23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 110-343671
Offentliggjort
09.06.2023
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Medicoteknik, Region Syddanmark

Vindere

Indkøb af BD Kiestra TMT-2 & BD Identifa SA løsning, SHS Aabenraa Sygehus

(05.07.2023)
BD IDS
Lyskær 3DE
2720 Herlev

Indkøb af BD Kiestra TMT-2 & BD Identifa SA løsning, SHS Aabenraa Sygehus


Medicoteknik, Region Syddanmark

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Medicoteknik, Region Syddanmark
Postadresse: Sygehusvej 4
By: Kolding
NUTS-kode: DK032 Sydjylland
Postnummer: 6000
Land: Danmark
E-mail: steffan.stuhr.petersen@rsyd.dk
Telefon: +45 21157956
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.medicoteknik-rsd.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Indkøb af BD Kiestra TMT-2 & BD Identifa SA løsning, SHS Aabenraa Sygehus

Sagsnr.: P-15499
II.1.2) Hoved-CPV-kode
38000000 Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

SHS Mikrobiologi Aabenraa påtænker at indkøbe BD Kiestra TMT-2 & BD Identifa SA løsning.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 22 719 290.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK03 Syddanmark
Hovedudførelsessted:

DK-Aabenraa

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

SHS Mikrobiologi Aabenraa påtænker at indkøbe det fuldautomatiske BD Kiestra TMT-2 & BD Identifa SA løsning.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Udsåning og digitaliseret aflæsning

Afdelingen er i øjeblikket bestykket med en udsåningsrobot med en kapacitet svarende til en enkelt WASP (Walk Away Specimen Processor). Den aktuelle udsåningsrobot er indkøbt 2016. Kapaciteten i aktuelle system er i praksis gennemsnitligt ca. 60 plader pr minut. Pga. ujævn prøvestrøm konstateres kapacitetsproblemer.

Udsåningskapaciteten skal være højere end den aktuelle idet en højere andel af prøverne end aktuelt skal analyseres automatisk. For at imødekomme en stigende efterspørgsel på mikrobiologiske undersøgelser og ujævn prøvestrøm ønskes udsåningskapaciteten være minimum 1,5 gange den aktuelle.

Pga. af det eksisterende udsåningsrobots aktuelle gangtid (6,25 år) ønskes udsåningskapaciteten fornyet.

Systemet skal indeholde en total laboratorie automatiseret løsning inkluderende udsåning, inkubation (aerobt og i CO2 beriget atmosfære) og digitaliseret aflæsning. Transporten af agarplader til og fra udsåning og inkubatorer/digitaliseringsinstrumenter skal foregå automatisk. Herudover indeholder projektet også udstyr som skal assistere i identifikation og antibiotikafølsomhedsbestemmelse, se nærmere herom nedenfor.

Kulturer skal kunne fjernaflæses ved brug af digitaliserede billeder fra inkubatorerne.

Digitaliserede inkubatorer skal ved brug af programmerbare beslutningsstøttesystemer kunne sortere urinprøver i forskellige kategorier, fx vækst/ikke vækst/vækst over tærskelværdi, vækst med særlige karakteristika (fx på kromogene medier), eller vækst i forhold til urinprøvekvalitet.

Det skal være muligt med systemets digitaliserede kulturer at aflæse resistensundersøgelser udført med Kirby-Bauer (disc) diffusionsmetoden. Brugeren skal i brugergrænsefladen kunne måle og registrere zonestørrelser for overførsel til og tolkning i LIS.

Systemet skal kunne frasortere agarplader og stakke disse til inkubation manuelt i specialinkubatorer uden for systemet.

Det skal være muligt at kalde mærkede uinokulerede agarplader frem til manuel videre analysearbejde ligesom det skal være muligt at indsætte manuelt udsåede mærkede agar plader i stakke til videre analyse i systemet.

Det skal være muligt at kalde agarplader frem fra inkubator(er), og agarpladerne skal kunne udtages stakkede til videre manuel analysearbejde.

Identifikation og antibiotika følsomhedsbestemmelse.

I tillæg til hertil ønskes et modul/system til ”prikning” af kolonier som bedømmes klinisk interessante i det videre diagnostiske arbejde. Med ”prikning” forstås at systemet kan identificere kolonier udpeget af brugeren i brugergrænsefladen og udtage dele af kolonier til videre undersøgelse med MALDI-TOF og tillige at systemet kan fremstille suspensioner med en densitet sv.t. referencemetoden EUCAST for antimikrobiel følsomheds bestemmelse. Til dette system er der ikke krav om automatisk overføring af agarplader til ”priknings”-systemet/modulet idet modulet muligvis vil blive opsat i et tilstødende lokale. Systemet skal være kompatibelt med Bruker MALDI Biotyper Sirius IVD.

Billedhastighed

Høj billedhastighed ønskes for at undgå kødannelse på bånd som forbinder systemets moduler.

Se ydeligere forklaring under Del VI Supplerende oplysninger pkt. VI.3)..

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
01/06/2023
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: BD IDS
Postadresse: Lyskær 3DE
By: Herlev
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2720
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 22 719 290.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Ergonomi

Systemet skal ved automatisk transport minimere behovet for flytning af racks/kanistre indeholdende agarplader til og fra aerobe og CO2 inkubatorer. Løft til anden type af inkubatorer accepteres.

Arbejdet må ikke indeholde tunge og høje løft af genstande som indgår i betjening af apparaturet.

Med tunge løft regnes løft som må forventes skal udføres med begge arme hos en person med normalt fungerende bevægeapparat.

Med høje løft menes løft af objektets massemidtpunktet til skulderniveau eller derover hos en person af alm bygning.

Et væsentligt mål med automatisering og digitalisering af bakteriologiske undersøgelser er også at reducere ensidigt gentagen arbejde (EGA). Systemet skal eliminere majoriteten af EGA ved vending af agarplader i udsåning og aflæsning. Systemet skal ikke indeholde arbejdsmomenter med manuel afpropning/afskruvning af låg i prøverør, flydende substrater, eller medier til fremstilling af suspension af mikroorganismer.

Indpasning i eksisterende lokaler

Løsningen skal kunne rummes i apparaturrummet i Mikrobiologi, Sygehus Sønderjylland.

Kommunikation

Systemet skal kunne kommunikere bidirektionelt med afdelingens laboratorieinformations system (LIS) (aktuelt MADS).

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Internetadresse: www.klfu.dk
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Klagefrister fremgår af Håndhævelseslovens § 7: Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: (1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 6 / 6 (2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamiskindkøbssystemer indgået. (3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underretteordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvor vidt klagen er indgivet i 4 / 4 standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Se nærmere om indgivelse af klager på Klagenævnet for udbuds hjemmeside: www.klfu.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence og forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
06/06/2023

Send til en kollega

0.032