Fakta om udbudet
Udbyder
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriet
Vindere
Motorregister, AKR og EUCARIS Applikationer - Drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling
(10.02.2023)
Netcompany A/S
Grønningen 17
1270 København K
Motorregister, AKR og EUCARIS-Applikationer - Drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Postadresse: Osvald Helmuths Vej 4
By: Frederiksberg
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2000
Land: Danmark
Kontaktperson: Lauge Bruun
E-mail: Udbudsjuristerne@UFST.dk
Telefon: +45 72370861
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ufst.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/204762
Del II: Genstand
Motorregister, AKR og EUCARIS-Applikationer - Drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling
Udbuddet vedrører transition, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af IT-systemet ”Motorregister, AKR og EUCARIS-Applikationer” samt tilhørende platforme. Der er tale om et system, som er i drift, men som skal i udbud grundet ophør af nuværende kontrakt. Systemet indeholder tre hovedfunktioner, som er tæt forbundne. Digitalt MotorRegister (DMR) indeholder oplysninger om køretøjer og anvendes af private og offentlige aktører. Alternativt Kontakt Register (AKR) indeholder oplysninger om personer og virksomheder, som ikke findes i Erhvervssystemet (ES) eller Centralt Skatteyderregister-Persondelen (CSR-P), men har en dansk eller udenlandsk adresse. EUCARIS-applikationerne anvendes til at udveksle køretøjsinformationer fra Motorregisteret med myndigheder i øvrige europæiske lande via det fælleseuropæiske European CAR and driving licence Information System, EUCARIS.
DMR håndterer og indeholder oplysninger om ca. 5-6 mio. køretøjer, samt 3,5 mio. ejere af køretøjer. DMR benyttes til registrering af køretøjers tekniske data, afgiftspligter og forsikringsoplysninger. DMR er til for bil-kunder/-ejere i Danmark samt en lang række interessenter forbundet med import, køb og salg, registrering af, vedligeholdelse og skrotning af biler i Danmark.
DMR benyttes af alle bilhandlende/ejende borgere og erhvervsdrivende, ca. 1900 nummerpladeoperatører, ca. 65 forsikringsselskaber, ca. 200 bilimportører, ca. 900 bilforhandlere, leasingselskaber, finansieringsselskaber, 98 kommuner, sekundære erhvervsdrivende (parkeringsselskaber, Sund-og-Bælt, færgeselskaber, inkassovirk-somheder og advokater), Danmarks Statistik, Politiet, Trafikstyrelsen, reparatører og autogenbrugsvirksomhe-der. Systemet har derfor stor politisk bevågenhed.
Alternativt Kontakt Register (AKR) omfatter alternative registreringer af kontaktoplysninger på personer og virksomheder til brug for nogle af Skatteforvaltningens systemer i fm bl.a. opkrævning og juridiske enheder (for DMR).
EUCARIS er en gateway, som muliggør at EU- og EØS-lande kan forespørge på og udveksle køretøjsoplysnin-ger om køretøjer, der er registreret i de øvrige landes nationale køretøjsregistrer.
Udbuddet af Motorregister, AKR og EUCARIS Applikationer indeholder følgende ydelser:
a) Drift
b) Support og vedligeholdelse
c) Videreudvikling
d) Transition ind
a) Drift omfatter: drift, vedligeholdelse og overvågning af systemet, hvor produktionsmiljøet er driftet i et re-dundant setup med tilgængelighed på 99,7%.
Der anvendes seks miljøtyper i DMR og AKR: et udviklingsmiljø (DEV), et testmiljø (TEST), to systemintegra-tionstestmiljøer (SIT1, SIT2), et præproduktionsmiljø (TKT), et produktionsmiljø (PROD) samt et DMR-FTP PROD.
EUCARIS miljøer: EUCARIS PROD, EUCARIS PrePROD og EUCARIS SIT.
Licenser: Systemerne afvikles på Oracle produktstakken (WebLogic Server 12c, Oracle ServiceBus 12c, DBMS 12.2.01/14c/19c grundet løbende opgraderinger), som stilles til rådighed af UFST.
Operativsystemet er Redhat Linux. Platformen er repræsenteret i alle 6 miljøinstanser.
EUCARIS applikationen afvikles på Windows 2012 R2 Standard Server, installeret med .NET
EUCARIS deler database og servicebus med DMR. Den anvendte kapacitet er som følger: Fysiske servere: 54 stk., Virtuelle servere: 54 stk., CPU-kerner: 221 stk., RAM: 1024 GB, SAN-forbrug: 118 TB, Backup-forbrug: 103 TB.
b) Support og vedligeholdelse omfatter:
- Servicedesk for 2nd level support
- Ordregiver varetager selv internt 1st level support, og det vil derfor alene være superbrugere hos ordregiver, der vil kontakte leverandørens servicedesk.
- Incident, problem og change management via kundens ITSM-system samt forebyggende teknisk vedlige-holdelse.
- Håndtering af cirka 200 månedlige incidents af varierende kompleksitet, herunder primært databaserettelser af forkert indtastet data hos slutbrugerne.
- Vedligeholdelsesforbrug på cirka 14.000 timer årligt
c) Videreudvikling omfatter:
Ændring af funktionalitet i det udbudte system, herunder ændring af funktionalitet, der skyldes ændringer i lovgivning eller tekniske retningslinjer fra EU-Kommissionen eller andre offentlige myndigheder. Udviklings-behovet er på cirka 30.000 timer om året og følger primært den agile metode.
Kildekoden for Motorregister (DMR) og AKR er primært Java, og EUCARIS-applikationerne udvikles og ved-ligeholdes af tredjepart.
d) Transition ind omfatter:
- Transition af IT-systemet som beskrevet under pkt. a) Drift
- Etablering af driftsmiljøerne i leverandørens hostingcenter/-centre, herunder connectivity.
- Overtagelse, herunder test af eksisterende konfiguration og indhold af systemet samt migrering
- Levering af dokumentation.
- Etablering af et system med mange integrationer til eksterne systemer
- Implementering af eventuelle ændringer i løbet af transitionsperioden
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Motorregister, AKR og EUCARIS Applikationer - Drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling
Del VI: Supplerende oplysninger
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen modtog ved udløb af tilbudsfristen tilbud fra tre virksomheder. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har desværre konstateret, at alle de modtagne tilbud ikke er konditionsmæssige og dermed ikkeforskriftsmæssige. Det er endvidere Udviklings- og Forenklingsstyrelsens vurdering, at udbuddets formelle krav og egnethedskrav er opfyldt af alle tre tilbudsgivere. Tilbudsgiverne er endvidere ikke omfattet af en udelukkelsesgrund.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vælger derfor at overgå til udbud med forhandling uden offentliggørelse af en ny udbudsbekendtgørelse i medfør af udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 2, og stk. 4.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalender-dage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk ind-købssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordre-giveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk