Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/646275c8-6371-4626-be6c-351b32bb060d/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 13-02-2023
Time: 13:00
Læses:
Dato: 10-03-2023
Time: 13:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 13-02-2023
Time: 13:01
Læses:
Dato: 10-03-2023
Time: 13:01
Yderligere oplysninger
Samtidig med at SKI lægger en ny version af tilbudslisten (bilag C) på udbudssiden i ETHICS, samt besvarer en række spørgsmål, forlænges tilbudsfristen til den 10. marts 2023, kl. 13:00.
SKI har besluttet af foretage en række ændringer af kravene i og strukturen af udbudsmaterialet til rammeaftale 50.03 Servere og storage. Ændringerne sker som følge af, at SKI på en række punkter har besluttet at imødekomme markedets ønsker til tilpasning af udbudsmaterialet.
I den forbindelse vælger SKI at det nye materiale skal genudbydes omgående. SKI har derfor sendt en ny udbudsbekendtgørelse til TED. Det betyder, at udbudsmaterialet bliver offentliggjort i ETHICS hurtigst muligt.
Udbudssiden på ski.dk vil blive opdateret med nyt link til ETHICS og relevant info herefter.
På den nye udbudsside vil der blive offentliggjort en version af udbudsmaterialet, hvor ændringerne fremgår med ændringsmarkeringer, dog undtaget bilag C tilbudsliste, da dette er en Excel-fil.
Servere og storage
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Tanja Haas
E-mail: tah@ski.dk
Telefon: +45 20851433
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
Servere og storage
SKI udbyder rammeaftale 50.03 Servere og storage, der omfatter levering af hardware og software der bruges til at konfigurere og konstruere server- og/eller storage-systemerne, herunder integrerede systemer, service- og supportaftaler til systemer leveret under rammeaftalen, samt tilknyttede tekniske ydelser, der leveres som timebaserede ydelser i sammenhæng med systemerne. Derudover omfatter rammeaftalen, at systemerne kan leveres som "pay as you go", der er en fleksibel løsning, hvor kunden kan skalere server- og/eller storage-kapaciteten op og ned. Se nærmere i bilag B og bilag B.1. SKI forventer, at rammeaftalen tildeles flere leverandører, jf. punkt IV.1.3), og den efterfølgende tildeling af leveringskontrakter på baggrund af rammeaftalen sker ved direkte tildeling eller miniudbud, alt efter det konkrete indkøbsbehov, jf. nærmere i bilag D til rammeaftalen. Rammeaftalen rummer en forpligtelse for nogle af kunderne til at benytte rammeaftalen i bestemte situationer.
Danmark
Se beskrivelsen i punkt II.1.4. Angående kunderne på aftalen uddybes, at disse bl.a. omfatter hele staten, 3 regioner og 73 kommuner. Se nærmere om kunderne i bilag A, og den tilhørende Kundeliste, samt om forpligtelsen til at bruge rammeaftalen i særbilag 1.
Rammeaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder hver, så rammeaftalen har en samlet maksimal varighed på 48 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
• Under ”Samlet årsomsætning” anføres tilbudsgivers samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår.
• Under ”Finansielle nøgletal” anføres tilbudsgivers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit B, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og 9.2.1.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på mindst DKK 100 mio., ekskl. moms.
Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på mindst 10 %.
Ved det ”seneste disponible regnskabsår” forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), eller hvis tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes den samlede omsætning som summen af de økonomiske aktørers omsætning.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), eller hvis tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes soliditetsgraden som alle de økonomiske aktørers samlede egenkapitals værdi i forhold til de økonomisk aktørers samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad således på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen, skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges dokumentation for økonomisk og finansiel formåen, i form af årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede omsætning og soliditetsgrad, herunder egenkapital og aktiver, fremgår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver, jf. rammeaftalens punkt 6.4. Der henvises i øvrigt til udbudsbetingelsernes punkt 9.2 om ESPD, hvori den støttende virksomhed skal oplyse den økonomiske og finansielle formåen, som stilles til rådighed for tilbudsgiver, og udbudsbetingelsernes punkt 16.4 om støtteerklæring. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2 om ESPD og 9.5, andet tekstafsnit.
Der stilles ikke mindstekrav til teknisk og faglig formåen.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles tilbudsgiver.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
• Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
Ad II.1.5): Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er angivet i punkt II.1.5). Den er baseret på:
• Historisk forbrug på aftaleområdet
• Erfaringerne om omsætning og omsætningsudvikling fra den tidligere Rammeaftale 50.03 Servere og storage (2019)
• Et skøn af den forventede omsætning af Pay as you go-løsninger, som er en udvidelse af sortimentet ift. den forrige aftale
• Hvem der er kunder, og deres estimater af det kommende forbrug
• Markedsforhold, herunder inflation
Hen over den samlede varighed på 4 år, dvs. inklusive mulighederne for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen, er der således også en usikkerhed om, hvad rammeaftalens værdi ender med at blive.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af rammeaftalen, og en vurdering af rammeaftalens maksimale værdi. På den baggrund er rammeaftalens maksimale værdi fastsat til DKK 3,729 mia. Denne værdi anses ikke for klart usandsynlig. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem rammeaftalens anslåede værdi og maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om, hvad rammeaftalens værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold:
• En nemmere og bredere anvendelse af aftalen end den nuværende
• En stigende tendens i datamængden, der kræver mere og mere server- og storage kapacitet
Skønnet af rammeaftalens anslåede værdi og rammeaftalens maksimale værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på rammeaftalen på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner, og på tværs af alle aktører i rammeaftalen, jf. punkt IV.1.3), uanset det endelige antal heraf.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
• Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres.
• Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den tilbudsgiver som SKI har til hensigt at tildele rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.5.
• Tilbudsgiver skal være opmærksom på om den, i medfør af reglerne om investeringsscreening, skal søge om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen til at indgå rammeaftalen, hvis SKI agter at tildele rammeaftalen til tilbudsgiver. Se nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 17.2.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk