Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Anskaffelse af pansrede bjærgningsvogne og ingeniørkøretøjer
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Glavind
E-mail: fmi-sd-alj05@mil.dk
Telefon: +45 41710779
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Anskaffelse af pansrede bjærgningsvogne og ingeniørkøretøjer
FMI har behov for at indgå en kontrakt til anskaffelse af pansrede bjærgningsvogne og pansrede ingeniørkøretøjer samt indgå en rammeaftale på service og vedligeholdelse af køretøjerne.
FMI har behov for at indgå en kontrakt til at anskaffe pansrede bjærgningsvogne og pansrede ingeniørkøretøjer samt indgå en rammeaftale på service og vedligeholdelse af køretøjerne. Ved indgåelse af kontrakten, agter FMI at anskaffe ti pansrede bjærgningsvogne og syv pansrede ingeniørkøretøjer. Optioner på yderligere køretøjer er beskrevet i afsnit II.2.11).
Kontrakten indeholder optioner på yderligere anskaffelse af fem pansrede bjærgningsvogne og fire pansrede ingeniørkøretøjer i kontraktens løbetid, som er 15 år.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
FMI har behov for at indgå en kontrakt til at anskaffe ti pansrede bjærgningsvogne og syv pansrede ingeniørkøretøjer initialt, samt option på yderligere anskaffelse af fem pansrede bjærgningsvogne og fire pansrede ingeniørkøretøjer samt indgå en rammeaftale på service og vedligehold svarende til materiellets levetid med FFG Flensburger Fahrzeugbau GmbH.
-
FMI offentliggjorde 12.05.2023 en bekendtgørelse herom (2023/S 092-281647), hvor det var FMI's vurdering at kontrakten og rammeaftalen kan indgås – uden udbud – på baggrund af væsentlige sikkerhedsinteresser, jf. TEUF art. 346, litra b.
-
Denne nye bekendtgørelse præciserer varigheden af service og vedligeholdelsesrammeaftalen. Det er FMI’s vurdering, at rammeaftalen, der skal være gældende fra underskrift af aftalen, kan have en 30-årig varighed regnet fra levering af det sidste af køretøjerne ordret i initialanskaffelsen. Også henset til de i forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 29 anførte hensyn. Dette skyldes særligt, at materiellet har en forventet levetid på 30 år. Hertil kommer, at kun OEM kan levere support, reservedele og vedligeholdelse mv., herunder særligt Kategori 1 (OEM) reservedele, som følge af krav til opfyldelse af interoperabilitet, komponentfællesskab samt sikkerhedskrav, hvortil der kræves OEM’s tekniske viden og knowhow.
-
Rammeaftalen kan direkte tildeles som følge af TEUF art. 346, litra b, på grund af at service og vedligehold er direkte knyttet til køretøjerne, og har til formål at tilgodese de samme væsentlige sikkerhedsinteresser som nævnt i bekendtgørelse 2023/S 092-281647. Idet køretøjerne ikke kan tilsikres fuld funktionsdygtighed uden service og vedligehold, er det derfor også af absolut nødvendighed, at Forsvaret står uden denne kapacitet til rådighed i kortest mulig periode.
-
FMI vurderer derfor, at anskaffelsen kan gennemføres i medfør af TEUF art. 346, litra b og forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 29.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
By: Flensburg
NUTS-kode: DE Deutschland
Land: Tyskland
Del VI: Supplerende oplysninger
Mht. pkt. IV.1.3) er der dels behov for indgåelse af en kontrakt til anskaffelse af pansrede bjærgningsvogne og pansrede ingeniørkøretøjer inkl. initial logistik samt indgåelse af en rammeaftale på service og vedligeholdelse af køretøjerne, hvor leverandøren desuden påtager sig systemhusansvar for køretøjerne.
-
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele kontrakten og rammeaftalen direkte og ikke datoen for kontraktens og rammeaftalens indgåelse. Kontrakten og rammeaftalen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3).
-
Værdien (2.480.000.000 DKK) angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af kontrakten for anskaffelse af køretøjerne inkl. optioner. Rammeaftalen på service og vedligeholdelse har en estimeret værdi på 2.100.000.000 DKK og den maksimale værdi af rammeaftalen er 6.300.000.000 DKK.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten og rammeaftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
-
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt/rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt/rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten/rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
-
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
-
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk