Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Bygningsstyrelsen
Etablering, drift og vedligehold af ladestandere - Nord- og Midtjylland
Bygningsstyrelsen
Koncessionsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Postadresse: Thomas Helsteds Vej 9A
By: Skanderborg
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8660
Land: Danmark
Kontaktperson: Iben Merete Toftvang Ottesen
E-mail: imeto@bygst.dk
Telefon: +45 41701292
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.bygst.dk
Internetadresse for køberprofilen: http://www.bygst.dk/udbud
Del II: Genstand
Etablering, drift og vedligehold af ladestandere - Nord- og Midtjylland
Bygningsstyrelsen ønsker at øge udbredelsen af ladeinfrastruktur til opladning af elektriske køretøjer i Danmark og dermed understøtte den grønne omstilling. I tilknytning til de statslige ejendomme ejer Bygningsstyrelsen en række parkeringsarealer, hvor der ønskes etableret ladefaciliteter.
I den forbindelse ønsker Bygningsstyrelsen en seriøs leverandør og samarbejdspartner, som kan levere og drive funktionelle løsninger for ladefaciliteter med udgangspunkt i de konkrete forhold, der gælder på de respektive parkeringsarealer.
Nord- og Midtjylland
Operatøren (koncessionshaveren) etablerer, driver og vedligeholder ladestandere med tilhørende infrastruktur for egen regning og risiko frem til år 2031. Operatøren betaler potentielt en lejeafgift til Bygningsstyrelsen for arealerne, hvorpå ladestanderne etableres. De nærmere betingelser fremgår af udbudsmaterialet.
Tilbudsgiver skal udfylde det elektroniske ESPD på RIB.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der
ligeledes afleveres en støtteerklæring (Bygningsstyrelsens paradigme skal anvendes).
Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et bilag.
Der henvises desuden til udbudsmaterialet.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt tilbudsgiver
er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde
og de i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1-6 nævnte frivillige udelukkelsesgrunde.
Tilbudsgiver skal aflevere ESPD'et som en del af sit tilbud. ESPD'et indeholder
tilbudsgivers erklæring i henhold til de af Bygningsstyrelsen opstillede betingelser for deltagelse
i udbuddet. Erklæringer som er givet på anden vis end via ESPD'et tages ikke i
betragtning.
Går flere tilbudsgivere sammen i et konsortium, skal hver tilbudsgiver i konsortiet vedlægge et
individuelt ESPD.
Såfremt en tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen
og/eller teknisk og faglige formåen i henhold til punkt III.1.2) og punkt III.1.3) (fx en underleverandør),
skal hver enkelt af disse også vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen
og/eller tekniske og faglige formåen, skal tilbudsgiveren derudover godtgøre, at tilbudsgiveren
råder over de pågældende ressourcer under et eventuelt kontraktforløb, jf. Udbudslovens
§ 144, stk. 2. Derfor skal tilbudsgiver sammen med ESPD'et aflevere en støtteerklæring
(se punkt II.2.14)). Det vil ikke være muligt at udskifte de pågældende enheder uden den
ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse. Se desuden punkt VI.3) vedrørende
indhentelse af dokumentation.
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders formåen og/eller har tilbudsgiver underleverandører
og/eller -entreprenører, opfordres tilbudsgiver derudover til at uploade et supplerende dokument,
hvor tilbudsgiver beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder. Det
vil sige, at det klart bør fremgå, hvem der er tilbudsgiver og hvem der er underleverandører
og/eller -entreprenører, samt hvem tilbudsgiver baserer sig på både for så vidt angår økonomisk
og finansiel formåen som teknisk og faglig formåen. Herudover kan tilbudsgiver med
fordel beskrive, hvilke opgaver de forskellige virksomheder forventes at varetage.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at
tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for
de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens
§ 151, stk. 3 og 5.
Som dokumentation for opfyldelse af de valgte udelukkelsesgrunde i ESPD'et, vil følgende
blive krævet af den vindende tilbudsgiver inden kontraktindgåelse:
- serviceattest eller tilsvarende dokumentation. Ansøger opfordres til at indhente disse i
god tid. Serviceattesten bør ikke være ældre end 6 måneder.
ESPD'et er et afleveringskrav, jf. denne udbudsbekendtgørelses punkt II.2.14). Råd om
udfyldelse af ESPD'et findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside under
udbudsregler: https://www.kfst.dk/udbud/udbudsregler/espd/
Tilbudsgiveren skal i relation til økonomisk og finansiel formåen udfylde følgende i afsnit B i
del IV i ESPD'et:
a) Finansielle nøgletal:
Under dette punkt i ESPD'et skal tilbudsgiver oplyse soliditetsgraden for det seneste disponible
regnskabsår. Soliditetsgraden skal fremgå af boksen »Nøgletal«. I boksen »Beskrivelse
« skal tilbudsgiver oplyse både egenkapital samt værdien af de samlede aktiver,
således at Bygningsstyrelsen kan se soliditetsgradens beregningsgrundlag.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at
tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for
de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens
§ 151, stk. 3 og 5.
Dokumentation for opfyldelse af økonomisk formåen:
ad a) Finansielle nøgletal:
Som dokumentation for de i ESPD'et oplyste tal for soliditetsgrad accepteres årsregnskab
eller uddrag heraf, der er revisorpåtegnet, underskrevet af tegningsberettigede,
underskrevet af dirigenten for generalforsamlingen eller har tilsvarende påtegning, eller
tilsvarende dokument, som indeholder de krævede oplysninger.
ad a) Finansielle nøgletal
Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på mindst 5 % i det seneste disponible
regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgiverens samlede egenkapital i forhold til tilbudsgiverens
samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således: (Samlede egenkapital/
samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen,
beregnes soliditetsgraden som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital
i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. De støttende enheder skal i
dette tilfælde afgive en støtteerklæring, jf. nærmere punkt II.2.14).
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden
også som de økonomiske aktørers samlede egenkapital i forhold til deres
samlede aktiver, udregnet i procent.
Hvis tilbudsgiveren direkte eller indirekte har ejerandele i den støttende enhed eller vice
versa, beregnes soliditetsgraden på grundlag af de økonomiske aktørers konsoliderede
regnskabstal. Det samme gælder, hvis én sammenslutningsdeltager har direkte eller
indirekte ejerandele i en anden sammenslutningsdeltager. De pågældende økonomiske
aktører skal i dette tilfælde afgive de oplysninger i ESPD’et, der er nødvendige for at
foretage en korrekt beregning.
Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen,
hæfter tilbudsgiveren og de pågældende enheder solidarisk for kontraktens gennemførelse,
jf. udbudslovens § 144, stk. 6. De støttende enheder skal i deres støtteerklæring, jf. punkt
II.2.14), bekræfte denne hæftelsesforpligtelse. De støttende enheder skal anvende Bygningsstyrelsen
paradigme til støtteerklæring.
Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, skal
disse enheder hver især have en soliditetsgrad på mindst 5 % i det seneste disponible
regnskabsår.
Tilbudsgiver skal udfylde følgende i afsnit C i del IV i ESPD'et:
Tilbudsgiver skal angive en liste over referencer for udførelse af tjenesteydelser af den anførte type, der er udført inden for de seneste 5 år.
For hver enkelt reference ønskes oplysninger om opdragsgiver, samlet kontraktsum
inkl. optioner, kontrakttidspunkt samt en kort og konkret beskrivelse af opgavens
karakter samt tilbudsgiverens rolle og funktion i forbindelse med det udførte arbejde.
Referencerne skal suppleres af opdragsgivers kontaktoplysninger herunder kontaktpersonens
navn, mail og telefonnummer.
Referencerne bør angives i ESPD'et, men det accepteres, at de afleveres i separat
dokument.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt
at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §
151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til § 148, jf. dog udbudslovens
§ 151, stk. 3 og 5.
Dokumentation for teknisk formåen:
- Referencer: referencelisten, jf. punkt III.1.3, indeholdende kontaktoplysninger på
opdragsgiver i hver af de anførte referencer udgør den endelige dokumentation for
referencerne.
Tilbudsgiver skal anvise mindst 1 relevant reference.
Kontrakten indeholder en arbejdsklausul.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Kontrakten indeholder krav om solidarisk hæftelse for støttevirksomheder.
Kontrakten indeholder krav til forsikring.
Kontrakten indeholder bilag med bestemmelser om prisfastsættelse for slutbrugere.
Se desuden udbudsmaterialet for nærmere informationer.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Det forventes, at der udbydes yderligere 6 koncessionsaftaler i resten af landet frem mod d. 1. januar 2025.
Udvælgelse afholdes digitalt via internetportalen RIB. Spørgsmål vedrørende anvendelse
af RIB kan rettes til RIB A/S, tlf.: 35245250, support@rib-software.dk . Udbudsnr. i RIB er
TN174497
Har tilbudsgiveren allerede et RIB login:
1. Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg login og følg vejledningen.
2. Login ved at taste dine personlige brugerkoder.
3. I Personligt område vælg boksen Søg efter udbud.
4. Indtast RIB udbudsnummer TN174497 og tryk søg
5. Udbuddet Etablering, drift og vedligehold af ladestandere - Nord- og Midtjylland fremkommer, og vælg OK.
6. Åbn udbuddet ved at vælge rib-software udbud og Etablering, drift og vedligehold af ladestandere - Nord- og Midtjylland i oversigten.
Mangler du et RIB login:
1. Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg udbud og følg vejledningen.
2. Vælg Ny bruger og følg vejledning.
Har du mistet dine personlige brugerkoder:
1. Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg Login, og tryk Glemt brugernavn/
password og følg vejledning.
Support:
Såfremt der er tekniske spørgsmål til afvikling af udbuddet i rib-software udbud, kan rib
support vederlagsfrit kontaktes på enten tlf.: 35 245 250 eller support@rib-software.dk.
Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at det er på tilbudsgiver eget ansvar, i god tid og indenfor
afleveringsfristenat sikre sig adgang til udbudsportalen samt orientere sig om
kravene for antagelig aflevering af tilbuddet.
Udbudsportal og aflevering:
Udbudsportalen består af udbuddets materiale, og et sæt afleveringskrav.
Afgives der tilbud som et konsortium, hvor dokumentation fra flere virksomheder skal indgå
som en del af det fælles tilbud, er det nødvendigt i forhold til RIB, at konsortiet udpeger
én repræsentant, som uploader materiale for konsortiemedlemmerne.
ESPD:
Tilbudsgiverne skal udfylde ESPD'et på RIB, der er oprettet som et afleveringskrav. Sådan
gør tilbudsgiveren:
1.Tilgå Udbuddet
2.Gå til "Aflevering af tilbud/ansøgning"
3.Klik på afleveringskravet "ESPD"
4.Klik på "Opret ESPD-svar"
5.Udfyld ESPD-formularen
6.Klik "Eksporter" til sidst
For nærmere oplysninger omkring anvendelsen af ESPD henvises til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Udover den dokumentation, der er omtalt i punkt III.1.1), III.1.2) og III.1.3) skal den tilbudsgiver,
som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele
kontrakten til, skal fremlægge følgende øvrige dokumentation:
- dokumentation for konsortiedannelse – såfremt det er relevant.
Den tilbudsgiver som Bygningsstyrelsen vælger at tildele kontrakten til skal fremlægge
dokumentation for relevant forsikringsdækning senest ved indgåelse af kontrakten.
Bygningsstyrelsen udelukker en tilbudsgiver, såfremt denne ikke er i stand til at fremsende
dokumentation.
Postadresse: Nævnenes Hus, Tolboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på
www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klager over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet
for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EUTidende
om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den
dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de
berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af
konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet
en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter
den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens
§ 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.
udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt
underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om
hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen
ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres
opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk