23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 121-381897
Offentliggjort
27.06.2023
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Banedanmark

Kontrakt om drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk


Banedanmark

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Banedanmark
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Louise Rathleff Jensen
E-mail: LRJS@BANE.dk
Telefon: +45 50419041
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/340853
I.1) Navn og adresser
Officielt navn: A/S Storebæltsforbindelsen
CVR-nummer: 10634970
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/om-os/organisering-og-ledelse/a-s-storebaelt/
I.1) Navn og adresser
Officielt navn: A/S Øresundsforbindelsen
CVR-nummer: 15807830
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/om-os/organisering-og-ledelse/a-s-oresund/
I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Femern A/S
CVR-nummer: 28986564
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Kirsten Margrethe Christensen
E-mail: kmc@femern.dk
Telefon: +45 30361494
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://femern.com/
I.1) Navn og adresser
Officielt navn: A/S Femern Landanlæg
CVR-nummer: 32567967
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/om-os/organisering-og-ledelse/a-s-femern-landanlaeg/
I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Sund & Bælt Holding A/S
CVR-nummer: 15694688
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/
I.2) Information om fælles indkøb
Kontrakten omfatter fælles udbud
I.6) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: Jernbanetransport og infrastrukturforvalter/infrastrukturejer

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Kontrakt om drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk

Sagsnr.: 2022-5954-1
II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000 It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Udbuddet omhandlede anskaffelse af drift, vedligeholdelse og support til Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer. Udbuddet omfatter 24/7 drift og vedligeholdelse af datacenter og logisk netværk, herunder fysiske og virtuelle servere og applikationer samt landsdækkende logisk netværk, omfattende firewalls, routere, switches, trådløse accesspunkter og DWDM-udstyr, service desk og serviceintegrator.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms) (Må dette offentliggøres? ja)
Værdi eksklusive moms: 270 034 999.35 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72250000 System- og supporttjenester
72253000 Help-desk og støttetjenester
72315100 Support af datanetværk
72315200 Drift af datanetværk
72500000 Servicevirksomhed i forbindelse med datamater
72700000 Datamatnetværkstjenester
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0 Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

I. Baggrund og formål

Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med ca. 2500 ansatte, som har ansvaret for at vedligeholde, forny og udbygge jernbanen, så den har en tilstand og kapacitet, som gør det velegnet at køre tog i Danmark. Banedanmarks IT-systemer er i dag delt i jernbanetekniske IT-systemer og administrative IT-systemer. Den udbudte kontrakt vedrører ydelser relateret til de jernbanetekniske IT-systemer og omfatter drift og vedligeholdelse af egne datacentre og logiske netværk samt Service Desk og Serviceintegrator, applikationsdrift og enhedsbrugeradministration. Herudover skal Leverandøren levere andre ydelser, herunder bestillingsydelser samt transition ud. Ydelserne leveres til Banedanmark, men givet jernbanenetværkenes sammenhængende karakter vil de øvrige ordregivere oplistet under pkt. I.1) via Banedanmark også aftage ydelser omfattet af Kontrakten.

II. Nuværende setup:

Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer omfatter pr. maj 2022 i hovedtræk (anslået):

Datacenter:

• 2 Vmware platforme inklusiv virtuelle netværk, loadbalancere mm.

• Ca. 200-250 servere, de fleste virtuelle afviklet på VMWare/VXRail.

- Mange forskellige OS (Microsoft og Linux distributioner)

• Databaseløsninger (MSSQL og Oracle)

• Storageløsninger (SAN/NAS)

• Citrix

• Remote Desktop

• AD, DNS, DHCP, RADIUS, WSUS, SCCM, SMSPasscode, VPN, VPN-integration

• Jumpservere og proxyservere

• Antivirus (Bitdefender)

• Datacenternetværk

Applikationer:

• En række værktøjer som bruges internt hos Banedanmark samt af leverandører til understøttelse af driften af netværk, transmission og datacentre

• En række applikationer til understøttelse af trafikinformation og jernbanedriften

Logisk netværk:

• DWDM infrastruktur fra Ribbon/ECI

• Lejede linjer herunder trådløse fra teleudbydere som TDC, Global Connect, Telenor, Fibia og Telia

• MPLS baseret på Cisco og Nokia

• LAN inklusiv wifi baseret på Cisco

• Firewalls fra flere leverandører

Brugerenheder:

• Kundens betjeningsplads koncept (kaldet BP-Maskiner) som omfatter 50 industri PC’er på ca. 18 forskellige lokationer

Support:

• Kundens NOC udfører i dag support på ovenstående tekniske setup og denne ydelse indeholder ITIL processer og service desk samt serviceintegration af kundens mange leverandører indenfor jernbanetekniske IT-systemer

Der henvises til den udbudte kontrakts bilag 3 (Kundens it-miljø og situationsbeskrivelse) for yderligere beskrivelse af Banedanmarks jernbane-tekniske it-systemer.

Udstyr indkøbes gennem SKI’s rammeaftaler, og er ikke er en del af udbuddet. Drift af det underliggende fysiske netværk udbydes separat.

III. Hovedydelser

Den udbudte kontrakt omfatter følgende hovedydelser:

A) Transition Ind

B) Drift og vedligeholdelse af datacentre og applikationer

C) Drift og vedligeholdelse af logiske netværk

D) Supportydelser

Ad hovedydelse A):

Leverandøren skal gennemføre Transition Ind, herunder gennemføre de aktiviteter i transitionen, der gør leverandøren i stand til at overtage ansvaret for levering af de af Kontrakten omfattede ydelser, hvilket blandt andet omfatter videns overdragelse samt opsætning af samarbejdsorganisation og processer.

Ad hovedydelse B):

Leverandøren skal levere drift og vedligeholdelse af datacenterinfrastruktur og applikationer herunder fysiske servere, virtuelle servere, databaseløsninger, storage, Citrix og grundlæggende infrastrukturløsninger som AD, DNS, DHCP, WSUS og SCCM samt løbende sikring af den samlede datacenterinfrastruktur.

Ad hovedydelse C):

Leverandøren skal levere drift og vedligeholdelse af logiske netværk herunder WAN, LAN og firewalls samt løbende sikring af netværksinfrastrukturen.

Ad hovedydelse D): Leverandøren skal levere supportydelser herunder en service desk, en overvågningsfunktion og en funktion til serviceintegration af kundens mange leverandører samt gennemførsel af relevante ITIL processer.

II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Forhandlingsprocedure med forudgående indkaldelse af tilbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2022/S 093-257791
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en vejledende periodisk bekendtgørelse

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 1
Betegnelse:

Kontrakt om drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
09/06/2023
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 3
Antal tilbud modtaget fra SMV'er: 0
Antal tilbud modtaget fra tilbudsgivere fra andre EU-medlemsstater: 0
Antal tilbud modtaget fra tilbudsgivere fra ikke-EU-medlemsstater: 0
Antal tilbud modtaget elektronisk: 3
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: NNIT A/S
CVR-nummer: 21093106
Postadresse: Østmarken 3A
By: Søborg
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2860
Land: Danmark
E-mail: NNITcontact@nnit.com
Telefon: +45 70244242
Fax: +45 44371001
Internetadresse: https://www.nnit.com/da/
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms) (Må dette offentliggøres? ja)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 300 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 270 034 999.35 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise
V.2.6) Pris, der er betalt for lejlighedskøb

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
22/06/2023

Send til en kollega

0.047