Fakta om udbudet
Udbyder
SKAT
Vindere
Rammeaftale om drift af dele af SKATs inddrivelsessystem under nedlukning
(20.10.2016)
KMD A/S
Lautrupparken 40
2750 Ballerup
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 27-07-2016
Time: 12:00
Læses:
Dato: 08-08-2016
Time: 12:00
Yderligere oplysninger
SKAT har den 1.7.2016 oploadet en skabelon (bilag 11.b) til besvarelse af et krav i det allerede offentliggjorte udbudsmateriale, og uagtet at dette anses for at have karakter af en supplering/præcisering, har SKAT valgt at give en ny tilbudsfrist.
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 08-08-2016
Time: 12:00
Læses:
Dato: 11-08-2016
Time: 15:00
Yderligere oplysninger
SKAT har, foranlediget af spørgsmål fra en økonomisk aktør, oploadet supplerende oplysninger til udbudsmaterialet den 5.8.2016, hvorfor tilbudsfristen udskydes.
Rammeaftale om drift af dele af SKATs inddrivelsessystem under nedlukning
SKAT
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
19 55 21 01
Østbanegade 123
København
2100
Danmark
Kontaktperson: Anine Bach Møller
Telefon: +45 72379546
E-mail: EFI-drift-udbud@skat.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.skat.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om drift af dele af SKATs inddrivelsessystem under nedlukning.
Udbuddet omfatter drift af SKATs eksisterende inddrivelsessystem, EFI, en ganske lille del af DMI (DMI services) og udvalgte egenudviklede komponenter. Det eksisterende inddrivelsessystem skal på sigt nedlukkes, og udbuddet omfatter herudover således også en række nedlukningsydelser. Herudover omfatter udbuddet også transition, platformsvedligeholdelse, support og konsulentydelser.
Udbuddet er nærmere beskrevet i punkt II.2.4).
I. Baggrund og formål:
På baggrund af en række analyser af SKATs eksisterende inddrivelsessystem, har Skatteministeriet besluttet, at det eksisterende inddrivelsessystem skal afvikles i en gradvis og kontrolleret proces.
Nærværende udbud omfatter drift af EFI, en ganske lille del af DMI (DMI services) og udvalgte egenudviklede komponenter.
Da SKATs eksisterende aftale med driftsleverandøren på den her udbudssatte del af driften udløber, iværksættes nærværende udbud.
Skatteministeriet har parallelt med afviklingen af det eksisterende inddrivelsessystem besluttet at påbegynde anskaffelsen af en ny it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet.
Nedlukningen af det eksisterende inddrivelsessystem har en sammenhæng til og en afhængighed af etableringen af den nye løsning.
Den gradvise udvikling af den nye it-løsning vil betyde, at SKAT i en periode skal anvende og drive to forskellige parallelle systemer til at understøtte inddrivelsen. Dette medfører, at Leverandøren skal bidrage til koordinering af den parallelle drift og udføre de driftsmæssige opgaver, der følger af dette. Endvidere kan det som følge af denne parallelle drift og afhængigheden mellem de to systemer blive nødvendigt at etablere nye miljøer, opskalere systemet med drift af redundante systemkopier, eller etablere nye integrationer mv.
Det eksisterende inddrivelsessystem kan først endeligt nedlukkes, når den nye it-løsning har overtaget inddrivelsen fuldt ud. Leverandøren skal dog, såfremt det er teknisk muligt bidrage til og initiere, at der løbende fjernes funktionalitet og/eller nedlukkes specifikke hardwarekomponenter, hele eller dele af miljøer, således at omfanget af driftsydelsen hele tiden alene omfatter drift af de nødvendige dele af Systemet.
SKAT ønsker — ud over det allerede ovenfor beskrevne — at indgå en rammeaftale om drift, support og diverse i udbudsmaterialet nærmere definerede driftsrelaterede supportydelser, som eksempelvis udtræk af informationer/data fra system og governance omkring idriftsættelser, almindelig platformsvedligeholdelse og mindre tilretninger/tilpasninger af driftsmiljøet/driftsplatformen.
II. Ydelser:
Rammeaftalen omfatter følgende hovedydelser:
Nedenfor er ydelserne alle beskrevet som ydelser i forhold til det samlede driftsmiljø. Udbudsmaterialet indeholder en nærmere beskrivelse af driftsmiljøets enkelte elementer, f.eks. driftsplatform og miljøer, f.eks. test-og udviklingsmiljøer. Driftsmiljøet er således anvendt som en samlet betegnelse.
A) Drift omfatter blandt andet drift, overvågning, skalering og vedligeholdelse af driftsmiljøet, samt etablering og drift af nye miljøer.
B) Support omfatter bl.a.:
Servicedesk for support af driftsmiljøet, incident, problem og change-management samt forebyggende vedligeholdelse af driftsmiljøet.
C) Transition omfatter blandt andet etablering af driftsmiljøet, samt migrering fra eksisterende leverandør tilkommende leverandør. Det nuværende inddrivelsessystem integrerer til andre SKAT-systemer, via ca. 350 webservices. Leverandørens skal etablere disse integrationer, tilkobles SKATs leverandørnetværk, samt integrere eget ITSM med SKATs ITSM-system.
D) Nedlukningsydelser består bl.a. i at idriftsætte tredjemands programmel, men hertil kommer en række analysebidrag, vidensindsamling, overvågning, ændring af integrationer, bistand til datamigrering til øvrige systemer eller arkivering af data, samt udarbejdelse og løbende opdatering af en nedlukningsplan og andre ydelser.
E) Tilknyttede konsulentydelser på timebasis, herunder assistance og bistand i forbindelse med projekter, bistand til risikovurdering af Systemet og konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse, tilpasning af løsninger og lignende, samt overdragelse af viden til SKAT og SKATs øvrige leverandører om Systemet og/eller forhold omkring Systemet, herunder til bistand i forbindelse med nedlukning af funktionalitet, der ikke længere skal videreføres.
Rammeaftalen kan forlænges med 2 gange af 6 måneder.
Option på forlængelse af Rammeaftalen med 2 gange af 6 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:
— Tilbudsgivers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
— Tilbudsgivers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal endvidere benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan tilbudsgiveren opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier for udvælgelse, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, jf. § 145, stk. 2. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 154.
Tilbudsgiver skal i den forbindelse fremlægges følgende dokumentation:
Virksomhedens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Baserer en virksomhed sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i givet fald fuldt ud godtgøre, at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Støtteerklæringen eller dokumentationen skal godtgøre, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som tilbudsgiver kan benytte. Der gøres særskilt opmærksom på, at det af støtteerklæringen skal fremgå, at de pågældende enheder hæfter solidarisk medtilbudsgiver/tilbudsgiver for kontraktens opfyldelse, jf. udbudslovens § 144, stk. 6.
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i det fælleseuropæiske udbudsdokument. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 100 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i det fælleseuropæiske udbudsdokument. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Tilbudsgiver skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 2 betydeligste tilsvarende ydelser, jf. punkt II.2.4) nr. 2, litra A og C, som tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 3 år, afhængigt af hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende:
i. En kort, klar beskrivelse af leverancen, herunder med klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.2.4) nr. 2, litra A og C anførte ydelsesområder, leverancen vedrørte
ii. Tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af leverancen
iii. Tidspunkt for leverancens udførelse
iv. Navn på modtager af leverancen
v. Leverancens kontraktsum.
Der kan maksimalt angives 2 referencer uanset om der er tale om tilbudsgiver er en enkelt virksomhed, om tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Baserer en virksomhed (tilbudsgiver) sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i givet fald fuldt ud godtgøre, at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Støtteerklæringen eller dokumentationen skal godtgøre, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som tilbudsgiver kan benytte.
Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog bemærkes, at ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte den af tilbudsgiver angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Som mindstekrav kræves, at tilbudsgiver mindst dokumenterer at have erfaring med:
A) Drift af et it-system som beskrevet i punkt II.2.4), nr. 2, litra A, der i størrelse og kompleksitet er sammenlignelig med det af udbuddet omfattet, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4).
C) Transition af et it-system beskrevet i punkt II.2.4), nr. 2, litra C, der i størrelse og kompleksitet er sammenlignelig med det af udbuddet omfattet, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4).
I rammeaftalen er der stillet krav i relation til samfundsansvar.
Rammeaftalen omfatter arbejdsklausuler og sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Der stilles i rammeaftalen desuden krav om overholdelse af persondatalovgivning. Det bemærkes, at visse data omfattet af rammeaftalen skal behandles under iagttagelse af »krigsreglen« i persondatalovens § 41, stk. 4, hvilket betyder, at visse data kun må behandles i Danmark. Da data omfattet af »krigsreglen« ikke vil kunne udskilles fra data, der ikke er omfattet af »krigsreglen« vil det i praksis betyde, at data ikke må behandles udenfor Danmark.
Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Rammeaftalen indeholder krav til opbevaring af regnskabsmateriale.
Der henvises i øvrigt til »tillæg til udbudsbekendtgørelsen«.
Del IV: Procedure
Tilbud åbnes på den i punkt I.1) nævnte adresse.
Det er ikke muligt at overvære åbningen af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde og vedlægge sin ansøgning det fælleseuropæiske udbudsdokument (ESPD) som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, nr. 6 og nr. 7. Tilbudsgiver skal anføre oplysningerne herom i et ESPD. Før ordregivers beslutning om tildeling af rammeaftalen, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf.§ 153. Det fremgår af punkt III.1.2) og III.1.3) hvilken dokumentation der kræves for tilbudsgivers juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger afgives i ESPD'en. Der henvises i øvrigt til »tillæg til udbudsbekendtgørelse«, der er tilgængelig på den i punkt I.3) anførte hjemmeside.
I relation til punkt II.1.5) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede maksimale kontraktsum for rammeaftalen fulde løbetid, inklusive prisen for optionen.
For oplysninger om spørgsmål og svar henvises til »udbudsbetingelserne«.
I relation til punkt II.2.7) bemærkes, at den anførte kontraktlængde er fra underskrivelse af rammeaftalen.
I relation til punkt IV.1.3) begrundes forlængelsesmuligheden yderligere med, at det savner teknisk og forretningsmæssig mening at genudbyde ydelserne under rammeaftalen på ny at såfremt den endelig nedlukning af systemet først kan ske senere end efter udløbet af de 4 år, men indenfor en kort tidsmæssig periode herefter, Dette beror bl.a. på, at såvel SKAT som en kommende leverandør ved et leverandørskifte vil skulle afholde en række »anlægsudgifter« i forbindelse med transition, bl.a. i forbindelse med etablering af platformen, oprettelse af miljøer, etablering af integrationer til andre systemer, idriftsættelse af applikation, opkobling til netværk mv. Disse udgifter vurderes uforholdsmæssigt store sammenholdt med den relative korte tidsmæssige udstrækning, som systemet eventuel skal drives. Hertil kommer, at SKAT vurderer, at et indgående kendskab til systemet, der er særdeles kompleks, er en forudsætning for kontrolleret nedlukning, hvor datatab undgås, og en opbygning af den nødvendige viden i en kort driftsperiode vil være uforholdsmæssigt omkostnings- og ressourcetungt for ny leverandør. Disse forhold bevirker tillige, at indtjeningsperioden for en ny leverandør vil være afkortet betydeligt. Forud for en forlængelse vil SKAT vurdere, om driften kan forventes afviklet inden udløbet af forlængelsesperioden.
Det bemærkes, at hver tilbudsgiver alene kan indgive 1 tilbud. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, f.eks. selv indgiveren tilbud, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der indgiver tilbud, skal tilbudsgiveren sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode tilbudsgivere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
For oplysninger om tilbudsfremsendelse, antal eksemplarer, mærkning mv., henvises til udbudsbetingelserne.
Ved aflevering inden for SKATs åbningstid udstedes kvittering for modtagelse. Åbningstider:
Mandag til torsdag kl. 8:30-16:00 og fredag kl. 8:30 til 15:30
SKAT forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Udbudsforretningen gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk