23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 215-618894
Offentliggjort
08.11.2022
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Banedanmark

Vindere

3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr

(23.12.2022)
Nokia Solutions and Networks Oy
Karakaari 7
FI-02610 Espoo

3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr


Banedanmark

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Banedanmark
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Thang Minh Le
E-mail: TMLE@BANE.dk
Telefon: +45 23837659
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
I.6) Hovedaktivitet
Jernbanetransport

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr

Sagsnr.: 2022-24204
II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000 It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Banedanmark har i det signaltekniske netværk STTN-udstyr fra Nokia Solutions and Networks Oy. På nuværende tidspunkt har Banedanmark en supportaftale vedr. level-3 support på STTN-udstyret med Nokia Solutions and Networks Oy som supportleverandør. Denne supportaftale er ved at udløbe, hvorfor Banedanmark påtænker at indgå en ny supportaftale med Nokia Solutions and Networks Oy som et udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud, eftersom vurderingen er, at der er manglende konkurrence af tekniske årsager. Vurderingen om manglende konkurrence af tekniske årsager er baseret på, at det omhandler level-3 support på STTN-udstyr fra Nokia Solutions and Networks Oy, hvor det er påkrævet, at leverandøren har adgang til kildekoden til udstyret og dens software, hvilket det kun er Nokia Solutions and Networks Oy som har.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms) (Må dette offentliggøres? ja)
Værdi eksklusive moms: 12 500 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72000000 It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0 Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Banedanmark har på nuværende tidspunkt en supportaftale vedr. level-3 support på STTN-udstyr, fra Nokia Solutions and Networks Oy (herefter blot Nokia), med Nokia som supportleverandør. Denne supportaftale er ved at udløbe, hvorfor der skal indgås en ny supportaftale.

Der er tale om en ydelse, hvor Nokia i de kommende 5 år sikrer, at STTN-udstyret får den nødvendige level-3 support og derved sikrer Danmarks togdrift for evt. nedbrud på grund af fejl STTN-udstyret.

Level 3-support er defineret som support på ekspert-niveau med adgang til og på basis af den højeste grad af produkt- og teknologiindsigt, og hvor de vanskeligste problemer forsøges løst af tekniske eksperter.

For at opnå den højeste grad af produkt- og teknologiindsigt kræves det, at man har specialviden om Nokia-udstyret, og der kan efter omstændighederne også blive tale om at gå ind i kildekoder . Det er Banedanmarks vurdering, at for at en leverandør skal kunne yde level-3 support på STTN-udstyret, er det nødvendigt at have kildekoden til programmel og software i STTN-udstyret. Det er endvidere Banedanmarks opfattelse, at det kun er Nokia, der har kildekoderne og dermed også kun Nokia, der vil kunne yde level-3 support . Der er tale om såkaldt proprietær teknologi ejet af Nokia, idet STTN-udstyret indeholder software med en kildekode, som Nokia har frembragt .

Banedanmark kan ikke undlade at opretholde level 3-support af Nokia-udstyret på STTN-systemet, fordi STTN-systemet er et samfundskritisk system og et hermetisk lukket netværk, hvor det eksempelvis kræver godkendelse fra PET at tilgå dokumentationen. I tilfælde af angreb på STTN-systemet vil alle tog i Danmark potentielt holde stille, da STTN-systemet er et fødesystem til alle de nye signaler og delvist til de gamle. Uden nødvendig level 3-support vil Banedanmark ikke kunne opfylde sin lovpligtige forsyningsforpligtelse, idet manglende level 3-support vil eksponere Banedanmark for nedbrud af OT-drift og jernbanedrift.

På den baggrund er det Banedanmarks vurdering, at der er tale om et nødvendig indkøb, som kan indkøbes i medfør af forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 50, litra C, nr. ii, som et udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Banedanmark (herefter ”BDK”) vurderer, at det planlagte indkøb af level 3-support på STTN-udstyr fra Nokia hos Nokia Networks Oy kan ske på grundlag af Forsyningsvirksomhedsdirektivets (FVD) art. 50, stk. 1, litra C, nr. ii, som en tjenesteydelse der kun kan leveres af én økonomisk aktør på baggrund af manglende konkurrence af tekniske årsager.

Der er tale om proprietær teknologi ejet af Nokia, idet STTN-udstyret indeholder software med en kildekode, som Nokia har frembragt. Det følger af ophavsretslovens § 1, stk. 1, at den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket. Det er derfor Nokia, der suverænt råder over kildekoden og herunder hvilke rettigheder Nokia ønsker at tildele en kunde, der køber deres produkt. Nokia har overfor BDK bekræftet, at virksomheden eksklusivt besidder kildekoden, idet virksomheden aldrig udlevere kilderkoder, men alene en eksekverbar kode, som kunden ikke må ændre, kopiere, modificere, dekompilere eller skille ad. Det er en nødvendighed og en forudsætning at have kildekoden for at kunne udføre level-3 support og eftersom kildekoden kun indhaves af Nokia, er det BDKs vurdering, at der er tale om manglende konkurrence af tekniske årsager, jf. FVD art. 50, stk. 1, litra c, nr. ii.

BDK har ligeledes undersøgt og vurderet, hvorvidt der findes noget rimeligt alternativ eller nogen rimelig erstatning i henhold til FVD art. 50, stk. 1, litra c, nr. ii. Såfremt aftalen skal tildeles til en anden leverandør end Nokia, vil det kræve, at BDK udskifter Nokia-udstyret på STTN-systemet. BDK har igangsat en plan om at udskifte STTN-udstyret med start 2025. Udskiftning af Nokia-udstyret før tid vil medføre væsentlige ekstraomkostninger, og herunder tid og ressourcer svarende til flere årsværk, begrundet i tekniske og anlægsmæssige afhængigheder. Den samlede pris for implementering af Nokia-udstyret har været ca. 96 mio. kr., og det må lægges til grund, at en ny løsning vil andrage et tilsvarende beløb. Det forhold, at supportaftalen kun vil andrage 2,5 mio. DKK pr. år, og at STTN-udstyret primo 2025 løbende vil blive erstattet med nyt STTN-udstyr, taler det for, at der ikke findes et andet rimeligt alternativ eller nogen rimelig erstatning. BDK er, som beskrevet, i gang med at planlægge med at udskifte STTN-udstyret og har på den baggrund behov for en support der kan støtte denne overgang og samtidig sikre, at togdriften kører som den skal. Det er derfor BDKs vurdering, at det påtænkte indkøb ikke er konkurrencebegrænsende, men en nødvendighed for at sikre togdriften i denne mellemperiode med overgangen fra gammelt STTN-udstyr til nyt. Derudover vil BDK stå tilbage med udstyr, der endnu ikke er i ”End of life” fase, men ikke umiddelbart har nogen anden anvendelse, da der er tale om delkomponenter beregnet til at indgå i et STTN-system. Det må derfor forventes, at det funktionelle udstyr henstår på lager uden nogen nytteværdi, hvilket ikke er udtryk for en forsvarlig økonomisk forvaltning.

Det er derfor BDKs vurdering, at der ikke findes andet rimeligt alternativ eller rimelig erstatning for den nuværende løsning.

Den manglende konkurrence er ikke et resultat af en kunstig indskrænkning af BDK. Den samlede supportydelse af Nokia-udstyret er delt op fra BDKs side, idet level 1- og level 2-support, som hverken forudsætter specialviden eller adgang til kildekoder, ikke indgår i den direkte tildeling. Level 1- og level 2-support varetages af en anden leverandør end Nokia, hvorfor BDK kun har til hensigt at anvende udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud, og hermed en tildeling for de dele, der er absolut nødvendige i henhold til art. 50, litra c ii. Idet BDK har udbudt 1. level og 2. level support til en anden leverandør og eftersom BDK påtænker at udskifte STTN-udstyret snarest muligt, er det BDKs vurdering, at den manglende konkurrence ikke er skabt ved kunstige begrænsninger af konkurrencen fra BDKs side.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Betegnelse:

3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
03/11/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms) (Må dette offentliggøres? ja)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 12 500 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Angående afsnit V.2.1) Er den dato, hvor det blev besluttet, at Banedanmark påtænker at indgå kontrakten og ikke et udtryk for at kontrakten er indgået. Den påtænkte ændring vil ikke blive indgået/underskrevet før udløbet af en periode på 10 kalenderdage fra datoen for offentliggørelse af denne bekendtgørelse.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgendefrister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevetudvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillage angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
03/11/2022

Send til en kollega

0.031