Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f1cb2e62-c476-465f-b6a9-305b94902b21/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Vindere
02.22 SKI's indrapportering af konkret indkøb fra Sundhed.Dk
(30.10.2023)
DUBEX A/S
Gyngemose Parkvej 50
2860 Søborg
02.22 SKI's indrapportering af konkret indkøb fra Sundhed.Dk
(30.10.2023)
Unit IT A/S
Strandvejen 7
5500 Middelfart
02.22 SKI's indrapportering af konkret indkøb fra Sundhed.Dk
(30.10.2023)
PROGRESSIVE A/S
Tonsbakken 16, 3.
2740 Skovlunde
02.22 SKI's indrapportering af konkret indkøb fra Sundhed.Dk
(30.10.2023)
PROGRESSIVE A/S
Tonsbakken 16, 3.
2740 Skovlunde
02.22 SKI's indrapportering af konkret indkøb fra Sundhed.Dk
(30.10.2023)
Fellowmind Denmark A/S
Rosenørns Alle 1
1970 Frederiksberg C
02.22 SKI's indrapportering af konkret indkøb fra Sundhed.Dk
(30.10.2023)
Nuuday A/S
Teglholmsgade 1
2450 København SV
It-drift
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Emilie Wiborg Petersen
E-mail: ewp@ski.dk
Telefon: +45 33427000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
It-drift
SKI udbyder hermed et dynamisk indkøbssystem for it-drift (02.22 It-drift). Det er frivilligt for de kunder, som fremgår af bilag B, Kundeliste, at gøre brug af det dynamiske indkøbssystem, når de skal anskaffe it-driftsydelser.
Det dynamiske indkøbssystem indeholder én samlet kategori.
Overordnet set indeholder det dynamiske indkøbssystem følgende syv ydelsesområder, med dertilhørende underliggende ydelser, tværgående ydelser og bestillingsydelser, som kunden kan anskaffe på tværs af:
• Clouddrift
• Datacenterdrift
• Co-Location
• Netværksdrift
• Applikationsdrift
• Slutbrugerservices
• Sikkerhedsservices
Under de syv ydelsesområder er der mulighed for at anskaffe kapacitet - eksempelvis cloudkapacitet og server- og storagekapacitet.
Der henvises i øvrigt til Bilag C, Systemets genstand for uddybning af de 7 ydelsesområder, som Systemets genstand består af.
Systemets sortiment omfatter alle former for it-driftsydelser, som både traditionelle on-premise løsninger samt cloud-baserede løsninger og hybride løsninger.
Systemet omfatter it-driftsydelser under de syv ydelsesområder som er oplistede nedenfor og uddybet i Bilag C, Systemets genstand.
Herudover er leverandøren ansvarlig for, som led i sin levering af it-driftsydelser til kunden, at foretage de nødvendige operationelle tilpasninger og konfigurationer samt levere tværgående ydelser og bestillingsydelser relateret til it-driftsydelserne.
Leverandøren er bl.a. ansvarlig for at drifte, vedligeholde og administrere it-driftsydelserne og foretage de nødvendige småjusteringer, op-/nedskaleringer, konfigurationer, patchning, mv. og varetage service management processerne, herunder dokumentation, rapportering, ITIL-processerne og deltagelse i kundens governance-organisation som led i leveringen af it-driftsydelser til kunden. Leverandøren skal ligeledes sikre, at leverandørens it-driftsydelser har en høj grad af sikkerhed, hvilket leverandøren skal inkorporere i sine it-driftsydelser og sikre den nødvendige overvågning og kontrol med.
Leverandøren skal i forbindelse med de konkrete indkøb på systemet levere en transition ind-ydelse og i forbindelse med Leveringskontraktens hele eller delvise ophør ligeledes levere en transition ud-ydelse. Fælles for begge transitionsydelser er, at leverandøren skal varetage, drive og planlægge disse faser og bistå kunden, den afgivende leverandør og den modtagende leverandør i nødvendigt omfang, for at sikre en succesfuld transition.
Det er muligt at købe forskellige former for it-driftsydelser, der alle supplerer hinanden. Systemet har en høj grad af fleksibilitet og indeholder mange forskellige brugsscenarier, der gør det muligt at købe it-ydelser så som eksempelvis: offentligt tilgængelige cloud-værktøjer samt managed cloud services og administration af cloud-platforme, storage, backup, computing, fysisk gulvplads i et datacenter, racks til it-udstyr, WiFi-løsninger til kontorer, netværkskabler til datacentre, managed netværksløsninger, VPN-løsninger, drift af standard og specialudviklede applikationer, databasedrift, middlewaredrift, leje af computere, tablets, pc-skærme, headsets og dertilhørende mobile device management samt service desk, Security Operations Centre (SOC), drift af moderne kontor-applikationer herunder e-mail, samarbejdsplatforme, arkiveringssystemer, mv.
Overordnet set indeholder systemets kategori følgende syv ydelsesområder, med dertilhørende underliggende ydelser, tværgående ydelser og bestillingsydelser, som kunden kan anskaffe på tværs af:
• Clouddrift
• Datacenterdrift
• Co-Location
• Netværksdrift
• Applikationsdrift
• Slutbrugerservices
• Sikkerhedsservices
Under de syv ydelsesområder er der mulighed for at anskaffe kapacitet - eksempelvis cloudkapacitet og server- og storagekapacitet.
Der henvises i øvrigt til Bilag C, Systemets genstand for uddybning af de 7 ydelsesområder, som systemets genstand består af.
SKI forbeholder sig retten til at forlænge systemets varighed via en bekendtgørelse herom jf. udbudslovens §
107.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
N/A
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende
oplysninger:
• Under ”Samlet årsomsætning” anføres ansøgers samlede nettoomsætning for senest disponible
regnskabsår.
• Under ”Finansielle nøgletal” anføres ansøgers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver for senest disponible regnskabsår. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem ansøgers samlede
egenkapital og ansøgers samlede aktiver.
Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C:
Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og
underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt Ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den
økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og
hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede
oplysninger.
Yderligere informationer om opfyldelse af egnethedskravene vedrørende økonomisk og finansiel formåen
fremgår af udbudsbetingelsernes punkt 6.2.
Ansøger skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen:
• Det er et minimumskrav, at ansøger i senest disponible regnskabsår har haft en nettoomsætning på minimum DKK 5 mio. eksklusive moms.
og
• Det er et minimumskrav, at ansøger i det senest disponible regnskabsår har haft en soliditetsgrad på minimum 5 %.
Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen .
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingen af en leveringskontrakt på baggrund af et konkret indkøb fra en kunde i systemet skal tilbudsgiveren, som kunden har til hensigt at tildele leveringskontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD vedr. økonomisk og finansiel formåen er korrekte.
Når kunden forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:
• Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra det senest disponible regnskabsår på tidspunktet for anmodning om dokumentation med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste årlige samlede nettoomsætning og soliditetsgrad, herunder egenkapital og aktiver, fremgår.
Eller
• Såfremt nettoomsætningen ikke fremgår af årsregnskabet, kan nettoomsætningen dokumenteres via en erklæring på tro og love om, at den i ESPD’et anførte årlige nettoomsætning og/eller soliditetsgrad for det senest disponible regnskabsår er korrekte, underskrevet af en tegningsberettiget hos tilbudsgiveren.
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
To referencer vedrørende tilsvarende opgaver, der er udført indenfor de seneste 3 år regnet fra ansøgningsfristen, og som hver især har en værdi på minimum DKK 500.000 ekskl. moms.
Ved tilsvarende opgaver forstås opgaver indenfor et eller flere af nedenstående ydelsesområder:
1) Clouddrift, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
2) Datacenterdrift, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
3) Co-location, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
4) Netværksdrift, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
5) Applikationsdrift, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
6) Slutbrugerservices, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
7) Sikkerhedsservices, som defineret i udbudsmaterialets bilag C.
Krav til referencens indhold
Én reference skal omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt. Én reference kan således ikke omfatte flere kontrakter, uanset om modtageren er den samme. Da én reference skal omfatte en konkret leverance, kan referencen ikke omfatte en rammeaftale. Én reference kan dog godt omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt, der er baseret på en rammeaftale.
Kontrakten, som ansøger angiver som reference, kan være startet tidligere end 3 år før ansøgningsfristen og/eller løbe videre efter ansøgningsfristen, men der kan alene lægges vægt på den del af kontrakten, der er udført inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen. Ansøger skal derfor alene beskrive og angive værdien for den del, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen. Ansøger står ved sin erklæring i ESPD’et inde for, at der alene er beskrevet og angivet værdien for den del af kontrakten, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen.
Følgende angives for hver reference:
• En kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilket/hvilke ydelsesområder, der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis.
• værdien af de opgaver, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen.
• en start- og slutdato for kontrakten.
• modtageren, dvs. Kundens navn.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C. Eksempel på udfyldelse fremgår af udbudsbetingelsernes afsnit 6.3.1.
Ansøger skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende teknisk og faglig formåen:
Det er et minimumskrav, at Ansøger oplyser 2 referencer på konkrete leverancer, der:
o Er udført indenfor de seneste 3 år regnet fra ansøgningsfristen
o Vedrører tilsvarende opgaver, jf. ovenfor punkt III.1.3.
o Har en værdi på mindst DKK 500.000 ekskl. moms
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C.
Tilbudsgiveren skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for de beskrevne referencer i relation til teknisk og faglig formåen, idet disse referencer betragtes som endeligt dokumenteret ved beskrivelsen i ESPD. Referencerne i ESPD’et skal dog til enhver tid i systemets varighed opfylde minimumskravene til teknisk og faglig formåen, hvorfor deltagerne i det dynamiske indkøbssystem opfordres til at ajourføre sit ESPD, når det er relevant, ligesom SKI eller kunden kan anmode deltageren om at fremsende et nyt og ajourført ESPD.
Såfremt en eller flere referencer er udløbet i systemets løbetid, skal kunden, inden der foretages tildeling i forbindelse med et konkret indkøb, anmode tilbudsgiver om et opdateret ESPD indeholdende opdaterede referencer, der opfylder minimumskravene.
Ved køb på systemet vil der blive indgået en leveringskontrakt mellem kunden og leverandøren. Der er vedlagt et udkast til leveringskontrakt med udbudsmaterialet.
Materialet indeholder desuden en skabelon til trepartsaftale (særbilag A), der indgås mellem leverandøren, kunden og SKI, og som indeholder regulering af leverandørens forpligtelser overfor SKI, herunder om rapportering og opkrævning af betaling fra kunden til SKI.
Ansøgernes opmærksomhed henledes endvidere på, at der på systemet opstilles minimumskrav til CSR samt til indholdet af databehandleraftaler, ligesom materialet indeholder regulering vedrørende samhandel med Rusland, potentiel investeringsscreening og særbestemmelser vedrørende samfundskritiske it-systemer.
Det offentliggjorte Orienteringsnotat indeholder gennemgang af principperne for opbygningen af Leveringskontrakten.
SKI forbeholder sig retten til, indenfor rammerne af det skitserede og udbudsloven, at tilpasse udkast og skabeloner i systemets løbetid.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Ansøger må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 og
§ 137, stk. 1, nr. 2. Der henvises til udbudsbetingelserne for yderligere oplysninger om udelukkelsesgrunde,
eventuel »self-cleaning« og udfyldelse af ESPD.
2) Hvis ansøger støtter sig på støttende enheder, skal disse enheder aflevere støtteerklæring eller anden
dokumentation, der dokumenterer, at ansøger faktisk råder over disse enheders formåen. Dokumentationen
skal afleveres sammen med ansøgningen om optagelse i systemet i overensstemmelse med udbudslovens §
151, stk. 2.
3) SKI afholder informations- og spørgemøde for interesserede ansøgere, jf. nærmere oplysninger herom i udbudsbetingelsernes punkt 9.1.1.
4) SKI forbeholder sig ret til at udbyde kontrakter, rammeaftaler eller dynamiske indkøbssystemer med et
sammenfaldende sortiment, som dette dynamiske indkøbssystem (02.22), så længe det ikke forfølger et
usagligt formål.
5) SKI’s abonnenter, anført i bilag B kan benytte det dynamiske indkøbssystem frivilligt, og har
således en ret – men ikke en pligt – til at anvende systemet. Det bemærkes, at offentlige ordregivere, der tegner
abonnement hos SKI efter offentliggørelse af denne bekendtgørelse - efter aftale med SKI - vil kunne få adgang
til nærværende dynamiske indkøbssystem. SKI vil sikre, at offentliggørelse af nye ordregivere/abonnenter/
kunder i systemet sker i overensstemmelse med udbudslovens regler.
6) Hvis ansøgeren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at
hæfte solidarisk.
Ad II.2.9): Antal ansøgere er angivet som et specifikt tal. Tallet er ikke udtryk for en begrænsning, men at der kræves et talformat i bekendtgørelsen. Der er ikke en begrænsning på antallet af økonomiske aktører, der kan optages i systemet.
Ad II.1.5): Den skønsmæssige vurdering af det dynamiske indkøbssystems anslåede værdi er angivet i punkt II.1.5). Den er blandt andet baseret på:
- Omsætning og omsætningsudvikling for den tidligere rammeaftale 02.22 (2018) It-driftskapacitet
- Kundesammensætningen og systemets frivillige natur
- Historisk forbrug på indkøbsområdet, Indkøbsdata og markedskendskab
- Forventninger til udviklingen og det fremtidige forbrug på indkøbsområdet
- Udvikling på cloudmarkedet
- Markedsanalytiske vurderinger af systemets forventede andel af hele den offentlige sektors indkøb af it-driftsydelser.
Der er tale om en 10-årig aftaleperiode, hvilket giver en vis usikkerhed om markedsudviklingen generelt, da systemet vedrører et marked i hastig udvikling og dermed giver det også usikkerhed om Systemets samlede potentiale.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af systemet, og en vurdering af systemets maksimale værdi. På den baggrund er systemets maksimale værdi fastsat til DKK 13.800 mia. Denne værdi anses ikke for klart usandsynlig. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem systemets anslåede værdi og maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om, hvad Systemets værdi ender med at blive. I den forbindelse er der blandt andet lagt vægt på følgende forhold:
- Overgangen fra en tidligere rammeaftale til et dynamisk indkøbssystem med den medfølgende fleksibilitet i sortiment og mulighed for at favne teknologisk udvikling
- Løbende leverandøroptag kan bidrage til at optimere konkurrencesituationen
- Teknologisk udvikling og markedets vækst
- Skønnet af systemets anslåede værdi og maksimale værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på udbudstidspunktet.
Ad IV.2.2): Ansøgninger om optagelse i systemet som fremsendes efter den 06. februar 2023, vil blive behandlet i løbet af 10 arbejdsdage, medmindre
særlige forhold gør sig gældende jf. udbudslovens § 105, stk. 4 og 5, hvorefter fristen for behandling kan forlænges til 15 arbejdsdage.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation, jf. § 7, stk. 1 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. Klageren skal angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk