers. 11.0.7 eller nyere vers.) eller Adobe Acrobat (vers. 6.0 eller nyere vers.).
Der afholdes orienteringsmøde vedrørende prækvalifikation, herunder udfyldelsen af ESPD, d. 8.8.2016 kl. 14:00 hos Moderniseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1017 København K. Se nærmere oplysninger i udbudsbetingelserne.
Ansøger skal udfylde og vedlægge ESPD'et som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold mv. Yderligere informationer herom fremgår af udbudsbetingelserne.
Ordregiveren skal udelukke en Ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Ansøgerener omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil herudover udelukke Ansøgere fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis de er omfattet af en udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, nr. 3, nr. 4 eller nr. 6. Ansøger skal anføre oplysningerne herom i ESPD'ets, del III, afsnit A, B og C.
I forhold til udelukkelsesgrunden anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4 bemærkes det, at for at undgå risiko for interessekonflikter eller en fordrejning af konkurrencen mellem de bydende, kan økonomiske aktører kun indgive én ansøgning, uanset hvordan de deltager i ansøgningen. Hvis en økonomisk aktør indgiver mere end en ansøgning, er der en afkræftelig plausibel indikation for, at de indgivne ansøgninger har påvirket hinanden og for at efterfølgende tilbud kan påvirke hinanden. Ovenstående afkræftelige plausible indikation og de heraf afledte retsvirkninger anses også at gælde for Ansøgers og dermed Tilbudsgivers underleverandørkæde til og med producenten af de i pkt. II.2.4) anførte switche (Underleverandørkæden vedr. switche), som nærmere specificeret i udbudsbetingelsernes punkt 6.8, hvortil der nærmere henvises. Ansøger skal angive alle økonomiske aktører i Underleverandørkæden vedr. switche. Der henvises herom til udbudsbetingelserne.
Før Ordregivers beslutning om tildeling af Rammeaftalen, skal Ordregiver kræve, at de Tilbudsgivere, som Ordregiver har til hensigt at tildele Rammeaftalen til, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, jf. udbudslovens § 159 stk. 2. Se nærmere herom i udbudsbetingelsernes pkt. 7.7.5.
I relation til pkt. III.1.2) og III.1.3) bemærkes, at såfremt Rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal Rammeaftalen underskrives af samtlige deltagere i sammenslutningen samt at disse deltagere hæfter solidarisk
Baggrunden for ikke at opdele rammeaftalen i delkontrakter er konkurrencemæssige og økonomiske hensyn, idet det vurderes, at potentielle tilbudsgivere vil finde det mindre attraktivt at byde og deraf risiko for at væsentlige markedsaktører undlader at byde. Endvidere vurderes der at kunne opnås bedre priser ved ikke at opdele rammeaftalen, idet der vurderes at kunne opnås betydelige storkunderabatter. Hertil kommer, at rammeaftalen udbydes som tre parallelle rammeaftaler.
I forbindelse med afgivelse af tilbud, kan tilbudsgivers standardmæssige tekniske specifikationer i Bilag 2 dog være på engelsk. Se nærmere i udbudsbetingelsernes pkt. 7.2.
Forud for denne udbudsforretning er der gennemført en markedsdialog. Relevant materiale herfra findes på ordregivers hjemmeside: http://www.statensindkob.dk/
Ordregivers skriftlige svar på modtagne skriftlige spørgsmål fra interesserede Ansøgere samt Tilbudsgivere vil blive offentliggjort på Ethics, jf. pkt. 1.3). Interesserede deltagere opfordres til løbende at holde sig orienteret. Frist for spørgsmål og besvarelse heraf fremgår af udbudsbetingelserne. Moderniseringsstyrelsen vil kun i begrænset omfang svare på spørgsmål fra 11/7 til 29/7.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte Ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en Rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en Rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte Ansøgere og Tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk