Fakta om udbudet
Udbyder
Banedanmark
Kontrakt om drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk
Banedanmark
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Louise Rathleff Jensen
E-mail: LRJS@BANE.dk
Telefon: +45 50419041
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/340853
CVR-nummer: 10634970
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/om-os/organisering-og-ledelse/a-s-storebaelt/
CVR-nummer: 15807830
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/om-os/organisering-og-ledelse/a-s-oresund/
CVR-nummer: 28986564
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Kirsten Margrethe Christensen
E-mail: kmc@femern.dk
Telefon: +45 30361494
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://femern.com/
CVR-nummer: 32567967
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/om-os/organisering-og-ledelse/a-s-femern-landanlaeg/
CVR-nummer: 15694688
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
E-mail: cyl@sbf.dk
Telefon: +45 41532542
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://sundogbaelt.dk/
Del II: Genstand
Kontrakt om drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk
Udbuddet omhandlede anskaffelse af drift, vedligeholdelse og support til Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer. Udbuddet omfatter 24/7 drift og vedligeholdelse af datacenter og logisk netværk, herunder fysiske og virtuelle servere og applikationer samt landsdækkende logisk netværk, omfattende firewalls, routere, switches, trådløse accesspunkter og DWDM-udstyr, service desk og serviceintegrator.
Danmark
I. Baggrund og formål
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med ca. 2500 ansatte, som har ansvaret for at vedligeholde, forny og udbygge jernbanen, så den har en tilstand og kapacitet, som gør det velegnet at køre tog i Danmark. Banedanmarks IT-systemer er i dag delt i jernbanetekniske IT-systemer og administrative IT-systemer. Den udbudte kontrakt vedrører ydelser relateret til de jernbanetekniske IT-systemer og omfatter drift og vedligeholdelse af egne datacentre og logiske netværk samt Service Desk og Serviceintegrator, applikationsdrift og enhedsbrugeradministration. Herudover skal Leverandøren levere andre ydelser, herunder bestillingsydelser samt transition ud. Ydelserne leveres til Banedanmark, men givet jernbanenetværkenes sammenhængende karakter vil de øvrige ordregivere oplistet under pkt. I.1) via Banedanmark også aftage ydelser omfattet af Kontrakten.
II. Nuværende setup:
Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer omfatter pr. maj 2022 i hovedtræk (anslået):
Datacenter:
• 2 Vmware platforme inklusiv virtuelle netværk, loadbalancere mm.
• Ca. 200-250 servere, de fleste virtuelle afviklet på VMWare/VXRail.
- Mange forskellige OS (Microsoft og Linux distributioner)
• Databaseløsninger (MSSQL og Oracle)
• Storageløsninger (SAN/NAS)
• Citrix
• Remote Desktop
• AD, DNS, DHCP, RADIUS, WSUS, SCCM, SMSPasscode, VPN, VPN-integration
• Jumpservere og proxyservere
• Antivirus (Bitdefender)
• Datacenternetværk
Applikationer:
• En række værktøjer som bruges internt hos Banedanmark samt af leverandører til understøttelse af driften af netværk, transmission og datacentre
• En række applikationer til understøttelse af trafikinformation og jernbanedriften
Logisk netværk:
• DWDM infrastruktur fra Ribbon/ECI
• Lejede linjer herunder trådløse fra teleudbydere som TDC, Global Connect, Telenor, Fibia og Telia
• MPLS baseret på Cisco og Nokia
• LAN inklusiv wifi baseret på Cisco
• Firewalls fra flere leverandører
Brugerenheder:
• Kundens betjeningsplads koncept (kaldet BP-Maskiner) som omfatter 50 industri PC’er på ca. 18 forskellige lokationer
Support:
• Kundens NOC udfører i dag support på ovenstående tekniske setup og denne ydelse indeholder ITIL processer og service desk samt serviceintegration af kundens mange leverandører indenfor jernbanetekniske IT-systemer
Der henvises til den udbudte kontrakts bilag 3 (Kundens it-miljø og situationsbeskrivelse) for yderligere beskrivelse af Banedanmarks jernbane-tekniske it-systemer.
Udstyr indkøbes gennem SKI’s rammeaftaler, og er ikke er en del af udbuddet. Drift af det underliggende fysiske netværk udbydes separat.
III. Hovedydelser
Den udbudte kontrakt omfatter følgende hovedydelser:
A) Transition Ind
B) Drift og vedligeholdelse af datacentre og applikationer
C) Drift og vedligeholdelse af logiske netværk
D) Supportydelser
Ad hovedydelse A):
Leverandøren skal gennemføre Transition Ind, herunder gennemføre de aktiviteter i transitionen, der gør leverandøren i stand til at overtage ansvaret for levering af de af Kontrakten omfattede ydelser, hvilket blandt andet omfatter videns overdragelse samt opsætning af samarbejdsorganisation og processer.
Ad hovedydelse B):
Leverandøren skal levere drift og vedligeholdelse af datacenterinfrastruktur og applikationer herunder fysiske servere, virtuelle servere, databaseløsninger, storage, Citrix og grundlæggende infrastrukturløsninger som AD, DNS, DHCP, WSUS og SCCM samt løbende sikring af den samlede datacenterinfrastruktur.
Ad hovedydelse C):
Leverandøren skal levere drift og vedligeholdelse af logiske netværk herunder WAN, LAN og firewalls samt løbende sikring af netværksinfrastrukturen.
Ad hovedydelse D): Leverandøren skal levere supportydelser herunder en service desk, en overvågningsfunktion og en funktion til serviceintegration af kundens mange leverandører samt gennemførsel af relevante ITIL processer.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Kontrakt om drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk
CVR-nummer: 21093106
Postadresse: Østmarken 3A
By: Søborg
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2860
Land: Danmark
E-mail: NNITcontact@nnit.com
Telefon: +45 70244242
Fax: +45 44371001
Internetadresse: https://www.nnit.com/da/
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/