Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=371697&B=LANDBRUGSSTYRELSEN
Udbyder
Landbrugsstyrelsen
Udbud af Kontrakt vedrørende Udvikling af Tilskudsudbetalingssystem med efterfølgende drift, support, vedligehold og videreudvikling
Landbrugsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 20814616
Postadresse: Nyropsgade 30
By: København V
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 1602
Land: Danmark
Kontaktperson: Kim Krøyer Pedersen
E-mail: udbud@lbst.dk
Telefon: +45 33958000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://lbst.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/356437
Del II: Genstand
Udbud af Kontrakt vedrørende Udvikling af Tilskudsudbetalingssystem med efterfølgende drift, support, vedligehold og videreudvikling.
Udbuddet omhandler Kontrakt vedrørende Udvikling af Tilskudsudbetalingssystem med efterfølgende drift, support, vedligehold og videreudvikling.
Landbrugsstyrelsen er en styrelse under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri med ca. 1.400 ansatte. Styrelsen har en af sine væsentligste opgaver at udbetale landbrugsstøtte i Danmark, primært finansieret af EU.
Den udbudte kontrakt indleder med udvikling og levering af et nyt Tilskudsudbetalingssystem (TUS3) med efterfølgende drift, support, vedligehold og videreudvikling.
Eksisterende TUS1 har følgende hovedprocesser, som også skal findes i det nye System:
• Finansbogholderi
• Udbetalinger
• Tilbagebetalinger
• Garantier
• Eksterne krav
• Afstemninger
Eksisterende It-system TUS1 omfatter i hovedtræk følgende teknologiområder:
• Generelle Microsoft teknologier
• Postgres SQL
• Oracle Database
• Oracle Client
• Oracle Linux Server
• Linux
• Docker
• .Net, ASP.net
• OData
• Entity Framework
• Angular Bootstrap
• HTML
• Javascript
• Octopus deploy
• ELK stack
• Rest API
• OpenVMS I64
• Navision XAL
• Oracle ODBC Gateway host
• Terminalserver
Kontrakten vil i relation til ovenstående teknologiområder omfatte følgende hovedydelser:
A) Udvikling og levering af Tilskudsudbetalingssystem (TUS3)
B) Transition Ind
C) Drift og Support
D) Vedligehold
E) Bestillingsydelser (Videreudvikling og Konsulentbistand)
F) Samarbejde med Kunden og tredjeparter
Ad hovedydelse A):
Leverandøren skal udvikle og levere Tilskudsudbetalingssystem (”TUS3"). Systemet skal overordnet understøtte Finansbogholderi, Udbetalinger, Tilbagebetalinger, Garantier, Eksterne krav og Afstemninger. Der skal i den forbindelse gennemføres en afklaringsfasen efterfulgt af en Udviklingsfase, hvor TUS3 skal udvikles, testes og leveres.
Ad hovedydelse B):
Leverandøren skal gennemføre Transition Ind, hvor Leverandøren skal gennemføre alle aktiviteter, der er nødvendige for, at Leverandøren kan overtage ansvaret for Drift, Support, Vedligehold og Udvikling af Systemet, samt levere nødvendige miljøer til TUS3.
Ad hovedydelse C):
Leverandøren skal levere drifts- og supportydelser i relation til It-systemet TUS3, herunder installationer og opgraderinger, drift af databaser og middleware, integrationer og grænseflader. Endvidere skal leverandøren udarbejde driftsdokumentation og vedligeholdelse heraf, overvågning, rapportering, konfigurationsstyring, systemadministration, afvikling af batch- og jobkørsler samt efterlevelse af ITIL-processerne eller tilsvarende, for It-systemet TUS1/TUS3.
Ad hovedydelse D):
Leverandøren skal levere vedligehold af It-systemet TUS3, omfattende løbende og forebyggende vedligehold, herunder levering af, nødvendige opdateringer og tilretninger, samt nødvendige opgraderinger af It-systemet TUS3 og de tilhørende systemer.
Ad hovedydelse E):
Leverandøren skal levere videreudvikling, herunder løbende tilpasning som følge af ændrede lovgivningskrav og tilpasning til Kundens behov, samt gennemførelse af større projekter på baggrund af kravsspecifikation fra Kunden. Endvidere skal leverandøren levere konsulentbistand i relation til it-systemet TUS3.
Ad hovedydelse F):
Leverandøren skal samarbejde med Kunden og Kundens øvrige leverandører af den samlede it-infrastruktur for it-systemet TUS1 og TUS3, i forbindelse med udvikling af it-systemet TUS3 samt drift og vedligehold af den samlede it-infrastruktur for it-systemet TUS3, herunder bl.a. ved incidenthåndtering, håndtering af æn-dringer, service requests og servicevinduer.
***
Herudover skal Leverandøren levere andre ydelser i relation til kontraktens optioner og transition ud.
For yderligere information henvises til udbudsmaterialet.
Kontrakten kan forlænges 1 gang med 36 måneder
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), i forhold til de udbudte hovedydelser, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
Relevansvurderingen foretages ud fra, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af ydelser, der er sammenlignelige med de udbudte hovedydelser.
I vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, vil ordregiver tildele ansøgerne point på en skala fra 1-5 for hver hovedydelse baseret på, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere hovedydelserne. På den baggrund tildeles ansøgeren en samlet karakter, der beregnes som gennemsnittet af point tildelt for hovedydelserne.
Kontrakten indeholder tre optioner.
A) Drift, support og vedligehold af XAL.
B) Adgang til historiske data fra tidligere system, med efterfølgende drift, support og vedligehold af løsningen,
C) Udvikling af nyt NemKonto modul, med efterfølgende Drift, Support og vedligehold.
I forhold til punkt II.2.7 løber den angivne varighed (48 måneder) fra tidspunktet for overtagelse af it-systemet TUS3 (”Overtagelsesdagen”), jf. Kontrakten og Bilag 1. Udover den anførte varighed, vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase, med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af Systemet ifb. med evt. genudbud.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
- Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår
- Ansøgers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår
Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som minimumskrav kræves en positiv egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Som minimumskrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst DKK 108 mio. i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9), og ved vurderingen af, om minimumskravene til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 nyeste referencer. Referencer herudover vil blive set bort fra. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilke referencer, der er de nyeste 5 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning.
Baserer ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9).
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Kontrakten omfatter sociale klausuler om anvendelse af person under oplæring. Der henvises til Kontrakten for nærmere.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse efter investeringsscreeningsloven. Se nærmere i udbudsbetingelserne.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3).
Såfremt ansøgningen indeholder flere versioner af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver ser gerne, at spørgsmål vedrørende prækvalifikationen stilles senest den 25. juli 2023, kl. 12.00.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt § 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 2, nævnte forhold.
Ansøgeren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.2) og III.1.3), herunder til brug for udvælgelsen, jf. punkt II.2.9). Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1 og 2, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er mindre alvorlige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan ansøger og tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra ansøgere og tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste.
-
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.1.5) og punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner. Skønnet er baseret på tidligere forbrug og et skøn over værdien af alle ydelser, som kontrakten indeholder.
I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Forhandlingsforløbet forventes at afholdes i forlængelse af modtagelse af der indledende tilbud. Ordregiver vil i forlængelse af forhandlingerne overveje tilpasning af udbudsmaterialet. Herefter forventes afgivelse af endeligt tilbud. Ordregiver forbeholder sig retten til at indkalde til yderligere forhandlinger. For yderligere oplysninger om forhandlingsforløbet henvises til udbudsbetingelser samt de tilhørende Bilag B og C.
I relation til punkt I.3) bemærkes det, at dele af udbudsmaterialet på grund af fortrolighed kun er tilgængeligt via et datarum. Adgang til datarum gives efter anmodning. Se udbudsbetingelser, punkt 3.1, for nærmere om adgangen til datarum.
Se endvidere dokumentet ”Yderligere oplysninger vedrørende udbudsbekendtgørelsen”, der indeholder supplerende oplysninger til dette punkt. Dokumentet findes via det elektroniske udbudssystem på det i punkt I.3 anførte link.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk