Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/a8d7865c-3259-4b3b-a045-ad1909f08ccc/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
AV-udstyr (2024)
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Susanne Taarnehøj
E-mail: st@ski.dk
Telefon: +45 51723155
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Internetadresse for køberprofilen: www.ski.dk
Del II: Genstand
AV-udstyr (2024)
Herved udbydes Rammeaftale 50.70 - AV-udstyr.
Sortimentet udgøres af:
Projektorer, skærme, interaktive displays/touchskærme, lydudstyr, online videomøder, lærreder, dokumentkameraer, styringspaneler, trådløst præsentationsudstyr, switches, transmittere og splitter. Endvidere tilbehør til AV-udstyr, herunder, men ikke begrænset til beslag, standere, kabler, tilbehør, rådgivning, installation, mv. samt serviceydelser.
Rammeaftalen erstatter den nuværende aftale, 50.70 AV-udstyr (2022), som ikke forlænges. Nærværende aftale er således et genudbud af den eksisterende aftale med ændringer i et begrænset omfang. Ændringerne består primært i opdatering af sortimentet, så det er tidssvarende og markedskonformt, og i en opdatering af de aftalevilkår, der har vist sig hensigtsmæssige at justere, herunder særligt bodsvilkår, varigheden af leveringskontrakterne, som ændres til enkeltkøbskontrakter, samt justering af andre kontraktsanktioner end bod, såsom suspension af aftageforpligtelsen.
Der er tale om et offentligt udbud af en aftale uden delaftaler med en enkelt leverandør. Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Varigheden af rammeaftalen kan forlænges med 2 gange 12 måneder. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Den maksimale værdi af rammeaftalen er fastsat til DKK 550 mio. Se nærmere om baggrunden herfor i del VI, afsnit VI.3) Yderligere oplysninger.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
Under "Samlet årsomsætning" anføres tilbudsgivers samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår.
Under "Finansielle nøgletal" anføres tilbudsgivers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er en del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet "Deltager den økonomiske aktør i udbudsprocessen sammen med andre?", og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal - for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen:
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet årsomsætning på minimum DKK 100 mio.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på 20 % eller derover.
Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgivers regnskabsaflæggelse.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (den samlede egenkapitals værdi/de samlede aktivers værdi) x 100. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:
• Soliditetsgrad:
o Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede soliditetsgrad, herunder egenkapital og aktiver, fremgår.
• Årsomsætning:
o Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.
Eller
• Såfremt den samlede årsomsætning ikke fremgår af årsregnskabet, kan den samlede årsomsætning dokumenteres via en erklæring på tro og love om, at den i ESPD’et anførte samlede årsomsætning er korrekt, underskrevet af en tegningsberettiget hos tilbudsgiveren.
Er tilbudsgiver en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal dokumentationen på samme vis afgives for hver af de økonomiske aktører i sammenslutningen. Baserer tilbudsgiver sig på en eller flere støttende virksomheder (f.eks. et moderselskab, et søsterselskab eller en underleverandør), skal dokumentationen ligeledes afgives for disse.
Der er ingen krav til tilbudsgivers tekniske og faglige formåen.
Der er ingen mindstekrav til tilbudsgivers tekniske og faglige formåen.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”), f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles tilbudsgiver. I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogle af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
Ad II.1.5): Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er angivet i punkt II.1.5). For at fastsætte en forventet værdi for den kommende rammeaftale har SKI foretaget en analyse af de historiske indkøbsdata. Analysen er baseret på SKI’s indrapporterede data. SKI har desuden anvendt de fremadrettede forventninger til rammeaftalen, som de tilsluttede kunder har angivet i den tilslutningsaftale, de har underskrevet og indsendt i forbindelse med tilslutningen.
Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen, er der således også en usikkerhed om, hvad den samlede værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold:
- Forventninger og usikkerhed til generelt højere inflation de kommende år, hvilket kan afspejle sig i aftalens prisudvikling og prissætningen ved tilbudsafgivelse,
- Situation i Ukraine/Rusland, skaber fortsat stor usikkerhed på verdensplan, herunder inklusive men ikke begrænset til forsyningskæder, ændret tilgængelighed af og fluktuationer i forhold til prisdannelse på råvarer, energi og transport,
- Usikkerhed om udviklingen i kursen for dollar og euro og dermed prisudviklingen på aftalen,
- Omsætningsmæssigt efterslæb efter covid-19 pandemien og de afledte leveranceproblemer,
- Ny teknologi som potentielt kan påvirke markedet i opadgående retning.
- Politiske beslutninger og teknologiske tendenser, da de tidligere har påvirket undervisningssektorens anvendelse af AV-udstyr.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af rammeaftalen og en vurdering af rammeaftalens maksimale værdi. På den baggrund er rammeaftalens maksimale værdi fastsat til DKK 550 mio. Den maksimale værdi fremgår i punkt II.2.14). Denne værdi anses ikke for klart usandsynlig. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om, hvad rammeaftalens værdi ender med at blive.
Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på rammeaftalen på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres. Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den tilbudsgiver, som SKI har til hensigt at tildele rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.4.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk