23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 036-105660
Offentliggjort
20.02.2023
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Skatteministeriet ved Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Vindere

(20.02.2023)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup

Kontrakt om drift, support, vedligehold og videreudvikling af vurderingssystemet med KMD


Skatteministeriet ved Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Skatteministeriet ved Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
CVR-nummer: 34730466
Postadresse: Nicolai Eigtveds Gade 28
By: København
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 1401
Land: Danmark
Kontaktperson: Lars Møller
E-mail: lars.moeller@ufst.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.skm.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Kontrakt om drift, support, vedligehold og videreudvikling af vurderingssystemet med KMD

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000 It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Tillægsaftalen agtes indgået af Skatteministeriet ved UFST. Tillægget kan således benyttes af hele Skatteministeriets koncernområde der p.t. består af: Skatteministeriets departement, IT-tilsynet, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Spillemyndigheden, Skatteankestyrelsen og Skatteforvaltningen, herunder Skattestyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Motorstyrelsen, Gældsstyrelsen, Toldstyrelsen, Administrations- og Servicestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.

UFST agter, jf. beskrivelsen i II.2.4), IV.1.1) og VI.3), at indgå en kontrakt (benævnt "Tillægsaftale til kontrakt om drift, support, vedligehold og videreudvikling af vurderingssystemet") med KMD.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 90 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
48800000 Informationssystemer og servere
72100000 Konsulentvirksomhed vedrørende maskinel
72200000 Programmering af software og konsulentvirksomhed
72220000 Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik
72223000 Gennemgang af behov for informationsteknologi
72240000 Systemanalyse og programmering
72250000 System- og supporttjenester
72263000 Implementering af programmel
72265000 Konfigurering af programmel
72267000 Programmelvedligeholdelses- og reparationstjenester
72300000 Datatjenester
72311000 Behandling og tabulering af data
72317000 Datalagring
72320000 Databasevirksomhed
72500000 Servicevirksomhed i forbindelse med datamater
72600000 Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK011 Byen København
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

UFST har tidligere indgået en Tillægsaftale med KMD om fortsættelse af sikker drift som led i udbudssætning af en del af det danske skattevæsens grundlæggende IT-systemer for person- og erhvervsbeskatning hos KMD jf. kontraktindgåelsesbekendtgørelse 2022/S 107-301009.

UFST agter nu i forlængelse heraf at indgå en kontrakt (benævnt "Tillægsaftale til kontrakt om drift, support, vedligehold og videreudvikling af vurderingssystemet") med KMD om ejendomsvurderingssystemet, kaldet VUR, som fortsat vil være en del af de grundlæggende IT-systemer hos UFST til skatteinddrivning i en længere periode. VUR-systemet anvendes til at udarbejde ejendomsvurderinger på alle ejendomme. UFST har allerede igangsat processen med at frigøre VUR-systemet fra KMD's legacy-systemer og er i færd med at implementere et nyt system (Ejendom & Grunde/E&G), som skal erstatte VUR-systemet og dets funktionaliteter på sigt.

Den aftale, som UFST agter at indgå med KMD vedrører alene drift, support, vedligehold og i krævet omfang videreudvikling af VUR-systemet - frem til VUR-systemets udfasning.

Kontrakten indeholder bestemmelser svarende til det oprindelige aftalekompleks med de nødvendige præciseringer og tilpasninger med henblik på at realisere formålet. Kontrakten skal løbe indtil det nye vurderingssystem er færdigimplementeret og samtlige funktionaliteter i VUR kan udfases. Kontrakten vedrører således ikke et nyt system, men sikrer alene drift og vedligehold af det oprindelige system, og alene i et begrænset omfang nødvendige ændringer, indtil implementeringen af det nye system er færdigudviklet, forventeligt i 2025. Da Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesager kan have brug for at generere tidligere ejendomsvurderinger i op til forventeligt 10 år efter VUR's udfasning til brug for klagesager over tidligere vurderinger foretaget via VUR fra den periode hvor VUR var i drift, forventes systemet i begrænset omfang blive anvendt i den efterfølgende periode efter færdigimplementeringen af E&G.

UFST har med ekstern bistand fået gennemført omfattende analyser af de tekniske afhængigheder, der kendetegner de omfattede legacy-systemer med henblik på at vurdere mulighederne for at udbudssætte systemerne. Det er konklusionen, at et leverandørskifte på nuværende tidspunkt er objektivt umuligt i forhold til systemerne omfattet af aftalerne med KMD, herunder VUR, som er genstand for tillægget. Selv efter en årrække med forberedelse vil udbud af systemerne være forbundet med betydelige risici. For en nærmere redegørelse for den objektive umulighed, henvises til IV.1.1 og VI.3 nedenfor.

UFST har derfor vurderet, at kontrakten kan tildeles ved udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse med hjemmel i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, men også til dels § 80, stk. 3, nr. 3.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Kontraktens værdi er baseret på den anslåede værdi ved afsendelse af bekendtgørelsen, jf. udbudslovens § 29 og opgjort efter fremgangsmåden i udbudslovens § 38, nr. 2 (fire års værdi).

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Se også afsnit II.2.4 og afsnit VI.3.

Det er med ekstern bistand konkluderet, at det er objektivt umuligt at foretage et leverandørskifte af driften og vedligeholdelsen af ejendomsvurderingssystemet VUR på nuværende tidspunkt. Det er konklusionen, at det vil tage en årrække at få afviklet interoperationaliten og sammenhængen til KMD's legacy-systemer og få oplært nye medarbejdere, og at det fortsat efter en årrække vil være forbundet med betydelige risici. UFST har derfor vurderet, at kontrakten om drift og vedligehold indtil det nye system er færdigimplementeret, kan tildeles uden udbud, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og nr. 3. Samtidig er implementering og iværksættelsen af afløsersystemet E&G allerede påbegyndt.

UFST agter derfor at indgå en tillægsaftale med KMD, med det formål at fastsætte et sikkert kontraktgrundlag om sikker drift af VUR-systemet indtil E&G-systemet er færdigimplementeret og kan udskifte VUR-systemet. Kontrakten indeholder bl.a. præciseringer og udvidelser af KMD's forpligtelser, der understøtter realiseringen af formålene med tillægsaftalen om udbudssætning og sikker drift indtil . Kontrakten skal løbe indtil E&G-systemet afløser VUR-systemet, herunder når VUR ikke længere er påkrævet for at kunne behandle klagesager tilbage i tid, hvor alene VUR ligger inde med relevant data.

UFST's vurdering er baseret på en omfattende teknisk gennemgang og analyse af legacy-systemerne, herunder VUR, som ekstern bistand har gennemført for UFST med henblik på at afdække og vurdere mulighederne for at udbudssætte systemet. Det er konklusionen, at det af tekniske grunde er objektivt umuligt på nuværende tidspunkt at udbudssætte ejendomsvurderingssystemet på grund af interoperabiliteten og sammenhængen mellem KMD's VUR-system og KMD's hjælpeprogrammer og legacy-systemer. Analysen heraf peger navnlig på følgende tre forhold relateret til forholdet mellem legacy-systemerne og VUR-systemet:

1. Afhængigheden af Den Fælleskommunale Platform

2. Muligheden for at adskille drift og vedligehold

3. Afhængighed af nøglemedarbejdere og tavs viden

Den eksterne bistand vurderer følgende om de tekniske afhængigheder til legacy-systemerne hos KMD; "De tekniske afhængigheder af KMD legacy-systemerne er således omfattende, særligt i forhold til den Fælles Kommunale Platform, og det grå programmel, som vurderes at ville kræve et omfangsrigt re-design for at erstatte afhængighederne med en mere løskoblet integration. Dette vil gøre en evt. transition langvarig og risikofyldt. Denne form for stærke tekniske bindinger i KMD legacy-systemer med eksterne afhængigheder til systemer og programmel er et særsyn og skyldes ”den kommunale historik”. Graden af disse afhængigheder vurderes at adskille sig fra andre komplekse It-systemer. De tekniske integrationer fra f.eks. Forskud over til bl.a. SLUT hos DXC bidrager til at øge kompleksiteten.

Betragtningerne vedr. den fælleskommunale platform og gråt programmel vurderes også at gøre sig gældende for VUR (Ejendomsvurderingssystemet). Hertil kommer, at VUR er afhængig af en række delprojekter, herunder) udviklingen af E&G (Ejendomsværdi og grundværdi, dvs. ICE) samt Grunddataprogrammet, datafordeleren (i regi af digitaliseringsstyrelsen).

De tekniske afhængigheder er beskrevet nærmere i VI.3.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
15/02/2023
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: KMD A/S
CVR-nummer: 26911745
Postadresse: Lautrupparken 40-42
By: Ballerup
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Indledende anslået samlet værdi af kontrakten/delkontrakten/koncessionen: 90 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 90 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Ekstern bistand har om de tekniske afhængigheder for VUR-systemet og KMD's øvrige systemer (som der tidligere er indgået kontrakt om jf. bekendtgørelse 2022/S 107-301009), angivet, at:

1. Afhængigheden af Den Fælleskommunale Platform

KMD-systemerne er designet, udviklet og idriftsat for kommunerne, før UFST overtog systemerne ved strukturreformen i 2005. Systemerne er derfor udviklet på KMD's Fælleskommunale Platform og har samme udviklingsstandarder og tekniske og rettighedsmæssige bindinger som hovedparten af KMD's øvrige kommunale systemer.

Systemerne driftet af KMD er eksekveringsmæssigt stærkt afhængige af den Fælleskommunale Platform og det grå programmel (hjælpeprogrammel, som er helt nødvendigt for at kunne driftsafvikle applikationerne), hvilket betyder, at KMD-Systemerne ikke kan driftes uden den Fælleskommunale Platform mv. og dermed ikke teknisk kan fungere uden adgang til og brug af disse komponenter hos KMD. KMD er således et nødvendigt led som en aktiv projektdeltager med henblik på at kunne drifte og vedligeholde VUR-systemet grundet tilknytningen til KMD's Fælleskommunale Platform og gråt programmel i øvrigt.

En transition til ny leverandør kræver udvikling og implementering af nye integrationer mellem legacy-systemerne og de systemer, som skal blive hos KMD (primært andre parters systemer). Det arbejde vil i høj grad være afhængig af KMD’s indsats, idet hjælpeprogrammel netop driftes og vedligeholdes af KMD. En transition til en ny leverandør kræver brug af det eksisterende grå programmel (inkl. den Fælleskommunale Platform mv.), da reverse engineering af det grå programmel i praksis (grundet de mange bestanddele i det grå programmel) vil være en omfattende (tillægs)opgave for en evt. ny leverandør.

Hertil kommer, at et leverandørskifte for VUR-systemet ville være forbundet med signifikante risici for de øvrige projekter, især E&G, da en ny leverandør ville skulle anvende en periode på 3-5 år på at sætte sig ind i VUR-systemet og de omkringliggende systemer/projekter.

2. Muligheden for at adskille drift og vedligehold

De tekniske afhængigheder til Den Fælleskommunale Platform og det grå programmel vil gøre det meget risikofyldt at adskille drift af KMD-systemerne, herunder VUR, da det kræver en større udviklingsopgave samt KMD’s aktive medvirken, idet ændringerne funktionelt og teknisk afhænger af KMD’s systemer. Det vil være en udfordring pga. den eksisterende leverandørafhængighed – herunder af nøglemedarbejdere hos KMD og de tekniske afhængigheder til Den Fælleskommunale Platform.

En evt. leverandørmæssig og fysisk opdeling mellem drift og vedligeholdelse/udvikling vurderes således at ville kræve oplæring af nye medarbejdere, som formodentlig vil tage 3-5 år hos såvel KMD som hos UFST. Fysisk opdeling mellem drift og vedligehold kan således først påbegyndes efter de 3-5 år med oplæring af nye medarbejdere, udbygning af UFST's organisation mv.

3. Afhængighed af nøglemedarbejdere og tavs viden

Den nuværende tavse viden hos KMD og dennes nøglemedarbejdere er essentiel for at kunne drifte og vedligeholde VUR-systemet, indtil det kan erstattes af E&G. Her skal det tages i betragtning, at KMD har opbygget over 20 års tavs viden om VUR-systemet i forbindelse med KMD's udvikling, drift og vedligeholdelse af VUR-systemet.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til § 7, stk. 3 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 (Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud), skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende. Efter § 6, stk. 4 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016, skal klageren, senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
15/02/2023

Send til en kollega

0.047