Fakta om udbudet
Udbyder
Danske Spil A/S
Vindere
Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser
(05.11.2016)
NCC Group Security Services Limited
Manchester Technology Centre, Oxford Road
M1 7EF Manchester
Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser
(05.11.2016)
FortConsult A/S (Konsortiet FortConsult part of NCC Group)
Tranevej 16-18
2400 København NV
Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser
Danske Spil A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
64011715
Korsdalsvej 135
Brøndby
2605
DANMARK
Kontaktperson: Ilka Lauritzen
Telefon: +45 51611821
E-mail: ibl@ramboll.com
NUTS-kode: DK012
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/62993
33034482
Korsdalsvej 135
Brøndby
2605
DANMARK
Kontaktperson: Ilka Lauritzen
E-mail: ibl@ramboll.com
NUTS-kode: DK012
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om levering af sikkerhedskonsulentydelser.
Udbuddet omfatter indgåelse af en rammeaftale vedr. sikkerhedskonsulentydelser til
brug for opretholdelse af et højt it-sikkerhedsniveau hos ordregiverne og
forebyggelse af it-sikkerhedsrelaterede hændelser hos ordregiverne.
Brøndby.
Ordregiverne ønsker at indgå en rammeaftale omkring levering af sikkerhedskonsulentydelser, der skal sikre et højt it-sikkerhedsniveau og forebygge it-sikkerhedsrelaterede hændelser hos ordregiverne.
Der er tale om et fælles udbud, idet udbuddet sker på vegne af følgende ordregivere: Danske Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S. Derudover indeholder rammeaftalen også en kontraktlig ret til for Danske Licens Spil A/S at benytte rammeaftalen.
Leverandøren skal fungere som betroet rådgiver på it-sikkerhedsområdet og levere både faste it-sikkerhedstest, ad hoc it-sikkerhedstest og rådgivning samt stille et værktøj til rådighed for Danske Spil til brug for sårbarhedsscanning.
Rammeaftalen indeholder:
— Tilrådighedsstillelse af et værktøj til sårbarhedsscanning af applikationer, servere mv.
— Årlige og kvartalsvise sikkerhedstest (penetrationstest og sårbarhedsscanninger) i overensstemmelse med Spillemyndighedens certificeringsprogram af Danske Spil A/S' datterselskaber Danske Licens Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S samt visse underleverandører af it- systemer
— Ugentlige sårbarhedsscanninger af eksternt tilgængelige systemer
— Sikkerhedstest af nye produkter og it-løsninger såsom nye spil, websites, mobile apps og administrative systemer
— Generel rådgivning om it-sikkerhedsmæssige forhold
— Udarbejdelse af rapporter på engelsk over de udførte opgaver.
Nærmere information om Spillemyndighedens krav til penetrationstest og sårbarhedsscanninger kan findes på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk/certificering i dokumenterne SCP.04 og SCP.05.
Leverandøren skal samarbejde med ordregivernes leverandør af certificeringsydelser i relation til Spillemyndighedens certificeringsprogram.
Leverandøren skal være Payment Card Industry (PCI) Approved Scanning Vendor (ASV).
En uddybende beskrivelse af omfang og krav fremgår af det samlede udbudsmateriale.
Rammeaftalens løbetid forventes at være fra 1.10.2016 til 30.9.2019 med mulighed for forlængelse af rammeaftalen med 1 x 12 måneder.
Rammaftalen kan forlænges med 1 x 12 måneder.
Hvis der indkommer flere egnede ansøgere end det fastsatte antal ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive tilbud, vil ordregiverne foretage udvælgelsen af det fastsatte antal ud fra et sagligt skøn, hvor der lægges vægt på den økonomiske og finansielle kapacitet ud fra de i pkt. III.1.2) afgivne oplysninger samt den tekniske og faglige kapacitet ud fra de i pkt. III.1.3) afgivne oplysninger, som beskrevet ved vurderingsgrundlaget nedenfor:
I) Den bedste og mest relevante tekniske og faglige formåen vurderet på grundlag af ansøgers referencer,der dokumenterer erfaring med sikkerhedstest af it-systemer og rådgivning om it-sikkerhedsmæssige forhold, hvor der vil blive lagt særligt vægt på i hvor høj grad referencen dokumenterer erfaring med sikkerhedstest efter Spillemyndighedens certificeringsprogram, PCI-DSS eller lignende standarder, samt sikkerhedstest og rådgivning om it-sikkerhedsmæssige forhold i relation til online spil, web- og mobile løsninger og komplekse it-løsninger generelt.
II) Den bedste økonomiske og finansielle formåen vurderet på grundlag af ansøgers omsætning og soliditetsgrad, hvor der vil blive lagt særligt vægt på, at der dokumenteres en høj og stabil omsætning og en høj soliditetsgrad.
Referencer (I) vægter mere end omsætning og soliditetsgrad (II).
Forlængelse af rammeaftalen i 12 måneder.
I henhold til Udbudslovens § 49, stk. 2 om opdeling af udbuddet i delkontrakter (opdel-eller-forklar-princippet) kan det oplyses, at det er ordregivers vurdering, at den omfattede anskaffelse ikke har en sådan størrelse eller kompleksitet, at anskaffelsen med fordel kan opdeles på flere delkontrakter.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal, jf. udbudslovens § 148, som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 2 og stk. 3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om deltagelse i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger,hvidvaskning, børnearbejde, ubetalt forfalden gæld mv.), og
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 136, nr. 1-3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om interessekonflikter, konkurrencefordrejning, groft urigtige oplysninger mv.), og
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (vedrører konkurs, insolvens- eller likvidationsbehandling, rekonstruktion, indstillet erhvervsvirksomhed og lignende situationer), og
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4 (vedrører konkurrencefordrejning), og
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 (vedrører uretmæssig påvirkning af beslutningsproces mv.)
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Ansøger skal, jf. udbudslovens § 148, som en del af sin anmodning aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Ansøgers samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed).
— Ansøgers soliditetsgrad i de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver.
Ved ansøgning fra konsortier og ansøgning med underleverandører: Der vil ved vurdering af samlet omsætning og soliditetsgrad ikke ske en sammenlægning af enten konsortiedeltagernes eller hovedleverandøren og dennes underleverandørs økonomiske nøgletal med henblik på at beregne en gennemsnitlig omsætning og/eller en gennemsnitlig soliditetsgrad for konsortiet i sin helhed.
Vurderingen af konsortiedeltagernes økonomiske og finansielle formåen vil derimod ske på basis af dels en vurdering af de enkelte konsortiedeltagere, dels en samlet overordnet vurdering af konsortiets økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.
Vurderingen af hovedleverandørens og dennes underleverandørers økonomiske og finansielle formåen vil ske på basis af dels en vurdering af de enkelte deltageres formåen, dels en samlet overordnet vurdering af deltagernes samlede økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument som omfatter de relevante dele af ovennævnte erklæringer.
Ansøger skal, jf. udbudslovens § 148, som en del af sin anmodning aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Forelæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, ansøger har udført i løbet af de sidste tre år. Der gøres særligt opmærksom på, at ansøger ved udfyldelse af sine referencer i ESPD-dokumentet i feltet »beskrivelse« skal sørge for, at beskrivelsen af de enkelte referencer er fyldige og fyldestgørende, således at ordregiver kan vurdere referencerne i forhold til, hvorvidt og i hvilket omfang de er udtryk for tilsvarende leverancer og tjenesteydelser.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af tjenesteydelserne, skal de pågældende konkrete dele af tjenesteydelserne udføres af den enhed, som ansøgeren baserer sin ansøgning på, jf. udbudslovens § 144, stk. 3.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et ESPD-dokument som omfatter de relevante dele af ovennævnte erklæringer.
Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse for rammeaftalens gennemførelse og udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen forventes genudbudt ved aftalens ophør.
Fristen i punkt IV.2.2) er fristen for modtagelse af anmodning om prækvalifikation. Fristen for modtagelse af tilbud fastsættes i udbudsmaterialet.
Der afholdes informations- og spørgemøde torsdag den 2.6.2016 kl. 13-15. Nærmere information fremgår af udbudsbetingelserne.
Dette udbud afvikles som et elektronisk udbud via udbudssystemet EU-Supply. Ansøgning skal uploades via EU-Supply og kan ikke afgives andetsteds.
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 og/eller de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137,stk. 1, nr. 2, 4 og 6 finder anvendelse, medmindre udbudsloven giver mulighed for at undlade at udelukke ansøgeren/tilbudsgiveren (jf. herunder lovens § 138).
Ordregiverne kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren anmode en ansøger eller tilbudsgiver om at fremlægge (endelig) dokumentation for de forhold, der er blevet erklæret i ESPD-dokumentet jf. udbudslovens§151, stk. 2. Tilsvarende kan ordregiverne anmode en ansøger eller tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation. I så fald skal den efterspurgte dokumentation fremsendes inden en kortere tidsfrist, der fastsættes af ordregiver. Manglende fremsendelse af efterspurgt dokumentation kan føre til udelukkelse af den pågældende ansøger eller tilbudsgiver fra udbudsproceduren.
Følgende dokumentation vil blive krævet:
For opfyldelse af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 3:
Danske virksomheder:
— Serviceattest
— Såfremt der er udenlandske bestyrelsesmedlemmer i virksomheden, skal der — som supplement til serviceattesten — indhentes en straffeattest for de pågældende personer, idet serviceattesten alene dækker danske forhold.
Udenlandske virksomheder:
— Uddrag fra relevant register, certifikat eller tilsvarende dokument(er) udstedt af kompetent myndighed. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle de nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor ansøger eller tilbudsgiver er etableret.
For opfyldelse af den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk.1, nr. 2:
Danske virksomheder:
— Serviceattest
Udenlandske virksomheder:
— Certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle de nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed.
Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor ansøger eller tilbudsgiver er etableret.
Følgende dokumentation vil blive krævet i forhold til konsortier: Erklæring om konsortiedannelse. Der er i udbudsmaterialet vedlagt erklæring, der kan anvendes som dokumentation, såfremt det er relevant.
Følgende dokumentation vil blive krævet i forhold til støtteerklæring fra underleverandører, jf. udbudslovens§144, stk. 2, i det omfang det er relevant:
— Støtteerklæring i forhold til økonomisk og finansiel formåen
— Støtteerklæring i forhold til teknisk og faglig formåen
Der er i udbudsmaterialet vedlagt erklæringer, der kan anvendes som dokumentation, såfremt det er relevant.
Ordregiverne skal udelukke en tilbudsgiver, hvis denne afgiver groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Klage skal være indgivet inden udløb af de klagefrister, der er fastsat i Lov om Klagenævnet for Udbud.
De nugældende fristregler af relevans for dette udbud er følgende:
En virksomheds klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. lovens § 7, stk. 1.
Øvrige klager skal være indgivet inden 6 måneder fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere om beslutningen om indgåelse af rammeaftalen, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100
Internetadresse:http://www.kfst.dk