Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/03370a0b-5431-4b7b-a3de-a44afcc4fa3d/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 22-02-2023
Time: 13:00
Læses:
Dato: 01-03-2023
Time: 13:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 22-02-2023
Time: 13:01
Læses:
Dato: 01-03-2023
Time: 13:01
Yderligere oplysninger
Modtagelse af tilbud og åbning af tilbud fristforlænges med 1 uge, pga. materialets omfang og den forestående vinterferie.
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 01-03-2023
Time: 13:00
Læses:
Dato: 14-03-2023
Time: 13:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 01-03-2023
Time: 13:01
Læses:
Dato: 14-03-2023
Time: 13:01
Yderligere oplysninger
På baggrund af de seneste besvarelser af spørgsmål ændres tilbudsfristen fra den 1. marts 2023 til den 14. marts 2023
• Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
Ad II.1.5): Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er angivet i punkt II.1.5).
Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen, er der således også en usikkerhed om, hvad rammeaftalens værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold:
• Generelle prisstigninger for transport, da der generelt stadig opleves udfordringer med transport som følgevirkning af Covid 19, lukning af havne, spærring af Suez kanal m.m. Det kan føre til prisstigninger, som ikke kan forudses på offentliggørelsestidspunktet.
• Den aktuelle situation i Ukraine/Rusland skaber usikkerhed om fremtiden, hvilket medfører risiko for, at prissætningen på hele forsyningskæden påvirkes, herunder også råvare- og produktionspriser.
• Omsætningen følger dollarkursen i forhold til prisudviklingen. Priserne i aftalen er derfor underlagt justering i aftaleperioden og det kan medføre, at priserne for produkter hæves i aftaleperioden såfremt kursen stiger mere end estimeret ift. anslået værdi.
• Aftalens sortiment er optimeret endnu mere ift. nuværende aftale, samt tilpasset til nyere teknologi, der bedre reflekterer markedets nuværende vareudbud. Dette kan medføre skarpere prispunkter fra tilbudsgiverne og samtidig også kan stimulere en højere efterspørgsel hos kunderne end det er forudsat i anslået værdi.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af rammeaftalen, og en vurdering af rammeaftalens maksimale værdi. På den baggrund er rammeaftalens maksimale værdi fastsat til DKK 1 mia. Den maksimale værdi, der er fastsat, fremgår i punkt II.2.14). Værdien anses ikke for klart usandsynlig. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad Rammeaftalens værdi ender med at blive.
Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på delaftalerne på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
• Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres.
• Rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.4.Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den tilbudsgiver som SKI har til hensigt at tildele
Computere (2022) (Genudbud)
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Christoffer Bangild
E-mail: cb@ski.dk
Telefon: +45 40296135
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
Computere (2022) (Genudbud)
02.02 Computere er et genudbud af den eksisterende aftale på området. Aftalen tildeles på baggrund af tildelingskriteriet ”Pris”. Der vil være én primær leverandør samt to sekundære leverandører på aftalen. Når den primære leverandørs sortiment dækker indkøbsbehovet, skal købet foretages direkte hos den primære leverandør, mens tildelingen ved større indkøb af 100 ens eller flere computere vil foregå ved miniudbud blandt alle tre leverandører.
Sortimentet dækker computerrelaterede behov og krav, hos de mange forskellige myndigheder og offentlige institutioner, som vil kunne anvende rammeaftalen. Det brede sortiment sikres dels gennem de enkelte krav i kravspecifikationen og dels ved at sikre flere producentmærker bredt på rammeaftalen.
For en stor del af kravspecifikationen gælder, at tilbudsgiver skal byde med flere forskellige produkter, der opfylder samme krav. Dette kræves for at sikre sortimentsbredden med henblik på at opfylde kundernes forskelligartede behov.
Det udbudte sortiment omfatter følgende:
Computere:
All-in-One (AIO), Specialcomputere, Bærbare, Stationære computere, Håndholdte, Tynde klienter.
Tilbehør:
RAM, Fastlager, Batterier, Flash-hukommelse, Covers, Netværkskabler, Docks, Adapter, Mus og Ta-staturer, Grafikkort, Håndleds- og underarmsstøtte, Skærmfilter, Musemåtter, Powerbanks, Computer-skærme, Pegeredskaber, Strømforsyninger, KVM-Switch, Tasker, Ladestationer, USB-hukommelse.
Tilknyttede ydelser:
Pålægning af image
Tilmelding til kundens deployment løsning
Slutbrugerklargøring.
Tilknyttede ydelser:
Tyverimærkning - Fysisk, Emballagehåndtering, Opsætning af BIOS/UEFI, Slutbrugerlevering, Udskiftning/isætning af fastlager – Kundens computer, Udskiftning/isætning af batteri – Kundens computer, 12 måneders forlænget produkt- og on-site garanti, 24 måneders forlænget produkt- og on-site garanti, Forlænget produkt- og carry-in garanti på Håndholdte computere og Tynde klienter, Driftskonsulent, Tekniker, Udrulningsleder, Uddannelseskonsulent.
Varigheden af rammeaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Den maksimale værdi af rammeaftalen er fastsat til DKK 1 mia. Se nærmere om baggrunden herfor i del VI, afsnit VI.3) Yderligere oplysninger.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
• Under ”Samlet årsomsætning” anføres tilbudsgivers samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår.
• Under ”Finansielle nøgletal” anføres tilbudsgivers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, af-snit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen:
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet årsomsætning på minimum DKK 100 mio. ekskl. moms.
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 15 %.
Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen, skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:
Omsætning:
• Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste omsætning fremgår.
Soliditetsgrad:
• Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede soliditetsgrad, herunder egenkapital og aktiver, fremgår.
ingen
ingen
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles ansøger/tilbudsgiver. I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
• Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
Ad II.1.5): Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er angivet i punkt II.1.5).
Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen, er der således også en usikkerhed om, hvad rammeaftalens værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold:
• Generelle prisstigninger for transport, da der generelt stadig opleves udfordringer med transport som følgevirkning af Covid 19, lukning af havne, spærring af Suez kanal m.m. Det kan føre til prisstigninger, som ikke kan forudses på offentliggørelsestidspunktet.
• Den aktuelle situation i Ukraine/Rusland skaber usikkerhed om fremtiden, hvilket medfører risiko for, at prissætningen på hele forsyningskæden påvirkes, herunder også råvare- og produktionspriser.
• Omsætningen følger dollarkursen i forhold til prisudviklingen. Priserne i aftalen er derfor underlagt justering i aftaleperioden og det kan medføre, at priserne for produkter hæves i aftaleperioden såfremt kursen stiger mere end estimeret ift. anslået værdi.
• Aftalens sortiment er optimeret endnu mere ift. nuværende aftale, samt tilpasset til nyere teknologi, der bedre reflekterer markedets nuværende vareudbud. Dette kan medføre skarpere prispunkter fra tilbudsgiverne og samtidig også kan stimulere en højere efterspørgsel hos kunderne end det er forudsat i anslået værdi.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af rammeaftalen, og en vurdering af rammeaftalens maksimale værdi. På den baggrund er rammeaftalens maksimale værdi fastsat til DKK 1 mia. Den maksimale værdi, der er fastsat, fremgår i punkt II.2.14). Værdien anses ikke for klart usandsynlig. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad Rammeaftalens værdi ender med at blive.
Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på delaftalerne på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
• Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres.
• Rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.4.Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den tilbudsgiver som SKI har til hensigt at tildele
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk