23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 091-162833
Offentliggjort
12.05.2016
Udbudstype
Begrænset udbud

Udbyder

Danske Spil A/S

Vindere

Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser

(05.11.2016)
NCC Group Security Services Limited
Manchester Technology Centre, Oxford Road
M1 7EF Manchester

Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser

(05.11.2016)
FortConsult A/S (Konsortiet FortConsult part of NCC Group)
Tranevej 16-18
2400 København NV

Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser


Danske Spil A/S

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Danske Spil A/S
64011715
Korsdalsvej 135
Brøndby
2605
DANMARK
Kontaktperson: Ilka Lauritzen
Telefon: +45 51611821
E-mail: ibl@ramboll.com
NUTS-kode: DK012

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk

Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/62993

I.1) Navn og adresser
Danske Lotteri Spil A/S
33034482
Korsdalsvej 135
Brøndby
2605
DANMARK
Kontaktperson: Ilka Lauritzen
E-mail: ibl@ramboll.com
NUTS-kode: DK012

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk

I.2) Fælles udbud
Kontrakten omfatter fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=164738&B=DS
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=164738&B=DS
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: spillevirksomhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser.

 

Sagsnr.: Sikkerhedskonsulentydelser
II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Udbuddet omfatter indgåelse af en rammeaftale vedr. sikkerhedskonsulentydelser til

brug for opretholdelse af et højt it-sikkerhedsniveau hos ordregiverne og

forebyggelse af it-sikkerhedsrelaterede hændelser hos ordregiverne.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72220000
72222000
72222100
72222300
72225000
72250000
72254100
72266000
72268000
72600000
72800000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK012
Hovedudførelsessted:

 

Brøndby.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Ordregiverne ønsker at indgå en rammeaftale omkring levering af sikkerhedskonsulentydelser, der skal sikre et højt it-sikkerhedsniveau og forebygge it-sikkerhedsrelaterede hændelser hos ordregiverne.

Der er tale om et fælles udbud, idet udbuddet sker på vegne af følgende ordregivere: Danske Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S. Derudover indeholder rammeaftalen også en kontraktlig ret til for Danske Licens Spil A/S at benytte rammeaftalen.

Leverandøren skal fungere som betroet rådgiver på it-sikkerhedsområdet og levere både faste it-sikkerhedstest, ad hoc it-sikkerhedstest og rådgivning samt stille et værktøj til rådighed for Danske Spil til brug for sårbarhedsscanning.

Rammeaftalen indeholder:

— Tilrådighedsstillelse af et værktøj til sårbarhedsscanning af applikationer, servere mv.

— Årlige og kvartalsvise sikkerhedstest (penetrationstest og sårbarhedsscanninger) i overensstemmelse med Spillemyndighedens certificeringsprogram af Danske Spil A/S' datterselskaber Danske Licens Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S samt visse underleverandører af it- systemer

— Ugentlige sårbarhedsscanninger af eksternt tilgængelige systemer

— Sikkerhedstest af nye produkter og it-løsninger såsom nye spil, websites, mobile apps og administrative systemer

— Generel rådgivning om it-sikkerhedsmæssige forhold

— Udarbejdelse af rapporter på engelsk over de udførte opgaver.

Nærmere information om Spillemyndighedens krav til penetrationstest og sårbarhedsscanninger kan findes på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk/certificering i dokumenterne SCP.04 og SCP.05.

Leverandøren skal samarbejde med ordregivernes leverandør af certificeringsydelser i relation til Spillemyndighedens certificeringsprogram.

Leverandøren skal være Payment Card Industry (PCI) Approved Scanning Vendor (ASV).

En uddybende beskrivelse af omfang og krav fremgår af det samlede udbudsmateriale.

Rammeaftalens løbetid forventes at være fra 1.10.2016 til 30.9.2019 med mulighed for forlængelse af rammeaftalen med 1 x 12 måneder.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 36
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

 

Rammaftalen kan forlænges med 1 x 12 måneder.

 

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

 

Hvis der indkommer flere egnede ansøgere end det fastsatte antal ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive tilbud, vil ordregiverne foretage udvælgelsen af det fastsatte antal ud fra et sagligt skøn, hvor der lægges vægt på den økonomiske og finansielle kapacitet ud fra de i pkt. III.1.2) afgivne oplysninger samt den tekniske og faglige kapacitet ud fra de i pkt. III.1.3) afgivne oplysninger, som beskrevet ved vurderingsgrundlaget nedenfor:

I) Den bedste og mest relevante tekniske og faglige formåen vurderet på grundlag af ansøgers referencer,der dokumenterer erfaring med sikkerhedstest af it-systemer og rådgivning om it-sikkerhedsmæssige forhold, hvor der vil blive lagt særligt vægt på i hvor høj grad referencen dokumenterer erfaring med sikkerhedstest efter Spillemyndighedens certificeringsprogram, PCI-DSS eller lignende standarder, samt sikkerhedstest og rådgivning om it-sikkerhedsmæssige forhold i relation til online spil, web- og mobile løsninger og komplekse it-løsninger generelt.

II) Den bedste økonomiske og finansielle formåen vurderet på grundlag af ansøgers omsætning og soliditetsgrad, hvor der vil blive lagt særligt vægt på, at der dokumenteres en høj og stabil omsætning og en høj soliditetsgrad.

Referencer (I) vægter mere end omsætning og soliditetsgrad (II).

 

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

 

Forlængelse af rammeaftalen i 12 måneder.

 

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

I henhold til Udbudslovens § 49, stk. 2 om opdeling af udbuddet i delkontrakter (opdel-eller-forklar-princippet) kan det oplyses, at det er ordregivers vurdering, at den omfattede anskaffelse ikke har en sådan størrelse eller kompleksitet, at anskaffelsen med fordel kan opdeles på flere delkontrakter.

 

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

 

Ansøger skal, jf. udbudslovens § 148, som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:

— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 2 og stk. 3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om deltagelse i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger,hvidvaskning, børnearbejde, ubetalt forfalden gæld mv.), og

— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 136, nr. 1-3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om interessekonflikter, konkurrencefordrejning, groft urigtige oplysninger mv.), og

— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (vedrører konkurs, insolvens- eller likvidationsbehandling, rekonstruktion, indstillet erhvervsvirksomhed og lignende situationer), og

— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4 (vedrører konkurrencefordrejning), og

— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 (vedrører uretmæssig påvirkning af beslutningsproces mv.)

Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.

Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.

 

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger skal, jf. udbudslovens § 148, som en del af sin anmodning aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:

— Ansøgers samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed).

— Ansøgers soliditetsgrad i de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver.

Ved ansøgning fra konsortier og ansøgning med underleverandører: Der vil ved vurdering af samlet omsætning og soliditetsgrad ikke ske en sammenlægning af enten konsortiedeltagernes eller hovedleverandøren og dennes underleverandørs økonomiske nøgletal med henblik på at beregne en gennemsnitlig omsætning og/eller en gennemsnitlig soliditetsgrad for konsortiet i sin helhed.

Vurderingen af konsortiedeltagernes økonomiske og finansielle formåen vil derimod ske på basis af dels en vurdering af de enkelte konsortiedeltagere, dels en samlet overordnet vurdering af konsortiets økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.

Vurderingen af hovedleverandørens og dennes underleverandørers økonomiske og finansielle formåen vil ske på basis af dels en vurdering af de enkelte deltageres formåen, dels en samlet overordnet vurdering af deltagernes samlede økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.

Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.

Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter de relevante dele af ovennævnte erklæringer.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger skal, jf. udbudslovens § 148, som en del af sin anmodning aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:

— Forelæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, ansøger har udført i løbet af de sidste tre år. Der gøres særligt opmærksom på, at ansøger ved udfyldelse af sine referencer i ESPD-dokumentet i feltet »beskrivelse« skal sørge for, at beskrivelsen af de enkelte referencer er fyldige og fyldestgørende, således at ordregiver kan vurdere referencerne i forhold til, hvorvidt og i hvilket omfang de er udtryk for tilsvarende leverancer og tjenesteydelser.

Hvis ansøger baserer sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af tjenesteydelserne, skal de pågældende konkrete dele af tjenesteydelserne udføres af den enhed, som ansøgeren baserer sin ansøgning på, jf. udbudslovens § 144, stk. 3.

Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument som omfatter ovennævnte erklæringer.

Hvis ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et ESPD-dokument som omfatter de relevante dele af ovennævnte erklæringer.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse for rammeaftalens gennemførelse og udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Begrænset udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 14/06/2016
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidsplan for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser:

 

Rammeaftalen forventes genudbudt ved aftalens ophør.

 

VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Fristen i punkt IV.2.2) er fristen for modtagelse af anmodning om prækvalifikation. Fristen for modtagelse af tilbud fastsættes i udbudsmaterialet.

Der afholdes informations- og spørgemøde torsdag den 2.6.2016 kl. 13-15. Nærmere information fremgår af udbudsbetingelserne.

Dette udbud afvikles som et elektronisk udbud via udbudssystemet EU-Supply. Ansøgning skal uploades via EU-Supply og kan ikke afgives andetsteds.

En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 og/eller de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137,stk. 1, nr. 2, 4 og 6 finder anvendelse, medmindre udbudsloven giver mulighed for at undlade at udelukke ansøgeren/tilbudsgiveren (jf. herunder lovens § 138).

Ordregiverne kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren anmode en ansøger eller tilbudsgiver om at fremlægge (endelig) dokumentation for de forhold, der er blevet erklæret i ESPD-dokumentet jf. udbudslovens§151, stk. 2. Tilsvarende kan ordregiverne anmode en ansøger eller tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation. I så fald skal den efterspurgte dokumentation fremsendes inden en kortere tidsfrist, der fastsættes af ordregiver. Manglende fremsendelse af efterspurgt dokumentation kan føre til udelukkelse af den pågældende ansøger eller tilbudsgiver fra udbudsproceduren.

Følgende dokumentation vil blive krævet:

For opfyldelse af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 3:

Danske virksomheder:

— Serviceattest

— Såfremt der er udenlandske bestyrelsesmedlemmer i virksomheden, skal der — som supplement til serviceattesten — indhentes en straffeattest for de pågældende personer, idet serviceattesten alene dækker danske forhold.

Udenlandske virksomheder:

— Uddrag fra relevant register, certifikat eller tilsvarende dokument(er) udstedt af kompetent myndighed. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle de nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor ansøger eller tilbudsgiver er etableret.

For opfyldelse af den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk.1, nr. 2:

Danske virksomheder:

— Serviceattest

Udenlandske virksomheder:

— Certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle de nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed.

Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor ansøger eller tilbudsgiver er etableret.

Følgende dokumentation vil blive krævet i forhold til konsortier: Erklæring om konsortiedannelse. Der er i udbudsmaterialet vedlagt erklæring, der kan anvendes som dokumentation, såfremt det er relevant.

Følgende dokumentation vil blive krævet i forhold til støtteerklæring fra underleverandører, jf. udbudslovens§144, stk. 2, i det omfang det er relevant:

— Støtteerklæring i forhold til økonomisk og finansiel formåen

— Støtteerklæring i forhold til teknisk og faglig formåen

Der er i udbudsmaterialet vedlagt erklæringer, der kan anvendes som dokumentation, såfremt det er relevant.

Ordregiverne skal udelukke en tilbudsgiver, hvis denne afgiver groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Klage skal være indgivet inden udløb af de klagefrister, der er fastsat i Lov om Klagenævnet for Udbud.

De nugældende fristregler af relevans for dette udbud er følgende:

En virksomheds klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. lovens § 7, stk. 1.

Øvrige klager skal være indgivet inden 6 måneder fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere om beslutningen om indgåelse af rammeaftalen, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
11/05/2016

Send til en kollega

0.032