Fakta om udbudet
Udbyder
Aarhus Kommune, Børn og Unge, Digitalisering
Vindere
(06.10.2016)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup
Levering af skolesystem (læringsplatform) som servicebureauløsning
Aarhus Kommune, Børn og Unge, Digitalisering
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
55133018
Grøndalsvej 2
Viby J
8260
Danmark
Kontaktperson: Kirsten Kaag Mortensen
Telefon: +45 40328816
E-mail: kikm@aarhus.dk
NUTS-kode: DK042
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.aarhus.dk/da/omkommunen/organisation/Boern-og-Unge.aspx
Del II: Genstand
Levering af skolesystem (læringsplatform) som servicebureauløsning.
Kontrakten omfatter gennemførelse af et projekt til opsætning og implementering af et skolesystem
(læringsplatform) som servicebureauløsning baseret på en standardløsning i den kommende leverandørs
driftsmiljø.
Kontrakten omfatter endvidere efterfølgende drift, vedligeholdelse, videreudvikling og support af systemet. Systemet, dets enkelte dele og den tilhørende dokumentation skal besidde de egenskaber og opfylde de krav, der fremgår af kontrakten med bilag, som fremgår af udbudsmaterialet.
Løsningen skal kunne anvendes af kommunens brugere indenfor skoleområdet, som indbefatter elever,forældre og pædagogiske medarbejdere, ledere og andre brugere indenfor forvaltningen, f.eks. PPR-konsulenter og UU-vejledere.
Gældende for Aarhus Kommune, herunder alle folkeskoler, sfo'er og Ung i Aarhus. Målgruppen omfatter mere end 5 000 lærere og pædagogiske medarbejdere, 28 000 elever, 350 ledere og 50 000 forældre.
Aarhus Kommune ønsker med dette udbud at anskaffe en ny digital læringsplatform som en del af det samlede Brugerportalsinitiativ (BPI) for folkeskolen, jf. aftale indgået mellem KL og regeringen i juni 2014. Brugerportalsinitiativet skal støtte op om målene for folkeskolereformen.
Aarhus Kommune står for at indkøbe læringsplatformen til kommunens 51 folkeskoler (inkl. 2 specialskoler) og ca. 28 000 elever.
Kommunens børn- og ungepolitik støtter op om folkeskolereformen. Heri indgår visionen om et helhedsperspektiv på børn og unges trivsel og læring og om den enkeltes alsidige udvikling. Kravene til den nye læringsplatform afspejler disse særlige fokusområder for Kommunen.
Læringsplatformen er en af de nye platforme på området, som skal medvirke til at digitalisere de arbejdsprocesser, der vedrører det pædagogiske og didaktiske arbejde omkring læring og trivsel for skole og FU i Aarhus Kommune.
Derfor skal læringsplatformen stille funktionalitet til rådighed, som digitalt understøtter:
— Den synlige læring, f.eks. læringsmålsstyret undervisning og tegn på læring
— At være et effektivt værktøj for de pædagogiske medarbejdere til at arbejde med årsplan og læringsforløb
— At styrke samarbejdet mellem skole og hjem.
At understøtte synlig læring med en digital platform vil betyde ændringer i den måde, hvorpå undervisnings-og fritidspædagogiske aktiviteter planlægges og gennemføres i kommunen. Læringsforløb tilrettelægges med udgangspunkt i nationale Fælles Mål. Disse nedbrydes til generelle kompetencemål, og herefter til færdigheds-og vidensmålspar, som omsættes til specifikke lærings- og trivselsmål for den enkelte elev og evt. videre til tegn på læring. Aarhus Kommune anskuer mål for fag og mål for elevens alsidige udvikling som ligestillede.
Læringsplatformen skal være omdrejningspunkt for den del af det daglige arbejde, der handler om:
— Opbygning og deling af læringsforløb
— Fælles mål og disses omsætning til konkrete læringsmål for den enkelte elev
— Elevplan, herunder løbende evaluering
— Progression, bl.a. til støtte for skole-hjem-samarbejdet
— Trivsel, såvel den enkelte elevs som klassens.
Som en integreret del af læringsplatformen skal man kunne anvende digitale læremidler og relevante nationale it-services, som beskrevet i BPI.
Det forudsættes, at udbyderne af læringsplatformen forpligter sig til at understøtte den fælles kommunale rammearkitektur, der knytter sig til BPI.
Planlægning af et læringsforløb skal ses som en proces, der forholder sig til både fag og elevens alsidige udvikling. Forløb anskues som justerbare, efterhånden som de gennemføres og evalueres af elever og pædagogiske medarbejdere. Der lægges vægt på funktionalitet, der understøtter genbrug af forløb, som kolleger både inden for og om muligt uden for kommunens grænser tidligere har gennemført.
Understøttelse af samarbejdet ml. elever og pædagogiske medarbejdere er også afgørende i den nye platform. I planlægning og gennemførelse af læringsforløb har eleven mulighed for at vurdere egen læring — alene og idialog med den pædagogiske medarbejder — ift. individuelle trivsels- og læringsmål.
Med det store antal færdigheds- og vidensmålspar pr. fag og i forlængelse deraf et stort antal individuelle trivsels- og læringsmål bliver den løbende elevplan både detaljeret og procesorienteret, og der ønskes derfor funktionalitet til aggregeret visning af elevens progression bl.a. til grundlag for samarbejdet mellem skolen og hjemmet. Platformen forventes at rumme en portefølje med elevens produkter opsamlet igennem skoleforløbet.
Herudover skal læringsplatformen indeholde funktionalitet, som gør det muligt at:
— foretage uddannelsesparathedsvurdering (UPV) på 8. og 9. klassetrin
— præsentere progression på en hensigtsmæssig måde
— sikre ledelsen data til kvalitetsstyring og faglig sparring samt til håndtering af skoleskift.
Der er en stram tidsplan for udbudsprocessen, hvor det forventes, at systemet er klar til anvendelse i en første udgave fra oktober 2016.
Ordregiver er berettiget til at forlænge Kontrakten i 12 måneder ad 2 gange, dvs. i alt i op til 24 måneder.
Kontrakten omfatter følgende optioner:
— Varetagelse af slutbrugeruddannelse til ca. 5 500 medarbejdere
— Etablering af en lokal database indeholdende mål for elevens alsidige udvikling
— Ovenstående mulighed for forlængelse i 2 x 1 år.
Ordregiver har valgt ikke at udbyde kontrakten i særskilte delkontrakter, da det findes mest hensigtsmæssigt, at den leverandør, som leverer systemet, også efterfølgende drifter og vedligeholder løsningen. Endvidere taler økonomiske hensyn for en samlet løsning, da der forventes at være besparelser ved selve udbudsprocessen samt ved den efterfølgende kontraktstyring.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der henvises til det øvrige udbudsmateriale, hvoraf vilkår fremgår.
Del IV: Procedure
Udbuddet gennemføres med en forkortet frist for modtagelse af tilbud, da der er tale om et akut behov hos Aarhus Kommune, der ikke gør det muligt at overholde en tilbudsfrist på 35 dage fra dagen efter udbudsbekendtgørelsens afsendelse.
Betingelserne for at anvende en forkortet tilbudsfrist er opfyldt i dette tilfælde, da Aarhus Kommune har behov for fuld implementering senest 1.11.2016, således at Aarhus Kommune kan anvende løsningen til Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) med frist 1.12.2016, og der er således tale om et akut behov.
Da Aarhus Kommune allerede har gennemført et offentligt udbud, hvor alle interesserede har haft mulighed for at afgive tilbud, og da der alene er sket mindre tilpasninger af udbudsmaterialet, vil interesserede tilbudsgivere i udpræget grad kunne genbruge deres tilbud.
Tilbud vil blive åbnet efter tilbudsfristens udløb. Der vil ikke være adgang til at overvære tilbudsåbningen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbuddet skal være skriftligt og afgives på dansk. Alene bilagsmateriale af generel karakter kan være på svensk, norsk, engelsk eller tysk. Såfremt Aarhus Kommune anmoder om det, skal tilbudsgiver sørge for oversættelse af bilagsmateriale til dansk. Oversættelsen skal i givet fald ske for tilbudsgivers regning.
Der henvises til udbudsbetingelserne for beskrivelse af krav til aflevering af tilbud.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov nr. 492 af 12.5.2010 om Klagenævnet for Udbud (med senere ændringer) gælder følgende klagefrist i relation til gennemførelse af udbud:
Klager over udbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 1. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk